• Hakukoneoptimointi

Monikielisen sivuston hakukoneoptimointi

Jos harkitset monikielistä sivustoa, ota nämä asiat huomioon.

SDM logo

Digimarkkinointi

Nykyään yhä useampi suomalainen yrityssivusto käännetään myös muille kielille. Yleisimmät kielet ovat tietenkin ruotsi ja englanti. Eri kieliversiot avaavatkin mahdollisuuksia laajentaa asiakaskuntaa Suomen rajojen ulkopuolelle. Samalla myös voidaan moninkertaistaa sivuston liikennemäärät, kun saadaan uusia avainsanoja, joihin sisältöä voidaan kohdentaa.

Mitä asioita monikielisen sivuston hakukoneoptimointi vaatii? Asia voi käydä yllättävänkin monimutkaiseksi, etenkin jos kyseessä on laaja sivusto, jossa on paljon toiminnallisuuksia. Käydään tässä kirjoituksessa läpi muutama tärkeä seikka, joka tulee huomioida monikielisen sivuston toteutuksessa.

Ennen uusien kieliversioiden luomista

Ennen kuin yrityksessäsi innostutaan laajentamaan sivusto kymmenelle eri kielelle, kannattaa hieman miettiä, millaisia resursseja usean eri kieliversion ylläpitäminen vaatii. Löytyykö yritykseltä resursseja:

  • Luoda jokaiselle maalle räätälöity sivusto
  • Tuottaa sisältöä kaikille eri kielille
  • Palvella asiakkaita kaikilla eri kielillä

On ensisijaisen tärkeää, että sivuston sisältö on räätälöity juuri kyseisen maan kohdeyleisölle. Sivun sisällön pitäisi siis puhutella juuri kohdemaan kulttuurista tulevia ihmisiä. On myös hyvä huomioida, että kaikissa maissa Google ei ole suosituin hakukone.

Hakusanatutkimus

Pitäisi olla sanomattakin selvää, että tekstisisällön tulee olla käännettynä myös paikalliselle kielelle. Jos haluat saada hakuliikennettä Ruotsista, kirjoita sisältösi ruotsiksi. Jotta tiedetään, mitä asioita ja millä termeillä ihmiset kyseisessä maassa etsivät, täytyy tehdä hakusanatutkimus paikallisella kielellä ja tuottaa sisältöä näihin sanoihin kohdennettuna.

Miten autetaan Googlea ymmärtämään, minkä maan yleisölle sivuston sisältö on tarkoitettu?

Jotta voidaan nousta korkealle Googlessa juuri oikeilla maassa tehdyillä hakukyselyillä, täytyy meidän auttaa Googlea ymmärtämään mahdollisimman selkeästi, mihin maahan haluamme sivustomme sisällön kohdentaa. Google käyttää seuraavia signaaleja lokaation päättelemiseen:

  • Maatunnus URL-osoitteessa. Esimerkiksi .fi -päätteinen osoite sitoo domainin Suomeen, .se taas Ruotsiin, ja on siten vahva signaali Googlelle kohdemaasta.
  • Jos ylätason verkkotunnus on geneerinen (esim. .com tai .org), voit käyttää Google Search Consolen Hakuliikenne > Kansainvälinen kohdentaminen -työkalua ja määrittää, mihin maahan sivuston sisältö on kohdennettu.
  • Palvelimen sijainti voi myös olla Googlelle yksi signaali, joskaan ei enää nykyään niin tärkeä kuin joskus aikaisemmin. Eli jos palvelin sijaitsee Ruotsissa, voi Google pitää sitä yhtenä signaalina siitä, että sisältö on tarkoitettu niille, jotka googlettavat Ruotsissa.
  • Sisältö. Jos sisältö on kirjoitettu paikallisella kielellä tai jos sisällössä käytetään paikallisia osoitteita ja puhelinnumeroita sekä valuuttaa yms. ovat ne vahvoja signaaleja Googlelle sivuston kohdeyleisöstä.
  • Sivuston ulkoiset tekijät. Pääasiassa se, saako sivusto paljon linkkejä paikallisilta sivustoilta.

URL-osoitteiden rakenne

Monikielisen sivuston URL-osoitteiden rakenne kannattaa suunnitella ennen toteutusta. Tähän on käytännössä kolme fiksua vaihtoehtoa, joissa kussakin on omat plussat ja miinukset:

Oma ylätason verkkotunnus eri kielille

Yksi tapa toteuttaa monikielinen sivusto, on varata jokaiselle tarvitulle kielelle omalla maatunnuksella varustettu verkko-osoite.

Eli esimerkiksi:

www.verkkosivut.fi -> suomenkielinen sivusto

www.verkkosivut.se -> ruotsinkielinen sivusto

Hyvä puolet

  • Käyttäjäystävällinen, ihmiset klikkaavat itsensä Googlesta mieluummin sivustolle, jolla on oman maan maatunnus.
  • Auttaa hakunäkyvyyteen kohdemaassa. Esimerkiksi .fi-päätteiset sivustot saavat pienen edun hakutuloksissa suomenkielisillä hakukyselyillä, koska domainin pääte on suomenkielinen.

Huonot puolet

  • Ulkoinen linkitys ei auta kaikkia domaineja. Esimerkiksi suomenkieliseen sivustoon tulevat ulkoiset linkit eivät auta ruotsinkielisen sivuston näkyvyyteen.
  • Kallista ylläpitää
  • Kaikkia osoitteita ei välttämättä ole saatavilla

Omat alidomainit eri kielille

Toinen tapa toteuttaa URL-rakenne on käyttää geneeristä ylätason verkko-osoitetta ja jakaa kieliversiot omiin maatunnuksellisiin alidomaineihin:

fi.verkkosivut.com -> suomenkielinen sivusto

se.verkkosivut.com -> ruotsinkielinen sivusto

Hyvä puolet

  • Helpompi toteuttaa
  • Vaatii vähemmän resursseja
  • Mahdollistaa usean verkkopalvelimen käyttämisen, eli voidaan käyttää suomenkieliselle sivustolle Suomessa sijaistevaa palvelinta ja ruotsinkieliselle sivustolle Ruotsissa sijaitsevaa palvelinta.

Huonot puolet

  • Alidomain ei aina välttämättä saa kaikkea päädomainin linkkivoimaa.
  • Käyttäjäystävällisyys, ihmiset klikkaavat mieluummin sivustolle, jolla on oman maan maatunnus ylätason verkkotunnuksessa.
  • Ei toimi yhtä vahvana signaalina hakukoneille sivuston paikallisuudesta kuin maatunnuksellinen osoite.

Omat alikansiot eri kieliversioille

Kolmas vaihtoehto on käyttää geneeristä ylätason verkkotunnusta ja jakaa kieliversiot omiin alikansioihinsa:

verkkosivut.com/fi/ -> suomenkielinen sivusto

verkkosivut.com/se/ -> ruotsinkielinen sivusto

Hyvä puolet

  • Paras ratkaisu ulkoisen linkityksen ja domainin auktoriteetin vahvistamisen kannalta. Kaikki kieliversiot ovat samassa domainissa ja yhden osion saadessa linkkejä koko domain vahvistuu.
  • Helppo toteuttaa.
  • Halpa ylläpitää.

Huonot puolet

  • Käyttäjäystävällisyys: ihmiset klikkaavat mieluummin sivustolle, jolla on oman maan maatunnus.
  • Ei toimi yhtä vahvana signaalina hakukoneille sivuston paikallisuudesta kuin maatunnuksellinen osoite.
  • Kaikki kieliversiot täytyy ylläpitää samalla verkkopalvelimella.

Href-lang tagit

Google käyttää rel=”alternate” hreflang=”x” html attribuutteja signaalina siitä, mikä sivu kuuluu näyttää minkäkin kielisellä hakukyselyllä.

Merkintää kannattaa käyttää, jos sisältö sivuilla on käytännössä samaa, mutta vain käännetty eri kielelle. Näin Google ymmärtää paremmin sivujen välisen suhteen ja sen, että sivut ovat toisensa vastineita eri kielillä.

Tämä voidaan toteuttaa kolmella tapaa:

  1. HTML linkkielementtinä sivuston <head> osiossa. Esimerkiksi sivun http://verkkosivu.com/fi/ lähdekoodissa voisi olla merkintä <link rel=”alternate” hreflang=”se” href=”http://verkkosivu.com/se/”>, jolla kerrottaisiin ruotsinkielisen sivun osoite.
  2. HTTP headerissa. Google indeksoi myös tiedostoja, jotka ei pohjaudu HTML:ään, esim. PDF-dokumentteja, ja näistäkin voi tietysti olla eri kieliversioita. Tällöin kieliversiot voi ilmiottaa HTTP-headerissa tähän tapaan: Link: <http://verkkosivu.com/se/>; rel=”alternate”; hreflang=”se”
  3. Sivustokartassa. Ohjeet sivustokartan rakenteeseen löytyy esimerkiksi täältä.

Kuka hakukoneoptimoinnin tekee?

Hakukoneoptimointi on sivuston jatkuvaa kehittämistä, joka koostuu monista palasista, kuten:

  • Tekninen ylläpito
  • Hakusanojen kartoittaminen ja oikeanlaisen sisällön luominen
  • Linkkien hankkiminen

Näissä on tekemistä jo yksikielisellä sivustollakin, saatikka jos laajennetaan uusille kielille ja halutaan oikeasti panostaa sivuston näkyvyyteen myös uusilla markkinoilla. Kannattaako siis kaikki tehdä itse, vai kannattaako ostaa SEO-palveluita esimerkiksi paikalliselta palveluntarjoajalta?

Jos olet kallistumassa jälkimmäisen puoleen, selvitä potentiaalisen yhteistyökumppanin taustat ja varmista, että he tekevät hakukoneoptimointia vaarantamatta sivustosi mainetta hakukoneissa. Jaakko on kirjoittanut aikaisemmin blogiimme listan, mitä kannattaa kysyä, jos aikoo palkata SEO-yrityksen.

Siinä muutamia oleellisia seikkoja, jotka kannattaa huomioida monikielisen sivuston hakukoneoptimoinnissa. Aiheesta löytyy lisää tietoa esimerkiksi Googlen omasta blogista. Mikäli haluat lisää ilmaisia vinkkejä digitaalisesta markkinoinnista ja hakukoneoptimoinnista, liity sähköpostilistallemme tuosta oikealta.

 

Ota yhteyttä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää