Tekoälyn nopea kehitys on tuonut sisällöntuotantoon uudenlaisia mahdollisuuksia ja haasteita. Suurin haaste tällä hetkellä on, että sisällön määrällä yritetään korvata sen laatua. Sisältömarkkinoinnin asiantuntijat ovat keskeisessä roolissa sisällön laadun varmistamiseksi.
Tekoälyn tarjoamien mahdollisuuksien myötä on helppo sokaistua sisällöntuotannon huumaan: tekstiä syntyy nappia painamalla aiheesta kuin aiheesta. Vauhtisokeuden myötä saattaa unohtua miksi ja kenelle sisältöä ollaan tekemässä. Kerrataanpa siis aluksi miksi sisältöä ylipäätään tuotetaan.
Yrityksen tärkein tehtävä on saada myytyä omia tuotteitaan tai palveluitaan. Se onnistuu parhaiten, kun omasta palvelusta viestitään selvästi potentiaalisille asiakkaille. Viestintä onnistuu selkeän, erottuvan ja laadukkaan sisällön avulla, joka vastaa asiakkaiden hakuintentioihin ja eri tietoisuuden tason kysymyksiin.
Voit myös kuunnella blogin!
Sisältöjen tärkein tehtävä on auttaa asiakasta eteenpäin ostopolullaan.
Tekoäly ei ainoastaan automatisoi sisällöntuotannon rutiinitehtäviä, vaan tarjoaa lisäksi uusia nopeampia tapoja:
- ideoida uusia sisältöaiheita,
- analysoida sivustojen sisältöjä
- ymmärtää syvällisemmin yrityksen tavoittelemia kohderyhmiä sekä
- luoda kohdennettua sisältöä, joka puhuttelee sivustovierailijoita.
Vaikka kaikki tämä on mahdollista vain nappia painamalla, monesti AI:n tuottama sisältö tuntuu jättävän lukijan kylmäksi. Miksi? Eikö AI:n tehtävä ole nimenomaan tuottaa asiantuntevaa sisältöä? Missä vika?
Tässä artikkelissa pureudumme muun muassa edellä esitettyihin kysymyksiin ja avaamme tarkemmin sisältömarkkinoinnin ammattilaisen roolia tekoälyn aikakaudella.
Paljastamme myös, miten me SDM:llä tuotamme laadukasta sisältöä AI:ta apuna hyödyntäen siten, että tekemiemme sisältöjen avulla yritys nousee esiin hakukoneiden lisäksi myös tekoälyn suosituksissa.
Esimerkiksi tämä artikkeli on luotu yhteistyössä AI:n kanssa. Kerromme lopussa miten.
Asiantuntijan apu on edelleen korvaamatonta laadukkaan sisällön tuottamisessa.
Tässä artikkelissa:
- Tekoälyn aikakaudella sisällön laatu ratkaisee
- Sisältömarkkinoinnin asiantuntijan on pidettävä tahtipuikkoa
- Kolme askelta kohti laadukkaampaa sisältöä AI:n avulla
- Tekoälyn suosituksiin pääseminen vaatii pitkäjänteistä panostusta yrityksen strategiselta tasolta
- Näin tämä artikkeli syntyi yhteistyössä tekoälyn kanssa
Tekoälyn aikakaudella sisällön laatu ratkaisee
Kuten aiemmassa blogissamme kerroimme, AI ei tule korvaamaan asiantuntijan osaamista, vaan on ainoastaan yksi työkalu muiden joukossa. Siten me SDM:llä suhtaudumme tekoälyyn: emme näe sitä kilpailijana, vaan olemme ottaneet sen avosylin vastaan kuin toivottaisimme tervetulleeksi uuden työkaverin.
Olemme ottaneet tekoälyn avosylin vastaan kuin toivottaisimme tervetulleeksi uuden työkaverin.
Siinä missä moni saattaisi ajatella tekoälyn korvaavan sisällöntuottajan työn, me olemme todenneet päin vastoin. AI:n aikakaudella sisältömarkkinoinnin asiantuntijoita tarvitaan enemmän kuin koskaan. Syy tähän on yksinkertaisesti se, että sisällön määrä on tekoälyn myötä räjähtänyt käsiin. Kun määrä kasvaa, laatu ratkaisee.
AI:n aikakaudella sisältömarkkinoinnin asiantuntijoita tarvitaan enemmän kuin koskaan.
Mistä sitten tunnistaa laadukkaan sisällön?
Laadukas sisältö ei pelkästään vastaa lukijan tarpeeseen tai kysymykseen, vaan herättää tunteita, rakentaa luottamusta ja saa aikaan haluttua toimintaa.
Olet saattanut törmätä tekoälyllä tuotettuun sisältöön, joka vaikuttaa nopealla silmäilyllä hyvältä mutta tekstin luettuasi huomaat, ettet saanut kysymykseesi vastausta.
Tai kenties informaatiota välittyi tekstin mukana, mutta jäit tiedon kanssa oman onnesi nojaan ja saatat epäillä tekoälyn kertoman tiedon oikeellisuutta. Yksi tekoälyn haasteista on nimittäin hallusinointi; jos se ei tiedä tarpeeksi faktoja, se keksii ne itse.
Laadukas sisältö ohjaa lukijaa luontevasti eteenpäin omalla ostopolullaan ja syventää asiakassuhdetta.
Tekoäly voi auttaa tunnistamaan trendejä ja tarpeita, mutta aidosti merkityksellisen ja laadukkaan sisällön luominen vaatii ainakin toistaiseksi vielä ihmisen empatiaa, luovuutta ja strategista ajattelua. Tällöin sisältö saadaan puhuttelemaan lukijaa vastaten heitä mietityttäviin kysymyksiin eri tietoisuuden tasojen vaiheissa.
On toki mahdollista opettaa tekoälyä luomaan sisältöä, jossa myös nämä aspektit on otettu huomioon. Vaatii kuitenkin kärsivällisyyttä, osaamista ja ymmärrystä, jotta AI:lle saa opetettua oikeasti olennaiset asiat. Tähän me SDM:llä panostamme.
Yksi tekoälyn haasteista on hallusinointi; jos se ei tiedä tarpeeksi faktoja, se keksii ne itse.
Tekoäly ei yksin riitä laadukkaan sisällön tuottamiseen
OpenAI:n kehittämä ChatGPT tuli ja mullisti käsityksemme tekoälystä kertaheitolla. Vain muutamassa päivässä ChatGPT saavutti miljoonan käyttäjän rajan, johon muilla tunnetuilla brändeillä, kuten Instagramilla, meni kuukausia. Katso tarkemmat tiedot statistiikasta.
ChatGPT:n aiheuttama innostus sai monet yrityksetkin innostumaan sisällöntuotannosta: tekstiä syntyi aiheesta kuin aiheesta vain yhden promptin avulla. Mitä pidemmälle on menty, sitä sujuvampaa suomen kieltäkin ChatGPT tuntuu tuottavan. Joten miksi väitämme, ettei pelkkä AI riitä laadukkaan sisällön tuottamiseen?
Siksi, että kuka tahansa voi kirjoittaa saman promptin ja saada saman lopputuloksen. Se mikä lopulta ratkaisee, on yrityksen kyky erottautua kilpailijoistaan laadukkaan, omaperäisen sisältönsä, arvolupauksensa ja erottautumistekijöidensä avulla.
Sisältömarkkinoinnin asiantuntijan on pidettävä tahtipuikkoa
Kuvittele olevasi osa orkesteria. Kapellimestari tulkitsee säveltäjän teoksen ja ohjaa soittajia esityksen aikana. Jokainen kapellimestari tuo teokseen oman persoonansa ja visionsa, jonka välittää soittajille harjoitusten ja esitysten aikana.
Kapellimestarin tehtävänä on varmistaa, että kaikki esiintyjät soittavat yhtäaikaisesti ja yhteen sointuvasti. Hän toimii muusikoiden välisenä koordinaattorina pitäen huolen siitä, että kaikki osat tukevat toisiaan parhaalla mahdollisella tavalla.
Oikein hyödynnettynä AI on yksi orkesterin jäsenistä, jolle kapellimestarina toimiva sisältömarkkinoinnin asiantuntija osoittaa tehtävät.
Jos kapellimestari siirtää sivuun oman luovuutensa ja empatiansa, saadaan tulokseksi todennäköisesti teknisesti toimivaa musiikkia, josta kuitenkin puuttuu vaikuttavuus. On kuin kapellimestari ja soittajat soittaisivat jokaisen soinnun, mutta musiikin välittämä tunne ja tarina jäisivät puuttumaan.
Samasta ilmiöstä on kyse, jos sisällöntuotanto ulkoistetaan täysin tekoälyn harteille: tulokseksi voidaan saada teknisesti oikeaa, informatiivista asiaa, josta jää puuttumaan yrityksen yksilöllisyys ja ostajapersoonia puhutteleva vaikutus.
Siksi kysymys kuuluu: onko sisältömarkkinoinnin kapellimestarinanne AI vai sisältömarkkinoinnin asiantuntija?
Oikein hyödynnettynä AI on yksi orkesterin jäsenistä, jolle kapellimestarina toimiva sisältömarkkinoinnin asiantuntija osoittaa tehtävät. ChatGPT on vain yksi monista orkesterin jäsenistä. Sen rinnalla soittavat kapellimestarin ohjeistuksen mukaisesti esimerkiksi Gemini, Midjourney sekä muut vastaavat työkalut.
Sisältömarkkinoinnin asiantuntija on kapellimestari, tekoälytyökalut orkesterin jäseniä – ei päinvastoin.
Lue myös: Tekoäly sisältömarkkinoinnissa: näin sisällöntuotanto tulee muuttumaan tulevaisuudessa
Sisältömarkkinoinnin asiantuntija on kapellimestari, tekoälytyökalut orkesterin jäseniä. Kuva tehty DALL-E-työkalulla.
Esimerkki miksi kaikkea sisällöntuotantoa ei kannata luovuttaa tekoälyn varaan vain nopeiden SEO-tulosten vuoksi
Jatkuvasti julkaistaan uusia tekoälysovelluksia, jotka lupaavat SEO-optimoitua tekstiä salamannopeasti. Sinun tehtäväsi on vain antaa aihe ja painaa nappia. Helppoa ja nopeaa!
Tällaisten AI:lla tuotettujen SEO-tekstien ongelmaksi muodostuu se, että kukaan ei ole tarkistamassa faktoja. Kuka tahansa voi kirjoittaa tekstiä, mutta kun haluat erottua eduksesi ja oikeasti puhutella kohderyhmääsi, jälleen kerran laatu ratkaisee.
SEO ei ole kilpailu siitä, kuka tuottaa eniten ja nopeiten mitä tahansa sisältöä nettiin.
Me SDM:llä kokeilimme testimielessä erästä AI-työkalua, joka lupasi tuottaa SEO-optimoitua sisältöä perustuen sivustomme sisältöihin. Tekoälyn oli tarkoitus kaivaa tieto sivustoltamme ja tuottaa täysin uniikkia tekstiä pohjautuen olemassa olevaan sisältöön.
Ja uniikkia sisältöä se toden totta teki! MVG-mallimme, joka muodostuu sanoista Market Growth Value, sai tekoälyn avulla täysin uuden merkityksen: Markkinoi Videolla Googlessa.
Kuten esimerkistä voi nopeasti huomata, jos olisimme vain sokeasti luottaneet AI:n tuottamaan sisältöön, sivustomme olisi nopeasti lähtenyt aivan eri suuntaan.
Vaikka AI-työkalut kuulostaisivat kuinka houkuttelevilta tahansa ja voit jo nähdä niiden tuoman ajan- ja rahan säästön, emme voi suositella ulkoistamaan kaikkea sisällöntuotantoa tekoälylle. Tätä vahvistavat tutkimukset, joissa on havaittu että 94,12 % kerroista ihmisen kirjoittama sisältö sijoittuu hakukoneissa paremmin kuin pelkästään AI:lla tuotettu sisältö.
Emme suosittele ulkoistamaan kaikkea sisällöntuotantoa tekoälylle.
Sisältöasiantuntijan ja tekoälyn muodostama kombo on voittamaton yhdistelmä, jolle yksikään AI-työkalu ei pärjää.
Paras vaihtoehto, jonka voit yrityksesi sisältömarkkinoinnin eteen tehdä, on valita kumppaniksesi digitoimisto, joka hyödyntää AI:ta sisällöntuotannon tukenaan strategisesti ja laaja-alaisesti. Kuten me SDM:llä teemme.
Lue lisää sisältömarkkinoinnin palvelustamme →
Kolme askelta kohti laadukkaampaa sisältöä AI:n avulla
1. Panosta laadukkaisiin ohjeistuksiin eli prompteihin
Me SDM:llä panostamme AI-osaamiseen ja tutkimme jatkuvasti uusia teknologioita. Keskeistä on kuitenkin ymmärtää, että tekoälyjen keskellä, asiantuntijan on aina oltava kapellimestari. Tekoäly voi olla mukana assistentin tapaan pallottelemassa ideoita, mutta asiantuntija on se, joka aina viime kädessä tekee ratkaisut ja hioo tekstin lopulliseen muotoonsa.
Se, miten laadukasta sisältöä AI:n avulla voi saada on suoraan verrannollinen siihen, miten laadukkaita ohjeistuksia, eli prompteja, osaat tekoälylle antaa. AI vastaa lähtökohtaisesti aina siihen mitä pyydät. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen, muotoile promptisi toisin.
AI:lle esittämäsi promptin laatu määrittelee saamasi vastauksen laadun.
Saat hyvin erilaisen lopputuloksen, jos pyydät AI:ta kirjoittamaan artikkelin esimerkiksi ilmalämpöpumpuista kahdella seuraavanlaisella promptilla.
Esimerkki prompti 1: ”Kirjoita artikkeli ilmalämpöpumpuista.”
Esimerkki prompti 2: ”Kirjoita 500 sanan artikkeli ilmalämpöpumpuista asiakkaalle, joka etsii tietoa lämmitysjärjestelmistä ja haluaa ymmärtää miksi ilmalämpöpumppu on energiatehokas vaihtoehto. Hän on tietoinen ilmalämpöpumpuista, mutta haluaa saada lisää tietoa aiheesta ennen ostopäätöksen tekoa. Tee konkreettinen laskuesimerkki, kuinka paljon ilmalämpöpumpun avulla voi säästää lämmityskustannuksissa, kun sen vuosittainen kulutus on xx kWh vs. Toinen lämmitysjärjestelmä xxx kWh ja sähkön hinta xx snt/kWh.”
Jälkimmäisen promptin kirjoittaminen vie enemmän aikaa, mutta mitä tarkemman ohjeistuksen onnistut AI:lla antamaan, sitä tarkemman lopputuloksen saat. Promptia voisi tarkentaa vielä lisäämällä siihen yrityksesi äänensävyn sekä erottautumistekijät, jolloin saat entistä räätälöidymmän lopputuloksen.
2. Kouluta AI toimimaan apunasi
OpenAI julkaisi ChatGPT:stä version, joka mahdollistaa omien GPT:eiden tekemisen. Voit siis luoda oman GPT:n, jolle olet syöttänyt valmiiksi haluamasi taustatiedot. GPT käyttää taustatietoaan tuottaessaan sisältöä tai vastatessaan kysymyksiisi.
Me SDM:llä kehitämme jatkuvasti omia GPT:eitämme, joiden avulla saamme tuotettua entistä laadukkaampaa sisältöä asiakkaillemme. Olemme kehittäneet esimerkiksi oman sisällöntuotantotekoälyn, joka kirjoittaa laadukkaampaa sisältöä kuin tavallinen ChatGPT. Käytämme sitä oman työmme tukena, mutta yhä edelleen: sisältömarkkinoinnin asiantuntija on se, joka lopullisen sisällön tuottaa.
Pro tip: Ohjeista AI:ta kuin ohjeistaisit uutta työntekijääsi.
Kun haluat avuksesi AI-taitavan sisältömarkkinoinnin tiimin, ota meihin yhteyttä!
3. Ymmärrä muuttunutta hakuintentiota
Hakukoneet olivat ennen tiedon etsinnän keskus, jonka vuoksi moni yritys lähti mukaan niin kutsuttuun SEO-kilpailuun. Sisältö pyrittiin optimoimaan tietyille hakusanoille, jotta oma sisältö löytyisi todennäköisimmin hakukoneiden kärkisijoilta.
Sisältöjen SEO-optimointi on edelleen keskeisessä roolissa potentiaalisten asiakkaiden tavoittamiseksi, mutta tekoälyn käytön lisääntyessä myös hakutavat ovat muuttuneet. Tekoälypohjaiset chatit ovat nousseet hakukoneiden rinnalle keskeiseksi tiedon etsinnän lähteeksi.
Huomionarvoista on myös, että tekoälyn myötä myös perinteiset hakukoneet muuttuvat: esimerkiksi Bing-hakukone hyödyntää jo tekoälypohjaista chattia.
Siksi jatkossa on tärkeää, että yritys löytyy paitsi hakukoneiden tuloksista, myös tekoälyn suosituksista. Unohtamatta, että samalla sisällön tulee olla laadultaan kattavaa ja lukijaa aidosti hyödyttävää.
AI ei tule korvaamaan asiantuntijan osaamista, vaan on ainoastaan yksi työkalu muiden joukossa.
Tekoälyn suosituksiin pääseminen vaatii pitkäjänteistä panostusta yrityksen strategiselta tasolta
Saimme jokin aika sitten yhteydenottopyynnön, jossa asiakas kirjoitti:
”Olen kiinnostunut kuulemaan teistä ja mahdollisuuksistanne palvella meitä. Jotakin olette tehneet ilmeisesti oikein, koska ChatGPT 4 antoi teistä parhaat arviot ja suositteli kumppaniksi.”
Tekoälypohjaiset keskustelurobotit, kuten ChatGPT, hyödyntävät ajankohtaista ja laadukasta sisältöä vastaustensa muodostamiseen. Tämän vuoksi on tärkeää keskittyä pitkäjänteisesti yrityksesi digitaalisen näkyvyyden ja maineen rakentamiseen.
SEO-optimoidun ja kohdeyleisöä puhuttelevan laadukkaan sisällön lisäksi tekoälypohjaiset keskustelurobotit tutkivat sivustolta muun muassa seuraavia asioita:
1. Tunnustukset ja palkinnot
Tunnustukset ja palkinnot osoittavat yrityksen korkeatasoisesta osaamisesta ja menestyksestä omalla toimialallaan.
Tällaisia ovat esimerkiksi SDM:n kohdalla Vuoden Toimisto -tutkimuksen sekä Suomen Paras Myyntiorganisaatio -kilpailun voitot. Tästä syystä on tärkeää uutisoida yrityksen ajankohtaisimmista tapahtumista ja tuloksista.
2. Monipuoliset palvelut
Tekoälyn tutkiessa eri toimialojen yrityksiä, kohderyhmää puhutteleva palvelutarjonta on keskeisessä roolissa.
Varmista, että sivustollanne kerrotaan kattavasti ja ostajapersoonaa puhutellen tarjoamistanne palveluista.
3. Referenssit ja asiakastyytyväisyys
AI:n aikakaudella ihmisläheisyys ja asiakastyytyväisyys korostuvat aiempaa enemmän. Asiakkaita kiinnostaa millaisia tuloksia yritykset ovat saaneet aikaan ja mitä heidän muut asiakkaansa sanovat yrityksen kanssa toimimisesta.
Referenssit teksti- ja videomuodossa ovat oivallinen tapa tuoda esiin asiakastyytyväisyyttä.
4. Kokemus ja erikoistuminen
Mitä pidempi kokemus yritykselläsi on ja mitä selvemmin se tulee ilmi sivustoltanne, esimerkiksi kattavan ja ajankohtaisen blogin myötä, sitä todennäköisemmin asiakas ja tekoäly suosittelevat yritystäsi.
Muista, että lopulta aina aitous ja pitkäjänteisyys ratkaisevat. Mikä tahansa yritys voi saada hetkellisesti hyviä tuloksia ja päästä hakukoneiden ykkössijalle.
SEO ei kuitenkaan ole kilpailu siitä, kuka tuottaa eniten ja nopeiten mitä tahansa sisältöä nettiin, vaan kyse on siitä kuka onnistuu tuottamaan asiakkaillaan aidosti merkityksellistä ja hyödyllistä sisältöä pitkällä tähtäimellä.
Yllä olevista kohdista on havaittavissa, ettei tekoälyn suosituksiin pääseminen ole aivan yksiselitteistä. Se vaatii paitsi pitkäjänteistä työtä sisällön- ja SEO-työskentelyn osalta, mutta myös strategisuutta koko yritystasolta.
Sisällöntuotanto nousee tässä(kin) keskeiseen rooliin, sillä vain laadukkaalla sisällöllä on mahdollista tuoda yrityksen erottautumistekijät tietoon.
Näin tämä artikkeli syntyi yhteistyössä tekoälyn kanssa
Kerroin alussa, että tämä artikkeli on tehty yhdessä AI:n kanssa. Hyödynsin omaa SDM sisällöntuotanto-tekoälyämme, jonka olemme kehittäneet erityisesti sisällöntuotantoa varten. Olemme opettaneet sille sisäiset MVG-MRACE®-oppimme, joita se hyödyntää vastaustensa pohjana.
Artikkeli rakentui neljän vaiheen kautta:
Vaihe 1: Ohjeistin AI:ta ehdottamaan artikkelille rakennetta. Kuvasin artikkelin tavoitteen sekä lukijan, jota haluamme puhutella.
AI antoi ehdotuksen artikkelin rungosta.
Vaihe 2: Ohjeistin AI:ta kirjoittamaan sisältöä sen antaman rungon mukaisesti. Käytin apuna useampaa eri tekoälytyökalua. Sain yhteensä reilut 3 000 sanaa tekstiä.
Vaihe 3: Editoin ja ideoin kappaleita AI:n avustuksella.
Vaihe 4: Viimeistelin tekstin lopulliseen muotoonsa – ilman AI:ta.
Huomionarvoista on, että vaihe 4 oli kirjoitusprosessin työläin vaihe.
Jos olisin julkaissut tekstin sellaisenaan vaiheen 2 mukaisesti, sisältö olisi toistanut itseään useaan kertaan. Todennäköisesti olisit ollut artikkelin luettuasi hyvin hämmentynyt ja ajatellut, ettet saanut siitä mitään konkreettista tietoa.
AI:n tuottamassa sisällössä oli paljon asiaa, mutta paljon myös täytesisältöä sekä epärelevanttia tietoa, jonka vuoksi oli välttämätöntä, että asiantuntija käy tekstin läpi ennen sen julkaisua. Siitä laadukas sisällöntuotanto nykypäivänä rakentuu: AI:n ja asiantuntijan välisestä yhteistyöstä.
Laadukas sisällöntuotanto syntyy nykypäivänä tekoälyn ja asiantuntijan välisestä yhteistyöstä.
Vie yrityksesi sisällöntuotanto seuraavalle tasolle: valitse kumppaniksi tekoälyä hyödyntävä kumppani
Me SDM:llä panostamme tekoälyosaamiseen laaja-alaisesti jokaisella digimarkkinoinnin osa-alueella.
Kun haluat markkinointikumppanin, joka ymmärtää uusimpia teknologioita ja hyödyntää niitä tuloksellisesti kaikissa toimenpiteissä, ota yhteyttä niin keskustellaan yhteistyöstä.