• Ääniblogi
  • Brändi
  • Markkinointi

Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

SDM logo

Laura Heikura

Kesällä 2024 näimme jälleen olympialaiset, joiden myötä ihmiset hullaantuivat urheilusta ja urheilumarkkinointi nosti näkyvästi päätään. Kymmenet kansainväliset yritykset lähtivät mukaan tapahtuman virallisiksi kumppaneiksi, ja urheilijoiden päällä vilahteli eri merkkien juoksukenkiä ja kelloja.

Olympialaiset ovat maailmanlaajuisesti suurin urheilutapahtuma, mutta tutkimusten mukaan myös pienempien tapahtumien ja urheilubrändien markkinointi sekä yksittäisten urheilijoiden sponsorointi sisältävät omia erityispiirteitään. Kysymys kuuluukin: mitä voimme oppia näistä urheilumarkkinoinnin erityispiirteistä?

Voit myös kuunnella blogin!

Tunneside luo uskollisia asiakkaita

Yksi urheilumarkkinoinnin suurimmista vahvuuksista on sen kyky luoda syvä tunneside kuluttajien ja brändin välille.

Esimerkiksi maailman tunnetuimpiin urheilubrändeihin kuuluvat Nike ja Adidas eivät pelkästään myy tuotteita, vaan ovat yhdistäneet brändeihinsä tarinan menestyksestä, itsensä ylittämisestä ja voittamisesta. Urheilufanit yhdistävät nämä brändit suosikkiurheilijoihinsa ja -joukkueisiinsa, minkä vuoksi brändiuskollisuus on erityisen vahvaa.

Tätä samaa voit hyödyntää myös omassa yrityksessäsi, vaikka kyse ei olisi urheilubrändistä.

Kun yrityksesi markkinointi herättää tunteita ja sitouttaa kuluttajan, yrityksesi saa lojaaleja asiakkaita. Tunteiden hyödyntäminen ei ainoastaan auta siinä, että sinut muistetaan, vaan se auttaa myös siinä, että sinulta ostetaan.

Olipa kyse perinteisestä tai digitaalisesta markkinoinnista, yrityksesi tarinan tulisi koskettaa yleisöään ja luoda kokemus, johon asiakkaat haluavat kuulua.

Tutustu: Miten kasvattaa brändin tunnettavuutta

Sponsoroinnista saat muutakin kuin näkyvyyttä

Urheilijoiden sponsorointi on yksi urheilumarkkinoinnin tunnetuimmista muodoista. Sponsorointi ei tuo yrityksille pelkästään näkyvyyttä, sillä parhaimmillaan se mahdollistaa pääsyn haluttuun sitoutuneeseen kohdeyleisöön ja voi parantaa yrityksen mainetta, jos urheilija esimerkiksi menestyy kilpailuissa.

Urheilijoiden henkilökohtaiset tarinat menestyksestä ja vaikeuksista resonoivat fanien kanssa ja tekevät brändin viestistä vahvemman ja uskottavamman, toisaalta brändi usein myös yhdistetään näihin urheilijoiden tuomiin piirteisiin myös jatkossa.

Henkilökohtaiset tarinat ja aitous vetoavat yleisöön, ja niiden avulla saat rakennettua syvemmän yhteyden potentiaalisiin asiakkaisiin.

Jos urheilijoiden sponsori ei tunnu yrityksellesi sopivalta lähestymistavalta, voidaan tätä soveltaa myös muussa vaikuttajamarkkinoinnissa. Yrityksesi voi valita omat brändilähettiläät, jotka ovat toiminnallaan lähellä yritystäsi.

Esimerkiksi siivousvälineitä myyvän yrityksen voi olla järkevämpää valita kotiin ja kodin hoitamiseen keskittyvä yhteistyökumppani, sillä hänen seuraajansa ovat todennäköisesti kiinnostuneita myös siivoustuotteista.

Opi lisää vaikuttajamarkkinoinnista!

Yhteisöllisyys sitouttaa asiakkaat brändiisi

Urheilijoiden ja fanien välillä on usein voimakas yhteisöllisyyden tunne, ja urheilijan sponsorit pääsevät parhaimmillaan olemaan osa tätä yhteisöä. Yhteisöön kuuluvat kuluttajat ovat usein sitoutuneempia niin urheilijaan kuin hänen markkinoimiin tuotteisiin.

Voit hyödyntää tätä yhteisöllisyyden voimaa myös omassa markkinoinnissasi luomalla osallistavia kokemuksia, joissa asiakkaat tuntevat olevansa osa jotain suurempaa. Tällöin saat parhaimmillaan luotua brändiyhteisön, johon kuluttajat haluavat kuulua.

Yksi vaihtoehto yhteisöllisyyden rakentamiseen, on tehdä se sosiaalisen median avulla. Voit houkutella asiakkaasi jakamaan kokemuksen tuotteestasi heidän some-tililleen arvonnalla tai tuotealennuksella. Myös toimiva kanta-asiakasohjelma voi saada kuluttajan sitoutumaan brändiin paremmin.

Nopea kyky reagoida kriiseihin luo yrityksellesi kestävän pohjan

Urheilumaailmassa tilanteet voivat muuttua nopeasti, ja urheilumarkkinoinnissa on oltava valmis reagoimaan kriisitilanteisiin – kuten loukkaantumisiin, skandaaleihin tai odottamattomiin sääolosuhteisiin.

Urheilubrändit ovat kehittäneet vahvoja strategioita kriisinhallintaan, joiden avulla he pystyvät säilyttämään uskottavuutensa ja brändimielikuvansa myös vaikeina hetkinä. Tällainen valmius reagoida nopeasti ja avoimesti erilaisiin haasteisiin on hyvä olla myös muilla yrityksillä, ja urheilumarkkinassa toimivilta yrityksiltä näitä oppeja kannattaa ottaa.

Varmista, että yritykselläsi on otettu ainakin nämä huomioon kriisinhallinnassa:

  • Etukäteen tehty suunnitelma: Kuka ottaa vastuun ja miten ensisijaisesti toimitaan, jos jonkinlainen kriisi tulisi päälle?
  • Nopea, avoin ja autenttinen viestintä itse tilanteessa.
  • Jämäkkä ja määrätietoinen johtaminen kriisin ollessa päällä.
  • Kriisin päätyttyä reflektoidaan ja opitaan koetusta kriisistä. Yrityksessä mietitään yhdessä työntekijöiden kanssa, mitä tehdä seuraavalla kerralla paremmin.

Tapahtumat auttavat erottautumaan

Urheilutapahtumat, kuten olympialaiset ja jalkapallon MM-kisat, tarjoavat brändeille valtavia mahdollisuuksia näkyä laajalle yleisölle ja luoda mieleenpainuvia brändikokemuksia. Nämä tapahtumat ovat hetkiä, jotka kokoavat yhteen valtavia määriä ihmisiä ja tarjoavat brändeille mahdollisuuden luoda merkityksellisiä yhteyksiä kuluttajiin.

Tapahtumamarkkinointi toimii erinomaisesti myös muilla toimialoilla. Yrityksesi voi luoda oman tapahtuman tai osallistua olemassa oleviin tilaisuuksiin, ja rakentaa niiden ympärille kampanjoita, jotka herättävät tunteita ja jättävät pysyvän muistijäljen.

Fyysisten tapahtumien lisäksi myös virtuaaliset tapahtumat kuten erilaiset webinaarit voivat tarjota tehokkaan alustan brändin viestien välittämiseen ja yhteisön rakentamiseen.

MRACE®-malli urheilumarkkinoinnissa

Kuten mikä tahansa markkinointi, myös urheilumarkkinointi hyötyy systemaattisesta lähestymistavasta. MRACE®-malli tarjoaa rakenteen, jonka avulla myös urheilumarkkinassa potentiaalinen asiakas etenee ostopolulla aina loppuun saakka.

  • Reach: Ensimmäinen kosketus brändiin voidaan saada esimerkiksi tapahtuman tai oman suosikkiurheilijan kautta. Reach-vaihetta voidaan toteuttaa useissa eri kanavissa, kuten somessa, hakukoneissa ja sponsoroinnin avulla.
  • Act: Kun brändi on tavoittanut yleisönsä, seuraava askel on aktivoida kohderyhmä toimintaan. Esimerkiksi kisojen aikana lanseeratut kampanjat, alennukset ja eksklusiiviset tuotteet houkuttelevat faneja osallistumaan, olipa kyseessä ostopäätös, kilpailuun osallistuminen tai sosiaalisen median sitoutuminen.
  • Convert: Brändiuskollisuuden muuttaminen myynniksi on keskeinen osa kaikkea markkinointia ja siinä esiin nousee erityisesti asiakkaan oston esteiden kumoaminen. Tässä kohtaa brändin omien verkkosivujen merkitys korostuu, kun ostaja tekee viimeisen päätöksen ennen ostoa. Vaikka lempiurheilija käyttäisi brändiä jatkuvasti, voi osto kaatua esimerkiksi puutteellisiin tietoihin tuotteen toimitusajasta.
  • Engage: Asiakkaan sitouttaminen pitkällä aikavälillä on aivan yhtä tärkeää urheilumarkkinoinnissa kuin muilla aloilla. Useat menestyneet brändit ylläpitävät jatkuvia yhteyksiä asiakkaisiinsa sosiaalisen median, kanta-asiakasohjelmien ja urheiluyhteisöjen avulla, jotta kuluttajat pysyvät sitoutuneina pitkään.
  • Measure: Lopuksi, onnistuneen urheilumarkkinoinnin teho mitataan. Brändit analysoivat tuloksia tarkasti ja tekevät siitä omat johtopäätöksensä: Mitkä toimenpiteet toimivat parhaiten ja missä kehitetään. Esimerkiksi mainosten A/B-testaaminen olisi täysin turhaa ilman mittausvaihetta.

Tutustu lisää MRACE®-malliin podcastissa 

Secto Rally Finland – Pohjoismaiden suurin vuosittainen urheilutapahtuma

SDM on toteuttanut sosiaalisen median maksettua mainontaa Secto Rally Finland -tapahtumalle vuodesta 2021 lähtien, ja vuonna 2024 mukaan tuli myös ohjelmallinen ostaminen. Mainonnan päätavoitteena on edistää ennakkolippujen myyntiä. Koska tapahtuma on jo hyvin tunnettu, kampanjoissa voidaan hyödyntää valmiiksi kerättyä yleisöä.

Keskeiset tekijät mainonnan onnistumiselle:

  • Seurannan huolellinen toteutus.
  • A/B-testien hyödyntäminen mainosten optimoinnissa.
  • Budjetin kohdentaminen tehokkaasti parhaiten toimiviin mainoksiin ja kanaviin.
  • Sääolosuhteiden vaikutuksen huomiointi markkinoinnissa.
  • Ennakkolippujen myynnin korostaminen, jotta saadaan varmistettua menestynyt tapahtuma myös huonoissa sääolosuhteissa.

Koska kyseessä on urheilutapahtuma, on tärkeää:

  • Pysyä ajan tasalla mainonnassa ja huomioida mahdolliset nopeat muutokset.
  • Käyttää mainonnassa kasvoja ja teemoja, jotka puhuttavat yleisöä, kuten eniten pinnalla olevia rallikuljettajia.

Mitä voimme siis oppia urheilumarkkinoinnista?

Urheilumarkkinointi on ennen kaikkea tarinan kertomista ja tunteisiin vetoamista. Se muistuttaa meitä siitä, että asiakkaiden sitouttaminen ja vakuuttaminen on yhtä tärkeää kuin itse tuotteen myyminen.

Olipa kyseessä perinteinen tai digitaalinen markkinointi, urheilumarkkinoinnista opittavat periaatteet, tunnesiteiden luominen, monikanavainen näkyvyys ja kampanjoiden mittaaminen, voivat viedä markkinoinnin uudelle tasolle.

MRACE®-malli auttaa varmistamaan, että nämä opit saadaan käyttöön tehokkaasti ja järjestelmällisesti, olipa kyseessä suuri urheilutapahtuma tai mikä tahansa muu markkinoinnin kenttä.

Jotta pystyt tekemään tehokasta markkinointia millä tahansa toimialalla, on tärkeää tuntea asiakkaasi.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää