Sosiaalinen media on nopea viestintäväline, mutta maksetun digimarkkinoinnin tulosten suhteen on tärkeää, että et saa vääriä odotuksia siitä, kuinka nopeasti alat nähdä tavoittelemasi tulokset – muista, että kaikki hyvät asiat vievät aikaa! Kuinka nopeasti sitten? No katsotaanpa.
Miten 15-kertaistamme myynnin asap somemarkkinoinnilla? Tai miksei somemarkkinointi toimi, kun kampanjat ovat olleet livenä viikon? Tällaisia kysymyksiä saan verrattain usein ja ymmärrän tuskan. Kiristyvä maailmantilanne sekä nousevat hinnat ovat saaneet kuluttajat säästökannalle. Se luo painetta myös eri yrityksille ja aivan syystä, mutta valitettavasti noihin edellä mainittuihin kysymyksiin on vain yksi vastaus – maltti ja pitkäjänteisyys sekä MRACE®.
Asiakkaan ostoprosessi voidaan kuvata usealla eri tavalla. Meillä Suomen Digimarkkinoinnilla olemme valinneet yhteiseksi malliksemme MRACE® -mallin. RACE tulee sanoista Reach, Act, Convert ja Engage. Olemme lisänneet maailmalla paljon käytetyn mallin ympärille mittaamisen kehyksen, Measurement. Mittaamme RACE-mallin jokaisessa vaiheessa asiakkaiden toimintaa. Tällä varmistamme, että data kertoo meille olemmeko onnistuneet, mitkä ovat kehityskohdat ja mitä toimenpiteitä meidän kannattaa testata seuraavaksi.
Tämä blogi löytyy nyt myös kuunneltavana versiona!
No, kauanko pitää odottaa?
Sosiaalinen media on ketterä tapa tavoittaa monia eri elämäntilanteessa olevia ihmisiä ja reagoida ajankohtaisiin asioihin, mutta nopeus ei tarkoita maksetussa somemarkkinoinnissa sitä, että tulokset syntyvät sormia napsauttamalla. Valitettavasti.
Aikahan riippuu tietenkin siitä, mitä olet sosiaalisessa mediassa jo tehnyt – vai oletko mitään ja millainen budjetti sinulla on käytettävissä. Konversioita, eli esimerkiksi ostoja voit saada jo päivässä tai viikossa, jos verkkosivusto konvertoi hyvin. Toinen nopea tapa saada konversioita on esimerkiksi alennuskampanja, joka monesti nostaa konversiovolyymiä, mutta ei useinkaan kerrytä oikeanlaista dataa tekoälylle siitä, millainen on keskiverto ostajapersoona juuri sinun yrityksessäsi.
Tässä en nyt tarkoita myöskään sitä, että tuloksia ei voisi syntyä nopeasti. Voi, jos tilanne sen vaatii. Esimerkiksi: Asiakas haluaa aloittaa alennuskampanjan verkkokaupassaan – mainonta käynnistetään samaan sykäykseen. Tuloksia saadaan luultavasti aikaan hyvin jo viikossa, kun budjettia optimoidaan oikein.
Katsotaan muutamia seikkoja, jotka pitää ottaa huomioon siinä vaiheessa, kun mietitään mitkä asiat vaikuttavat somemainonnan tulosten nopeuteen.
- Millainen on toimialasi? Esimerkiksi vaatekaupoilta voi odottaakin nopeammin ja määrällisesti enemmän konversioita kuukaudessa, kuin esimerkiksi isoja ja arvokkaita teollisuuslaitteita myyvältä yritykseltä.
- Millaisia ihmisiä tavoittelet? Ovatko he tietoisia yrityksestäsi vai kenties kohdennetaanko jo lämpimään yleisöön mainontaa? Sen lisäksi ostajapersoonien tunteminen on kaiken a ja o. Se auttaa huomattavasti tulosten saamisessa nopeammin, kun kohdennukset osuvat oikeaan.
- Mikä on kanava, jossa mainostat? Onko se ammatillinen LinkedIn, Facebook vai kenties supernopea TikTok? Lue, miten Facebook, Linkedin ja Tiktok vertautuvat toisiinsa ja milloin LinkedIn on tehokkaimmillaan.
Harvalla meistä on rajaton budjetti, jolla tulokset saisi heti käsiinsä.
Sen sijaan se, mikä vaatii aikaa, on tekoäly. Somemarkkinoinnin takana pyörii iso koneisto tekoälyä ja dataa, joka jauhaa miljoonista ja miljoonista ihmisistä juuri sinun yrityksellesi sopivat kohdeyleisöt – jotka se ajattelee olevan kaikista potentiaaliset. Jotta tämä onnistuisi niin että mainoksia kohdennetaan juuri oikeanlaisille ihmisille niin, konversioita täytyy kertyä ensin. Ja jotta saadaan tarpeeksi konversioita, jotta tekoäly oppii – täytyy myös löytyä budjettia. Ollaksemme rehellisiä, harvalla meistä on rajaton budjetti, jolla tulokset saisi heti käsiinsä, joten näin ollen esimerkiksi muutaman tuhannen euron budjetilla se vie entistä enemmän aikaa – mitä pienempi budjetti sinulla on sitä kauemmin voit varata aikaa tähän oppimiseen. Keskimäärin voisi sanoa, että tässä menee noin kolme kuukautta.
Kaiken tämän lisäksi aikaa menee siihen, että ymmärrät paremmin omia ostajapersooniasi ja heidän kiinnostuksen kohteitaan – jotta osaat itse myös tehdä parhaasi, tavoittaaksesi potentiaalisimmat asiakkaat.
Somemarkkinoinnin voisi ajatella eräänlaisena ihmisen ja tekoälyn symbioosina. Me ohjaamme tekoälyä kiinnostusten ja käyttäytymisen suhteen ja tekoäly suodattaa ihmisiä niiden perusteella. Sitten tarkastelemme tuloksia sen suhteen, tavoitammeko oikeita henkilöitä ja tekevätkö he oikeita asioita. Se on jatkuvaa reagointia ja oppimista.
Tässä on hyvä myös muistuttaa, että maksettu sosiaalisen median markkinointi täytyy aina suhteuttaa sinun yritystoimintaasi. Tässäkin on hyvä tehdä järkevät markkinointitavoitteet. On täysin eri asia, jos myyt teollisuudelle kalliita koneita, kun kuluttajille vaatteita – joten toisessa konversioita voidaan odottaa joka viikko, kun taas toisessa se on epätodennäköisempää.
Miten sitten teet markkinointitavoitteet ja asetat ne myös maksettuun somemarkkinointiin? No se on täysin oma lukunsa se, mutta me autamme mielellämme sinua siinä.
Tutustu myös maksuttomaan ostajapersoonatyökirjaan, jonka avulla pääset alkuun ostajapersoonatyössä.
Älä tavoittele 100 metrin sprinttiä vaan maratonia
Olitpa B2B- tai B2C-alan edustaja, digimarkkinointi on parhaimmillaan silloin, kun se ei ole taktista konversion jahtaamista vaan etupainotteista ja pitkäjänteistä tuloksen tekemistä (ja nyt en käsittele nopeita alennuskampanjoita vaan perustekemistä). Harva kuukausi on samanlainen kuin edellinen. Viime vuodet ovat myös osoittaneet sen, että jopa viime vuosien vertaaminen toisiinsa on hankalaa koronapandemian ja yleisen maailman tilanteen vaikuttaessa kaikkeen. Kokonaisuus on se, joka ratkaisee.
En myöskään tarkoita sitä, että sinun tulisi pistää pääsi piiloon silloin, jos kuukausi menee huonosti. Digimarkkinointi on jatkuvaa reagoimista. Silloin on hyvä tarkastella markkinatilannetta, eri mainoksia – kokeilla eri yleisöjä ja tehdä hienovaraisia muutoksia. Luvut ovat ne, jotka kertovat parhaiten, toimiiko joku vai ei.
Me mittaamme kaikkea MRACE® -mallissa ja mallin mukainen mittaaminen takaa sen, että mittaaminen on myös kehittävää eikä niinkään raportoivaa. Näin ollen se on tulevaisuuteen keskittymistä. Tällöin päästään myös huomioimaan koko asiakkaan ostoprosessi. Parasta on myös se, että me teemme sen ketterästi – viikoittain ja kuukausittain. Viikoittain seuraamme mainosten käyttämää budjettia, teemme muutoksia siihen, copyihin tai yleisöihin sekä mittaamme aina. Sen jälkeen kuukausittain asiakkaiden kanssa käymme läpi tulokset, mutta katsoen tulevaisuuteen eli mitä teemme seuraavaksi ja miten se voisi tuloksiin vaikuttaa.
Opi lisää mittaamisesta YouTube-kanavallamme: MRACE®: Measure – Mitä kannattaa mitata digimarkkinoinnin eri kanavissa?
Tuijotatko vain yhtä mittaria?
Asiakkaan näkökulmasta monesti seurataan kiinnostuksella vain yhtä mittaria – oli se yhteydenottolomake tai joku muu määritelty tärkein konversio, kuten esimerkiksi ostotapahtuma. Se ei kuitenkaan kerro koko totuutta siitä, toimiiko somemarkkinointi vai ei.
Ajatellaanpa vaikka näin. Ihminen miettii kattoremonttia lähitulevaisuudessa. Sitten hänelle kohdennetaan kattofirman somemainontaa sen perusteella, että tiedetään hänen asuvan omakotitalossa. Potentiaalinen asiakas näkee mainoksen, tutkii asiaa, mutta ei tee tarjouspyyntöä, koska asia ei ole vielä ajankohtainen. Siitä jää kuitenkin jälki – muistijälki asiakkaalle ja uudelleenmarkkinointimahdollisuus meille.
Jos mietitään tässä vain tarjouspyyntölomakkeen lähettäneitä, niin voitaisiin todeta, että mainonta ei toimi, mutta tässä tapauksessa se on jo tehnyt osan tehtävästään eli tuonut potentiaalisen asiakkaan verkkosivuille selailemaan mahdollisuutta, jättänyt muistijäljen teidän firmastanne ja antanut meille uudelleenmarkkinointimahdollisuuden. Tämän jälkeen voimme tasaisin väliajoin muistuttaa ja perustella ihmiselle sitä, miksi te olette paras kattofirma, jolloin hän luultavimmin muistaa teidät siinä vaiheessa, kun katto kaipaa korjausta.
Somemarkkinoinnissa iso rooli on koko MRACE® -polun osilla. Jos kylmää yleisöä ei tavoitella tai lisätä bränditietoisuutta, niin kohta ostopolun loppupäässä ei ole yhtään potentiaalista asiakasta. Tämä on syy, jonka takia täytyy muistaa tarkastella kokonaisuutta, eikä vain yhtä mittaria.
Jos REACH- ja ACT- vaihe toimivat, eli moni on kiinnostunut mainoksista ja ihmiset viettävät esimerkiksi aikaa sivustolla, mutta eivät konvertoidu niin se ei tarkoita, että somemarkkinointi ei toimi. Siinä on parannettavaa totta kai, mutta siksi mainoksia kokeillaan ja mietitään, mitkä toimivat eri yleisöille. Tällöin tulisi myös tarkastella sitä, toimiiko verkkosivusi ostopolku kuten pitäisi.
Summa summarum:
- Anna somemainonnalle aikaa, ellei sinulla ole käytössä rajatonta budjettia.
- Tee digimarkkinointia etupainotteisesti ja katso tuloksia pitkällä aikajänteellä. Kuukausi on lyhyt aika, ja tuloksiin voi vaikuttaa moni seikka.
- Huomioi myös muutokset ostajapersoonissa – onko markkinasi samanlainen kuin vuosi sitten? Epäilen, koska harvoin se on.
Kaipaatko apua siinä, miten asetat markkinatavoitteesi oikein? Käy lataamassa kattava oppaamme aiheesta.
[button size=”medium” style=”primary” text=”Lataa markkinoinnin tavoitteiden opas” link=”https://www.digimarkkinointi.fi/markkinoinnin-tavoitteiden-asettaminen-oikein” target=””]