• Sähköpostimarkkinointi

Millainen on hyvä uutiskirje?

Hyödynnätkö jo tai haluatko hyödyntää uutiskirjettä verkkokauppasi markkinoinnissa tai viestiäksesi potentiaalisille asiakkaillesi yrityksesi kuulumisia? Tässä artikkelissa käymme läpi, miten saat uutiskirjeestäsi parhaan mahdollisen tehon irti ja millainen on aidosti hyvä uutiskirje.

Saija Valkonen

Uutiskirjeet ovat suosittu viestintämuoto. Suosion hyvä puoli on, että kuluttajat ja yritysten edustajat ovat tottuneet tilaamaan ja lukemaan uutiskirjeitä heitä kiinnostavilta brändeiltä. Suosiolla on kuitenkin myös kääntöpuolensa, sillä vastaanottajien sähköpostilaatikot täyttyvät uutiskirjeistä, eikä aika riitä kaikkien lukemiseen.

Suoraan sanottuna kukaan ei toivo saavansa enempää uutiskirjeitä, siksi viestin otsikointiin, sisältöön ja visuaalisuuteen täytyy panostaa. Tässä artikkelissa käymme läpi mitä uutiskirjettä lähettäessä täytyy huomioida sekä millainen on hyvän uutiskirjeen rakenne.

Kukaan ei toivo saavansa enempää uutiskirjeitä, siksi viestin otsikointiin, sisältöön ja visuaalisuuteen täytyy panostaa.

Hyvä uutiskirje on lukijalle aidosti hyödyllinen

Olet varmasti nähnyt uutiskirjeitä, jotka on tehty ajatellen: ”tarjotaan kaikille kaikkea”. Tällaisissa tapauksissa tilanne on usein valitettavasti päinvastainen ja kirje ei ole hyödyllinen kenellekään.

Tärkeintä on aluksi pohtia, kenelle viesti on tarkoitettu.

Kun aloitat uutiskirjeiden kirjoittamista tai haluat parantaa uutiskirjeidesi vaikuttavuutta, tärkeintä on aluksi pohtia, kenelle viesti on tarkoitettu; kuka tai ketkä tulevat lukemaan viestisi? 

Kysymykseen vastaamista auttaa, jos yrityksellesi on määritelty tarkat ostajapersoonat. Ostajapersoonien tunteminen helpottaa viestin kulman, visuaalisen ilmeen sekä tekstin äänensävyn määrittämistä lukijaa kiinnostavaksi.

Lukuvinkki: Miten saat herätettyä asiakkaidesi huomion niin, että he haluavat kuunnella sinua?

Hyödynnä uutiskirjeissäsi MRACE®-mallin vaiheita

Kun tiedät, kenelle viestisi on osoitettu, seuraava kysymys on, millaisen reaktion tai toiminnan haluat kirjeen avulla saada aikaiseksi? Onko tavoitteesi tiedottaa lukijoita yrityksenne uutuuksista, opettaa lukijaa tai saada hänet ostamaan verkkokaupasta? 

Vaikka olisit verkkokaupan yrittäjä, jonka ainoa tavoite on saada uutiskirjeillä aikaan myyntiä, pidä mielessä, että lukijoitasi kiinnostaa muukin kuin jatkuvat alennukset. Siksi säännöllisessä uutiskirjeiden lähettämisessä on hyvä muistaa panostaa tasaisesti MRACE®-mallin ACT-, CONVERT- ja ENGAGE-vaiheisiin:

  • ACT: lisää tietoa asiakkaalle (opeta lukijalle jotain hyödyllistä toimialaasi liittyvää)
  • CONVERT: ohjaa kohti konversiota (esimerkiksi osto verkkokaupasta)
  • ENGAGE: sitouta nykyiset asiakkaasi (pyydä esimerkiksi tuotearvosteluita ja ohjaa uudelleen ostoon).

Tutustu: MRACE®-malli – Näin teemme markkinointia, joka tuo välittömiä tuloksia ja lisää brändinne vetovoimaa

Näin ACE-sisällöt eroavat toisistaan

ACT – tietoa lisäävä sisältö opettaa lukijaasi. Mitä tietoisempi lukijasi on tuotteidesi tai palveluidesi hyödyistä ja tarpeellisuudesta, sitä todennäköisemmin hän on valmis panostamaan niihin rahaa. Huomioi, että pitkäkään teksti uutiskirjeessä ei välttämättä ole huono asia, jos se lisää lukijan tietoisuutta ja on aidosti hyödyllistä.

Pitkäkään teksti uutiskirjeessä ei välttämättä ole huono asia, jos se lisää lukijan tietoisuutta ja on aidosti hyödyllistä.

CONVERT – myyntiin tähtäävän sisällön tarkoitus on yksinkertaisesti saada aikaan myyntiä. Voit hyödyntää esimerkiksi erilaisia tarjouksia tai kampanjoita.  

ENGAGE – sitouttava sisältö puolestaan koukuttaa lukijasi juuri sinun brändiisi: osoita kerran ostaneelle asiakkaalle, että uudelleenosto kannattaa ja hän hyötyy kertoessaan tuotteistasi eteenpäin. Voit esimerkiksi antaa tuotearvosteluiden jättäneille alennuksen seuraavaa ostosta varten.

Lukuvinkki: Kuinka tuplaat sähköpostilistasi tuoman liikevaihdon verkkokaupassasi?

Hyvän uutiskirjeen 5 tärkeää elementtiä

Sähköpostimarkkinointiviestit ovat tyypillisesti joko plain text -viestejä eli pelkkää tekstiä tai HTML-viestejä eli grafiikkaa sisältäviä sähköpostiviestejä. Seuraavassa perehdymme tarkemmin nimenomaan HTML-viestin eri osiin. Tarkastelemme, mitä näiden osien tulee tai kannattaa sisältää sekä mikä osa vaikuttaa mihinkin tekijään sähköpostimarkkinoinnissa.

1. Esikatselunäkymä – mitä lukija näkee ennen viestin avaamista?

Ennen kuin menemme varsinaisen viestin sisuksiin, katsotaan mitä vastaanottaja näkee jo ennen viestin avaamista. Tässä vaiheessa ollaan vastaanottajan sähköpostilaatikossa, jossa vastaanottaja näkee listan saapuneita viestejä. Jokainen viesti paljastaa listalla muutamia asioita, jotka ovat:

  • Sender/From name: Näytettävä lähettäjän nimi
  • From address: Näytettävä lähettäjän osoite
  • Subject line: Aiheotsikko
  • Snippet / Preview text: Esikatseluteksti viestin sisällöstä. Näytettävän esikatselutekstin pituus riippuu näytön koosta.

Nämä kaikki muodostavat esikatselunäkymän, jota kutsutaan envelope contentiksi. Riippuen päätelaitteesta ja käytettävästä sovelluksesta näkymät eroavat jonkin verran toisistaan (esimerkkikuvassa Outlookin desktop). Olipa tila pieni tai suuri, se on käytettävissä oleva alue, jolla on mahdollisuus vaikuttaa vastaanottajan viestin avaamisen todennäköisyyteen.

Uutiskirjeen esikatselunäkymä vastaanottajan sähköpostilaatikossa. 

Mikäli viestin avausprosentti on huono, kannattaa ensimmäiseksi tarkistaa viestin otsikko ja testata jotain muuta.

Esikatselunäkymän nähdessään vastaanottaja tekee (useimmiten hyvin nopean) päätöksen viestin avaamisesta. Tästä voikin päätellä, että mikäli viestin avausprosentti on huono, kannattaa ensimmäiseksi tarkistaa esikatselunäkymästä viestin otsikko ja testata jotain muuta.

2. Header – viestin pääasiallinen otsikko

Viestin otsake sisältää tavallisimmassa tapauksessa yrityksesi logon. Jos olet minimalistinen, etkä koe tarvitsevasi muuta otsakkeeseesi, muista lisätä logoosi vähintäänkin verkkosivuillesi ohjaava linkki.

Monesti otsakkeella halutaan jäljitellä varsinaisia verkkosivuja. Tästä syystä tyypillisessä uutiskirjeessä näkee verkkosivujen valikkoa muistuttavan valikkopalkin. Jos markkinoit esimerkiksi verkkokauppaasi, voisi headerissa olla vaikkapa päätuotekategoriasi ja näiden laskeutumissivuille ohjaavat linkit.

Halutessaan headerin yhteyteen voi lisätä linkin viestin lukemiseen selainversiossa ja esimerkiksi mahdollisuuden välittää viestin eteenpäin ystävälleen. Suosittelemme viestin selainversioon ohjaamista, koska selainversiossa viestin visuaaliset elementit latautuvat varmemmin oikein.

Uutiskirjeen header eli pääasiallinen otsikko.

3. Body – viestin varsinainen sisältö

Body eli sisältö on viestin isoin leikkikenttä. Bodyyn sisältyy varsinainen sanoma, jonka haluat juuri tässä kampanjaviestissä välittää. Body voidaan jakaa vielä kahteen alakohtaan: ensisijaiseen- ja toissijaiseen sisältöön.

Ensisijainen sisältö

Jos haluat säilyttää viestissäsi jonkinnäköisen hierarkian, kannattaa ensisijaisia sisältöjä olla viestissäsi vain yksi, maksimissaan kaksi. 

Ensisijaisessa sisällössä eli primary contentissa esittelet lukijan päähuomiota eniten kaipaavan sisällön. Se voi olla kuukauden suosituin blogikirjoituksesi, sesongin kuumin tuotteesi, erikoistarjous palveluusi tai muu vastaava. 

Muista sisällyttää viestiin selkeä call-to-action, jota painamalla lukija ohjataan verkkosivuille.

Muista sisällyttää ensisijaisen sisällön loppuun selkeä call-to-action eli painike, jota painamalla lukija ohjataan tuotteen tai blogikirjoituksen verkkosivuille.

Huomio: lisää linkit aina myös leipätekstiin, sillä kaikkien vastaanottajien sähköpostiohjelmat eivät välttämättä näytä nappeja ja/tai kuvia.

Uutiskirjeen ensisijaisessa sisällössä esitellään lukijan päähuomiota eniten kaipaava sisältö. Muista call-to-action-painike!

Toissijainen sisältö

Tämä osio voi sisältää useamman tuotteen tai asian. Se voi ajaa esimerkiksi verkkokaupoille tyypillisen: ”Tämän tilaajat ostivat myös…”-tyyppisen osion virkaa. Tai se voi olla lista edellisen kolmen kuukauden parhaimmista blogikirjoituksistasi. 

Selvyyden vuoksi toissijainen sisältö tulee olla selvästikin kooltaan pienemmällä huomionhakuisuudella varustettu osio. Sen asettelussa voi hyödyntää esimerkiksi pienempää pääkuvaa tai otsikkokokoa. Myös sisällön jakaminen useampaan sarakkeeseen voi olla toimiva ratkaisu.

Uutiskirjeen toissijaisen sisällön asettelussa voi hyödyntää esimerkiksi pienempää pääkuvaa.

Muista uutiskirjepohjan visuaalisuus ja panosta viestin asetteluun

Lisää jokaisen sisällön yhteyteen visuaalisesti näyttäviä kuvia tai videoita, jotka herättävät lukijan mielenkiinnon. Ei ole tuulesta temmattu ajatus, että kuva kertoo usein enemmän kuin tuhat sanaa. Hyödynnä siis rohkeasti brändi-ilmeesi mukaisia kuvia ja grafiikoita uutiskirjeissäsi. 

Kiinnitä lisäksi huomiota uutiskirjeen asetteluun. Valmiita uutiskirjepohjia on saatavilla useita erilaisia käyttämästäsi järjestelmästä riippuen. Valitse uutiskirjepohja, johon saat laitettua haluamasi asiat selkeästi esille. Tärkeintä viestin ulkonäössä on selkeyden lisäksi, että se on yhtenäinen brändi-ilmeesi kanssa.

Huomioi: muista lisätä kuviin metatiedot ja linkki verkkosivuille.

Lukuvinkki: Miksi on tärkeää, että digitaalinen brändi-ilmeesi on tunnistettava kokonaisuus?

Muista huomioida, että uutiskirjeen ulkonäkö on yhtenäinen brändi-ilmeesi kanssa.

4. Sosiaalisen median painikkeet

Viestin lopussa on hyvä olla social media bar eli sarja sosiaalisen median painikkeita. Painikkeet voivat olla jakopainikkeita tai linkkejä, jotka ohjaavat yrityksesi kullekin some-kanavan etusivulle. 

Sosiaalisen median painikkeet voivat olla heti alussa (esim. headerissa), itse viestissä tai viestin lopussa ennen footeria. 

Jos kampanjaviestisi päämääräinen tavoite on lisätä some-liikennettä, on tällöin huomattavasti tehokkaampi keino asettaa yksittäisen kanavan, kuten Facebookin, painike viestin primary contentin loppuun. Se voi olla esimerkiksi poikkeavalla huomiovärillä varustettu CTA-painike.

5. Footer – viestin vaadittavat tiedot

Viimeisin, muttei todellakaan vähäisin, osio on footer (alatunniste), joka sisältää standardinomaisissa tapauksissa liudan laissakin vaadittuja tietoja. Uutiskirjeen footerista täytyy löytyä ainakin nämä tiedot, jotta viesti voidaan lähettää:

  • Lähettäjätahon fyysinen käyntiosoite.
  • Syyseloste miksi vastaanottajalle lähetetään kyseisiä viestejä, esim. ”Olet tilannut uutiskirjeemme osoitteesta…” tai ”Saat lisävinkkejä, sillä olet ladannut meiltä Verkkokauppiaan oppaan”.
  • Linkki, joka tarjoaa lukijalle mahdollisuuden poistua sähköpostilistaltasi. Se voi olla yksinkertaisesti ”Peruuta tilaus” tai sitten jotain luovempaa kuten ”Etkö tilannutkaan uutiskirjettämme? Peruuta tilauksesi tästä”.

Näiden lisäksi on suositeltavaa lisätä myös seuraavat:

  • Linkki, joka ohjaa sivulle, jossa lukija voi päivittää profiilitietonsa (esim. ”Päivitä tietosi” tai ””Eivätkö nämä viestit olekaan sinulle kiinnostavia? Vaihda kanavasi päivittämällä tietosi tästä”).
  • Linkki, joka lisää lähettäjäosoitteen vastaanottajan osoitelistaan. Tällä lisäyksellä tarkistetaan, että viestit tulevat tilaajalle varmasti perille. Tätä ominaisuutta tuodaan useimmiten ja erityisesti esille tervetuloviesteissä.
Muista lisätä uutiskirjeen loppuun sosiaalisen median painikkeet sekä footer vaadittuine tietoineen.

Yhteenveto hyvän uutiskirjeen luomisesta

  • Kirkasta itsellesi, kuka on viestin lukija eli tavoittelemasi ostajapersoona.
  • Hyödynnä säännöllisessä uutiskirjeen lähetyksessä MRACE®-mallin vaiheita.
  • Tarkista, että uutiskirjeesi sisältää seuraavat osiot:
    • esikatselunäkymä
    • otsake
    • varsinainen tekstisisältö
    • sosiaalisen median painikkeet
    • footer eli alatunniste.
  • Visualisoi uutiskirjeesi brändi-ilmeesi mukaiseksi.

Lisätietoja ja erilaisia runkoja uutiskirjeisiin voit tutkia esimerkiksi ActiveCampaignin template-esittelystä. Kun haluat saada uutiskirjeistäsi parhaan hyödyn irti, lataa maksuton sähköpostimarkkinoinnin oppaamme.

Lataa sähköpostimarkkinoinnin opas ››

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää