• Instagram
  • Sosiaalinen media

Miten nuoret tavoitetaan markkinoinnilla

Markkinoinnin parissa työskentelevillä on jatkuvasti kiire. Uusia kanavia, sisältöjä ja tapoja tavoittaa ihmiset tulee aina vain lisää. Samalla vanhat kanavat ovat erittäin suurissa ongelmissa saada yleisöä. Television katselu vähenee dramaattisesti ja joka kymmenes 18-24v on lopetti TV:n katselun kokonaan vuonna 2014. Tahti vain kiihtyy tulevaisuudessa, kun suoratoistopalveluiden määrä kasvaa ja tarjonta paranee. Tästä esimerkkinä Netflixin suosion […]

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Markkinoinnin parissa työskentelevillä on jatkuvasti kiire. Uusia kanavia, sisältöjä ja tapoja tavoittaa ihmiset tulee aina vain lisää. Samalla vanhat kanavat ovat erittäin suurissa ongelmissa saada yleisöä.

Television katselu vähenee dramaattisesti ja joka kymmenes 18-24v on lopetti TV:n katselun kokonaan vuonna 2014. Tahti vain kiihtyy tulevaisuudessa, kun suoratoistopalveluiden määrä kasvaa ja tarjonta paranee. Tästä esimerkkinä Netflixin suosion räjähdysmäinen kasvu.

Eivät Internet-sivutkaan helpossa roolissa ole. Nuoret käyttävät enemmän sosiaalista mediaa, mikä ohjaa heitä Internettiin, mutta sieltä palataan nopeasti takaisin sosiaalisen median palveluihin.  71% yhdysvaltalaisista nuorista käyttää enemmän sosiaalisen median palveluita, kuin verkkosivuja. Eikä ole montaa vuotta, kun vertailu tehtiin TV:n ja Internetin kesken. Se kuvastaa hyvin sitä muutoksen tahtia, joka on käynnissä.

Nuoret viettävät aikansa sosiaalisessa mediassa.

Nuoret eivät siis katso enää telkkaria. Internetissä surffailu on heille vanha termi, kuin murtomaahiihto. Myös Facebook on menossa kovasti alaspäin heidän päivittäisessä käytössään.

Instagram kasvaa nopealla tahdilla ja Snapchat on paikka, johon videoita ja kuvia laitetaan päivittäin. Siis kanavia, joissa hyvin harva suomalainen brändi on mitenkään mukana markkinoinnillaan. Puhumattakaan siitä, että markkinointia tehtäisiin mitenkään suunnitellusti ja strategisesti.

Käytännössä kuitenkin ilman kunnon sosiaalisen median markkinointia jää nuoret tavoittamatta. Moni vanhempi toimitusjohtaja ei ole tästä huolissaan, koska ”nuorilla ei ole rahaa” tai ”he eivät ole heidän asiakaskuntaa”. Muistuttaisin kuitenkin, että ero nuorten ja vanhempien välillä median käyttämisessä on nykyään niin suuri, että samat kanavat eivät käytännössä tavoita nuoria ja esimerkiksi keski-ikäistä väestöä. Ennen pystyttiin luottamaan siihen että koko perhe kokoontuu saman TV:n ympärille ja tavoittaa jokaisen kyseisestä kotitaloudesta. Nyt moni yritys on nuorille täysin vieras.

Nykyisin jopa perheen aikuisilla on vaikeuksia tietää, mitä mediaa heidän teini-ikäiset lapsensa käyttävät eniten.

Huonolla sisällöllä ei pärjää sosiaalisessa mediassa.

Seuraamalla montaa suomalaista yritystä eri sosiaalisessa mediassa voi huomata, että kanavia käytetään melko kankealla tavalla. Aito halukkuus vuorovaikutukseen puuttuu. Viestintää tehdään yksipuolisesti niin kuin perinteisissä medioissa.

Toinen silmiinpistävä huomio on sisällön huonous eli julkaisut, joita kanavaan tehdään. Liian monen yrityksen julkaisujen laatu, ajoitus sekä kohderyhmän arviointi on huonolla tasolla. Tähän syyllistyvät hämmästyttävän paljon myös suuret yritykset. On hieman kummallista, että nuoret omilla laitteillaan julkaisevat laadukkaampaa sisältöä, kuin useita kymmeniä miljoonia euroja vaihtavat yritykset. On turha pyytää nuoria sitoutumaan tällaiseen kanavaan, saati ostamaan yrityksen tuotteita.

Millaisen kuvan annat yrityksestäsi nuorille jos sisältösi on huonompaa, kuin heidän ystäviensä tekemät sisällöt?

Aloita tänään, jos haluat tavoittaa nuoria sosiaalisessa mediassa myös tulevaisuudessa.

Jos yrityksesi haluaa tavoittaa nuoria ihmisiä vuonna 2018, tulee sen valmistelu aloittaa heti. Kanavat eivät rakennu päivässä ja uusissa kanavissa seuraajan saaminen on huomattavasti työläämpää. Hurjat vuodet, jolloin kaikki tykkäsivät kaikesta, ovat ohi. Sisällönlukutaidon parantuminen on aiheuttanut sen, että sitouttamiseen vaaditaan oikeasti hyvää ja aktivoivaa materiaalia.

Muistilista:

  1. Tee kunnollinen kohderyhmän analyysi (ketä haluat tavoittaa, miten ja milloin)
  2. Tee sisältöstrategia ja vuosikello, jonka avulla ohjaat kanavia.
  3. Luo Instagram-tili ja huolehdi siitä, että sisältösi on laadukasta.
  4. Varaa yrityksesi nimimerkki Snapchat-palvelusta.
  5. Seuraa jatkuvasti, mistä alallasi puhutaan nuorten keskuudessa
  6. Dokumentoi mitä olet tehnyt ja millä on vaikutusta.

Pidä yrityksesi nopeana

Jos yrityksesi tavoittelee nuorten huomiota, on markkinoinnissa varauduttava nopeisiin muutoksiin. Nuoret omaksuvat uusia medioita ja tapoja käyttää teknologiaa niin nopeasti, että pitkät markkinointistrategiat ovat käyneet mahdottomiksi. Sisältöstrategia on sen sijaan välttämättömyys. Sisällöt siirtyvät kanavasta toiseen ja muuttavat muotoaan tarvittaessa nopeasti. Hyvin laadittu sisältöstrategia auttaa uusien kanavien käyttöönotossa.

Jos kohtaat haasteita kohderyhmäsi tai sosiaalisten medioiden kanssa, ota yhteyttä. Voimme varmasti auttaa sinua ja yritystäsi löytämään sen oikeat henkilöt oikeista kanavista.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää