• Digitaalinen markkinointi
  • Hakukoneoptimointi
  • Mobiilimarkkinointi
  • Verkkosivut

Miten verkkosivun latausnopeus vaikuttaa konversioon?

Monesti ajatellaan, että verkkosivun huono konversio johtuu lomakkeista, ostoprosessista, hinnoista, ulkoasusta, painikkeiden sijainnista, yms. Mutta mikä vaikutus on sillä miten nopea sivusto on?

SDM logo

Digimarkkinointi

Monesti ajatellaan, että verkkosivun huono konversio johtuu lomakkeista, ostoprosessista, hinnoista, ulkoasusta, painikkeiden sijainnista, yms. Kävijöitä siis tulee verkkosivuille, mutta suurin osa poistuu välittömästi painamatta ostonappia tai ottamatta yhteyttä. Voisiko tällöin olla paikallaan tarkastella hieman sivuston latausnopeuksia? Jokainen meistä tietää miltä tuntuu, kun menee hitaalta ja tahmealta tuntuville verkkosivuille.

Käyn tässä artikkelissa läpi, mitä vaikutuksia on verkkosivuston nopeudella sekä sitä, miten verkkosivuston nopeutta voi testata.

Pitkät latausajat heikentävät konversiota

Amazonin verkkosivulla jo yhden sekunnin hidastuminen tiputtaa vuositasolla noin 1,6 miljardin dollarin verran myyntiä. Luku on tietenkin valtava, kun kyse on maailman suurimmasta verkkokaupasta. Pienemmillä ja vähemmän tunnetuilla verkkosivuilla vaikutukset saattavat olla suhteellisesti jopa dramaattisemmat, koska osa poistuvista asiakkaista ei koskaan palaa takaisin verkkosivulle, jos he mieltävät sen liian hitaaksi.

  • Keskimäärin ne sivut, jotka konvertoivat muita paremmin ovat noin 26 % nopeampia.
  • Tietokoneilla suurin konversioprosentti (12,8 %) oli sivustoilla, jotka latautuivat 1,8 sekunnissa.
  • Mobiililaitteilla suurin konversioprosentti (3,3 %) oli sivustoilla, jotka latautuivat 2,7 sekunnissa.
  • Tableteilla suurin konversioprosentti (7,2 %) oli sivustoilla, jotka latautuivat 1,9 sekunnissa.

Joillakin sivustoilla voi olla vaikea yltää nopeisiin latausaikoihin. Mutta jos latausaikoja voidaan nopeuttaa vaikkapa vain 0,1 sekuntia, voi sillä olla jopa 2,4 %:n vaikutus konversioprosenttiin (tietokoneilla). Mobiililaitteilla vaikutukset ovat vielä suuremmat, jopa 7,1 %.

Vaikka nämä tilastot ovat peräisin hieman suuremman luokan kollektiivista, tosiasia on, että latausajat vaikuttavat konvertoitumiseen. Vaikka Suomen verkkokaupat ovat Amazonia pienempiä, on helppo laskea vaikkapa yhden prosentin muutos myynneissä. Esimerkiksi 25 000 €/kk myyntiä tekevässä verkkokaupassa nopealla sivulatauksella saavutetaan vuodessa jo 3000 €:n lisämyynti.

Poistumisprosentti ja latausajat

Toisin kuin konversioissa, 0,1 sekunnin sivulautauksen hidastumisella ei vaikuttaisi vielä olevan merkittäviä vaikutuksia poistumisprosenttiin. Mutta yhden tai kahden sekunnin hidastumisella on jo erittäin suuri negatiivinen vaikutus.

  • Yhden sekunnin hidastuminen sivulatauksessa kohottaa poistumisprosenttia jopa 18–49,8 %.
  • Kahden sekunnin hidastuminen kohottaa poistumisprosenttia puolestaan 62–102,9 %.

Mobiililaitteilla vaikutukset ovat suurimmat. Mobiilikäyttäjä käy verkkosivuilla nopeasti ja on tavallisesti tietokonekäyttäjää kärsimättömämpi. Kaikilla laitteilla optimaaliset latausajat poistumisprosentin kannalta ovat 0,7–1,2 sekuntia.

Otetaanpa esimerkki: Jos verkkosivuille tulee suurin osa liikenteestä mobiililaitteilla ja verkkosivu-uudistusten seurauksena sivuston nopeus mobiililaitteilla hidastuu vain yhden sekunnin, saattaa se kohottaa poistumisprosenttia jopa 50 %.

Vaikka liikenne ei aina kääntyisikään konversioksi käyttäjän ensimmäisellä sivustovierailulla, hän saattaa vielä palata ja ostaa/ottaa yhteyttä myöhemmin. Mutta jos kokemus on huono heti ensimmäisellä sivustovierailulla, käyttäjää voi olla vaikea tavoittaa enää toista kertaa. Kannattaa siis pohtia, moniko käyttäjistä palaa koskaan takaisin verkkosivulle, jos heidän ensikokemuksensa sivustosta on hitaus ja kankeus?

Mobiilisivustot – ja miksi niillä on suuri merkitys

Tällä hetkellä noin puolet kaikesta verkon selailusta tehdään mobiililaitteilla. Mutta konversioista vain yksi viidestä tehdään mobiililaitteella. (Tämä kuilu tosin kapenee joka vuosi. Tiettyinä sesonki- ja alennusmyyntiaikoina on jo havaittavissa, että noin puolet konversioista tapahtuu mobiililaiteilla.)

Koska mobiililaitteita käytetään suurimmaksi osaksi selailuun, on tärkeää panostaa siihen, miten mobiiliystävälliset verkkosivut ovat – ja varsinkin siihen, miten nopeasti ne latautuvat. Selailua tehdään monesti liikkeellä ollessa ja kasvava trendi on myös tehdä hintavertailua tuotteista fyysisesti kaupassa sisällä.

Miten testata sivuston nopeutta?

Google tarjoaa pari hyvää ja yksinkertaisia työkaluja, joiden avulla sivuston nopeuden testaaminen onnistuu kätevästi.

  • Näistä paras on mobiilisivustojen testaamiseen tarkoitettu Test My Site With Google . Palvelu on helposti lähestyttävä ja se kertoo suoraan, montako sekuntia sivuston lataaminen kestää.
  • Toinen hyvä työkalu on Page Speed Insights. Se tarjoaa myös katsauksen verkkosivustojen toimivuuteen tietokoneilla selailtaessa. Palvelu ei näytä tarkkoja latausaikoja vaan tarjoaa pisteytykseen perustuvan arvion. Se antaa myös korjausohjeita tai ehdotelmia.

Näiden työkalujen tarkoitus on antaa suuntaa siitä, mitä sivustolla kannattaa parantaa. Mutta todellinen apu on kääntyä verkkosivujen ammattilaisen puoleen.

Yhteenveto

Hyvästä asiakaskokemuksesta seuraa monesti uusia asiakaskokemuksia – tai uudelleen ostavia asiakkaita. Kun suuret verkkokaupat, kuten Amazon, panostavat sivun latausaikoihin konversio-optimoinnissa, on varmasti myös pienempien sivustojen syytä ottaa tästä mallia.

Vaikka vaikutukset pienemmillä verkkokaupoilla eivät tuokaan miljoonien eurojen lisämyyntiä, kannattaa huomioida myös se, millaisen kokemuksen ylipäätään tarjoat asiakkaillesi. Nopean ja hitaan sivuston ero on kuin yöllä ja päivällä.

Jos halutaan ylläpitää toimivaa ja myyvää verkkosivua, niin sivuston latausnopeus on ehdottomasti yksi selkeä osa-alue, mikä pitää ottaa vakavasti. Mikäli haluat apua konversio-optimoinnissa ja haluat tehdä sivustasi asiakkaillesi miellyttävämmän, ota rohkeasti yhteyttä meihin.

 

Ota yhteyttä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää