• Markkinointi

Millaista arki Suomen Digimarkkinoinnilla on?

Tässä pieni katsaus, millaisia SDM:n päivät ovat :)

Ilse Grönfors

Vuosi lähenee loppuaan ja samalla meillä eletään vuoden kiireisimpiä aikoja.

Kun astut aamulla toimistolle, ensimmäinen mitä kuulet ja näet, on meidän toimitusjohtajan Jaakon hyvät huomenet ja hymyn. Kun kävelet eteenpäin voit jo melkein tuoksun perusteella maistaa Jaakon keittämät aamukahvit. Näin alkaa taas uusi päivä SDM:lla. Käytävällä nauru raikaa, ja vaikka päivät ovat kovin pimeitä näin joulukuussa, niin meidän toimiston sisällä paistaa aina aurinko.

Meillä on joka päivä aika paljon säpinää toimistolla. Asiakastapaamisia on etänä ja livenä, ja yhteisiä sisäisiä kehityssessioita pidetään sohvilla ja keittiössä. Aamupäivä meillä on kuitenkin yleensä rauhoitettu 10.30 asti, jotta jokainen saa sitä hiljaista työskentelyaikaa.

Kun kävelet peremmälle toimistolla, löydät eri tiimiemme huoneet.

Googlen huoneessa asiantuntijamme työskentelevät usein kuulokkeet päässä. Monella heillä on musiikillista taustaa ja juuri musiikin tahtiin bidit menevät kohdilleen ja kliksuttelut tuottavat tuloksia. Googlen tiimimme on meidän tämän hetken isoin tiimi ja Tiian johdolla se on ollut myös hyvin tuloksellinen. Heillä on taito saada oikeat ihmiset klikkaamaan meidän mainosta ja tekemään halutun konversion.

Kun kuulet heleää naurua, niin tiedät tulleesi some-huoneeseen. Sometiimimme ratkaisevat haasteet rakentamalla ostopolkuja ostajapersoonille ja testaavat erilaisia mainonnan tulokulmia, jotta he löytävät tuloksellisimmat kulmat. Tässä tiimissä Anssin johdolla rakennetaan yhdessä kehittäen vielä jotain suurta. Vaikka ei sillä, etteikö suuria tuloksia olisi jo syntynyt.

Kun nauru raikaa sitten todella railakkaasti, olemme SEOn, sisältöjen ja verkkosivujen -tiimihuoneessa. Täällä huoneessa keskitytään todella vahvasti tuloksen tekemiseen. Ei sillä, etteikö muissa tiimeissä tähän keskityttäisi, vaan päinvastoin. Mutta silloin kun mainoseuroja ei ole käytettävissä, eikä testaaminen ole yhtä nopeasyklistä, täytyy luoda tarkka strategia sille, miten pääsemme nousemaan Googlessa halutuilla hakusanoilla korkeilla, ja miten pääsemme kiinni konvertoituviin asiakkaisiin. Hakukoneoptimoinnissa Foli pitääkin tiimissään konversiot vahvasti näyttämöllä.

Verkkosivut luovat pohjan tulokselliseen digimarkkinointiin. Aatun johdolla keskitymme entistä enemmän siihen, miten verkkosivut tulee rakentaa, jotta ne edistävät aidosti myyntiä. Kun et ole itse myymässä palveluasi tai tuotettasi, pitää verkkosivujen tehdä tämä puolestasi. Miten asiakkaalle kerrotaan tarvittava informaatio ja ohjataan häntä haluttuun konversioon? Tässä vaiheessa meidän copywriter Kimmo astuu paikalle. Kimmo kirjoittaa ja opiskelee päivittäin sitä, miten tekstin avulla myyntiä voi kasvattaa yhä enemmän ja enemmän.

Jatkat matkaa toimiston perälle, jossa on myyntitiimin huone. Siellä me ei kovin paljoa aikaa vietetä, koska olemme mielummin asiakkaiden kanssa. Meidän dynaaminen tiimi on tänäkin vuonna tehnyt kovaa duunia yhteistyössä asiantuntijoidemme kanssa. On mahtavaa päästä rakentamaan asiakkaille juuri heidän tarpeeseensa parasta ja tuloksellisinta digimarkkinoinnin kokonaisuutta. Ilarin johdolla keskitymme olennaiseen ja kehitämme jatkuvasti omaa toimintaamme. Myyntimme tehostamiseksi meillä on onneksi Nikon johdolla toimiva oma markkinointi, joka tekee myyntityöstämme kokoajan tuloksellisempaa liidien generoinnin ansiosta.

Kaikki tiimimme pelaavat loppupeleissä yhteen, ja tämän meillä varmistaa Hanat kehittämällä meidän prosesseja. Terve kilpailuhenki tiimien kesken on aina hyvästä, kun kehitämme asiakkaan digimarkkinointia ja katsomme, kuka on tuottanut millaisiakin tuloksia.

Jokainen tiimimme on tehnyt tänä vuonna myös hienosti tuotekehitystä, jotta voimme palvella asiakkaitamme entistäkin paremmin. Loppupeleissä meitä ei kiinnosta mikään muu kuin asiakkaan saamat tulokset ja yhdessä saavutetut tavoitteet. Eurot ovat siis vahvasti tekemämme markkinoinnin keskiössä. Tuloksen tekijöitä joukkueessamme on nyt 25 ja lisää on tulossa.

Jos satut olemaan paikalla kuun viimeisen perjantain iltapäivänä, niin pääset tutustumaan kuukausipalaveriimme. Jokaisessa kuukausipalaverissa kuulet, mitä tiimit ovat edellisen kuukauden aikana tehneet. Yleensä jokainen nostaa esille, että TÖITÄ on tehty, mikä nyt toki kuuluu asiaan ?. Pääset tekemään tässä porukassa toki muutakin kuin töitä, mikä tekee tästä porukasta ainutlaatuisen. Yhteisiä firman sisäisiä tapahtumia meillä on paljon ja ne ovat mahtavia. Kuukausipalavereiden yhteydessä tehdään aina yhdessä jotakin kivaa. Muun muassa pelattiin porukalla SDM omat speden spelit ja iloa riitti. Eivätkä ne yhteiset hetket jää siihen, vaan juhlistamme syntymäpäiviä ja otamme hetken mielijohteesta glögihetkiä. Työpäiviä, joina meillä on vuoden aikana kivaa, on 251 – eli kaikkina vuoden arkipäivinä. Sanommekin, että meillä tarvitse elää vain viikonloppuja varten.

Tekemisemme pohjautuu aidosti meidän arvoihin. Ja uskokaa tai älkää niin arvomme näkyvät meillä oikeasti joka päivä. Tässä ne ovat:

 

Parhaita tulemaan paremmiksi

Me kaikki omaamme Growth Mindsetin, jonka ansiosta kehitymme yksilöinä, joukkueena ja yrityksenä joka päivä paremmiksi. Tämä näkyy meillä päivittäin niin, että jaamme oppeja toisillemme, joka aamuisessa 15 minuutin seisomapalaverissa. Lisäksi kuulet tiimien viikkopalavereissa aidosti sinua eteenpäin vieviä oppeja ja näkökulmia muilta tiimiläisiltä. Meistä jokainen kantaa oman kortensa kekoon, jotta autamme toisiamme tulemaan aina paremmiksi.

 

Meillä on aito halu auttaa

Haluamme auttaa ympärillämme olevia ihmisiä ja yrityksiä kasvamaan kohti maksimaalista potentiaaliaan, koska yritysten kasvaessa hyvinvointi koko yhteiskunnassa kasvaa. Tämä arvo on omasta mielestäni niin ihana ja niin konkreettinen. Ei ole tilannetta, jolloin et saisi apua. Tiimit auttavat ja tukevat toisiaan, koska päämääränämme on aito halu auttaa asiakasta. Koen, että meillä tämä auttaminen on jotenkin sisäänrakennettu ominaisuus.

 

Valitsemme rehellisyyden ja rohkeuden

Parhaat tulokset syntyvät rohkeudesta siirtyä epämukavuusalueelle ja rehellisyydestä kohdata realiteetit sellaisina kuin ne ovat. Rohkealla toiminnalla ja rehellisellä tulkinnalla luomme ympäristön, jossa aidosti parhaat ideat voittavat. Tämä on mielestäni varsinkin alallamme äärimmäisen tärkeää. Tiettyjä asioida digimarkkinoinnissa ei voida luvata asiakkaalle, koska meillä ei ole kristallipalloa, josta voisimme ennustaa. Sen voimme luvata aina, että teemme kaikkemme yhdessä sovittujen tavoitteiden toteutumiseksi. Tykkäämme mennä syvään päähän ja oppia sitä kautta.

Meillä arvostus on molemminpuolista

Arvostamme asiakkaitamme ja edellytämme, että asiakas arvostaa myös meitä. Lisäksi yrityksemme keskinäinen arvostus on vahvaa, koska olemme huippujoukkue, jossa jokainen pelaaja on pelipaikkansa parhaimmistoa. Meillä asiakkaat ovat toimintamme keskiössä, minkä takia arvostus asiakkaita kohtaan on suuri. Ne riemunkiljahdukset ovat mahtavia, kun tiimi ylittää itsensä ja onnistuu ylittämään asetetut tavoitteet reilusti.

 

Kannamme päätöksistämme vastuun

Jokaisella meillä on vapaus tehdä arvojemme mukaisia päätöksiä, vastuu luoda päätöksistä aloituksia ja valmius viedä ne kunnialla maaliin. Se on synnyttänyt välillemme syvän luottamuksen, joka tekee meistä digitaalisen markkinoinnin huippujoukkueen. Joukkueen, joka koostuu yksilöistä, jotka ovat aina valmiita, ja jotka eivät tule koskaan valmiiksi. Luottamus on meillä hyvin oleellisessa osassa, koska yhdessä tekeminen pohjautuu luottamukseen.

Kasvuyrityksessä pääset näkemään pintaa syvemmälle. Me yksilöt olemme oikeasti osa yritystä ja meillä on mahdollisuus vaikuttaa. Yhdessä tekeminen ja kehittäminen vie meitä jatkuvasti eteenpäin ja pysähtymistä ei ole näkyvissä. On etuoikeus olla osa SDM joukkuetta ja tehdä joka päivä merkityksellistä työtä tämän upean, tehokkaan ja mahtavan joukkueen kanssa. Meillä on hyvä olla.

Tutustu siihen, millaisia tekijöitä etsimme jatkuvasti!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää