Google-mainonnassa tapahtui vuonna 2018 useita merkittäviä muutoksia. Millaisia nämä muutokset olivat ja miten ne näkyvät juuri sinun mainonnassasi? Mitä johtopäätöksiä näistä muutoksista voi vetää vuodelle 2019?
1. Uusi käyttöliittymä ja uusi nimi
Google AdWords muuttui heinäkuussa Google Adsiksi. Uusi Google Ads pitää sisällään perinteisen hakusanamainonnan lisäksi myös display- ja videomainonnan. Uudistuksella Google pyrki helpottamaan yritysten mainontaa eri kanavissa, koska useimmat yritykset käyttävät nykyisin digitaalisessa markkinoinnissaan useita erilaisia kanavia.
Mainontaasi uusi brändinimi ei ole aiheuttanut juurikaan muutoksia ja esimerkiksi vanhemmat kampanjat ja mainokset ovat pyörineet täysin normaalisti. Tulet varmaan kuitenkin nopeasti huomaamaan, että puhumme jatkossa entistä enemmän Google Ads -mainonnasta. Voit lukea lisää brändimuutoksesta Laurin blogista!
Nimimuutosta olennaisempaa tänä vuonna on kuitenkin ollut uuden Google Ads -käyttöliittymän yleistyminen. Uusi käyttöliittymä parantaa Googlen mukaan käyttökokemusta. Mielestäni uusi käyttöliittymä on ollut paljon helppokäyttöisempi ja visuaalisempi kuin edeltäjänsä. Uuteen käyttöliittymään on esimerkiksi mahdollista luoda erilaisia suodattamia ja suodattaa niiden avulla dataa erilaisten muuttujien mukaan. Uuden käyttöliittymän ansiosta löydän siis tilisi datasta mahdollisia poikkeamia helpommin ja pystyn myös helpommin hallinnoimaan useita eri tilejä.
2. Mainosten merkkimäärä kasvoi
Google Ads -mainosten merkkimäärä kasvoi alkusyksystä, jolloin Google otti käyttöön tekstimainoksiin 3. otsikon ja 2. kuvausrivin. Mainosten merkkimäärä kasvoi uudistuksen myötä 130 merkillä ja luonnollisesti myös mainosten pinta-ala kasvoi samalla.
Kasvaneen merkkimäärän myötä pystyn kirjoittamaan mainosteksteihin paljon enemmän yrityksesi kilpailuetuja ja hyötyjä. Lisäksi pystyn kohdistamaan mainoksia entistä paremmin juuri sinun kohderyhmillesi. Kun mainosten merkkimäärä on hyödynnetty huolellisesti, saat verkkosivustollesi entistä laadukkaampaa liikennettä. On kuitenkin tärkeää huomioda, että 3. otsikko ja 2. kuvausrivi eivät välttämättä näy jokaisella mainoksen näyttökerralla. Google siis itse säätelee, minkälaisen mainoksen se näyttää kullekin henkilölle. Asiantuntijamme Tiia kertoikin tarkemmin muutoksesta omassa blogissaan jo elokuussa.
130 merkkiä ei välttämättä sano sinulle paljoakaan, mutta esimerkiksi tämä virke, joka loppuu hyvin pian, on tasan 130 merkkiä.
Mainoksessa voi siis oikeasti kertoa nyt huomattavasti enemmän, mikä on pelkkää plussaa.
3. Uudet responsiiviset mainokset sekä haun että displayn puolelle
Google otti vuoden 2018 aikana käyttöön myös uudet responsiiviset mainostyypit sekä haun että displayn puolelle. Responsiivisissa mainoksissa on mahdollista kokeilla useita erilaisia otsikoita ja kuvaustekstejä ja Google luo niistä tekoälyn pohjalta toimivimman yhdistelmän.
Responsiivisten mainosten avulla voin testata helpommin erilaisten otsikoiden ja kuvausrivien toimivuutta mainonnassasi. Responsiiviset mainokset ovat myös hyvä esimerkkki tekoälyn ja asiantuntijan yhteistyöstä. Minä suunnittelen sinulle asiantuntijana osuvia mainostekstejä ja tekoäly määrittää niiden pohjalta toimivimmat yhdistelmät. Voit lukea lisää responsiivisista mainoksista tästä blogistamme!
4. Ostovalmiit yleisöt hakuverkon puolella
Ads-mainontaa voidaan nykyisin kohdistaa entistä enemmän valmiisiin yleisöihin myös hakuverkon puolella. Tässä vaiheessa haluan selventää, että hakuverkko tarkoittaa Googlen hakutuloksia, jonka mainospaikoilla hakuverkon mainokset näkyvät.Google kerää esimerkiksi valmiita ostovalmiita yleisöjä toimialaltasi ja sen johdosta pystyn kohdistamaan mainontaasi ostaviin henkilöihin myös hakuverkon puolella. Jos myyt verkkokaupassasi autotarvikkeita, voin kohdistaa mainontaasi esim. auton varaosia ostamassa oleviin henkilöihin.
Mutta mitä Google Ads -mainonnassa tulee tapahtumaan lähitulevaisuudessa?
Millaisia muutoksia ja uudistuksia voimme odottaa Googlelta?
1. Yleisöihin kohdistaminen hakuverkon puolella
Useat Google Ads -mainonnan asiantuntijat ennustavat, että erilaiset yleisöt nousevat vuoden 2019 aikana entistäkin suurempaan rooliin. Google Ads -asiantuntija Aaron Levyn mukaan hakusanamainontaa ei enää tehdä pelkästään avainsanojen pohjalta. En kuitenkaan usko, että avainsanat tulisivat kokonaan häviämään, sillä ne ovat kuitenkin hakusanamainonnan perusta. Taitavimmat Google Ads -asiantuntijat pystyvät keräämään jatkossa yleisöistä paljon hyödyllistä dataa ja kohdistamaan mainontaa erilaisille yleisösegmenteille tämän datan avulla.
2. Asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö
Tekoälypohjaisten työkalujen ja strategioiden rinnalla on entistä tärkeämpää Google Ads -asiantuntijan rooli. Vuonna 2019 Ads-mainostajien on viimeistään aika automatisoida rutiininomaiset tehtävät, kuten raportointi. Google tuo myös varmasti entistä vahvemmin esille tekoälypohjaisia hintatarjousstrategioita, koska ne luonnollisesti tuottavat Googlelle rahaa. Tekoälypohjaisten strategioiden kanssa kannattaa kuitenkin olla varovainen, sillä ne tarvitsevat yleensä tietyn määrän konversioita kuukaudessa, jotta ne oikeasti toimisivat. Tekoäly ei voi oppia, jos se ei saa riittävästi dataa. Tämä on haaste erityisesti Suomen markkinoilla sellaisilla toimialoilla, joissa on huomattavan vähän hakuja. Tällöin Ads-asiantuntijan rooli korostuu entisestään.
3. Uusien ominaisuuksien testaaminen
Google tuo varmasti ensi vuoden aikana uusia betavaiheen ominaisuuksia testattavaksi ainakin englanninkielisille käyttäjille. Ennustan, että saamme myös Suomen markkinoille uusia mainostyyppejä ja asetuksia käyttöön. Google otti vuoden 2018 Black Fridayta varten käyttöön uudet Black Friday- mainokset, mutta ne toimivat valitettavasti alkuvaiheessa vain englanninkielisillä markkinoilla. Olisiko ensi vuonna myös Suomen vuoro? Entäpä tulisiko Google Shopping vihdoinkin Suomeen? Kenties, vaikka sitä on odotettu jo tuskallisen kauan.
4. Amazon
Google ei välttämättä tulee olemaan tulevaisuudessa hakukoneena enää niin hallitsevassa roolissa, sillä tietoa haetaan jatkossa entistä enemmän myös muista kanavista kuten sosiaalisesta mediasta tai vaikkapa Amazonista. Verkkokauppajätti Amazon tuleekin varmasti jatkossa olemaan entistäkin vahvempi haastaja Googlelle varsinkin tuotehakujen osalta. Jää nähtäväksi, milloin Amazon rantautuu myös Suomen verkkokauppamarkkinoille.
Jos tarvitset apua Google Ads -mainontaan ja digitaalisen markkinoinnin muutoksista selviytymiseen, ota yhteyttä!