• Hakukoneoptimointi

Onko hakutulosten kärkisija yhä tärkeä vuonna 2018?

Miten hakukoneoptimoinnin kärkisijakilpailu on muuttunut vuosien aikana?

SDM logo

Digimarkkinointi

Hakukoneoptimointi on yleisesti ymmärretty siten, että se auttaa sivustoa sijoittumaan korkealle Googlen hakutuloksissa, mikä auttaa kasvattamaan sivuston liikennettä.

Tämä pitää toki edelleen paikkaansa, mutta tosiasia on se, että hakukoneoptimointiin kuuluu nykyään paljon enemmän.

Hakukoneoptimoinnin määrittäminen

Ihmiset hakevat tietoa yli 3 miljardia kertaa joka päivä pelkästään Googlen kautta. Hakumäärän takia yritykset luonnollisesti ovat ymmärtäneet, että kärkisija hakutuloksissa on erittäin arvokas ja sen kautta ymmärtävät hakukoneoptimoinnin tuottaman arvon.

Chitika Insightsin tekemä tutkimus paljasti, että noin 33% hakijoista klikkaa hakutuloksen kärkisijalla olevaa linkkiä. Tämän tutkimuksen ansioista oli helppoa perustella asiakkaille hakukoneoptimoinnin tärkeyttä. Chitika Insights tutkimus on kuitenkin vuodelta 2013. Viidessä vuodessa hakukoneoptimoinnissa on tapahtunut kuitenkin paljon muutoksia. Eivätkä muutokset koske pelkästään hakukoneoptimointia, vaan koko digitaalista markkinointia.

Ihmiset hakevat tietoa eri tavalla kuin ennen ja eri paikoissa kuin ennen (mobiilihaut kasvavat jatkuvasti). Myös se, miten ihmisen hakema tieto näytetään hakijalle hakutulossivulla, on kehittynyt.

Miten hakukoneoptimointi on muuttumassa?

Hakukoneoptimointi on todella usein reaktiivista. Hakukoneet pyrkivät jatkuvasti parantamaan käyttäjien käyttökokemusta. Tämä tarkoittaa jatkuvaa algoritmin säätöä, päivityksiä ja uusien ominaisuuksien julkaisu. Hakukoneoptimoijana näihin on reagoitava nopeasti, koska se, mikä edelliseen päivitykseen asti on ollut tuloksellinen käytäntö, ei välttämättä enää uuden päivityksen myötä ole.

Hyvä esimerkki uusista vaikuttavista julkaisuista ovat hakusivuilta löytyvät kuvaajat, vastauslaatikot, uutiset ja kartat. Nämä tiedot ovat nykyään hakutulosten kärjessä, mikä tarkoittaa sitä, että aikaisempi orgaaninen kärkisija ei välttämättä näy hakijalle heti. Lisäksi jos hakija saa tarvittavan tiedon suoraan hakusivulta, hänellä ei ole tarvetta klikata itseään varsinaiselle sivulle.

Tämä on tietenkin tiedonhakijan näkökannalta askel eteenpäin, eikä se varsinaisesti ole hakukoneoptimoinnillekaan huono asia. Se mitä tämä kuitenkin tarkoittaa on, että pelkästään kärkisijaan tähtääminen ei enää riitä.

Miten tehdä tuottoisampaa hakukoneoptimointia vuodesta 2018 eteenpäin?

Tässä vaiheessa on hyvä mainita, että hakusijoitusten merkitys on tietysti edelleen tärkeä, mutta varsinaisen kärkisijan merkitys ei välttämättä enää ole niin tärkeä. Nykyään kannattaa entistä enemmän keskittyä laatuun.

Seuraavaksi listaan asiat, joita kannattaa pitää mielessä hakukoneoptimoinnissa nykyään.

Tähtää hakukoneoptimoinnilla kärkisijalle

Toki mainitsin aikaisemmin, että 1. sija ei ole yhtä tärkeä kuin ennen, mutta se on silti edelleen paras. Useammassa tapauksessa sijoituksen nostaminen 3. sijasta 1. sijaan on erittäin työlästä eikä välttämättä ole tuottoisampaa liiketoiminnallesi.

Hakukoneoptimointi on myös markkinointia

Hakukoneoptimointi on markkinointia, joten kannattaa suunnitella tarkkaan, mikä on sinun markkinointistrategia. Miten erotut joukosta ja minkä takia ihmiset klikkaavat sivustollesi hakutuloksissa. Ilmaise näitä erottavia piirteitä hakusivuilla.

Luo kävijälle arvoa

Yleensä tämä tehdään sisällön kautta. Älä kirjoita/kuvaa/äänitä sisältöä vain sen takia, että pitää saada sisältöä, josta löytyy hakusanoja. Käytä enemmän aikaa ja puhu kävijälle. Tarjoa hänelle sitä tietoa, mitä hän haluaa ja minkä takia sinun kanssa kannattaa toimia.

Pyydä kävijää ostamaan

Yllättävän usein yritykset unohtavat pyytää kävijää olemaan yhteydessä tai ostamaan. Tee ostamisesta mahdollisemman helppoa kävijälle ja pyydä rohkeasti kauppaa.

Muista myös konversio-optimointi

Hakukoneen alkuperäinen tarkoitus on ohjata ostavaa liikennettä sivustolle, mutta yhtä tärkeä on konvertoida mahdollisimman suuri osa tulevasta liikenteestä liideiksi tai asiakkaiksi. Näin sivuston konversioprosentti on korkeampi ja tämä yleensä tarkoittaa parempaa liiketoiminnallista tulosta.

Kaikkien yllämainittujen asioiden implementointi on työlästä ja vaatii aikaa, joten kannattaa varata reilusti aikaa tälle projektille, etenkin jos et ole ennen tehnyt hakukoneoptimointia. Laita meille viestiä tai soita jos kaipaat apua hakukoneoptimoinnin kanssa.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelemme ...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää