• Verkkosivut

Mistä yrityksen verkkosivujen hinta koostuu?

Verkkosivujen hinta koostuu useasta eri tekijästä. Tässä artikkelissa käsittelemme lyhyesti mitkä tekijät vaikuttavat kotisivujen hintaan.

SDM logo

Digimarkkinointi

Verkkosivusto on nykypäivän yrityksille elinehto, markkinoinnin alusta ja parhaimmillaan myyntikone. Nykyään on vaikea kuvitella kasvuyritystä, joka ei tee myyntiä tai liidinhankintaa verkossa. Hyvin harva ostopolku etenee ilman toimivia verkkosivuja, jotka ovat alusta markkinoinnille, myynnille sekä myös rekrytoinnille. Siis tärkeästä hommasta puhutaan, eikö vain? Mistä verkkosivujen hinta sitten muodostuu? 

Jos kysyt hakukoneilta, mitä verkkosivustot maksavat, löydät vastauksia todennäköisesti alle tonnista useampaan kymppitonniin. Hajonta on melkoista ja suuremmat hintalaput saattavat kauhistuttaa, ennen kun edes suunnilleen ymmärtää, mitä kaikkea verkkosivustojen hinnat oikein sisältävät.  

Kaikki lähtee tarpeista ja tavoitteista

On hyvä huomioida, ihan kuin missä vain muussakin palvelussa tai tuotteessa, että on olemassa erilaisia verkkosivustoja. Esimerkiksi asuntoa ostaessasi hintaan vaikuttavat muutaman mm. asunnon kunto, ikä, koko, varustelu ja sijainti. Samalla tavalla voidaan tarkastella verkkosivuston hinnan muodostumista.  

 Sivuston hintaan vaikuttaa merkittävästi muun muassa seuraavat asiat: 

  • Visuaalinen suunnittelu  
  • Tekninen toteutus 
  • Sivuston laajuus 
  • Saavutettavuuden taso 
  • Kuvituskuvien valinta ja / tai optimointi 
  • Sisällön tuottaminen 
  • Sisällön syöttö 
  • Sivuston sisäinen hakutoiminnallisuus 
  • Hakukoneoptimointi 
  • Nopeuden optimointi 
  • Verkkokauppaominaisuudet 
  • Lomakkeet 
  • Analytiikkatyökalut 
  • Monikielisyys 
  • Integraatiot 

Listaa voisi jatkaa melkeinpä loputtomiin, sillä jokaisella yrityksellä on omat tarpeensa sivuston suhteen. Joillekin riittää yksinkertaiset yhden sivun one-pager, toisille tärkeintä ovat joustavasti luotavat markkinoinnin laskeutumissivut jotkut taas tarvitsevat sivustointegraatioita toiminnanohjausjärjestelmiin.  

Kuten asuntoa valitessasi, myös verkkosivuja ostaessasi tärkeintä on määritellä ne omat ja loppuasiakkaan tarpeet, tavoitteet ja ominaisuudet, jotka juuri sinun liiketoimintaasi tukevaan verkkosivustoon tarvitaan.  

Verkkosivujen hinta kielii laadusta ja asiantuntijuudesta

Eittämättä tarpeiden, laajuuden ja ominaisuuksien lisäksi verkkosivuston hinnoittelussa painaa yleensä se, onko toteuttajana itsensä työllistävä toiminimi- tai kevytyrittäjä vai onko verkkosivuprojektin taustalla vahva rivi asiantuntijoita, joista kukin hoitaa oman tonttinsa puhtaasti asiaan erikoistuneena.  

Meillä SDM:llä verkkosivuprojektien tiimi muodostuu projektista riippuen designerista, verkkosivukehittäjästä, sisällöntuottajasta sekä analytiikan ja mainonnan osaajasta. Kehtaan väittää, että siinä on melkoisen paljon tietotaitoa, kokemusta ja asiantuntijuutta, mistä kannattaa maksaa. Miksi? Jotta lopputuloksena saadaan aikaiseksi sivusto, joka on paitsi tyylikäs, myös asiakaskokemukseltaan toimiva unohtamatta sen osuutta tehokkaana markkinoinnin ja myynnin työkaluna. Yhden hengen yrityksissä yhtä vahvaa osaamista kaikilta osa-alueilta harvoin saa, ja siksi tämän kaltaisissa yrityksissä myös verkkosivuston hinta pysyy reilusti alle toimistojen hinnan.  

Suunnitteluvaihe on verkkosivuprojektin perusta 

Asuntoesimerkkiin palatakseni, verkkosivuston suunnittelu on yhtä tärkeää, kun uuden talon suunnittelu. Verkkosivun tekninen toteutus voi olla kömpelö tavoitteiden sekä käytettävyyden kannalta, mikäli alussa ei ole tehty selkeää vaatimusmäärittelyjä sekä suunnitelmia käyttäjäpoluista, rakenteesta, sisältöjen hierarkiasta tai ulkoasusta. 

Verkkosivustoprojektin suunnitteluvaihe vie työtunteja, mutta se on merkittävä vaihe lopputuloksen onnistumisen kannalta.  Niin kun talonkin, sen pitää näyttää ja tuntua hyvältä mutta ennen kaikkea toimia käyttäjiensä tarpeiden vaatimalla tavalla. 

Sisällöntuotanto ja -lisäys vaikuttaa projektin hintaan, mutta on palvelu, josta kannattaa maksaa 

Laadukkaalla verkkosivustolla arvokkainta on hyvä sisältö. Jos yrityksestäsi löytyy loistavaa ja myynnillistä sisältöä tuottava henkilö, jolla on myös aikaa sitoutua projektin ajaksi tuottamaan sisällöt verkkosivustolle, mahtavaa! Kuitenkin on enemmän sääntö, kuin poikkeus, ettei yrityksen sisältä löydy riittävästi resursseja tai osaamista tuottaa sisältöjä, jotka ohjaisivat aidosti ostoon ollen samalla lukukokemukseltaan laadukkaita.  

Lähtökohtaisesti suosittelemme, että sisällöistä projektin yhteydessä huolehtii asiantuntijat, sillä monesti myös niiden tuottamiseen kuluva aika tulee yllätyksenä, mikä pahimmillaan viivästyttää projektin valmistumista. Eikä tässä yhteydessä sovi unohtaa hakukoneoptimointia tai avainsana-analyysia. Näyttävätkään verkkosivut ei palvele tarkoitustaan heikoilla sisällöillä, eikä verkkonäkyvyys parane, mikäli hakukoneet eivät löydä sivustoasi.

Lue myös: Sisältömarkkinointi on koko digitaalisen markkinointisi tärkein elementti

Entäpä kuvat ja videot? Löytyykö yritykseltänne kenties jo kuvapankki vai tulisiko brändiin sopivat yhtenäiset kuvat etsiä ja ostaa jostain? Sisällön tuotannon lisäksi verkkosivuprojektin hintaan vaikuttaa se, oletko valmis syöttämään itse teksti- ja kuvasisällöt sivustolle vai ostetaanko verkkosivusto niin sanotusti avaimet käteen -palveluna sisällöt paikoilleen syötettynä.  

Teknisen toteutuksen osuus hinnoittelussa 

Pääasiassa verkkosivuprojektissa kallein osuus suunnittelun lisäksi on tekninen toteutus. WordPress on julkaisualustana edullinen, mutta lienee sanomattakin selvää, ettei halvalla tässäkään tilanteessa saada hyvää aikaan. Kaikenlaisia purkkaratkaisuja ja pääosin erillisillä lisäosilla pystytettyjä häkkyröitä kohdanneena, tiedän että ne poikivat usein vain ongelmia tulevaisuudessa, vaikka sivusto tekohetkellä toimisikin moitteetta. 

Laadukkaalla koodilla saadaan aikaan tietoturvallinen, jatkokehitettävä ja nopeasti latautuva sivusto. Ammattimaisesti toteutetut sivustot pyrkivät tukemaan myyntiä ja kasvattamaan liiketoimintaa skaalautuen toimintaasi tilanteessa, kun tilanteessa.  Ei siis kannata mennä puhtaasti hinta edellä ammattimaisuudesta tinkien, kun ostat verkkosivustoa.  

Testaus ja julkaisu 

Ennen julkaisua sivusto testataan vähintään perustasolla läpi eri laitteilla ja selaimilla. Huolelliseen testaamisen avulla vältytään ikäviltä tilanteilta, joissa asiakkaasi ei pystykään käyttämään verkkosivustoa tarkoituksen mukaisesti. Testauksen osuus verkkosivujen hinnasta riippuu pitkälti sen laajuudesta.  

Meillä testaukseen projektin yhteydessä kuuluu aina perustestaus: 

  • Skaalautuvuus ja toimivuus eri laitteilla ja selaimilla 
  • Painikkeiden ja linkkien toimivuus  
  • Lomakkeet 

Käyttöliittymään liittyviä testauksia voit tehdä esimerkiksi oman henkilökunnan avulla sisäisesti tai kysyä meiltä apua laajempien käyttäjätestaustilaisuuksien järjestämiseksi. Tällaisten käytettävyyteen liittyvien testien avulla saadaan ongittua sivuston käyttäjiltä palautetta ja kehityskohteita sekä tarpeita joko jo avausvaiheeseen tai tulevaisuuden sivustokehitykseen. 

Projektin hallinta 

Onnistuneen verkkosivuprojektin taustalla pyörii tietenkin myös sujuva ja suunnitelmallinen projektinhallinta. Projektin hallintaan kuuluu muun muassa niin sisäinen kuin asiakasviestintä, erilaiset sprinttien suunnittelut sekä niiden katselmoinnit. SDM:llä ketterät projektimenetelmät ovat arkipäivää, mikä edesauttaa projektin viestintää, tietoisuutta töiden etenemisestä sekä aikataulujen pitävyyttä.  

Tutustu: MRACE®-malli – Näin teemme markkinointia, joka tuo välittömiä tuloksia ja lisää brändinne vetovoimaa 

Ylläpito ja jatkokehitystarpeet 

On olemassa tapauksia, jossa sivusto tehdään ja annetaan sen elellä elämäänsä maksimissaan viiden vuoden elinkaaren päähän, jonka jälkeen se taas uudistetaan kokonaan alusta loppuun. Tämä ei ole kovin kustannustehokas tapa kehittää sivustoja. Me SDM:llä pyrimme sellaiseen tekniseen toteutukseen, joka on liiketoimintaasi skaalautuva, joustavasti jatkokehitettävä ja jota sinun on asiakkaana jatkossa helppo päivittää myös itse. 

Jos esimerkiksi tarvitset markkinoinnin laskeutumissivuja paljon, on järkevää, että niiden luominen onnistuu helposti myös sinulta, eikä niiden tekemiseen tarvita aina asiantuntijan tuntityötä. Keskitymme siis asiakkaillesi näkyvän sivuston lisäksi siihen, että sivuston hallinta on tehty mahdollisimman selkeäksi sinua varten. 

On myös hyvä huomioida sivuston ylläpitoon, palvelimiin ja domaineihin kuluvat eurot. Nämä ovat siis niitä kuluja, joita sivusto pelkällä olemassaolollaan tuottaa kuukausi- tai vuositasolla.  

Mutta mitä ne sivustot sitten maksavat?

Tähän ainut ja ehkäpä myös turhauttava vastaus on, että se riippuu. Kuten alussa jo totesinkin, hintaan vaikuttavat sivuston laajuus, tarpeet ja ominaisuudet, kuten muun muassa integraatiot, verkkokauppatoiminnallisuudet, kieliversiot taikka laskurit.

Vierityspalkin WordPress sivustoprojektien hintahaarukat asettuvat alle 10 000 eurosta aina yli 60 000 euron projekteihin. Pienemmät verkkosivut on toki mahdollista tehdä myös tätä edullisemmin. Tästä näkeekin hyvin sen, miten hinnat vaihtelevat ihan täysin sen mukaan, millaista sivustoa ollaan toteuttamassa ja millaisin kriteerein. Ostajan rooli onkin verkkosivuja hankkiessa merkittävä, sillä sinun tulisi tietää, millaista verkkosivustoa olet hankkimassa.  

Tarkan hinta-arvion omalle verkkosivuprojektillesi saat ottamalla meihin yhteyttä ja kertomalla lisää tarpeistasi.  

Hyödynnä verkkosivustollasi MRACE®-mallin vaiheita

Asettui hinta sitten mille haitarille tahansa, on myyvää sivustoa suunnitellessa ja rakentaessa hyvä keskittyä MRACE®-mallin  ACT-, CONVERT- ja ENGAGE-vaiheisiin: 

  • ACT: lisää tietoa asiakkaalle. Tässä sisällöntuotanto on tärkeässä roolissa, jotta voit paitsi viestiä myyvästi ja selkeästi tuotteistasi ja palveluistasi myös lisätä tietoa toimialaasi liittyen esimerkiksi blogiartikkeleilla. 
  • CONVERT: ohjaa selkeästi sivustolla kohti konversiota. Tähän helppona esimerkkinä erilaiset toimintakehoitukset, eli CTA:t vaikkapa painikkeiden muodossa. 
  • ENGAGE: sitouta nykyiset asiakkaasi. Sitouttamista edesauttaa, että verkkosivuston ostopolku ja asiakaskokemus on kunnossa sekä eheä. Sivuston tulisi myös vahvistaa brändimielikuvaa visuaalisesti ja sisällöllisesti. Lisäksi tässä ostosuppilon vaiheessa kannattaa luoda sisältöä, joka auttaa vaikkapa käyttämään tuotteitasi paremmin. Tässä vaiheessa sivustosi tulee olla myös teknisesti valmis käyttämään sähköpostimarkkinointia, joka on parhaita tapoja sitouttaa asiakkaita. 

Tutustu: MRACE®-malli – Näin teemme markkinointia, joka tuo välittömiä tuloksia ja lisää brändinne vetovoimaa 

Yhteenveto 

Tässä kohtaa olet varmasti jo havainnut, että hintaan vaikuttaa lukematon määrä asioita. Verkkosivustoille ei siis ole olemassa listahintaa, etenkään kun lähdetään keskustelemaan räätälöidyistä ratkaisuista. Jokaisella liiketoiminnalla on omanlaiset tarpeensa, joiden toteuttamiseksi vaaditaan eri määrä henkilötyöpäiviä ja siten eri hinta.  

Jos haluat kuulla lisää, millainen hinta sinun verkkosivuprojektillesi asettuisi, ota meihin yhteyttä, niin jutellaan lisää!  

Tutustu verkkosivu-palveluumme ja sivustoihin, joita olemme toteuttaneet

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää