• Mobiilimarkkinointi

Mobiilisovelluksen analytiikka

Kasvua hakevalle yritykselle juuri mobiiliapplikaatioissa voi olla seuraava markkinoinnin kanava.

SDM logo

Digimarkkinointi

Mobiilimaailma on tullut jäädäkseen ja ajasta, jonka käytämme puhelinta räplätessä, jopa 90% kuluu muiden kuin selainsovellusten sisällä. Toimialasta riippuen sovellus voi olla itse tuote tai sitten yrityksen asiakaskokemuksen jatke, ja kasvua hakevalle yritykselle juuri tässä voi olla seuraava markkinoinnin kanava.

Mobiiliapplikaatiot ovat etenkin yrityksille luonnollinen seuraava askel asiakaskokemuksen kehittämisessä. Yrityksen oma sovellus on paitsi brändiä kasvattava markkinointikanava, myös oiva tapa sitouttaa olemassa olevat asiakkaat ja parantaa ydinpalvelun tasoa.

Kuten kaikessa digitaalisessa markkinoinnissa, myös sovellusten käyttöä voidaan (ja pitää) seurata ja mitata. Kerätyn datan avulla voidaan joko kehittää sovellusta itseään tai etsiä tehokkaimmat lataajia ja käyttäjiä tuovat markkinointikanavat.

Käydään tässä blogissa lyhyesti läpi, mitä sovelluksen sisäisellä analytiikalla voidaan seurata ja mihin sitä voidaan käyttää.

Mitä voidaan seurata?

Ensimmäinen luku ja tavoite, joka tulee mieleen sovelluksen mittareita suunniteltaessa, on tietenkin latausten määrä. Luku kertoo ennen kaikkea mainoskampanjoiden kohdistuksen onnistumisesta ja käyttäjävolyymista yleisesti, mutta ei kuitenkaan sitä, mitä asennuksen jälkeen tapahtuu.

Kuten verkkosivujen kohdalla, myös sovelluksen sisäisellä analytiikalla voidaan seurata niin ihmisten käyttäytymistä kuin demografisia ominaisuuksiakin. Tärkeimpiä tehokkuuden mittareita ovat kuitenkin:

  • Aktiiviset käyttäjät: yksi tärkeimpiä lukuja, jota käytetään jaettaessa käyttäjiä sitoutuneisuusanalyyseihin sekä arvioitaessa mainoskampanjoiden kykyä tuoda arvokkaimpia käyttäjiä.
  • Istunnon kesto: sovelluksen avauksen ja sulkemisen välinen aika. Kuten verkkosivuja analysoitaessa, luvun avulla voidaan etsiä parhaat ja heikoimmat käyttäjäryhmät ja hankintakanavat.
  • Istuntojen välinen aika: kuinka usein sovellusta käytetään. Auttaa ymmärtämään sovelluksen käyttötapoja.
  • Näkymät / istunto: myös istunnon syvyys, kuinka pitkälle sovelluksen sisällä käyttäjä päätyy ja onko tämä tarkoituksenmukainen ”flow”.
  • Hankinta: mitä kautta ihmiset löytävät sovelluksen.
  • Käyttäjien säilyttäminen: kuinka suuri osuus käyttäjistä avaa sovelluksen uudestaan tietyn ajan sisällä ensimmäisestä avauksesta. Luku, jolla voidaan edelleen mitata niin sovellukseen tuoneita kanavia kuin sovelluksen toimivuuttakin
  • Elinkaariarvo: kuinka paljon yksi käyttäjä tuo liikevaihtoa käyttäjänä ollessaan. Auttaa tunnistamaan arvokkaimmat sekä potentiaalisimmat käyttäjäryhmät.
  • Tulo per käyttäjä / tulo per maksava käyttäjä: verrattavissa keskiostokseen, kuinka paljon yksi käyttäjä keskimäärin tuo liikevaihtoa tietyn ajan sisällä.
  • Lataushinta: yhden sovelluksen lataukseen kulutettu mainosbudjetti (kokonaiskulut / latausten määrä).
  • Hinta / aktiivinen käyttäjä: sama kuin edellä, mutta aktiivisilla käyttäjillä jaettuna
  • Kaatumiset: selvittämällä, missä käyttäjä-/laiteryhmissä tätä tapahtuu eniten, voidaan löytää ongelmakohdat ja pyrkiä korjaamaan ne
  • Laitteet ja käyttöjärjestelmät: tärkeä ulottuvuus ennen kaikkea toimivuuden analysoinnissa

Active users

Miten tietoa kannattaa käyttää?

Sovelluksen elinkaarimalleja on useita ja niistä suurin osa keskittyy kehitystyöhön. Markkinoijan ja analyytikon näkökulmasta sovelluksen elinkaaren vaiheet ja käytettävät mittarit voidaan karkeasti jakaa ja käyttää kehityksen seurantaan seuraavasti:

Hankinta ja omaksuminen

  • Asennukset / poistot
  • Aktiivisten käyttäjien kehitys
  • Käyttäjien säilyttäminen
  • Hankintakanavat

Hankinta ja säilyttäminen

Sitoutuminen

  • Päivittäiset / kuukausittaiset aktiiviset käyttäjät
  • Istuntojen välinen aika (frekvenssi)
  • Istunnon kesto
  • Istunnon syvyys (esim. ikkunoissa)
  • Käyttäjän kulku sovelluksessa

Suorituskyky

  • Virheiden määrä ja toistuvuus
  • Sovelluksen latausajat
  • Kaatumiset

Kaatumiset

Tavoitteiden toteutuminen

  • Lataukset
  • Kokonaistulo
  • Tulo / käyttäjä
  • Mainostulot
  • Sovelluksen sisäiset ostot
  • Arvostelut

In-app Purchase

Kuten jokaisella verkkosivulla, myös sovelluksella täytyy olla jokin lopullinen – yleensä liiketoiminnallinen – tavoite sekä mittaristo, joka ilmaisee, kuinka tavoitteet ovat toteutuneet. Mittaussuunnitelmaa laatiessa täytyy asettaa niin rahassa mitattavat kuin myös käyttöön liittyvät tavoitteet.

Suurin osa käyttömittareista nojaa näkymien latauksiin, kuten perinteinen verkkosivuanalytiikkakin. Muille seurannan kohteiksi valituille sovelluksen toiminnoille voidaan luoda tapahtumaseuranta.

Tapahtumat

Mihin tietoja voidaan käyttää?

Näitä lukuja käytetään ennen kaikkea eri käyttäjäsegmenttien profilointiin ja vertailuun. Esim. eri laitteiden käyttäjät voivat kokea sovelluksen eri tavoin, kuten myös eri-ikäiset tai eri mainoskampanjoiden kautta saapuneet ihmiset. Lisäksi sovelluksen ansaintamallista (kertamaksu, jatkuva laskutus, freemium, sovelluksen sisäiset mainokset) riippuen jokin mittari saattaa nousta toisia tärkeämpään rooliin.

Yleisesti tärkeimpänä pidetään kuitenkin aktiivisten käyttäjien määrää sekä käyttäjien säilyttämistä: kaikki muut tunnusluvut nojaavat hyvin vahvasti siihen, että mahdollisimman moni käyttäjä kokee sovelluksen hyödylliseksi ja ehkä jopa maksun arvoiseksi.

Liiketoiminnan näkökulmasta sovelluksen käyttäjistä kannattaa poimia korkean arvon käyttäjät, etsiä heidän käyttäytymisestään, tulokanavasta tai muista ominaisuuksista yhteisiä piirteitä ja käyttää tätä tietoa esim. mainosviestien suunnitteluun ja kohdistukseen.

Matalan arvon aktiivisten käyttäjien kohdalla kannattaa tutkia, onko heidän käyttökokemuksessa joitain tunnistettavia ”pullonkauloja”, jotka estävät tavoitteisiin pääsyn. Pelissä tämä voi olla esim. liian vaikea kenttä liian aikaisessa vaiheessa.

Millä tietoja kerätään?

Google Analytics for Mobile Apps on muutaman viime vuoden ajan ollut yksi käytetyimpiä analytiikka-alustoja. Ilmaisuus, tuttu ympäristö ja suora integrointi Google Play Storen sekä AdWordsin kanssa ovat tietenkin suosion takana.

Analyticsin heikkous on kuitenkin sen historia verkkosivuissa ja ennen kaikkea sivu- ja näkymälatausten kautta istunnoissa. Kehittäjät toivoivat sovelluskeskeisempää työkalua ja tämän seurauksena syntyi Google Firebase Analytics.

Firebase on integroitu alusta niin itse sovelluksen kehitykseen ja ylläpitoon kuin markkinointiin ja Firebase Analytics on sen ilmainen analytiikkaosa. Sen pystyy asentamaan niin Android- kuin iOs-sovelluksiin ja se integroituu Googlen tuotteisiin: kaikki Firebasen konversiot ja tapahtumat saa tuotua Google AdWordsiin linkittämällä tilit.

Joitain Google Analyticsin ominaisuuksia siitä vielä puuttuu, mutta Google pyrkii selvästi siirtämään sovelluspuolen Firebasen integroituun ympäristöön. Kuten muutkin Googlen tuotteet, Firebase kehittyy kovaa vauhtia.

Yhteenveto

Mobiilisovellus voi olla joko yrityksen markkinoinnin jatkoa tai oma tuotteensa. Molemmissa kyse on tavoitteellisesta liiketoiminnasta, jonka suorituskykyä kannattaa mitata kuten muitakin digitaalisen markkinoinnin kanavia. Voit lukea aiheesta lisää tästä!

 

Ota yhteyttä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelemme ...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää