• Google Ads

Onko sinulla liikaa avainsanoja Adwords –tilissäsi?

Olet varmasti joskus kuullut sanonnan, että vähemmän on enemmän? Tämä pitää erittäin hyvin paikkaansa, kun mietitään avainsanoja Adwords –tilissä. Hyvin usein kuulee kysymyksen: ”Kuinka monta avainsanaa pitäisi yhdessä tilissä olla?” Tähän kuulee hyvin erilaisia vastauksia, eikä siihen ole olemassa yhtä oikeaa ratkaisua. Avainsanojen määrät riippuvat niin paljon mainostettavasta tuotteesta tai palvelusta. Kaikista tärkeintä on aina, että […]

SDM logo

Digimarkkinointi

Olet varmasti joskus kuullut sanonnan, että vähemmän on enemmän? Tämä pitää erittäin hyvin paikkaansa, kun mietitään avainsanoja Adwords –tilissä. Hyvin usein kuulee kysymyksen: ”Kuinka monta avainsanaa pitäisi yhdessä tilissä olla?” Tähän kuulee hyvin erilaisia vastauksia, eikä siihen ole olemassa yhtä oikeaa ratkaisua. Avainsanojen määrät riippuvat niin paljon mainostettavasta tuotteesta tai palvelusta. Kaikista tärkeintä on aina, että avainsanat ovat jokaisessa mainosryhmässä erittäin lähellä toisiaan ja saat tehtyä juuri näille kyseisille avainsanoille mainokset, jotka liittyvät mainosryhmäsi avainsanoihin.

Tässä vaiheessa voit siis unohtaa ajattelumallin: mitä enemmän avainsanoja minulla on sitä parempi. Ei ole mitään järkeä yrittää saada jokaiseen mainosryhmään 20 avainsanaa, vaan mieti, mitkä avainsanat ovat palvelusi tai tuotteesi kannalta kannattavat avainsanat ja panostaa niihin. Useimmiten 4 – 5 tarkasti kohdennettua avainsanaa saa aikaan huomattavasti paremmat tulokset kuin 20 avainsanaa, jotka ovat aivan liian laajoja, eivätkä tuo haluttuja tuloksia. Mitä paremmin saat avainsanasi kohdennettua palveluusi/tuotteesi sitä parempi.

Tässä esimerkkinä kolme syytä, joiden vuoksi liika avainsanojen määrä ei ole kannattavaa:

1. Päiväbudjettisi ei tule riittämään

Kuvitellaan, että olet asettanut kampanjan päiväbudjetiksi 20€ ja kampanjassasi on 20 avainsanaa, joiden keskimääräinen klikkaushinta on 1€. Kyseisillä avainsanoilla ja klikkaushinnoilla olet saanut hyvin tuloksia ja päiväbudjettisi riittämään koko päiväksi.

Mietitään, että sinulla on tili, jossa on 50 avainsanaa ja yhden klikkauksen hinta on 1€. Jos käytämme samaa ajattelumallia kuin äsken, olisi päiväbudjettisi nyt 50€ eikä 20€. Tässä tapauksessa et voisi saada jokaiselle avainsanallasi yhtä klikkausta päivässä. Näistä avainsanoista myös osa on heikosti toimivia, eivätkä tuo sinulle odotettua tulosta. Myös päiväbudjettisi loppuu kesken päivän, koska kannattamattomia, budjettia turhaan kuluttavia avainsanoja, on liikaa.

Tämän vuoksi on tärkeää miettiä avainsanat tarkkaan, jotta kohdistat mainonnan oikein ja säästät klikkauskuluissasi. Unohda siis avainsanojen liika haaliminen.

2. Kampanjasi sammuu, kun päiväbudjetti on kulunut loppuun

Tämä liittyy suoraan ensimmäiseen kohtaan. Päiväbudjetin loppuessa tulet menettämään mainosten potentiaalisia näyttökertoja, jotka olisivat voineet tuottaa sinulle hyviä tuloksia, ja vain sen takia, että olet haalinut liikaa avainsanoja tiliisi.

On olemassa tietenkin toimenpiteitä, joilla voit välttyä näiltä tilanteilta. Esimerkiksi päiväbudjetin nostaminen yksi niistä, mutta se ei kuitenkaan ole kaikissa tapauksissa järkevin vaihtoehto, mikäli haluat säilyttää kannattavuuden ja saada hyvän tuoton mainonnallesi. Toinen vaihtoehto on alentaa avainsanojesi hintatarjouksia, mutta tällöin voit menettää mainoksesi sijoituksen kilpailijalle ja näin myös vähentää mahdollisten tuloksiesi määrää.

3. Liian suuren tilin optimoiminen on hankalaa ja aikaa vievää

Liian suuren tilin optimoiminen vie aikaa, eikä tuo odotettuja tuloksia siihen käytettyyn aikaan nähden. Jos mietimme tilin optimointia, täytyy tilissä jatkuvasti muokata mainostekstejä, avainsanoja, hintatarjouksia, budjetteja, negatiivisia avainsanoja jne.  Nämä kaikki toimenpiteet vievät aikaa ja sen vuoksia aika kannattaakin käyttää vain toimiviin avainsanoihin.

Muista kuitenkin aina testata uusia avainsanoja. Pidä yllä tilisi tasapaino ja muista aina välillä poistaa niitä sanoja, jotka eivät selvästikään toimi yrityksesi kohdalla. Poista siis vanhoja ja tee tilaa uusille avainsanoille.

On myös olemassa pareto-periaate 80/20, jonka mukaan 80% tuloksista tulevat 20% avainsanoistasi. Eli tämän mukaan voisit jatkuvasti lisätä uusia avainsanoja tiliisi, mutta kuitenkin vain 1/5 avainsanoista tuottaa sinulle halutun tuloksen. Tämän vuoksi on tärkeää tarkkailla jatkuvasti avainsanoja ja keskittyä tuohon 20%:iin, joka toimii tilissäsi.

Mikäli avainsanat ja AdWords-tilisi aiheuttaa sinulle stressiä, voimme varmasti auttaa. Ota rohkeasti yhteyttä ja keskity huoletta siihen, mitä sinä teet parhaiten.

 

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää