• Hakukoneoptimointi

Miten Google toimii?

Jos olet miettinyt, kuinka Google kerää kaiken tietonsa ja miten se osaa vastata niin osuvasti hakuusi, lue tämä.

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Muutama viikko sitten juttelin 86v Urhon kanssa maailman menosta – käytännössä Urho siis kertoi tarinoita nuoruudestaan ja minä kuuntelin. Harvoin pääsee keskustelemaan ihmisen kanssa, joka on elänyt niin erilaisessa maailmassa kuin minkä itse on kokenut.

Tarkastelin Urhon muistelemia vuosilukuja samalla puhelimella eli Googlettelin faktoja. Urhon kommentti: ”Onpas kyllä paljon tietoa pienessä laatikossa”, pisti hieman hymyilyttämään. Kävimme sitten Urhon kanssa nopeasti lävitse, miten kyseisessä laatikossa eli puhelimessa niin paljon sitä tietoa on. Tästä pääsemmekin päivän blogin aiheeseen, eli kuinka se Google toimii?

Googlen missio

Olemme tottuneet siihen, että saamme käytännössä lähes välittömästi vastauksen melkein mihin tahansa kysymykseen, minkä Googleen kirjoitamme. Välillä unohtuu, että Google on kuitenkin vasta 18-vuotias.

Google on perustettu syyskuun 4 päivä vuonna 1998 ja perustajat ovat Larry Page ja Sergei Brin. Ymmärtääkseen Googlea ja sen toimintatapoja on tärkeää tietää sen missio: ”Googlen pyrkimyksenä on maailman tietojen järjestely ja niiden tuominen mahdollisimman monien saataville.”

Google siis välittää informaatiota, tämä on hyvä muistaa, kun suunnittelee, miten pääsisi ylös hakutuloksissa omalla verkkosivullaan.

Googlen Indeksi ja Crawlerit

Googlella tehtiin 63 000 hakua joka sekunti vuonna 2016. Internetin sivujen ja palveluiden määrä kasvaa myös jatkuvasti, eli Google tarvitsee valtavasti tehoa löytääkseen kaikki maailman verkkosivut ja palauttaakseen nopeasti vastauksen noin suureen määrään hakuja joka sekunti.

Google ei siis palauta hakutuloksia suoraan internetistä vaan se palauttaa hakutulokset indeksistään. Jotta sivustosi voi olla Googlen hakutuloksissa mukana, täytyy sen päästä Googlen indeksiin. Indeksi on hieno sana tietokannalle, johon Google pyrkii kaikki maailman julkiset verkkosivut tallentamaan.

Sinun www.google.fi tekemäsi haku lähtee siis Googlen tietokantaan ja etsii sieltä hakuun relevantit sivustot. Google kerää tietokannan verkkosivuista pienten ohjelmien crawlerien (spider, hakurobotti) avulla. Nämä pienet ohjelmat hyppivät linkkien avulla verkkosivuilta toisille ja palauttavat löytämänsä tiedot Googlelle.

Crawlerit aloittavat niin sanotuista ”lähdesivuista”, joita Google pitää maailman luotettavimpina ja laadukkaimpina. Näistä aloittamalla ja jokaista linkkiä seuraamalla Crawlerit keräävät koko internetin talteen. Tämä ei ole pieni urakka, koska Google jo 2014 tiesi noin 30 000 000 000 000 000 (30 000 biljoonaa) verkkosivua.

Tietokantaan tallennetuista verkkosivuista Google rakentaa hakutermi-indeksin, josta löytyy jokaisella verkkosivulla tärkeäksi todetut sanat ja lauseet. Näiden lisäksi Google rakentaa tietokantaan kartan kaikista sivuista, joihin kukin indeksoitu sivusto linkittää, noiden linkkien klikattavan tekstin (ankkuritekstin) ja tiedon siitä, ovatko nuo linkit mainoksia vai ei.

Crawler seuraa linkkeja sivustolta sivustolle

Googlen Crawlerit kiertävät jatkuvasti internetiä ja päivittävät tietokantaan muutokset ja uudet sivustot.

Rank-algoritmi ja hakutulosten järjestäminen

Pystyäkseen tarjoamaan sinulle hyviä hakutuloksia täytyy Googlen ensin ymmärtää, mitkä sivustot liittyvät tekemääsi hakuun ja sitten järjestelemään ne oikeaan, juuri sinulle sopivaan tärkeysjärjestykseen. Tähän työhön Google tarvitsee tietokannan ja Rank-algoritmin. Tietokannan perusteella Google tunnistaa sinun hakuusi relevantit sivustot ja Rank-algoritmi järjestelee nämä relevantit sivustot luotettavimmasta ja tärkeimmästä alkaen hakutuloksiksi.

Hakukoneoptimoinnilla pyritään vaikuttamaan juuri näihin kahteen asiaan, sivuston relevanttiuteen ja sivuston tärkeyteen.

Sivuston relevanttiuspisteet nousevat mitä paremmin sivusto sopii tekemääsi hakuun. Tämä päätellään muun muassa siitä, sisältääkö sivusto käyttämäsi hakusanat tai niiden synonyymejä sekä saako sivusto linkkejä hakusi aihepiirin sivustoilta hakusanoihin liittyvillä ankkuriteksteillä. Jos sivustosi ei ole relevantti hakuun, ei sitä edes harkita palautettavaksi kyseisellä haulla.

Kun sivusto pääsee mukaan kyseiselle haulle relevanttiin listaan, lähtee seuraavaksi Googlen Rank-algoritmi käyntiin. Se järjestelee nämä relevantit sivut paremmuusjärjestykseen hakutulossivulle. Tärkeys päätellään sen mukaan, miten moni muu sivusto viittaa (eli linkittää) kyseiseen sivuun. Mitä enemmän ja mitä luotettavammilta sivustoilta kyseinen sivu saa linkkejä, sen korkeammalla se hakutuloksissa näkyy.

Linkit voivat olla linkkejä toisilta verkkosivuilta tai linkkejä sosiaalisessa mediassa.

Ennemmän linkkejä saava sivusto on tärkeämpi

Hakutulokset siis järjestetään sivustojen suhteellisen tärkeyden ja luotettavuuden mukaan hakutulossivulle. Kaiken tämän tekee Googlen Rank-algoritmi. Jos työ tehtäisiin käsin veisi se kaikkien maailman ihmisten kaikki työtunnit.

Yhteenveto

Pystyäkseen tarjoamaan ihmisille hyviä hakutuloksia, täytyy Googlen osata arvata mahdollisimman hyvin hakijan ongelma. Muutaman hakusanan perusteella Google useimmiten palauttaa todella osuvia hakutuloksia ja siksi se onkin maailman suosituin hakukone.

Jotta sivustosi voi löytyä korkealta Googlesta tarkista seuraavat asiat:

  1. Google pääsee crawlaamaan sivustosi indeksiinsä
  2. Sivustosi sisältö on relevantti niihin hakuihin, joilla haluat näkyä
  3. Sivustosi käyttökokemus on positiivinen
  4. Sivustollasi on hyvä maine eli muut sivustot linkittävät sinun sivustoosi
  5. Sivustosi ympärillä on positiivista pöhinää sosiaalisessa mediassa

Jos kiinnostuit siitä, miten Google voisi auttaa sinua ja yritystäsi liiketoiminnallisesti kun joku etsii tietoa ”pienellä laatikollaan”, lataa ja lue meidän hakukoneoptimoinnin ostajan opas.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää