• Google Ads

Ostoaikeissa olevat yleisöt hakusanamainonnassa – näin ne mullistavat AdWords-mainonnan

Google poimii meille valmiita yleisöjä ihmisistä, jotka hakukäyttäytymisen ja selainhistorian perusteella ovat osoittaneet aikeensa ostaa. Me mainostajina haluamme iskeä näihin ostovalmiisiin yleisöihin kiinni.

Tiia Koskelo

Chief Services Officer

Taisteletko sinäkin AdWords-mainonnassasi tunnetun ongelman kanssa, että sinulla on mielestäsi hyviä ja paljon haettuja avainsanoja, mutta ne konvertoituvat harvoin, nostaen samalla konversiohinnan reilusti yli kannattavuuden rajan? Epäröitkö jättää kannattamattomia avainsanoja pois, koska ne ovat oleellinen osa liiketoimintaasi?

Jos vastasit kyllä, meillä on sinulle uutisia. Google julkaisee koko ajan mitä mahtavampia työkaluja AdWords-mainonnan tehostamiseksi ja tarjoaa jälleen kerran uutta keinoa mainonnan tehostamiseen: yleisöjä hakuverkkoon, joiden hakukäyttäytymisestä Google tietää ihmisen olevan ostamassa.

Mitä ostoaikeissa olevat yleisöt ovat?

Käsittelimme blogissamme jo aiemmin näitä ostoaikeissa olevia yleisöjä Display-mainonnan osalta, mutta tämä on kokonaisuudessaan uudenlainen tapa tehostaa mainontaa hakuverkon, eli hakusanamainonnan puolella. Ajatus ostoaikeissa olevista yleisöistä hakusanamainonnan puolella on sama kuin Display-mainonnassakin: ”Sen avulla tavoitat potentiaaliset asiakkaat, jotka ovat parhaillaan etsimässä lisää tietoa tarjoamastasi palvelusta tai harkitsevat aktiivisesti ostavansa juuri niitä tuotteita, joita yrityksesi tarjoaa.”

Hakusanamainonta perustuu siihen, että iskemme kaikista ostovalmiimpiin Googlessa käytettyihin hakutermeihin kiinni. Enää avainsanojen ei tarvitse hoitaa yksin koko työtä.

Ostoaikeissa olevaan yleisöön poimitaan sellaiset henkilöt, jotka ovat juuri lähiaikoina hakeneet ja selanneet tiettyjä tuotteita tai palveluita. Käytännössä me voimme iskeä siinä vaiheessa mukaan, kun käyttäjä on aloittanut aktiivisen tiedon etsinnän ja tuotteiden tai palveluiden vertailun. Google poimii siis helmet ihmisten hakukäyttäytymisen ja selainhistorian perusteella meille valmiiseen yleisöön, johon me voimme satsata.

Ota sinulle sopivimmat ostovalmiit yleisöt ensin tarkkailutilaan

Yleisöjen käyttäminen hakusanamainonnassa kannattaa aloittaa aina niin, että laitetaan ensin liiketoimintasi kannalta osuvimmat yleisöt niin sanottuun tarkkailutilaan. Tällöin voit seurata yleisöjen tehoja ilman, että se vaikuttaisi mainontaan konkreettisesti. Voit siis rauhassa ensin tarkistaa, miltä luvut ostoaikeissa olevalle yleisölle näyttävät. Klikkaavatko nämä ihmiset todennäköisemmin mainostani? Ostavatko nämä ihmiset helpommin kuin muut hakijat? Onko konversiohinta heille todella alhaisempi? Laitetaan ostoaikeissa oleva yleisö tai vaikka useampi tarkkailutilaan, niin saat vastaukset näihin kysymyksiin. Saat ilman mitään lisäkuluja dataa siitä, olisiko todella näihin eri yleisöihin kuuluvien ihmisten konvertoituminen edullisempaa. Samalla selvität mikä yleisö on sinun liiketoimintasi kannalta tuottoisin.

Sijoita eurosi suoraan ostaviin asiakkaisiin, niin hakusanamainontasi tehostuu

Kun saat tietoa sinulle tuottoisimmasta yleisöstä, voidaan tälle yleisölle mainostamiseen laittaa lisää tehoja. Voit korottaa hintatarjouksiasi esimerkiksi 20% ihmisille, jotka ovat Googlen silmissä jo ne kuuluisat ostohousut jalassa. Varmistat mainospaikkasi Googlen kärkisijoilla silloin, kun hakija oikeasti on osoittanut algoritmien mukaan olevansa lähellä ostopäätöstä.

Mitä tulee niihin tärkeisiin, mutta kalliisiin ja harvoin konvertoituviin avainsanoihin, niin ostoaikeissa oleva yleisö voi parhaimmillaan pelastaa sinut suurimmilta kuluilta. Voit sijoittaa mainontaasi menevät eurot suoraan niihin, jotka ovat jo kuumeisesti etsineet sopivaa tuotetta tai palveluntarjoajaa. Jollet halua rajata mainontaasi pelkästään tämän yleisön perusteella, voit kalliiden avainsanojen kohdalla tiputtaa avainsanojen hintatarjouksia mainoksen kuta kuinkin näkyvyyden säilyttämiseksi, mutta varmistaa mainostesi näkyvyyttä korottamalla hintatarjouksia siinä hetkessä, kun Google tulkitsee ihmisen olevan ostamassa.

AdWords-hakusanamainonnan kohdistaminen ostovalmiisiin yleisöihin tuo erinomaisia tuloksia

Otetaan yksinkertainen esimerkki: Tarjoat asuntovuokrausta Helsingissä ja tunnet kuinka kilpailijat puskevat joka suunnasta kylkeen. Haluat, että sinut löydetään Googlesta hakutermillä ”vuokra-asunnot Helsinki”. Vuokra-asuntoja Helsingistä haetaan Googlesta keskimääräisesti 22 000 kertaa kuukaudessa. Mainostajien keskuudessa tämä on luonnollisestikin suosittu avainsana, joten kilpailu on kovaa ja on haastavaa erottua joukosta.

Mainostesi klikkausprosentti on 10%, eli tällöin mainostasi klikataan kuukaudessa keskimääräisesti 2200 kertaa. Tähtäät mainospaikoille 3-4 ja klikkaus maksaa sinulle keskimääräisesti noin 0,30€. Kuukaudessa tällä avainsanalla 24/7 näkyminen maksaisi sinulle noin 660€. Yksi avainsana.

Kuvitellaan, että voit vetää tästä massiivisesta joukosta kermat päältä ja keskittyä vain niihin hakijoihin, jotka ovat jo todella etsineet ja vertailleet asuntoja viime aikoina. Kuvitellaan, että noin yksi kymmenestä näistä 22 000 suoritetusta kuukausittaisesta hausta etsii tosissaan nyt asuntoa, selaushistorian täyttyessä eri vuokravälitysfirmojen tarjoamista asunnoista. Tämä aktiivinen 2200 ihmisen joukko on se yleisö, johon me haluamme iskeä kiinni. Tälle yleisölle voit myös mainoksessasi kertoa, että vertailun aika on päättynyt, sillä sinulla on tarjota heille unelmiensa asuntoa parhaimmilta sijainneilta Lauttasaaresta, Töölöstä tai Kampista. Voimme vaikka tuplata hintatarjouksemme tälle yleisölle ja silti maksamme viisi kertaa vähemmän kuin maksaisimme ilman tätä yleisöä.

Googlella on tarjota runsaasti mainostajalle ostoaikeissa olevia yleisöjä ja alla oleva kuva osoittaa esimerkkiin viitaten pystyvänsä tarjoamaan tismalleen vuokra-asuntoja etsivän yleisön, johon mainonta voidaan kohdistaa.

 

Kannattamattomat avainsanat kannattaviksi

Hakuverkon puolella on voitu hyödyntää yleisöjä aiemminkin, mutta ne ovat olleet aina niitä kävijöitä, jotka ovat olleet jo vuorovaikutuksessa yrityksesi kanssa. Toisin sanoen, aiemmin hakuverkon puolella on voitu hyödyntää uudelleenmarkkinointiin pohjautuvia yleisöjä tai niistä samankaltaisia yleisöjä, mutta olen nyt kertonut, kuinka voidaan tehostaa mainontaa suoraan näille ostovalmiisiin, aktiivisesti tuotteita tai palveluja etsineisiin ihmisiin, jotka eivät vielä yritystäsi tiedä ja joilla kannattamattomistakin avainsanoista voidaan imeä mehut irti. Jopa digimarkkinointiin löytyy oma ostoaikeissa oleva yleisö, johon sinäkin tällä hetkellä luultavasti kuulut.

Lue, kuinka olemme tehneet tuloksia AdWordsin avulla esimerkiksi Visma Softwarelle.

Voit halutessasi pyytää meiltä myös maksuttoman AdWords-tilisi analysoinnin. Isojenkin asiakkaiden tapauksissa löydämme hyvin usein mainonnasta isoja puutteita ja rahareikiä. Kaikista tärkeimpänä huomaamme, että potentiaalia, joka asiakkaan liiketoiminnassa ja markkinassa on, ei tuoda mainonnalla tarpeeksi hyvin esiin. Tämän me haluamme korjata. Haluamme siis kertoa sinulle, mitä tekisimme toisin potentiaalin esiin tuomiseksi ja rahan oikein käyttämiseksi.

Pyydä siis maksutonta AdWords-tilin analyysiä ilman mitään sitoumuksia, niin kerromme, mitä me tekisimme mainonnallasi paremmin.

 

Pyydä maksuton AdWords-tilin analyysi!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää