• Hakukoneoptimointi
  • Sisältömarkkinointi

Miten saada lisää liikennettä hakukoneista?

Tiedätkö, että keskivertosivun, joka on ensimmäisellä sijalla Googlessa, pituus on vähintään 2000 sanaa? Ja jos lasketaan ylimmän kolmen hakutuloksen pituuskeskiarvo, on se yli 2400 sanaa? Otetaan kevyt pintaraapaisu hakusanoihin ja sisältöön hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. Miten tämä data tulee huomioida verkkosivustollasi? Jos kilpailet ison hakuvolyymin omaavista lyhyistä hakusanoista, kuten ”remonttipalvelu” ”luottokortti” jne. Luultavasti ensimmäinen hakutulos kyseisellä hakusanalla […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Tiedätkö, että keskivertosivun, joka on ensimmäisellä sijalla Googlessa, pituus on vähintään 2000 sanaa?

Ja jos lasketaan ylimmän kolmen hakutuloksen pituuskeskiarvo, on se yli 2400 sanaa?

Otetaan kevyt pintaraapaisu hakusanoihin ja sisältöön hakukoneoptimoinnin näkökulmasta.

Sisältöstartegia ja tekstin pituus googlessa

Miten tämä data tulee huomioida verkkosivustollasi?

Jos kilpailet ison hakuvolyymin omaavista lyhyistä hakusanoista, kuten ”remonttipalvelu” ”luottokortti” jne. Luultavasti ensimmäinen hakutulos kyseisellä hakusanalla sisältää paljon tekstiä. Keskimäärin Googlen kolmen parhaan hakutuloksen teksti pituus on yli 2400 sanaa.

Kun mietit verkkosivustosi ja yrityksesi kannalta tärkeimpiä hakusanoja, niin sanottuja päähakusanoja, tarvitset näille sisältöä. Mieluusti pitkän, mutta helposti luettavan tekstisisällön. Päähakusanoille luotu sisältö on sivustosi hakukonenäkyvyyden kulmakivi sisältöä.

Hakusanat selvitetään hakusanatutkimuksella. Erotellaanpa mitä tarkoitetaan päähakusanalla ja pitkän hännän hakusanalla.

Päähakusanat

Yrityksen liiketoiminnan kannalta tärkeät termit. Näillä on paljon liikennettä, mutta myös paljon kilpailua. Yleensä sivustoa rakentaessa nämä ovat tuoteryhmien tai tuotteiden nimiä. Meidän sivuston tapauksessa, hakukoneoptimointi ja Facebook-markkinointi ovat esimerkkejä päähakusanoista.

Edut:

  1. Paljon liikennettä. (Hakusanan suuri hakumäärä)
  2. Rakentaa brändiä. (Yrityksesi liitetään kyseiseen hakusanaan)

Päähakusanoja valitaan normaalisti 2 -20 kpl ja ne liittyvät tarkasti yrityksen liiketoimintaan ja näin myös verkkosivuston sisältöihin. Kymmenen päähakusanaa on jo paljon, varsinkin uudelle sivustolle.

Pitkänhännän hakusanat

Pitkän hännän hakusanat ajavat 70% Googlen liikenteestä. Nämä ovat siis useamman sanan mittaisia hakulauseita. Ne tuovat sivustolle arvokasta liikennettä ja konvertoituvat paremmin.

Edut:

  1. Vähemmän kilpailua. (Helpompi sijoittua korkealle)
  2. Paremmin konvertoituvaa liikennettä. (Tietävät mitä etsivät)

Meidän sivuston tapauksessa esimerkkejä pitkistä termeistä on ”millainen on hyvä adwords mainos” ”paljonko hakukoneoptimointi maksaa”. Näillä termeillä on vähemmän kilpailua, mutta ne ohjaavat Googlesta todella tarkkaa yleisöä sivustollemme.

Uuden sivuston tapauksessa hakuliikenteen kasvun aloittaminen kannattaa aloittaa tähtäämällä sisällöntuotannossa pitkänhännän hakusanoihin.

Täytyykö kaiken tuotetun sisällön olla 2000 sanaa?

Ei tarvitse, tärkeää on myös se, että sivustollasi on paljon sivuja. Näillä täytyy olla uniikkia sisältöä, mutta vähempikin riittää. Me keskistymme tällä hetkellä tuottamaan 500 sanaa pitkiä blogeja.

500 sanan blogeilla kerätään liikennettä pitkänhännän hakusanoista. Pitkänhännän hakusanat eivät ole niin kilpailtuja kuin päähakusanat ja näin niillä on helpompi nousta korkealle Googlessa. Pitkänhännän haut ovat myös hakutarkoitukseltaan tarkempia, mikä usein tarkoittaa sitä, että hakija on lähempänä ostopäätöstään. Tämä näkyy parempana konversioprosenttina pitkänhännän hauissa.

Miten lyhyet sivut tukevat pidempää sisältöä?

Oletettavasti verkkosivustosi sisältö on jaettu teemoihin (usein päähakusanojen mukaan) ja kun kirjoitat tietystä aiheesta, on sivustollasi jo sivuja jotka tukevat kyseistä kirjoitusta ja antavat lukijalle lisää informaatiota. Tällaisissa tapauksissa tulee sinun linkittää sivustosi sisällä toisiinsa liittyvien artikkelien kesken.

Näin luot lisää arvoa lukijallesi, joka saa helposti lisää tietoa aiheesta, josta on jo kiinnostunut.

Varsinkin kun sivuat aihetta joka liittyy valitsemiisi päähakusanoihin, muista linkittää niille kohdennettuun pitkään kulmakivi sisältöön. Näin lyhyemmät kirjoituksesi löytyvät pidemmillä hakulauseilla ja kuitenkin antavat tukea päähakusanojen pitkille kulmakivi sisällöille. Näin kulmakivisisältösi sijoittuu myös paremmin ja löydyt korkeammalta hakutuloksista päähakusanoilla.

Yhteenveto

Sisältö on tärkeää myös hakukoneiden näkökulmasta. Googlen missio on auttaa käyttäjiään löytämään informaatiota ja tätä teksti on. Vaikka monen muun tyyppinen sisältö on jo hyvin Googlen indeksoitavissa, vie teksti kuitenkin vähiten sen resursseja ja on helpoiten Googlen spidereiden ymmärrettävissä.

Kaiken pituiselle sisällölle on käyttöä ja kun kirjoitat ensin ajatellen yleisöäsi ja toiseksi hakukoneita, tulet saamana sisällön tuotollesi parhaan mahdollisen tuloksen.

Hakukoneita ei kannata kuitenkaan sisällön tuotannossa unohtaa, tärkein osa menestyksekästä sisältöstrategiaa kun on sen avulla saatava ilmainen orgaaninen liikenne Googlesta.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää