• Google Ads

Miten klikkaushinta määräytyy Googlessa?

Usein luullaan, että Googlen huutokaupassa pärjää, jos tarjoaa mainostensa klikkauksista eniten. Unohda tämä ja keskity laadukkaiden mainoskampanjoiden luontiin.

SDM logo

Digimarkkinointi

Google Adwordsin toiminta perustuu huutokauppaan, jossa se palkitsee ne mainostajat, joilla on laadukkaat mainoskampanjat. Google palkitsee osaavat mainostajat halvemmilla klikkauskustannuksilla ja paremmilla mainossijoituksilla.

Yleinen harhaluulo on, että Googlen huutokaupassa pärjää se, joka tarjoaa mainostensa klikkauksista eniten.

Unohda tämä ajattelu ja keskity laadukkaiden mainoskampanjoiden luomiseen.

Googlen tavoite on olla paras hakukone maailmassa, joten sen täytyy myös tarjota parhaat hakutulokset haun tehneille ihmisille. Tämän takia on tärkeää, että mainoskampanjasi ovat laadukkaita. Ei ole Googlen etu näyttää haun tehneelle ihmiselle mainoksia miesten kengistä, jos ihminen on etsinyt naisten kenkiä.

Tämän takia Google palkitsee hyvin tehtyjä mainoskampanjoita paremmilla avainsanojen laatupisteillä. (Laatupisteet määräytyvät sen mukaan kuinka hyvin avainsanasi, mainoksesi ja laskeutumissivusi vastaavat ihmisten hakuja).

Mikä on klikkauskohtainen hintatarjous?

Klikkauskohtaista hintatarjousta käyttäessäsi maksat vain mainostesi klikkauksista, et siitä kun ne näkyvät Googlessa.

Esimerkiksi: mainoksesi ovat näkyneet Googlessa 50 kertaa ja sitä on klikattu kerran. Maksat tässä tapauksessa vain yhdestä klikkauksesta. Klikkaushinnan määräytymiseen vaikuttaa laatupisteesi ja mainostettavan alan kilpailutilanne. Klikkaushinta Googlessa vaihteleekin muutamasta sentistä useaan euroon.

Klikkauskohtaista hintatarjousta käyttäessäsi asetat jokaiselle avainsanalle hinnan, jonka olet valmis maksamaan mainostesi klikkauksista. Useimmiten kuitenkin maksat klikkauksistasi vähemmän, kuin asettamasi avainsanojen hintatarjous on.

Kuinka Google määrittää mainostesi sijoituksen?

Google Adwordsin huutokauppa käynnistyy, kun ihminen kirjoittaa hakulausekkeen Googleen. Google katsoo ketkä mainostajat mainostavat kyseisellä hakulauseella ja käynnistää huutokaupan näiden mainostajien kesken. Huutokaupan tarkoituksena on määrittää mainoksen Ad Rank -arvo. Ad Rank määräytyy asetetusta klikkaushinnasta ja laatupisteistä.

Google määrittää mainoksen Ad  Rankin kertomalla avainsanan hintatarjouksen avainsanan laatupisteillä. Kun tutkimme alla olevaa taulukkoa voimme huomata, että ensimmäisellä mainostajalla on kaikista pienin avainsanan hintatarjous ja korkeimmat laatupisteet. Mainoksen Ad Rank -luvuksi tulee siis: 2.00€ X 10 = 20. Eli mainostaja 1 saa Googlessa parhaimman mainospaikan vaikka hänellä onkin pienin avainsanan hintatarjous.

Miten Google määrittää mainostesi klikkaushinnan?

Huutokaupan käynnistyessä Google määrittää ensiksi mainosten Ad Rankin, joka käytiin läpi yllä olevassa taulukossa. Tämän jälkeen Google määrittää jokaisen mainoksen klikkaushinnan: jakamalla yhtä alemmalla sijoituksella olevan kilpailijan Ad Rankin/ylemmällä sijoituksella olevan mainostajan laatupisteillä.

Esimerkiksi: Tässä tapauksessa mainostaja 2 on saanut mainoksen Ad Rankiksi 16 ja mainostaja 1 on saavuttanut laatupisteikseen 10. Klikkaushinta lasketaan siis 16/10 = 1,60€.

Kun katsomme taulukon muiden mainostajien klikkaushintoja voimme huomata, että mainostaja 1 saa korkeimmilla laatupisteillä parhaimman mainospaikan Googlesta huomattavasti alemmalla klikkaushinnalla.

Miten voit alentaa klikkaushintaasi?

Laatupisteet ovat tässä erittäin tärkeässä asemassa, koska ne ovat suurin muuttuja Ad Rankin määrittämisessä. Vallitsevaan kilpailutilanteeseen et voi juurikaan vaikuttaa, mutta mainostesi oikeanlaiseen kohdistukseen voit. Google antaakin alennusta klikkauksista sen mukaan miten korkeat laatupisteet olet kampanjoillesi saavuttanut.
Näillä toimenpiteillä voit alentaa klikkaushintaasi ja parantaa laatupisteitäsi:

  • Optimoi mainostekstejä niin, että ne sopivat ihmisen tekemään hakuun.
  • Luo tarpeeksi mainosryhmiä kampanjoihisi ja valitse avainsanasi huolella.
  • Käytä negatiivisia avainsanoja.
  • Tarkistaa laskeutumissivusi, joihin mainoksesi ohjaa. Google tarkistaa kuinka hyvin mainoksesi ja avainsanasi sopivat laskeutumissivuusi sekä kuinka hyödyllinen se on haun tehneelle ihmiselle.
  • Google tarkistaa myös miten paljon ihmisiä kiinnostaa mainoksesi ja kuinka paljon ihmiset klikkaavat mainoksiasi. Tässä siis tärkeänä tekijänä on mainosten klikkausprosentti. Mitä korkeampi se on sitä paremmat laatupisteet avainsanasi saavat. Kasvata siis klikkausprosenttiasi kirjoittamalla mielenkiintoisia mainoksia, jotka sopivat ihmisen tekemään hakuun.

Yhteenveto

Rakenna laadukkaita mainoskampanjoita ja kiinnitä erityisesti huomiota avainsanojesi laatupisteisiin. Tällä tavalla saat klikkaushintojasi alennettua huomattavasti ja enemmän ihmisiä verkkosivuillesi pienemmillä kuluilla sekä mainoksillesi paremmat mainospaikat Googlessa. Laatupisteitä parantamalla voit säästää jopa 50% klikkauskuluissasi.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää