Muutama viikko sitten juttelin 86v Urhon kanssa maailman menosta – käytännössä Urho siis kertoi tarinoita nuoruudestaan ja minä kuuntelin. Harvoin pääsee keskustelemaan ihmisen kanssa, joka on elänyt niin erilaisessa maailmassa kuin minkä itse on kokenut.
Tarkastelin Urhon muistelemia vuosilukuja samalla puhelimella eli Googlettelin faktoja. Urhon kommentti: ”Onpas kyllä paljon tietoa pienessä laatikossa”, pisti hieman hymyilyttämään. Kävimme sitten Urhon kanssa nopeasti lävitse, miten kyseisessä laatikossa eli puhelimessa niin paljon sitä tietoa on. Tästä pääsemmekin päivän blogin aiheeseen, eli kuinka se Google toimii?
Googlen missio
Olemme tottuneet siihen, että saamme käytännössä lähes välittömästi vastauksen melkein mihin tahansa kysymykseen, minkä Googleen kirjoitamme. Välillä unohtuu, että Google on kuitenkin vasta 18-vuotias.
Google on perustettu syyskuun 4 päivä vuonna 1998 ja perustajat ovat Larry Page ja Sergei Brin. Ymmärtääkseen Googlea ja sen toimintatapoja on tärkeää tietää sen missio: ”Googlen pyrkimyksenä on maailman tietojen järjestely ja niiden tuominen mahdollisimman monien saataville.”
Google siis välittää informaatiota, tämä on hyvä muistaa, kun suunnittelee, miten pääsisi ylös hakutuloksissa omalla verkkosivullaan.
Googlen Indeksi ja Crawlerit
Googlella tehtiin 63 000 hakua joka sekunti vuonna 2016. Internetin sivujen ja palveluiden määrä kasvaa myös jatkuvasti, eli Google tarvitsee valtavasti tehoa löytääkseen kaikki maailman verkkosivut ja palauttaakseen nopeasti vastauksen noin suureen määrään hakuja joka sekunti.
Google ei siis palauta hakutuloksia suoraan internetistä vaan se palauttaa hakutulokset indeksistään. Jotta sivustosi voi olla Googlen hakutuloksissa mukana, täytyy sen päästä Googlen indeksiin. Indeksi on hieno sana tietokannalle, johon Google pyrkii kaikki maailman julkiset verkkosivut tallentamaan.
Sinun www.google.fi tekemäsi haku lähtee siis Googlen tietokantaan ja etsii sieltä hakuun relevantit sivustot. Google kerää tietokannan verkkosivuista pienten ohjelmien crawlerien (spider, hakurobotti) avulla. Nämä pienet ohjelmat hyppivät linkkien avulla verkkosivuilta toisille ja palauttavat löytämänsä tiedot Googlelle.
Crawlerit aloittavat niin sanotuista ”lähdesivuista”, joita Google pitää maailman luotettavimpina ja laadukkaimpina. Näistä aloittamalla ja jokaista linkkiä seuraamalla Crawlerit keräävät koko internetin talteen. Tämä ei ole pieni urakka, koska Google jo 2014 tiesi noin 30 000 000 000 000 000 (30 000 biljoonaa) verkkosivua.
Tietokantaan tallennetuista verkkosivuista Google rakentaa hakutermi-indeksin, josta löytyy jokaisella verkkosivulla tärkeäksi todetut sanat ja lauseet. Näiden lisäksi Google rakentaa tietokantaan kartan kaikista sivuista, joihin kukin indeksoitu sivusto linkittää, noiden linkkien klikattavan tekstin (ankkuritekstin) ja tiedon siitä, ovatko nuo linkit mainoksia vai ei.
Googlen Crawlerit kiertävät jatkuvasti internetiä ja päivittävät tietokantaan muutokset ja uudet sivustot.
Rank-algoritmi ja hakutulosten järjestäminen
Pystyäkseen tarjoamaan sinulle hyviä hakutuloksia täytyy Googlen ensin ymmärtää, mitkä sivustot liittyvät tekemääsi hakuun ja sitten järjestelemään ne oikeaan, juuri sinulle sopivaan tärkeysjärjestykseen. Tähän työhön Google tarvitsee tietokannan ja Rank-algoritmin. Tietokannan perusteella Google tunnistaa sinun hakuusi relevantit sivustot ja Rank-algoritmi järjestelee nämä relevantit sivustot luotettavimmasta ja tärkeimmästä alkaen hakutuloksiksi.
Hakukoneoptimoinnilla pyritään vaikuttamaan juuri näihin kahteen asiaan, sivuston relevanttiuteen ja sivuston tärkeyteen.
Sivuston relevanttiuspisteet nousevat mitä paremmin sivusto sopii tekemääsi hakuun. Tämä päätellään muun muassa siitä, sisältääkö sivusto käyttämäsi hakusanat tai niiden synonyymejä sekä saako sivusto linkkejä hakusi aihepiirin sivustoilta hakusanoihin liittyvillä ankkuriteksteillä. Jos sivustosi ei ole relevantti hakuun, ei sitä edes harkita palautettavaksi kyseisellä haulla.
Kun sivusto pääsee mukaan kyseiselle haulle relevanttiin listaan, lähtee seuraavaksi Googlen Rank-algoritmi käyntiin. Se järjestelee nämä relevantit sivut paremmuusjärjestykseen hakutulossivulle. Tärkeys päätellään sen mukaan, miten moni muu sivusto viittaa (eli linkittää) kyseiseen sivuun. Mitä enemmän ja mitä luotettavammilta sivustoilta kyseinen sivu saa linkkejä, sen korkeammalla se hakutuloksissa näkyy.
Linkit voivat olla linkkejä toisilta verkkosivuilta tai linkkejä sosiaalisessa mediassa.
Hakutulokset siis järjestetään sivustojen suhteellisen tärkeyden ja luotettavuuden mukaan hakutulossivulle. Kaiken tämän tekee Googlen Rank-algoritmi. Jos työ tehtäisiin käsin veisi se kaikkien maailman ihmisten kaikki työtunnit.
Yhteenveto
Pystyäkseen tarjoamaan ihmisille hyviä hakutuloksia, täytyy Googlen osata arvata mahdollisimman hyvin hakijan ongelma. Muutaman hakusanan perusteella Google useimmiten palauttaa todella osuvia hakutuloksia ja siksi se onkin maailman suosituin hakukone.
Jotta sivustosi voi löytyä korkealta Googlesta tarkista seuraavat asiat:
- Google pääsee crawlaamaan sivustosi indeksiinsä
- Sivustosi sisältö on relevantti niihin hakuihin, joilla haluat näkyä
- Sivustosi käyttökokemus on positiivinen
- Sivustollasi on hyvä maine eli muut sivustot linkittävät sinun sivustoosi
- Sivustosi ympärillä on positiivista pöhinää sosiaalisessa mediassa
Jos kiinnostuit siitä, miten Google voisi auttaa sinua ja yritystäsi liiketoiminnallisesti kun joku etsii tietoa ”pienellä laatikollaan”, lataa ja lue meidän hakukoneoptimoinnin ostajan opas.