• Google Ads
  • Mobiilimarkkinointi

Onnistu mobiilimarkkinoinnissa – käytä puhelulaajennusta ja vain soitto -mainoksia

Hyödynnä Googlen tarjoamia puhelutyökaluja hakumainonnassa.

SDM logo

Digimarkkinointi

Google tarjoaa mainostajille kaksi työkalua, jotka parantavat konversioprosenttia ja tuottavat korkeampia keskiostoksia. Mitkä työkalut ovat kyseessä? Google Adsin mobiilihakuja varten luotu puhelulaajennus ja vain soitto -mainos. Tässä blogissa käyn läpi kummatkin vaihtoehdot ja niiden käyttötarkoitukset.

Yrityksiin soitetaan tällä hetkellä enemmän kuin koskaan

Älypuhelimien käytöstä ja mobiilimarkkinoinnin tärkeydestä on rummutettu jo joitakin vuosia. Oli sijainti mikä tahansa – Jyväskylän Kauppakatu, Kampin kauppakeskus tai Alexanderplatzin aukio Berliinissä – niin näky on sama; ihmiset kulkevat kyyryssä puhelimiaan näpräillen. Vaikka ilmiö on tuttu, niin liian harvat yritykset hyödyntävät mobiilin potentiaalia markkinoinnissaan.

Googlen tutkimusten mukaan älypuhelimien käytön yleistyminen ja mobiilihakujen lisääntyminen on johtanut siihen, että asiakkaat soittavat yrityksiin enemmän kuin koskaan. Puheluiden avulla yritykset voivat tarjota potentiaalisille asiakkaille parempaa palvelua, kuin mihin nettisivut ja mobiilisovellukset pystyvät. Tilastot puoltavat puheluita:

• 70% kuluttajista on soittanut yritykseen suoraan hakutulosten kautta
• Älypuhelimista tulevien asiakaspuheluiden määrät kasvavat entisestään
• Yli 60% kuluttajista sanoo puhelumahdollisuuden olevan erittäin tärkeä
• Soittavien kuluttajien konversioprosentti on noin kymmenkertainen ja keskiostos noin kaksinkertainen verrattuna ei-soittaviin asiakkaisiin

Otetaan käytännön esimerkki. Joonas muistaa, että hänen on hankittava täytekakku tyttöystävän huomisia syntymäpäiväjuhlia varten. Hän on juuri lähdössä töistä kotiin, joten matkan varrelta saattaisi löytyä sopiva leipomo. Mobiilihaku paljastaa, että kahden kilometrin säteellä on kaksi kivan kuulosta leipomoa. Sen sijaan, että hän vertailisi leipomoiden verkkosivuja ja tuotteita, Joonas päättää klikata Leipomo Makumaailman puhelulinkkiä ja soittaa suoraan liikkeeseen. Tuoreet mansikkakakut valmistuvat seuraavana aamuna, ja Joonas varaa niistä yhden. Kakku noudetaan seuraavana päivänä ja kaikki on valmista onnistuneita juhlia varten.

Edellä kuvailtua tilannetta kutsutaan ”haluan ostaa”-hetkeksi. Ihmiset kohtaavat samankaltaisia tilanteita päivittäin, jotka ovat helpoiten ratkaistavissa tiedustelemalla asiasta puhelimitse. Tämän takia kuluttajat ovat halukkaita soittamaan. Google Ads tarjoaa mainostajille kaksi erilaista tapaa käyttää puheluita hakumainonnassa.

Puhelulaajennus – lisää puhelulinkki normaaliin tekstimainokseen

Puhelulaajennus on mainonnassa yleisemmin käytetty vaihtoehto. Tämä mainoslaajennus antaa mainostajalle mahdollisuuden lisätä puhelulinkin tekstimainoksen yhteyteen. Puhelulaajennus voi näkyä millä tahansa laitteella (tietokone, tabletti, älypuhelin), ja käyttäjä voi joko klikata puhelinnumeroa ja soittaa, tai siirtyä mainoksen laskeutumissivulle. Puhelulaajennus on helppo lisätä uuteen tai jo olemassa olevaan tekstimainokseen. Mainoslaajennusten valikosta valitaan “puhelulaajennus”, johon syötetään puhelinnumero, aika jolloin puhelinnumero halutaan näyttää hakutuloksissa sekä kampanjat/mainosryhmät, joihin puhelinnumero halutaan liittää.

Puhelulaajennus näyttää puhelinnumeron tekstimainoksessa.
Puhelulaajennus näyttää puhelinnumeron tekstimainoksessa.

Vain soitto -mainos on tarkoitettu laitteille, joilla voi soittaa

Vain soitto -mainos on riisutumpi versio tekstimainoksen puhelulaajennuksesta. Vain soitto -mainoksessa on näkyvillä klikattava puhelinnumero, yrityksen perustiedot sekä lyhyt tekstikuvaus. Vain soitto -mainos näkyy vain sellaisilla laitteilla, joilla voi soittaa. Mainosta painamalla käyttäjän on mahdollista ainoastaan soittaa, eikä hän pysty esimerkiksi siirtymään mainostajan verkkosivuille. Vain soitto -mainos on puhelulaajennuksen tavoin helppo luoda Google Ads -käyttöliittymässä. Mainos luodaan samalla tavalla kuin normaali tekstimainos, mutta tekstimainoksen sijaan mainostaja valitsee mainosvalikosta “vain soitto -mainos”. Valinnan jälkeen mainokseen lisätään puhelinnumero, joitakin yrityksen perustietoja ja lyhyt tekstikuvaus.

Vain soitto -mainos näkyy ainoastaan laitteissa, joilla voi soittaa.
Vain soitto -mainos näkyy ainoastaan laitteissa, joilla voi soittaa.

Kilpailuetua paikalliselle yritykselle

Etenkin paikalliset yritykset, kuten ravintolat, parturikampaamot, liikuntakeskukset ja kivijalkaliikkeet hyötyvät puhelinnumeron näyttämisestä mobiilimainoksissa. Ihmiset käyttävät älypuhelimiaan liikkeessä ja yrittävät ratkaista päivittäisiä ongelmiaan, kuten selvittää tuotteiden ja palveluiden sijainteja. Sen takia yritysten tulisi olla helposti löydettävissä ja tavoitettavissa. Hyvin luotu kampanja ottaa huomioon puhelinnumeron lisäksi myös sijainti- ja aikatauluasetukset, jotta mainos tavoittaa juuri oikeat ihmiset.

Puhelut eivät ole vain paikallisten, kuluttajatuotteita myyvien yritysten luksus. Monet B2B-yritykset hyödyntävät mainonnassaan puhelulaajennuksia. Alustavat tiedustelut ovat usein helpompia tehdä puhelimitse kuin kirjallisesti. Lisäksi puhelinnumero lisää yrityksen luotettavuutta. Useat B2B-asiakkaamme ovat saaneet kaupaksi kääntyneitä yhteydenottoja suoraan hakumainosten puhelulinkeistä.

Mitä näiden työkalujen käyttäminen maksaa? Ei mitään.

Kun mainokset on saatu luotua, niiden tueksi kannattaa ehdottomasti asentaa konversioseuranta. Konversioseurannan pystyy rakentamaan suoraan Google Ads -käyttöliittymässä. Jos ja kun olet kiinnostunut puheluiden määrän seuraamisesta, suosittelen lukemaan aiheesta lisää ”Konversioseuranta puheluille” -blogistamme.

Hyvin suunniteltu mobiilikampanja on kuin itse itseään jakava käyntikortti, joka löytää tiensä potentiaalisen asiakkaan käden ulottuville tehokkaasti. Ota meihin yhteyttä, mikäli yrityksesi voisi hyötyä hakumainonnasta ja puheluominaisuuksista.

Olen kiinnostunut kuulemaan Google Ads -mainonnasta enemmän

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää