• Hakukoneoptimointi

Nettisivut latautuvat hitaasti?

Hitaasti latautuvat nettisivut vaikuttavat negatiivisesti käyttäjäkokemukseen, minkä lisäksi myös Google huomioi sivuston latausajan järjestäessään hakutuloksia.

SDM logo

Digimarkkinointi

Hitaasti latautuvat nettisivut vaikuttavat negatiivisesti käyttäjäkokemukseen, minkä lisäksi myös Google huomioi sivuston latausajan järjestäessään hakutuloksia.

Tekemällä sivuista nopeasti latautuvat parannat käyttäjäkokemusta, joka johtaa pidempiin vierailuihin sivuilla, eli vähentää välitöntä poistumista sivulta. Myös tämä on Googlelle merkki laadukkaasta sivustosta, jota ei kannata hakutuloksissa tiputtaa.

Hitaat verkkosivut voivat siis suoraan ja välillisesti laskea sijoitusta Googlessa. Mitkä asiat voivat vaikuttaa verkkosivujen latausaikaan ja mitä asialle voi tehdä? Käydään läpi perusasiat.

Yleisiä syitä nettisivujen hitaudelle

  • Suuret tiedostot sivuilla (esim. suuret kuvat)
  • Liian suuri ladattavien elementtien määrä sivuilla (esim. paljon ladattavia JavaScript tiedostoja)
  • Hidas palvelin

Mistä sitten lähteä liikkeelle?

Tarkista sivuston latausaika ja paikanna viat

Mahdollisimman tarkan kuvan saamiseksi kannattaa sivuston latausaika tarkistaa muutamaan kertaan eri kellonaikoina ja mieluusti eri työkaluilla. Google PageSpeed Insights testi arvioi sivun latausajan mobiililaitteille ja pöytäkoneille sekä antaa suoria korjausehdotuksia nopeuden parantamiseksi.

Pingdom Website Speed Testillä taas voi testata sivuston nopeuden useilta eri sijainneilta ladattuna. Työkalu näyttää suoraan ajan, joka sivun sisällön lataamiseen kestää.

Yleensä hyvänä aikana voi pitää alle 2s latausaikaa. Lisäksi testi näyttää vesiputouskaavioina, kuinka kauan minkäkin sivun elementin latauksessa kestää.

Näet siis, jos esim. jonkun kuvan lataamisessa kestää suhteettoman pitkään ja näin vikaa on helppo lähteä korjaamaan.

Kuvien korjaaminen

Verkkosivuilla olevat kuvat kannattaa aina pakata mahdollisimmat pieniksi, mutta kuitenkin siten, että kuva säilyy terävänä ja laadukkaan näköisenä.

Kuvatiedostot sisältävät joskus paljon metadataa (lisätietoja kuvasta, jotka ei suoraan näy käyttäjälle). Nämä metatiedot voi turhaan kasvattaa tiedostokokoa ja latausaikaa.

Myös kuvien optimointiin on olemassa ilmaisia työkaluja, kuten Compressor.io.

Toinen melko yleinen virhe on upottaa suurikokoinen kuva sivuille siten, että se näkyy käyttäjälle pienenä. Ei ole järkevää laittaa verkkosivuille esim. 700×700 pikselin kokoista kuvaa, jos se näkyy käyttäjälle 500×500 pikselin kokoisena.

Ladattavien elementtien määrän karsiminen

Verkkosivut sisältävät HTML-pohjan, jota yleensä muotoillaan CSS-tyyleillä. JavaScriptillä taas voidaan esimerkiksi luoda dynaamisia elementtejä verkkosivuille. Joskus CSS-muotoilut haetaan useista erillisistä tiedostoista, mikä voi kasvattaa latausaikoja. Sama pätee myös JavaScriptiin.

Pyri siis karsimaan erillisten tiedostojen määrää yhdistämällä CSS- ja JavaScript tiedostoja. Myös tässä voi käyttää apuvälineitä – esim. WordPressille löytyy ilmaisia plugineja, joilla voi optimoida lähdekoodia.

Hidas palvelin

Mikäli palvelimen nopeus rajoittaa verkkosivujen latausaikaa, on kenties aika pohtia uuden palvelimen hommaamista toiselta palveluntarjoajalta. Halvin vaihtoehto ei yleensä ole paras, joten muutama säästetty euro palvelun hinnassa voi pitemmässä juoksussa tulla kalliiksi.

Netistä löytyy runsaasti arvosteluita eli palveluntarjoajista. Kannattaa hieman tutustua vaihtoehtoihin ennen päätöksen tekoa. Toisella puolella maapalloa oleva palvelin on Suomesta käsin tietenkin hitaampi, kuin Suomessa sijaitseva. Jos siis kohdeyleisösi on Suomessa, kannattaa valita palveluntarjoaja, jonka palvelimet sijaitsevat Suomessa.

Yhteenveto

Siinä oli muutama vinkki, joilla lähteä parantamaan sivuston nopeutta ja käyttäjäystävällisyyttä. Aihe on melko tekninen, joten vian selvittäminen voi olla hankalaa, jos verkkosivujen ylläpito ei ole tuttua. Monet muutoksista kannataakin jättää ammattilaisten käsiin, jotta nettisivut eivät lakkaa toimimasta.

Ovatko nettisivusi hitaat ja ne eivät kiinnosta kävijöitä? Hakukoneoptimointi on silloin sinulle oikea tapa parantaa hakukonenäkyvyyttäsi ja saada sivustollesi enemmän kävijöitä.

Tehdään yhdessä verkkosivuistasi hakukoneystävällisemmät

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelemme ...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää