• Verkkosivut

Parhaat WordPress-lisäosat

Ota haltuun Wordpressin tärkeimmät lisäosat ja opi lisää niiden hyödyistä.

SDM logo

Digimarkkinointi

WordPressille on saatavilla tuhansia erilaisia lisäosia (joita kutsutaan nimellä plugin). Lisäosia ei kannata asennella sivustolle kuitenkaan ihan summanmutikassa, sillä kuka tahansa voi tehdä lisäosan WordPressille, joten niiden laatu ja toimivuus vaihtelee huomattavasti. Joitain lisäosia ei esimerkiksi päivitetä ollenkaan, mikä tekee niistä alttiimpia tietoturva-aukoille ja bugeille.

Yleisesti ottaen, ennen kuin asennat mitään lisäosia sivustolle, kannattaa katsoa kuinka paljon sillä on aktiivisia asennuksia, millaiset arvostelut lisäosa on saanut ja milloin sitä on viimeksi päivitetty.

Tässä blogikirjoituksessa listaan suosittuja lisäosia, joita olen käyttänyt sekä B2B että B2C -verkkosivuja toteuttaessani. Lisäksi kerron, miksi kyseiset lisäosat ovat hyödyllisiä.

 

Yoast SEO

Ensimmäinen lisäosa, minkä asennan jokaiselle verkkosivustolle, on Yoast SEO. Se on työkalu, joka auttaa sivuston teknisessä hakukoneoptimoinnissa. Lisäosa tekee  toimenpiteitä, jotka auttavat hakukoneita tulkitsemaan sivustoasi ja sitä kautta sijoittumaan paremmin hakutuloksissa. Lisäosan asetuksista pystyt säätämään monipuolisesti esimerkiksi sivuston Title-tagejä ja muita näkyvyyteen vaikuttavia asetuksia. YOAST SEO auttaa myös sisällön kirjoittamisessa. Voit valita sisältösivulta valitsemasi avainsana, ja lisäosa kertoo tarvittavat toimenpiteet sivulle syöttämäsi sisällön parantamiseksi hakukoneiden kannalta.

 

Google Tag Manager for WordPress

Google tag manager on tärkeä työkalu markkinoinnin asiantuntijoille. Tag managerin avulla sivustolle voi lisätä kätevästi mm. analytiikka- ja markkinointitägejä sekä muita scriptejä. Google Tag manager on hyvä lisäosa Tag manager koodin lisäämiseen WordPress-sivustolle.

Lisäosasta löytyy myös integraatiot Woocommerce ja Contact form 7 -lisäosiin sekä paljon muita hyödyllisiä ominaisuuksia markkinoinnin tehostamiseen.

Polylang

Polylang on paras lisäosa monikielisen sivuston toteuttamiseen, ja sen avulla voit tehdä helposti sivustostasi eri kieliversioita. Lisäosan avulla pystyt kääntämään esimerkiksi artikkeleita, sivuja, mediatiedostoja ja kategorioita.  Lisäosasta löytyy ilmainen ja maksullinen versio. Ilmaisversion ja Pro-version eroista voit lukea täältä

Woocommerce

Woocommerce on maailman suosituin verkkokauppa-alusta. Woocommerce perustuu avoimeen lähdekoodiin, joten Woocommerce itsessään on maksuton. Yleensä sen toiminnallisuutta joutuu kuitenkin laajentamaan muilla maksullisilla lisäosilla. Esimerkiksi kotimaisten maksutapojen tai Postin toimitustapojen lisäys verkkokauppaan vaatii erillisten lisäosien asentamista.

Maintenance

Maintenance lisäosan avulla sivuston voi laittaa huoltotilaan, jolloin sivustolle pääsee vain kirjautumalla sisään. Lisäosa voi olla hyödyllinen esimerkiksi sivustoa julkaistaessa, kun testaat, että kaikki varmasti toimii. Maintenance-lisäosa on fiksu myös sivuston rakennusvaiheessa, jos et halua, että sivustoa pääsee näkemään kukaan ulkopuolinen ja haluat tehdä muutoksia verkkosivuihisi rauhassa.

Gravity Forms

Lähes jokaisella nettisivulla on jonkinlainen yhteydenottolomake. Lomake lähettää viestin sivuston ylläpitäjän tai asiakaspalvelun sähköpostiin, ja joskus myös johonkin muuhun järjestelmään kuten ERP:iin. Gravity Forms on paras vaihtoehto lomakkeen tekemiseen, varsinkin silloin, jos on tarve integroida lomake erilaisten ulkoisten palveluiden kanssa. Gravity forms on maksullinen lisäosa. Kevyt ilmainen vaihtoehto Gravity Formsille on Contact Form 7, joka on WordPressin eniten käytössä oleva yhteydenottolisäosa.

All-in-One WP Migration

Mielestäni paras lisäosa verkkosivuston siirtämiseen palvelimelta toiselle on All-in-One WP Migration. Se nopeuttaa sivuston siirtämistä esimerkiksi kehitysympäristöstä tuontantoon. Parhaassa tapauksessa exporttaat tiedoston vanhalta sivustolta yhden napin painalluksella, asennat saman lisäosan uuteen WordPress-asennukseen ja importtaat kyseisen tiedoston sinne. Tällöin kaikki vanhalla sivustolla ollut tieto ja sisältö (tiedostot ja tietokanta) ovat siirtyneet uudelle palvelimelle ja sivusto toimii uudessa ympäristössä.

Elementor

Varsinkin pienempiä sivustoja ja laskeutumissivuja tehdään nykyään entistä useammin sivuston rakentamiseen tarkoitettujen page-builder lisäosien avulla. Elementor on ”raahaa ja pudota” tyyppinen sivueditori, jolla voit nopeasti rakentaa hienon näköisiä laskeutumissivuja. Elementorista löytyy myös valmiita sivupohjia ja sivu templateja, joita voit käyttää suoraan omalla sivustollasi. Elementoria voi käyttää lähes minkä tahansa sivuston ja teeman kanssa. Elementorista on olemassa sekä ilmainen, että maksullinen versio.

Advanced Custom Fields

Jos rakennat itse WordPress-teemoja, kannattaa tutustua Advanced Custom Fields -lisäosaan.  ACF:n avulla voit lisätä teeman template-tiedostoihin erilaisia kenttiä, joihin voit syöttää sisältöä WordPressin-hallintapaneelin kautta.

Redirection

Sivuston URL-osoitteiden muuttuessa on tärkeää tehdä 301-uudelleenohjaukset, jotta vanhojen linkkien kautta tulevat vierailijat päätyvät oikeaan paikkaan sekä vanhojen linkkien linkkivoima siirtyy uusille sivuille. Redirection-lisäosan avulla voit luoda ja hallita 301-uudelleenohjauksia suoraan WordPressin-hallintapaneelista. Voit lukea lisää uudelleenohjauksista aiemmasta blogikirjoituksestamme.

                                                                         

WP rocket, WP Super Cache, W3 total Cache

Jokaisella sivustolla olisi hyvä olla jokin Cache-lisäosa (välimuisti). Cache-lisäosat mm. lisäävät sivut selaimen välimuistiin ja jakaa verkkosivuston kättäjälle staattinen html-tiedoston sen sijaan, että sisältö ladattaisiin joka kerta tietokannasta.  Tämä nopeuttaa verkkosivun latausnopeutta huomattavasti. Joillakin WordPressille suunnitelluilla palvelimilla on oma välimuisti lisäosa käytössä automaattisesti, jolloin sinun ei tarvitse itse asentaa sivustolle sellaista.

WP-Rocket on hyvä maksullinen lisäosa sivuston nopeuden parantamiseen. Muita hyviä ilmaisia vaihtoehtoja ovat WP Super Cache ja W3 Total Cache.

Yhteenveto

Hyvillä lisäosilla pystyt lisäämään sivustolle uusia ominaisuuksia ja laajentaa sen toiminnallisuutta. Tässä artikkelissa mainitut lisäosat ovat:

Lue myös: Viisi syytä, miksi verkkosivusi ovat hitaat 

 

Etsitkö toteuttajaa verkkosivuillesi? Ota yhteyttä, ja tehostetaan markkinointiasi konvertoituvilla sivuilla!

 

Ota yhteyttä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää