• Digitaalinen markkinointi
  • Hakukoneoptimointi

Mobile first: Google siirtyy mobiiliaikakauteen – oletko valmis?

Jatkossa sivustosi näkyvyys Googlessa määräytyy sen mukaan, kuinka hyvin sivu soveltuu mobiililaitteisiin. Ota seuraavat asiat huomioon, kun siirryt Mobile first -aikakauteen.

SDM logo

Digimarkkinointi

Googlen hakukoneoptimointi on ollut jo vuosia yritysten tärkein keino tulla nähdyksi verkossa. Tähän asti hakukoneoptimointia on tehty pöytäkoneiden selaimia ajatellen, mutta Google on kuitenkin viime vuonna ilmoittanut uudistavansa hakukoneoptimointisääntöjään niin, että yrityksesi verkkosivujen sijoitus hakutuloksissa tulee määräytymään sen mobiiliversion laadun mukaisesti.

Uudistus tapahtuu kuitenkin vähitellen, joten reagointiaikaa on vielä jäljellä. On kuitenkin välttämätöntä tehdä sivuston optimointiin tiettyjä muutoksia, jotta se on valmiina tulevaan. Ota siis huomioon nämä asiat valmistautuessasi Googlen nk. mobile first –indeksointiin.

Mobiiliversio vai responsiivinen sivusto?

Mikäli yritykselläsi on erikseen mobiililaitteille ja pöytäkoneiden selaimille tarkoitetut versiot, on syytä harkita siirtymistä responsiiviseen verkkosivuun. Responsiivisuus mukauttaa verkkosivusi sisällön käyttäjäystävälliseksi käytettävästä laitteesta ja selaimesta riippumatta. On hyvä muistaa, että kaikki responsiiviset sivustot ovat mobiiliystävällisiä, mutta kaikki mobiiliystävälliset sivustot eivät ole responsiivisia.

Tekemällä sivuistasi päätelaiteriippumattomat säästät aikaa, rahaa ja hermoja. Responsiivisen sivuston päivitykset hoituvat yhdellä kertaa, eikä sinun jatkossa tarvitse erikseen päivittään pöytäkone- ja mobiilisivustoja. Lue lisää responsiivisten sivustojen hyödyistä.

Täältä löydät nopean tavan testata verkkosivujesi soveltuvuuden mobiilaitteille.

AMP
Kuvakaappaus Googlen mobiililaitesoveltuvuustestin tuloksista

Nopeus

Mobiilisivustojen käyttäjäkokemus määräytyy pitkälti sivustojen latausnopeuden mukaisesti. Tutkimuksen mukaisesti nopeammat sivustot myös konvertoituvat paremmin, eli tuottavat enemmän myynnillisiä yhteydenottoja.

AMP (Accelerated Mobile Page) tarkoittaa mobiilikäyttäjiä ajatellen mukautettua sivustoa, josta on poistettu sivun latautumista hidastavat lisäosat, kuten JavaScript. Ottamalla AMP:n käyttöön mobiililaitteilla sivujasi selaavien käyttäjien kokemus paranee, sillä sivustojen latausnopeus kiihtyy huomattavasti.

On tärkeää kuitenkin huomioida, että ottamalla sivustoosi AMP:n se ei automaattisesti vaikuta hakutulosten sijoitukseen. AMP kuitenkin tekee sivustostasi käyttäjäystävällisemmän mobiililaitteiden käyttäjille, jota myös Google suosii hakutulosten järjestämisessä.

Mikäli verkkosivu on rakennettu suositulle WordPress-alustalle, AMP on helppo ottaa käyttöön lataamalla lisäosa täältä.

PageSpeed Insight -työkalu kertoo sinulle, kuinka nopeasti verkkosivusi latautuvat. Tulosten pohjalta saat hyviä vinkkejä, kuinka voit parantaa sivustosi latausnopeutta.

AMP
Googlen PageSpeed Insight -työkalu

Optimoi sisältösi mobiilikäyttäjille!

Sisällöntuotossa on myös kannattavaa huomioida se, kuinka helppolukuista sivuston sisältö on mobiilikäyttäjille. Tämä ei ainoastaan rajaudu kirjoittamasi artikkelien sanamääräiseen pituuteen, vaan on myös syytä huomioida, kuinka mm. verkkosivuilla olevat ikonit ja kuvat tulevat skaalautumaan mobiilikäyttäjän näkökulmasta. Liian suuret kuvat rikkovat sivurakenteen ja pitkät kappaleet tekevät sivustosta vaikeasti luettavan.

Käyttäjäkokemuksen näkökulmasta kannattaa siis panostaa lyhyisiin, tiiviisiin ja informatiivisiin kappaleisiin, joista myös mobiililaitteita käyttävät vierailijat saavat tiedon nopeasti. On oleellista muistaa, että luot sivustollesi sisältöä käyttäjiäsi varten, et Googlea.

Käyttäjäkokemusta oleellisesti parantavia tekijöitä ovat myös kuvat ja videot. Artikkeleiden lukemisen sijaan sivustovierailijat ottavat viestisi vastaan tehokkaammin monipuolisissa esityismuodoissa. Käyttäjäkokemuksen parantuessa myös sivustosi nk. bounce rate eli sivustolta välittömästi poistuvien kävijöiden määrä pienenee. Tämä edelleen parantaa sivustosi näkyvyyttä hakutuloksissa. Mitä pidempään keskimääräinen vierailija sivustollasi viihtyy, sitä parempi on näkyvyytesi Google-hauissa.

Yhteenveto

Vaikka yrityksesi verkkosivut olisivat suunnattu perinteiselle pöytäkonekäyttäjälle, hätä ei ole kuitenkaan vielä tämän näköinen. Kuten aiemmin mainittua, algoritmimuutokset tullaan toteuttamaan vähitellen ja aikaa on vielä optimoida sivustoasi siten, että yrityksesi verkkosivut tulevat säilyttämään näkyvyytensä myös muutoksen jälkeen.

Googlen Mobile First -lähestymisen lisäksi on tärkeää huomioida, että jo vuonna 2016 yli puolet kaikesta Internet-liikenteestä tapahtui mobiililaitteilla. Nyt jos koskaan on siis syytä optimoida verkkosivusi ottamaan huomioon myös mobiililaitteita käyttävät vierailijat.

Mikäli kuitenkin haluat varmistua siitä, että yrityksesi verkkosivut tulevat olemaan ensimmäisten hakutulosten joukossa myös tulevaisuudessa, otathan meihin yhteyttä!

 

Ota yhteyttä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää
    • Videomainonta

    Videomarkkinoinnin trendit: Lyhytkestoiset videot, AI ja videopodcastien hyödyntäminen

    Olipa kyseessä lyhytkestoiset videot, tekoälyn hyödyntäminen tai personoidun sisällön luominen, tämän päivän videotrendit voivat uudistaa tapaasi kommunikoida videoilla.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Hakukoneoptimointi

    Kuinka mitata hakukoneoptimoinnin ROI:ta? (Ja miksi sitä ei kannata mitata?)

    49% markkinoijista raportoi orgaanisen haun tuovan parhaan ROI:n kaikista markkinointikanavista

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia

    Kilpailija-analyysi auttaa ymmärtämään, miten voit erottautua markkinassa

    Kilpailija-analyysi antaa syvällisen näkymän tärkeimpien kilpailijoiden myyntivaltteihin, erottautumistekijöihin ja kohderyhmiin verkossa tapahtuvan digitaalisen myynnin ja ma...

    Lue lisää