• Verkkosivut

Laskeutumissivun rakentaminen: Näin rakennat myyvän laskeutumissivun

Laskeutumissivu on verkkosivustosi tärkeimpiä elementtejä, jotka luovat myyntiä ja liidejä.

SDM logo

Digimarkkinointi

Laskeutumissivu on eittämättä tärkeimpiä digimarkkinoinnin tuloksen tekijöitä. Erottuvan ja personoidun laskeutumissivun avulla erotut kilpailijoista ja nostat halutun tuotteen tai palvelun esille tehokkaasti.

Hyvän laskeutumissivun avulla käännät verkkosivustollasi kävijät myös lämpimiksi liideiksi. Tässä blogikirjoituksessa käsittelemme mikä laskeutumissivu on ja mitä elementtejä myyvältä laskeutumissivulta löytyy.

Mikä on laskeutumissivu?

Laskeutumissivu on tiettyä kampanjaa, teemaa tai tuotetta varten rakennettu sivu, jolle verkkosivukävijä saapuu (“laskeutuu”) jostain toisesta lähteestä, esimerkiksi uutiskirjeestä, Google Adsin tai sosiaalisen median mainoksesta. Rakkaalla lapsella on monta nimeä, ja laskeutumissivusta usein käytetäänkin nimitystä ländäri, länderi tai landing page.

Hyvä laskeutumissivu on määritelty tarkasti ohjaamaan sivulle saapuva kävijä tiettyyn toimintoon, kuten esimerkiksi tilaamaan näytekappale, varaamaan tapaaminen tai ostamaan tuotteen. Periaatteessa siis mikä tahansa sivu voi olla laskeutumissivu, mutta myyvä laskeutumissivu on rakennettu erityisesti konversiota tavoitellen.

Laskeutumissivu on verkkosivustosi tärkeimpiä elementtejä, jotka luovat myyntiä ja liidejä.

Miten laskeutumissivu eroaa etusivusta tai tuotesivusta?

Tässä vaiheessa usealla voi herätä kysymys, miten sitten laskeutumissivu eroaa etusivusta?

Verkkosivustosi etusivu on yleinen näyttämö koko yrityksesi toiminnalle. Etusivu kertoo yleisellä tasolla yrityksesi toiminnasta, mutta laskeutumissivulla usein pyritään siihen, että kävijä vähintään jättää itsestään jonkin tiedon itsestään yrityksellesi, esimerkiksi sähköpostiosoitteen. Laskeutumissivu on usein esimerkiksi palvelusivu, ilmoittautumissivu, kampanjasivu tai oppaan lataussivu.

Tuotesivu puolestaan esittelee suoraviivaisesti tuotteen ominaisuuksia esimerkiksi verkkokaupassa. Sen tarkoitus on konvertoida nopeasti, usein B2C-puolella saman tien klikkaamalla. Hyvälle tuotesivulle saapuva kävijä ymmärtää nopeasti tuotteesta ilman että kävijän tarvitsee käydä muilla sivuilla. Tuotesivulla voi joutua kouluttamaan kävijää hieman tuotteen käytöstä tai esittelemään sen ominaisuuksia.

Tuotesivuun verrattuna laskeutumissivu taas voi käsitellä esimerkiksi yhden kampanjan sisällä muutamaa eri tuotetta, koska sillä on vain yksi tavoite, saada yrityksellesi myyntiä tai liidejä.

Lue myös:

Verkkokaupan etusivu – mitä kävijän tulee havainnoida välittömästi?

Verkkokaupan tuotesivu – Nämä 5 elementtiä maksimoivat myyntisi

Laskeutumissivu MRACE®-vaiheissa

Laskeutumissivu kannattaa rakentaa MRACE® -mallin mukaisesti, riippuen siitä, mitä tavoitellaan.

ACT-vaiheen ländärin näkökulma on potentiaaliselle helppo ja riskitön: “tilaa maksuton kartoitus”, “lataa opas”. ACT-vaiheessa ländäri voi olla myös kattavasti kertova palvelusivu.  Esimerkiksi Helsingin Sanomat tarjoaa kahden viikon kokeilujaksoa maksutta. ACT-vaiheen ländäri voi myös kertoa vastauksia ongelmaan, joka asiakkaallasi on, mutta johon hän ei tiedä vielä ratkaisua.

CONVERT-sivulla käännetään palvelusta tai tuotteesta tietoinen liidi asiakkaaksi: esimerkiksi Netflix tarjoaa ilmaisen kokeilukuukauden (joka on ACT-vaiheen toimi) jälkeen jatkuvaa tilausta. Convert-vaiheen ländäri voi olla niin tarjoussivu, myyntisivu kuin palvelusivukin.

ENGAGE-vaiheessa ländärillä kannattaa tarjota asiakasta uudelleen aktivoiva kampanja. Esimerkiksi sähköpostikampanjan kautta voidaan verkkokauppa-asiakas ohjata laskeutumissivulle, jossa on alennuskoodi seuraavan tilauksen tekemiseen.

Miten hyvä laskeutumissivu rakennetaan?

Kun haluat lähteä rakentamaan digimarkkinoinnin ammattilaisen kanssa hyvin myyvää laskeutumissivua, mieti etukäteen nämä asiat.

  • Määrittele kohdeyleisö
    • Kuka on laskeutumissivun potentiaalinen asiakas? Ostajapersoonien avulla ländärin sisältö voidaan suunnitella ja kohdistaa juuri yrityksesi otollisimmille kohderyhmille. Mitä tarkemmin pystyt viestimään potentiaalisille asiakkaillesi ja puhumaan heidän päätöksiään ohjaavista asioista, sen tehokkaampaa ländärisi on. Lataa ostajapersoona-työkirja täältä.
  • Määrittele sivun tavoitetapahtuma, most-wanted action
    • Tavoitetapahtuma määrittää liidien laadun. Onko tarkoituksesi lisätä kontaktointeja vai myydä suoraan kävijälle haluttu tuote?
  • Määrittele viestisi ja panosta copywritingiin
    • Kun kohdeyleisö ja haluttu tapahtuma on kirkkaina mietittynä, pitää sivun sisältö saada niin yksinkertaiseksi, että kävijä ymmärtää heti saavuttuaan mitä hänelle tarjotaan. Käytä ammattilaista apunasi, koska copywritingin ammattilainen osaa kirjoittaa myyvän tekstin oikealle kohderyhmälle.Copywritingin rooli laskeutumissivun konvertoitumisessa on ratkaisevan tärkeä. Kun asiakas saapuu yrityksesi verkkosivuilla, kohtaako hän tyrkyttävän vai ratkaisukeskisen myyjän? Sisältömarkkinointia ja sisällöntuotantoa ei pidä nähdä vain kirjoittamisena. Hyvän ja myyntiä tuottavan sisällön kirjoittaminen on äärimmäisen vaikeaa, sillä se vaatii mm. liiketoimintaosaamista, markkinoinnin kokonaiskuvan hahmottamista, psykologian tuntemista ja taitoa muodostaa tekstillä mieleenpainuvia kokonaisuuksia. Lue myös: Sisältömarkkinointi on koko digitaalisen markkinointisi tärkein elementti
  • Rakenna visuaalinen ilme brändisi mukaiseksi
    • Hyvän laskeutumissivu noudattaa yrityksesi visuaalista ilmettä. Silloin visuaalinen ilme auttaa kävijää tunnistamaan ja muistamaan yrityksesi, mikäli hän on törmännyt yrityksesi palveluihin tai viestintään muissa kanavissa. Lue täältä lisää visuaalisesta suunnittelusta.
    • Hyödynnä eri medioita. Esimerkiksi hero-osion videolla erotut helposti, ja saat asiakkaan huomion. Relevantit kuvat puhuttelevat käyttäjää ja luovat mielikuvan tuotteen, tarjouksen tms. hankkimisesta saavutettavasta hyödystä.
  • Tarkista hakukoneoptimoinnin kannalta tärkeimmät asiat
    • Käy sisältö läpi. Löytyykö otsikoista ja tekstistäsi tarpeeksi avainsanoja, joilla sijoitut paremmin Googlen hakutuloksissa? Tarkista kuvien koko ja se, onko kuvien kuvatekstit ländärin aiheen mukaisia. Lue lisää hakukoneoptimoinnista blogistamme.
  • Muista simppeli, mutta uniikki URL, joka on helppo muistaa
    • Muistettavuuden lisäksi myös yksinkertainen URL sijoittuu paremmin myös Googlen hakutuloksissa.
  • Mobiilimuotoilut kuosiin
    • Nykypäivän verkkosivustot suunnitellaan mobile-first -periaatteella, ja jos sivun suunnittelee pöytäkoneen selainta käyttäen, sivua kannattaa käydä vilkaisemassa mobiililaitteilla.

Mitä elementtejä hyvältä laskeutumissivulta löytyy?

Hyvän ländärin kaava on yksinkertainen, vaikka se sisältäisikin pitkän tekstiosion ja eri medioita videoista graafeihin ja kyselyihin. Kun huomioit yleisesti tunnustetut ominaisuudet, laskeutumissivusi rakentaminen ei voi mennä paljoa pieleen.

Katso, että ainakin näihin kysymyksiin löytyy vastaukset laskutumissivultasi

Käykö otsikosta selville KENELLE, MITÄ ja MIKSI? Hyvällä ländärillä on kohdeyleisöä puhutteleva, informatiivinen otsikko, joka kertoo heti, mitä yrityksesi tarjoaa.

Kenelle tarjous tai sisältö on, ja miksi se on erityisen hyvä? Laskeutumissivun pääasian tulee löytyä lyhyesti ja ytimekkäästi selitettynä auki sivun yläosasta siten, ettei kävijän tarvitse selata sivua alaspäin. Tässä on hyvä kertoa selkeästi laskeutumissivun tarjouksen tms. kävijälle tarjottava hyöty ja arvo. Mikäli tarve, alempana sivulla voi kertoa tarjouksesta tms. pidemmin.

Miten tarjoukseen tms. pääsee käsiksi? Lyhyt lomake ja painikkeet joka ohjaa liittymään sähköpostilistalle, ostamaan, varaamaan konsultaatio-ajan tms. Muista pitää lomake lyhyenä välttääksesi poistumisen sivulta.

Onko ländärillä referenssikommentteja, suositteluita ja/tai takuita tai eri medioissa esitettyjä mainintoja? Älä kehu itse tuotettasi, vaan anna asiakkaiden hoitaa se. Näin lisäät luotettavuutta tuotteellesi/tarjouksellesi.

Kannustatko toimimaan? Verkossa on erittäin helppoa hairahtua sivustolta toiselle. Tarvitaan vain pieni huomion herpaantuminen ja ollaankin jo monen sivun päässä sinun laskeutumissivultasi. Tee siis toimintakehotteestasi selkeä. Sijoita sivulle 3-5 CTA-painiketta tarpeeksi kehoittavalla tekstillä, “Ota yhteyttä”, “Varaa konsultaatio”, “Pyydä tarjous”. Lisäksi kerro kävijälle, mitä yhteydenoton jälkeen tapahtuu.

Lue myösMistä tunnistat uskottavat verkkosivut?

Näitä kannattaa välttää laskeutumissivullasi

Ylimääräiset linkit ja navigaatiot: tarkoitus ei ole saada kävijää klikkaamaan itseään muualle, vaan pysymään sivulla, keskittymään laskeutumissivusi tuotteeseen/tarjoukseen ja suorittamaan haluttu toiminto.

Kuvat jotka eivät liity aiheeseen: aiheeseen liittymättömät kuvat voivat häiritä kävijää. Hyvä kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

Monimutkaiset lomakkeet, jotka kyselevät liikoja: tee lomakkeen täyttämisestä helppoa ja nopeaa. Mikäli lomakkeessa on liikaa kenttiä, voi potentiaaliset asiakkaasi poistua sivultasi turhautumisen takia. Lue täältä lisää markkinoinnin kasvattamisesta yhteydenottolomakkeella.

Käytä pop-upeja harkiten. Usein saapuvalle kävijälle lävähtää näytölle lomake, jossa tarjotaan sähköpostilistalle liittymistä tai poistuva kävijä yritetään kalastella jatkamaan verkkokaupassa asiointia alennuskoodilla. Huonosti mietitty pop-up voi kääntää asiakkaan kokemuksen sivustosta negatiiviseksi ja hyvin toteutettu pop-up taas kääntää kävijän liidiksi. Lue täältä lisää pop-upeista.

Laskeutumissivusta vielä vähän parempi: hyödynnä näitä

Muista, että hyvä laskeutumissivu on myös sisällöltään erottuva, eli ei kopioitu tuote- tai palvelusivu, sillä ihminen luontaisesti haluaa nähdä ja oppia jotain uutta. Ländärillä kannattaa hyödyntää esimerkiksi käyttäjäarvioita tai faq-osiota luotettavuustekijöiden lisäämiseksi. Somefeedit (kuten Facebook tai Instagram) auttavat verkkosivukävijää löytämään lisätietoja ja vertaisarvioita hänelle mieluisimmasta kanavasta.

Saat helposti sisältöihin monipuolisuutta videoiden avulla. Kuten kirjoitimme somemainonnan videostrategiaa käsittelevässä kirjoituksessamme, videot ovat markkinoinnissa erittäin tehokas tapa saada tehokkaasti viesti perille. Ihmisen keskittymiskyky on lyhyt, joten video laskeutumissivulla kertoo enemmän asiaa eikä kasvata ainakaan ländärin pituutta.

Videoiden tai animaatioiden lisäksi panosta visuaaliseen ilmeeseen, jolla erottaudut ja tuot wau-efektiä sivulle, esimerkiksi näin:

  • Esimerkiksi hero-kuvan päälle laitettava läpikuultava brändisi mukainen väritaso tekee kuvasta normaalista erottuvan ja vakuuttavamman.
  • Kuvituksen vieressä olevan nappi kannattaa suunnata sille puolelle, mihin kuvassa olevan ihmisen katse suuntautuu, sillä ihminen luontaisesti seuraa katsetta.
  • Pienet animaatiot, esimerkiksi kuvien esilletulemiseen selatessa sivua alaspäin tai buttoneiden värien vaihtuminen kursorin siirtyessä buttonin päälle, tuovat huoliteltua ja viimeisteltyä fiilistä kävijälle. Lue lisää brändi-ilmeestä erottautumistekijänä.

Laskeutumissivun UI/UX-suunnittelussa kannattaa ottaa apuun tarvittaessa ammattilainen, jotta sivusta saadaan ihmissilmälle luontaisesti seurattava sivu. Ihminen luontaisesti seuraa sivustolla komponentteja F-kirjaimen muodossa: katse hakeutuu aluksi vasemmalle ylös, josta se lähtee oikealle ja alaspäin.

 

Lämpöykkösen laskeutumissivu, josta on nähtävissä useampi hyvä laskeutumissivun elementti.

Hyvän struktuurin lisäksi värien voimaa ei kannata unohtaa miettiessä visuaalista ilmettä. Minkälainen vaikutelma tulisi siivousyrityksestä, jolla on tummat, ruskean ja vihreän täytteiset sivut verrattuna siivousyritykseen, jolla on esimerkiksi valkoista, vaaleansinistä ja vaaleanharmaata sivujen väreinä?

Lue myös: Miksi en ymmärrä verkkosivuiltasi, mitä myyt ja kenelle?

Ländäri on julki, mitä seuraavaksi?

Ja kun laskeutumissivusi on valmis, julkaistu ja tuottaa yrityksellesi liidejä, ei kannata kuitenkaan tuudittautua tunteeseen, että sille ei tarvitsisi enää tehdä mitään.

Jotta pysyt markkinatilanteessa huipulla, verkkosivustosi tarvitsee jatkuvaa kehitystä ja samalla myös laskeutumissivut tarvitsevat jatkokehitystä. Kun yrityksesi käyttää MRACE®-mallia markkinoinnin viitekehyksenä, saatte kehityskohdat helposti työlistalle.

Tarkastele näitä asioita ländärin julkaisun jälkeen:

  1. Testaa ländäriä mainonnassa ja seuraa datasta, miten se performoi. Esimerkiksi maksettu some ja Google Ads ovat tehokkaita kanavia. Tuleeko kauppaa ja liidejä odotetulla tavalla?
  2. Tehokkaimmin pääset kiinni siihen, mikä laskeutumissivullasi kaipaa muutosta, tekemällä A/B-testausta. Testattavana voi olla esimerkiksi laskeutumissivun ulkoasu (kuvien ja tekstien asemointi toisinaan nähden), call-to-action -painikkeiden ulkoasu ja sijoittelu sivulla tai vaikkapa kuvitus sivulla.
  3. Tarvittaessa toteuta laskeutumissivulle Hotjar-analyysi, joka tuo esille verkkosivuvierailijoiden käyttäytymiseen perustuvia kehityskohtia. Missä kohtaa ihmiset ovat klikanneet pois sivustolta, tai mitä kuvaa on katsottu pisimpään?

Mikäli ländärillä käy ihmisiä, mutta kauppa ei käy, katso vinkkimme ländärin parantamiseen.

Haluatko oppia lisää oikealle kohderyhmälle myymisestä? Lataa ostajapersoonatyökirja!

Ostajapersoonatyökirja

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää