• Verkkosivut

Verkkosivujen rakentaminen

Tyylikäs design ei ole myyvien verkkosivujen lähtökohta, vaikkakin se otetaan huomioon.

SDM logo

Digimarkkinointi

Kuulostaako tutulta, yrityksesi verkkosivut näyttävät mielestäsi hyvältä, mutta sieltä ei tule mitenkään merkittävästi yhteydenottoja tai kauppaa. Kun puhutaan verkkosivuston myyvyydestä, ei kyse välttämättä ole siitä, miten hyvältä tai rumalta verkkosivusto näyttää. Myyvät verkkosivut esittävät selkeästi mitä verkkosivusto tarjoaa ja miten sivustoa käytetään ja miten siellä edetään. Monesti yksinkertaisen tai jopa ruma näköiset verkkosivut täyttävät tavoitteensa paremmin kuin kauniit verkkosivut. Kaikilla hyvin konvertoituvilla verkkosivustoilla on yksi yhteinen piirre, ne tarjoavat jotain arvokasta käyttäjilleen.

Mikä tekee verkkosivuista myyvät?

Tässä yhteydessä konversio tarkoittaa kävijän tekemää mitattavaa toimenpidettä sivustollasi. Konversio on siis sinun asettama tavoite, jonka haluat sivustosi kävijöiden tekevän. Jotta verkkosivustosi toimisi haluamallasi tavalla, tulee verkkosivuston tavoitteet olla selkeät ja ne tulee määritellä jo sivuston suunnitteluvaiheessa. Lähes kaikille verkkosivustoille ohjataan liikennettä markkinoinnin avulla. Jos et markkinoi verkkosivustoasi, kilpailijasi näkyvät tärkeillä mainospaikoilla ja vievät sieltä kaikki potentiaaliset asiakkaasi. Kaikille verkkosivustoille ei kuitenkaan kannata ohjata liikennettä markkinoinnin avulla, koska huonosti suunnitellun verkkosivuston markkinointi vastaa rahan heittämistä roskiin.

Verkkosivustolle asetetut tavoitteet vakuttavat sen rakenteeseen ja ulkoasuun merkittävästi. Kompastuskivi monilla verkkosivustoilla onkin se, että niiden ulkoasu on suunniteltu vain hyvännäköisyys edellä, eikä ole mietitty tavoitteita tai asiakaspolkuja. Tällainen verkkosivusto todennäköisesti ohjaa käyttäjiä pois tavoitteestasi. Jos sivuston asettelussa on paljon häiriötekijöitä, eikä käyttäjille jää selkeää tavoitetta, sulkevat he tässä vaiheessa verkkoselaimensa välilehden.

Myyvän verkkosivuston suunnitteluun kuuluu ulkoasun suunnittelun lisäksi muita tärkeitä vaiheita, kuten asiakaspolkujen, laadukkaiden lomakkeiden ja verkkosivuston kohdeyleisön määritteleminen. Kaikille ei kannata yrittää tarjota kaikkea, sillä näin saa usein aikaiseksi sisältöä joka ei palvele ketään. Verkkosivuston toteuttajan onkin tärkeää osata kysyä oikeat kysymykset ja olla aktiivisesti yhteydessä verkkosivuston tilaajaan, joka tuntee omat asiakkaansa ja kohderyhmänsä parhaiten. On siis tärkeää ainakin jossain määrin ymmärtää verkkosivustosi kohdeyleisöä ja tehdä verkkosivuston sisältö vastaamaan käyttäjien odotuksia. Kun sisältö vastaa käyttäjien odotuksia, toteuttavat he paljon todennäköisemmin heille asettamasi tavoitteen, kuten lisäävät tuotteen ostoskoriin tai lähettävät viestin yhteydenottolomakkeen kautta. Tämän lisäksi sivustosi nousee Googlen hakutuloksissa, jos sisältösi on laadukasta ja vastaa sitä, mitä ihmiset etsivät.

Eivätkö hyvän näköiset verkkosivustot siis konvertoidu?

On paljon tyylikkäitä verkkosivustoja jotka konvertoituvat hyvin ja kysymys ei olekaan siitä, miten hyvältä tai rumalta verkkosivustosi näyttävät. Ratkaiseva tekijä on usein se, että onko sivuston käyttö selkeää loppukäyttäjälle, onko sisältö heille arvokasta ja vastaako se heidän odotuksiaan. Tärkeää on myös asettaa tavoitteet ja ohjata käyttäjiä aktiivisesti kohti haluamaasi tavoitetta. Tyylikkäät verkkosivut lisäävät myyntiänne ja muokkaavat mielikuvaa yrityksestänne uskottavammaksi ja asiantuntevammaksi yhteistyökumppaniksi.

 

Tyylikkäät verkkosivut lisäävät myyntiänne ja muokkaavat mielikuvaa yrityksestänne uskottavammaksi ja asiantuntevammaksi yhteistyökumppaniksi.

 

Koska pääfokuksemme on digitaalinen markkinointi ja aloitamme lähes aina tekemään joko Google Adwords -mainontaa tai Facebook markkinointia tekemillemme verkkosivuille, on meille erityisen tärkeää että tekemämme verkkosivustot ja niille ohjattu markkinointi tuottaa asiakkaillemme tuloksia. Tekemiemme sivustojen sisältö vastaa siis sitä, mitä ihmiset etsivät.

Yhteenveto myyvien verkkosivujen rakentamisesta

Yleensä ei riitä, että verkkosivusto näyttää hyvältä, vaan sivuston tulee vastata halutun kohderyhmän odotuksia ja joko ratkaista heidän ongelmansa tai tarjota jotain mitä he etsivät. Lisäksi verkkosivustollesi pitää asettaa selkeät tavoitteet ja ohjata kävijöitä kohti näitä tavotteita. Tutustu seuraavaksi tarkemmin meidän tapaamme suunnitella ja tehdä verkkosivustoja.

 

Tutustu tapaamme tehdä verkkosivuja

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää