• Google Ads

Googlen vastaisku perinteiseen natiivimainontaan, Discovery Ads

Google Discovery Adsilla voit saavuttaa samanlaisia etuja kuin natiivimainonnalla.

Sami Voutilainen

Googlen Discovery Ads saapui Suomeen viime vuoden kesällä (2020) ja onkin ollut heti aloituspäivästä lähtien yksi vahvimmista ja samalla myös suomalaisille mainostajille tuntemattomimmista natiivimainonnan kanavista.

Discovery Adsin vertailu ja rinnastus natiivimainontaan kannattaa, sillä kyseessä on erittäin tehokas mainosmuoto. Tutkimusten mukaan ainakin noin 25% prosenttia käyttää mainosten esto-ohjelmia USA:ssa ja tilanne on varmasti lähelle samaa myös Suomessa. Jotta mainostajana saisit asiakkaan edelleen kiinni, on perinteisen bannerimainonnan rinnalle tullut uusia tapoja mainostaa.

Natiivimainokset ovat pikkuhiljaa nousemassa yhdeksi suosituimmaksi verkkomainonnan kohteeksi ja trendi on vain kasvamassa.

Mutta mitä natiivimainokset tarkalleen ottaen ovat? Entä miten voit saavuttaa samanlaisia etuja Googlen Discovery Adsilla? Lue pidemmälle, ja tiedät.

Natiivimainokset sujahtavat mediasisältöihin journalistisella otteella

Natiivimainokset eroavat perinteisistä “myyntimainoksista” siten, että ne jäljittelevät sen tietyn median ulkoasua ja tuntumaa, joihin ne on sijoitettu.

Natiivimainokset muistuttavat perinteistä journalistista sisältöä, eli sivustolla vierailija ei välttämättä edes huomaa, että kyse on mainoksesta (mutta jokainen natiivimainos tulee merkata mainokseksi tai kaupalliseksi yhteistyöksi läpinäkyvyyden vuoksi).

Natiivimainos on monesti esimerkiksi artikkeli, kokemuksia-sisältö tai tutkimus, joka liittyy mainostajan bisnekseen. Ne ovat täten myös sisällöllisesti rikkaampia kuin perinteiset mainokset.

Natiivimainokset ovat yleisiä myös sosiaalisen median kanavissa, kuten Facebookissa, LinkedInissä ja Instagramissa, mutta ne on tuttuja myös verkkolehdistä. Natiivimainokset ovat paljon hienovaraisempia kuin bannerimainokset, eivätkä siksi ärsytä lukijaa.

Digimarkkinoinnissa puhutaan bannerisokeudesta (banner blindness), missä verkkosivuilla kävijä ei välttämättä edes tietoisesti huomaa bannereiden sisältöä, vaan hyppäävät automaattisesti niistä yli. Huomaat tämän ilmiön itsekin vierailemalla vaikkapa Iltalehden sivuilla.

Natiivimarkkinointi saavuttaa lukijan huomion bannerisokeuden keskeltä.

Verkkolehti pursuaa bannereita ja siirryt tiedostamatta niiden yli lukien vain artikkeleiden sisällön. Koska natiivimainos muistuttaa verkkosivun artikkelinostoa, sen otsikko saa huomattavasti enemmän tietoista lukuaikaa kuin perinteinen mainosbanneri.

Et todennäköisesti edes huomaa klikanneesi natiivimainosta, ennen kuin saavutkin yhtäkkiä mainostajan verkkosivuille tai artikkeliin. Artikkeli on kuitenkin ehtinyt herättää jo mielenkiintosi, joten jatkat lukemista sivustolla.

Useat tutkimukset ovat osoittaneet, että natiivimainokset ovat tehokkaampia kuin perinteiset bannerimainokset, ja on olemassa lukuisia tilastoja ja faktoja, jotka osoittavat niiden edut. Tiesitkö esimerkiksi, että kuluttajat katsovat natiivimainoksia 53 % useammin kuin näyttömainoksia?

Kenelle Discovery Ads -mainonta sopii?

Kun kiinnostut natiivimainonnasta, on syytä tuntea myös Discovery Adsin mahdollisuudet, sillä voit nostaa samankaltaista mainosmuotoa kustannustehokkaasti.

Kuten kirjoitin aiemmassa blogipostauksessa bannereista, myös Discovery Adsia voi hyödyntää MRACE © -mallimme jokaiseen vaiheeseen. Mainosten muoto muistuttaa hyvin lähelle displayverkon responsiivisia mainoksia, joten Discovery Adsin kanssa on Googlen mainonnan asiantuntija kuin kotonaan.

Mainosten muoto muistuttaa displayverkon responsiivisia mainoksia

Koska Discovery Ads-mainokset näkyvät vahvasti sisällön yhteydessä, niiden tehokkain kulma on funnelin alkupäässä REACH:ssa mielenkiinnon herättämiseksi.

Parhaimmillaan kun tarjoat arvokasta ja kiinnostavaa sisältöä, voi mainoksestasi tulla ensimmäinen tutkimuslähde, johon potentiaaliset asiakkaasi menevät, kun he yrittävät ratkaista tiettyä ongelmaa.

Esimerkki asiakkaan polusta Discovery Ads mainonnassa

Kuvitellaan Discovery Ads -mainontaa asiakkaan näkökulmasta. Näin prosessi etenee:

  1. Käyttäjä käynnistää puhelimellaan Googlen hakusovelluksen ja huomaa, että haun alapuolella on etsitty valmiita mielenkiintoisia artikkeleita.
  2. Kun hän selailee artikkeleita eteenpäin, tulee vastaan Discovery Ads mainos. Mainos ei näy satunnaisesti kenelle tahansa, vaan se on kohdennettu tarkasti käyttäjän aiemman selaustoiminnan ja hakuhistorian perusteella.
  3. Mainos kiinnittää käyttäjän huomion, koska se tarjoaa hyödyllistä ja mukaansatempaavaa tietoa juuri häntä kiinnostavasta aiheesta.
  4. Käyttäjä napsauttaa mainosta ja siirtyy mainostajan verkkosivuille lukemaan artikkelia.
  5. Käyttäjä lukee artikkelin läpi verkkosivuilla. Artikkelin lukemisen jälkeen voi tapahtua useita asioita:
    • Käyttäjä tulee paremmin tietoiseksi brändistäsi ja yrityksesi palveluista.
    • Käyttäjä jatkaa eteenpäin ja tutustuu verkkopalveluun syvemmin lukemalla muita mielenkiintoisia sisältöjä.
    • Mikäli artikkeli on oikein kiinnostava, hän voi liittyä uutiskirjeen tilaajaksi.
    • Jos käyttäjä on antanut markkinointiluvan evästeilmoitukseen, hänet liitetään myös uudelleenmarkkinointilistalle ja mainontaa voidaan kohdistaa tämän avulla jatkossa entistä tarkemmin.
    • Parhaassa tapauksessa hän siirtyy tuotesivulle ja ostaa tuotteen.

Menestyneen Discovery Ads kampanjan luomiseen kuuluu paljon muutakin kuin vain mainosten suunnittelua. Se voi tapahtua vain, kun markkinoijilla on syvä ymmärrys kohdeyleisön kiinnostuksen kohteista ja kipupisteistä, joita hyödyntämällä he luovat sisältöä, joka kiinnittää relevanttien ja potentiaalisten asiakkaiden huomion.

Lue myös: Sisältöstrategia on markkinoinnin perusta

Esimerkkejä tehokkaista Discovery Ads -kampanjoista

Discovery Adsin hyödyntäminen uudisrakentamisen alalla

Kampanja kohdennettiin uusiin kävijöihin REACH:iin ja uudelleenmarkkinointina CONVERT-vaiheeseen. Discovery Adsin liikenne oli muihin kanaviin verrattuna todella edullista, mainoksiin reagoitiin aktiivisesti ja konversiohintakin oli parhaimmillaan hakumainonnan tasolla.

Vaikka Discovery tuo parhaiten tuloksia REACH vaiheessa herättäen uusien potentiaalisten asiakkaan mielenkiinnon, se toimi äärimmäisen hyvin myös CONVERT -vaiheessa tuoden liidejä yhteydenottolomakkeella.

Liikenteen kasvattaminen äärimmäisen kilpaillulla alalla

Eräällä asiakkaallemme on kuluttajille suunnattu B2C-palvelu, joka on äärimmäisen kilpailtua hakumainonnassa. Klikkihinnat nousevat haussa useampaan euroon ja liikenteen skaalaus ylöspäin oli haastavaa.

Koska asiakkaalla oli aiheesta paljon artikkeleita ja ohjeita, saimme hyödynnettyä Discoveryä MRACE:n jokaisessa vaiheessa.

Discovery auttoi niin mielenkiinnon herättämisessä, brändin vahvistamisessa kuin myös liidien kasvattamisessa. Kampanjasta onkin muodostunut yksi tärkeimmistä palvelun markkinointikanavista ja sitä on pystytty myös skaalaamaan kuukausien varrella huomattavasti Google-hakua paremmin.

Tietoisuuden lisääminen ja jälleenmyyjien sivuvierailujen kasvattaminen

Asiakkaallamme oli haasteena saada lisättyä tuotetietoisuutta ja boostattua jälleenmyyjien sivuvierailuja omassa B2C-verkkokaupassa. Hakumainonnassa vastassa oli kilpailijoiden lisäksi myös omat jälleenmyyjät, joten tavoitteena oli löytää uusia kanavia liikenteen ja myös tuotetietoisuuden kasvattamiseksi.

Sivustolle oli luotu paljon tuotteisiin liittyvää opettavaista sisältöä, jonka avulla saimme tuotua Discoverystä erittäin edullista liikennettä. Koska samoja sisältöjä tarjottiin niin uusille, kuin uskollisille asiakkaillekin, kampanjan tavoitteeksi laitettiin blogikirjoituksen lukeminen loppuun.
Samalla saatiin myös suurempia konversioita tuotteiden lisäämisellä ostoskoriin ja jälleenmyyjäsivujen vierailuilla. Sama kampanja on pyörinyt nyt kuukausien ajan ja uusia sisältöjä tuomalla ollaan saatu freesattua kampanjaa ja pidettyä tulokset hyvinä.

Brändin vahvistaminen uudelleenmarkkinoinnin avulla ACT-vaiheessa

Asiakkaamme tarjoaa kuluttajapalvelua, jonka ostopolku on pitkä. Kuluttajat tarttuvat harvoin suoraan tarjoukseen, vaan heitä on lämmitettävä pikkuhiljaa sopivan funnelin avulla ja tuotava verkkosivuille useamman kerran.

Discovery Ads on erinomainen myös uudelleenmarkkinoinnissa, missä halutaan tavoittaa jo palvelusta tietoinen asiakas ja saada hänet takaisin sivustolle. Kampanjan päätavoitteena oli saada asiakas lukemaan sisältö ja klikkaamaan CTA-nappeja siirtyäkseen eteenpäin sivustolla ACT-vaiheessa. Näitä mikrokonversioita saimmekin erittäin edullisesti 0.42€ hintaan ja tämä poiki samalla myös tarjouspyyntöjä ostopolun loppupäässä.

Mitä olemme oppineet Discovery Ads -mainonnasta?

Discovery Ads on noussut lähes huomaamatta somemainonnan ja varsinkin ohjelmallisen ostamisen rinnalle kanavana, jota hyvin harva vielä käyttää aktiivisesti markkinoinnin apuna.

Koska kilpailu on vähäistä, klikkihinnat ja mainosnäytöt ovat hyvin kilpailukykyisiä, mikä on suuri etu mainostajalle.

Koottuja oppejamme Discovery Adsin hyödyntämisestä:

  • Discovery Adsiä voi verrata suoraan natiivimainontaan, jolloin myös mainonnan kulmat ja kampanjan tavoitteet kannattaa rakentaa samoilla ehdoilla.
  • Suuntaa markkinointisi mielenkiintoinen sisältö edellä, sillä mainokset näytetään paikoissa missä ihmiset haluavat lukea sisältöjä.
    Uudelleenmarkkinoinnissa voi hyödyntää jo suoraa ohjausta tarjouspyyntöön, mutta älä unohda, että brändikuvan vahvistamisen takia on hyvä tuoda lämmin yleisö myös blogiartikkeleihin, jotka eivät suoraan ohjaa tarjoukseen.
  • Discovery Ads on yhtä tehokas, kuin mainostettava sisältö. Mikäli sivustolla ei ole tarpeeksi mielenkiintoista sisältöä, on parempi ensin käyttää markkinointibudjettia sisällön luomiseen ja aloittaa markkinointi vasta kun kotipesä on kunnossa.
  • Parhaiten toimiva sisältö vastaa journalistiselta tasoltaan verkkolehden sisältöjä, eli herättää mielenkiinnon, sisältää tarinan ja aiheuttaa lukijalleen tunteita.
  • Discovery Ads näyttää toimivan parhaiten keski-ikäisillä ja sitä vanhemmilla kohdeyleisöillä. Eli henkilöillä, jotka lukevat mielellään pitkiäkin sisältöjä ja haluavat keskittyä laadukkaisiin sisältöihin. Mainostettavan ländärin ei tarvitse siis olla lyhyt, vaan se voi sisältää pitkänkin tarinan ja laajan kokonaisuuden.

Jos haluat ottaa seuraavan askeleen kustannustehokkaassa mainonnassa, ota yhteyttä, ja keskustellaan Discovery Adsin mahdollisuuksista juuri sinun yrityksellesi.

Lue seuraavaksi:

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää