Kuvittele tällainen tilanne:
Olet juuri allekirjoittanut Google Ads -sopimuksen kanssamme. Mitä täällä toimistolla sen jälkeen tapahtuu? Miten me täällä oikein hoidamme tiliäsi ja mainontaasi?
Joku myyjistämme, eli sinun oma asiakasvastaavasi, on jo tässä vaiheessa tullut juttelemaan minulle ja olemme käyneet yhdessä läpi perustiedot asiakkuudestasi.
Tämän jälkeen puhelimesi yleensä soi aika pian, sillä haluan vielä käydä tavoitteesi ja toiveesi kertaalleen läpi juuri sinun kanssasi, jotta mainonta lähtee alusta asti oikeaan suuntaan. Useimmat asiakkaamme haluavat kehittää mainontaansa ja saada lisää liikevaihtoa. Tästä tavoitteesta lähdemme yhdessä liikkeelle myös nyt sinun kanssasi. Samassa puhelussa kyselen yleensä maksukortin tiedot Googlen klikkauksia varten, jotta mainokset lähtevät pyörimään sovittuna aloituspäivänä.
Jos sinulla on jo olemassa oleva Google Ads -tili, niin minua auttaa suuresti käyttöoikeus tuohon tiliin, jotta voin käyttää aikaisemmin kertynyttä dataa avuksi mainonnan suunnittelussa. Voin tarkastella aikaisemmasta datasta esimerkiksi sitä, mitkä avainsanat ovat tuottaneet eniten konversioita (esimerkiksi ostoja tai yhteydenottoja) ja mitkä taas ovat vain kuluttaneet rahojasi ilman konkreettisia tuloksia. Jos taas et ole koskaan aikaisemmin kokeillut Google Ads -mainontaa, niin se ei ole ongelma. Luon sinulle luonnollisesti täysin uuden tilin.
Miten rakennan Google Ads -mainontasi?
Olit sitten tehnyt sopimuksen hakuverkon Ads-mainonnasta, Display-mainonnasta tai Youtube-mainonnasta aloitan seuraavaksi kampanjoiden rakentamisen. Erilaiset kampanjatyypit eroavat tietysti hieman toisistaan, mutta perusperiaatteet ovat samat. Ensin taustatyö, sitten kampanjarakenne ja mainokset.
Hakuverkon Ads-kampanjoissa teen ensin avainsanatutkimuksen, jotta tiedän, millä sanoilla juuri sinun asiakkaasi hakevat tuotteitasi. Haluat varmasti tavoittaa asiakkaita, jotka ovat jo valmiita ostamaan. Sen vuoksi valitsen kampanjoihin vain osuvia avainsanoja, joita asiakkaasi myös hakevat.
Jos olet verkkokauppias, haluat varmasti verkkokauppaasi mahdollisimman paljon ostavia asiakkaita, etkä vain huonolaatuista liikennettä sivustollesi. Pelkät laajat avainsanat voivat tuoda sivustollesi epärelevantteja kävijöitä, jolloin joudut maksamaan turhista klikkauksista. Sen vuoksi lisään tiliin myös negatiivisia avainsanoja. Jos sinulla on vaikkapa lastenvaatteiden verkkokauppa, mahdollisia negatiivisia avainsanoja voisivat olla esim. “lastenvaatteet ilmaiseksi” tai “käytetyt lastenvaatteet”.
Voin myös kohdistaa mainonnan tietylle maantieteelliselle alueelle, joten jos sinulla taas olisi esim. autokorjaamo Keski-Suomessa, mainoksia ei kannata näyttää turhaan koko maassa. Jos yrityksesi asiakaspalvelu on avoinna vain arkisin 8-16, voin asettaa mainokset näkymään ainoastaan arkipäivisin klo 8-16. Voin siis hienosäätää mainontaa useilla erilaisilla asetuksilla parhaiden tulosten saamiseksi.
Rakennan avainsanojen pohjalta kampanjat ja mainosryhmät. Käytän mainosryhmissä SKAG-mallia (Single Keyword Ad Group) eli jokainen mainosryhmä sisältää vain yhden avainsanan. Tällainen rakenne lisää mainosten osuvuutta ja laatupisteitä, mikä johtaa kustannustehokkaampaan mainontaan. Kirjoitan myös varsinaiset mainostekstit, jotka houkuttelevat potentiaalisia asiakkaitasi ottamaan sinuun yhteyttä tai ostamaan tuotteitasi tai palveluitaisi. Mainoksia teemme hieman kampanjasta riippuen n. 600 erilaista.
Käytän mainoksissa erilaisia toimintakehoitteita (CTA). Esimerkkejä tällaisista toimintakehoitteista voisivat olla esim. “Tilaa heti tänään” tai “Ota yhteyttä pian”. Katsos kun me ihmiset emme tykkää tehdä päätöksiä, koska se on aivoillemme raskasta. Siksi toimintaan ohjaava kieli on tehokasta. Silloin lukijan ei tarvitse tehdä päätöstä siitä, mitä tehdä seuraavaksi, vaan me teemme sen hänen puolestaan.
Google muuten laajensi mainostekstien merkkimäärää tässä hiljattain, joten nyt jatkossa mainosteksteihin on entistäkin helpompi nostaa esiin yrityksesi kilpailuetuja ja tuotteesi hyötyjä (esim. Nopea toimitus, ilmainen näytekappale jne). Tiia kertoikin tästä merkkimäärän muutoksesta ja sen tuomista mahdollisuuksista viimeisimmässä blogissaan.
Säädän myös jokaiselle kampanjalle oman päiväbudjetin. Jos kuukausibudjettisi olisi 5000 € ja Ads-mainonnassa on 10 kampanjaa, niin yhden kampanjan päiväbudjetti olisi 500 €/30,4 = 16,4 €. 30,4 on Googlen laskema keskiarvo yhden kuukauden vuorokausista.
Miten voit seurata mainonnan tuloksellisuutta?
Haluan tehdä sinulle vain tuloksellista mainontaa ja sen vuoksi asennan sivustollesi myös konversioseurannan. Konversioseuranta tulee kertomaan sinulle, kuinka monta konversiota Google Ads -mainokset sinulle tuottavat ja mikä näiden mainonnan kautta syntyneiden konversioiden arvo on. Seurantaa varten lähetän sinulle sivustolle asennettavat koodinpätkät. Voit myös tarvittaessa antaa minulle pääsyn sivustollesi, jos koodinpätkien asentaminen aiheuttaa harmaita hiuksia. Ilman konversioseurantaa Google Ads -mainonta on lähes täyttä hakuammuntaa, joten sen vuoksi asia on tärkeä laittaa heti kuntoon. Ilman konversioseurantaa en siis näkisi sitä, mitkä avainsanat ja mainokset tuovat sinulle arvokkainta liikennettä.
Mainokset pyörivät nyt! Onko kaikki työ siis tehty?
Vastaus on ehdoton ei. Nyt työ oikeastaan vasta alkaa. Seuraavien viikkojen aikana keskityn kampanjoiden optimointiin eli säädän esimerkiksi yksittäisten avainsanojen hintatarjouksia, jotta mainokset näkyisivät mahdollisimman korkealla Googlen hakutuloksissa. Optimoinnin aikana tarkkailen luonnollisesti myös mainosten ROI:ta ja konversiohintaa eli kuinka paljon yksi konversio on tullut maksamaan.
Haluan optimoida ja kehittää Ads-mainontaa yhteistyössä kanssasi, joten kuulen enemmän kuin mielelläni esimerkiksi siitä, jos tuote/palveluvalikoimasi tai vaikkapa markkinointibudjettisi muuttuu. Pyrin ottamaan kaikki muutokset huomioon mainonnassa, jotta saavutamme yhdessä mainonnalle asetetut tavoitteet. Jos olet ottanut lastenvaateverkkokauppaasi myyntiin esimerkiksi äitiysvaatteita, voin luoda äitiysvaatteille oman kampanjan ja ottaa ne mukaan mainontaan.
Saat ensimmäisen kuukauden jälkeen kuukausiraportin käyttämäämme projektinhallintatyökaluun, jonne on helppo kirjautua. Tarvittaessa voin lähettää raportin myös sähköpostiisi. Haluan käydä ensimmäisen raportin huolellisesti läpi kanssasi joko kasvokkain, puhelimessa tai vaikkapa Google Hangoutsilla. Voimme arvioida yhdessä, miten mainonta on kehittynyt ensimmäisen kuukauden aikana. Vastaan myös mielelläni kaikkiin sinulle heränneisiin kysymyksiin. Jos sinulle herää kysymyksiä ennen tuota raportin läpikäyntiä, voit olla minuun milloin tahansa yhteydessä.
Pyrin olemaan sinuun mahdollisimman aktiivisesti yhteydessä ja voimme myös tarvittaessa sopia yhteisiä kehityspalavereja, joissa voimme Google Ads-mainonnan lisäksi käydä mainontaasi laajemmin läpi. Työskentelemme kaikki täällä asiakkaita varten ja meillä on aito halua auttaa juuri sinua.
Haluatko tietää lisää siitä, miten teemme ja kehitämme asiakkaidemme Google-mainontaa?
Siinä tapauksessa lue täältä lisää, miten me teemme Google-mainontaa asiakkaillemme!