• Facebook
  • Verkkokaupan Markkinointi

Miten Facebook-kauppa perustetaan?

Facebook valtaa alaa verkkokauppa-alustojen kilpailussa. Suomeenkin rantautunut ominaisuus mahdollistaa jokaiselle Facebook-sivun ylläpitäjälle kauppaosion luonnin.

SDM logo

Digimarkkinointi

Facebook-kauppa on tullut ravistelemaan verkkokauppa-alustojen kilpailua. Pikkuhiljaa Suomeenkin rantautuva ominaisuus mahdollistaa jokaiselle Facebook-sivun ylläpitäjälle kauppaosion luomisen. Käytännössä voit luoda täysin toimivan verkkokaupan Facebookiin. Mikä parasta, kaupan luonti on tehty helpoksi ja se madaltaa kynnystä ryhtyä kauppiaaksi. Tässä blogissa käydään läpi Facebook-kaupan perustaminen ja annetaan vinkkejä uuden ominaisuuden tehookkaaseen hyödyntämiseen. Facebook-kaupan perustaminen tekee sekä ostamisesta että myymisestä entistä vaivattomampaa!

Edit 2020: Tämä blogiteksti on jo hieman vanha – lue uudempi kirjoituksemme Facebookin kauppaosiosta tästä!

Facebook-kaupan rantautuminen Suomeen

Aiemmin blogiassamme kerrottiin Facebook-kaupoista ja niiden yleistymisestä. Silloin FB-kaupat olivat erillisiä sovelluksia (esimerkiksi Shopify). Nyt Facebook itse tarjoaa mahdollisuuden tuotteiden myyntiin ja voimme olettaa, että uudet mainosmuodot seuraavat heti perässä.

Kaupan perustaminen on mahdollista myös Suomessa, mutta toistaiseksi maksua varten asiakas on ohjattava verkkokauppaan.

Jenkeissä kaupat ovat jo pitkällä ja maksaminen onnistuu suoraan Facebookista. Suomi joutuu monen muun maan joukossa odottelemaan ominaisuuksien päivittymistä. Facebook-kaupan voi kyllä perustaa, mutta maksamista varten asiakas on ohjattava muualle.

Miten luot Facebook-kaupan ja aloitat myynnin?

Kaupan luonti on helppoa ja se alkaa Facebook-sivulta. Joissain tapauksissa kauppaosio näkyy vasemman laidan välilehti luettelossa, mutta aina ei. Tällöin on mentävä asetuksiin hallitsemaan välilehtiä ja valittava sivun alalaidasta ”lisää välilehti”.

Facebook-kaupan Luominen

Facebook-kauppa välilehti

Facebook-kauppa välilehti

Kun kauppaosio on näkyvillä, voi kaupan rakentamisen aloittaa menemällä takaisin Facebook-sivulle ja valitsemalla vasemmalta kauppaosion. Tässä välissä Facebook pyytää hyväksymään sopimukset ja valitsemaan käytettävän valuutan. Ennen kuin tuotteita aletaan lisätä, kannattaa käyttää hetki aikaa kaupan kuvauksen kirjoittamiseen.

Kauppaosion määrittaminen

Facebook-kaupan Luominen

Tuotteiden lisääminen kauppaan

Tuotteiden lisääminen on helppoa, mutta tuotteiden muunnelmat saattavat tuottaa hankaluuksia. Samaan tapaan kuin maksutavat, myös tuotemuunnelmat, kuten värit ja koot, päivittyvät myöhemmin. Mikäli käytössäsi ovat kansainväliset sivut ja Business Manager, niin voit jo testata kaikkia ominaisuuksia.

Tuotteita lisätessä tulee muistaa seuraavat asiat:

  • Kuva on pakollinen ja sen tulee olla oikea valokuva kyseisestä tuotteesta
  • Valkoinen tausta tai kuva tuotteen luonnollisesta käytöstä on suositeltavaa
  • Kuvassa ei saa olla tekstiä
  • Tuotteen kuvauksessa kannattaa käyttää lyhyitä ja selkeitä lauseita ja bulletteja
  • Kuvaukseen ei voi liittää puhelinnumeroita tai sähköpostiosoitteita.
facebook-kaupan tuotteen lisääminen
Tuotteen lisääminen vajailla ominaisuuksilla

Kaupan hallinta ja maksutavat

Kaupan hallinta onnistuu julkaisutyökalun ja Facebook-sivun asetusten kautta. Suomessa käytössä olevat ominaisuudet ovat rajattuja, mutta lisää on tulossa. Kaupan kokoversiosta voi huomata, että tulossa ovat mm. tilausten hallinta, alennuskoodit ja toimitustavat. Facebook siis selvästi haluaa luoda kilpailevan vaihtoehdon perinteisille verkkokaupoille.

facebook-kaupan asetukset Suomessa
Facebook-kaupan hallinta julkaisutyökalusta vajailla ominaisuuksilla
Facebook-kaupan hallinta
Kaupan hallinta kaikilla ominaisuuksilla

Koska ostaminen halutaan tehdä helpoksi, Facebook mahdollistaa suorat ostot sen omasta alustasta. Maksujen välitykseen tarvitaan kuitenkin kolmas osapuoli ja tällä hetkellä mukana ovat PayPal- ja Stripe-palvelut. Ennen kuin suorat ostot Facebookista päivittyvät Suomeen, täytyy asiakas ohjata verkkokauppaan viimeistelemään ostos. Alla oleva ilmoitus tulee näkyviin kauppaosiota perustettaessa sitten, kun kaikki ominaisuudet ovat käytössä.

Facebook-kaupan maksutvaihtoehdot
Tuleva vaihtoehto kaupan maksutavoiksi.

facebook-kauppa maksut

Alennuskoodien hyödyntämisestä

Alennuskoodeja voi luoda joustavasti. Alennuksen arvon voi määrittää prosenteissa, euromääräisenä tai tarjota vain ilmaisen toimituksen. Tarjouksen voi rajata koskemaan ainoastaan tietyn arvon ylittäviä ostoja. Esimerkiksi ilmainen toimitus yli 100€ ostoksille on helppo luoda.

Voit myös rajata tarjouksen koskemaan vain esiteltäviä tuotteita. Esiteltävät tuotteet voit valita muokkaamalla tuotteita julkaisutyökalusta. Alkamis- ja päättymisajankohta on helppo määrittää jokaiselle koodille, jolloin mikään alennus ei jää vahingossa päälle.

facebook-kaupan alennuskoodien lisääminen

Tilaukset ja toimitukset

Kun maksu tapahtuu Facebookissa, hallitset myös tilauksia julkaisutyökalusta. Ensimmäisen tilauksen yhteydessä saat ilmoituksen ja odottavien tilausten listaan tulee tilauksen tiedot. Klikkaamalla tilausta näet tarkemmat tilaukset ja voit kysyä henkilöltä lisätietoja tarvittaessa. Kun olet lähettänyt tuotteen, voit merkitä tilauksen lähetetyksi ja se siirtyy valmiiden tilausten listalle.

Social Media Examiner Facebook-add-shop-section
Lähde (Social Media Examiner)

Facebook-verkkokauppa asiakkaan näkökulmasta

Asiakkaalle ostaminen on tehty helpoksi. Hän syöttää ensimmäisen ostonsa yhteydessä toimitusosoitteen ja maksukortin tiedot. Kun ostos on mennyt läpi, asiakas saa siitä perinteisen Facebook-ilmoituksen ja samalla hänelle ehdotetaan muita tuotteita Facebook-kaupastasi. Seuraavalla kerralla tiedot ovat jo muistissa ja ostaminen on vieläkin helpompaa.

Miksi verkkokauppojen kannattaa kokeilla Facebook-kauppaa?

Niko luetteli jo tammikuussa, miksi yritysten tulisi olla kiinnostuneita Facebook-kaupoista. Kysymyksenä onkin, jos kerran olemme jo Facebookissa päivittäin, miksi emme tekisi ostoksia siellä? Käytetty tavara liikkuu jo nyt Facebook-kirppareilla vauhdikkaasti ja uuden tavaran ostaminen saadaan varmasti todella helpoksi. Ostaminen on monta klikkausta lähempänä ja se on erittäin merkittävä tekijä etenkin mobiilissa.

Facebook-kaupat tekevät ostamisesta ja myymisestä entistä helpompaa. 

Facebook haluaa olla myös asiakaspalvelukanava ja siihen se tähtää kehittämällä messenger-palveluaan. Kauppojen kannalta tämä on oleellista. Chat-palvelu on nimittäin aina auki ja klikkauksen päässä, kun asioit Facebookissa.

Mihin Facebook pyrkii?

Facebookin tavoite on selkeä. Se haluaa vallata internetin ja siellä tapahtuvan liiketoiminnan. Esimerkiksi Fortune-lehti ilmoitti, että Facebook on ohittanut Googlen tuottaman liikenteen sen verkkosivuille. Facebook-kaupoilla lasketaan kynnystä aloittaa verkkoliiketoiminta ja samalla ohjataan yrittäjiä lähemmäs mainostyökaluja. Näiden tavoitteiden lisäksi Facebook valtaa alaa virtuaalitodellisuudesta ja haluaa levittää internetin sinne, missä se ei vielä ole.

Mikäli haluat pysyä kärryillä FB:n mahdottomassa kehitysvauhdissa, tilaa ihmeessä blogimme sähköpostiisi sivun laidasta. Voit myös perehtyä Facebook-markkinointiin verkkolehtemme avulla, jonka yksi numero on pyhitetty kokonaan Facebookille.

Lue Facebook-aiheinen verkkolehti täältä!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää