• Hakukoneoptimointi

Miksi verkkosivustosi ei sijoitu hyvin hakutuloksissa?

Hakukoneoptimointi koostuu lukuisista yksittäisistä – teknisistä ja ei-teknisistä – tekijöistä, jotka vaikuttavat sijoitukseesi joko positiivisesti tai negatiivisesti.

Juuso Lainas

Tässä blogikirjoituksessa keskitymme syihin, miksi sivustosi ei saa hyviä sijoituksia hakukoneissa, vaikka sivusto onkin valmiina palvelemaan kävijää ja lopulta jopa konvertoimaan hänet asiakkaaksi.

Sivustosi saattaa näyttää ulospäin hyvältä, mutta se ei kestä syvempää tarkastelua. Tällöin sivustosi ei sijoitu oikeilla hakusanoilla – tai ei sijoitu millään hakusanoilla. Syitä tähän on todella monia, koska hakukoneoptimointi ei ole koskaan yksinkertaista. Seuraavaksi käymme yleisimpiä syitä läpi:

1) Google ei ole vielä indeksoinut verkkosivujasi

Jos sivustollesi ei lisätä uutta sisältöä säännöllisesti tai sivustosi on uusi, voi ongelma olla tässä. Joskus Googlen roboteilla yksinkertaisesti menee yllättävän kauan aikaa käydä sivustosi läpi. Voit nopeuttaa prosessia toimittamalla sivustokartan sivustostasi Googlelle Google Search Consolessa.

2) Verkkosivustosi on uusi

Jos sivustosi on uusi, niin todennäköistä on, että et sijoitu hakutuloksissa korkeille sijoituksille. Tähän on yksinkertainen syy: koska et voi. Sijoittuaksesi hyvin hakutuloksissa tarvitset laadukasta ja hakukoneoptimoitua sisältöä ja vahvoja ulkoisia linkkejä sivustollesi.

3) Olet estänyt verkkosivustosi indeksoinnin hakukoneilta

Tämä saattaa kuulostaa hassulta, mutta olemme törmänneet tällaisiin ongelmiin työssämme. Tarkasta sivustosi meta robots tagit, robots.txt tiedosto ja Yoast SEO lisäosan asetukset, ettei tärkeille sivuille ole asetettu no-index tagia. Tällä komennolla kerrot hakukoneelle, että et halua sivua indeksoitavan – eli löytyvän hakutuloksista.

4) Käyttämäsi hakusanat eivät välttämättä tarkoita sitä mitä niiden pitäisi tarkoittaa.

Tutki ja analysoi, minkälaisilla hakutermeillä ihmiset hakevat tuotteitasi tai palveluitasi eri tilanteissa. Hakusanoissa on eroja silloin, hakeeko hakija tietoa vai palvelua/tuotetta. Esimerkiksi ”Markkinointi”-hakusanalla Google haluaa näyttää mahdollisimman paljon tietoa mitä markkinointi on ja miten sitä tehdään, eikä siksi ala tarjoamaan markkinointipalveluja tarjoavien yritysten verkkosivuja.

Lue Karimin blogista lisää tietoa hakusanojen valitsemisesta ja vältä optimointi väärille hakusanoille.

5) Käyttämäsi hakusanat ovat paljon kilpailtuja

Ei ole väärin taistella menestyksestä hakukoneissa niillä hakusanoilla, jotka saavat eniten hakuja, mutta tärkeämpää on valita oikea taistelu, jonka voit voittaa. Jos kilpailijoidesi verkkosivustot ovat vahvempia kuin sinun, niin hakunäkyvyyden saaminen kilpailuilla hakusanoilla on hyvin vaikeaa. On siis järkevämpää valita vähemmän kilpailtuja hakusanoja ja lähteä hakemaan hyviä sijoituksia tällaisille termeillä, samalla kasvattaen sivustosi vahvuutta ja vasta tämän jälkeen ottaa kohteeksi kilpaillut hakusanat.

6) Sisältösi ei ole laadukasta ja hakukoneoptimoitua

Verkkosivuillasi on joko hyvin vähän sisältöä tai sisältösi ei ole laadukasta. Sivustollasi voi olla myös paljon sisältöä, mikä ei kuitenkaan aina tarkoita, että se on laadukasta. Yleensä pitkä sisältö tuottaa tuloksia, mutta jos hakusanaa on käytetty liikaa voi tämä sisältö purra omaan nilkkaan ja jopa heikentää mahdollisuuksia hyviin sijoituksiin. Tarkastele paremmin sijoittuvien kilpailijoiden verkkosivujen sisältöjä ja yksinkertaisesti tee parempaa sisältöä tai ainakin pyri samaan mitä he tekevät.

7) Konepeltisi alla on ongelmia

Kuvittele verkkosivustosi ulkopuolelta upeaksi ja näyttäväksi autoksi, myös sisätilat ovat täydelliset, mutta autoa on hirveä ajaa ja hylkäätkin sen ensimmäisen ajon jälkeen autotalliisi, etkä aja sitä enää ikinä. Et varmasti halua, että mahdollinen asiakas ajattelee näin verkkosivuistasi ja päättää sen takia hankkia tuotteen tai palvelun jostain muualta. Myös Google mittaa ja tutkii kävijöiden käyttäytymistä sivustollasi.

Google näkee pintaa syvemmälle: sivustollasi saattaa olla sellaisia ongelmia, mitä et itse huomaa. Yleisimpiä tällaisia ongelmia ovat:

  • Tuplasisältö, eli sivustolta löytyy useita sivuja, joilla on sama sisältö
  • Sivuston sekava rakenne
  • Sivustolle ei tule uutta relevanttia sisältöä säännöllisesti
  • Perustietojen uupuminen tai heikko hyödyntäminen, esim. metatiedot
  • Mobiiliyhteensopimattomuus
  • Sivusto latautuu hitaasti

Lataa ilmainen hakukoneoptimoinnin ostajan opas tästä, niin pääset tutustumaan ”oikeaan” ja ”vaaralliseen” hakukoneoptimointiin tarkemmin!

Lataa hakukoneoptimoinnin ostajan opas!

8) Ulkopuoliset tahot eivät huomio sisältöäsi

Ulkoinen linkki sivustollesi on verrattavissa ääneen. Jokin toinen verkkosivusto on siis äänestänyt sisältöäsi relevantiksi ja hyödylliseksi, kun se linkittää omalta sivustoltaan sivustollesi. Hakukoneet tulkitsevat sivustollesi kohdistuvia ulkoisia linkkejä näin ja jos saat linkkejä vahvoilta sivustoilta, voit vain odotella sijoituksiesi nousevan. Luo siis sellaista sisältöä, jota muut verkkosivustot haluavat jakaa omilla sivuillaan. Ulkoisten linkkien ostamista emme suosittele koskaan, sillä ne voivat tuoda päinvastaisen reaktion sijoituksiisi.

9) Google on antanut sinulle komennon jäähylle

Oletko aiemmin saanut hyviä sijoituksia jollekin sivullesi, mutta nämä sivut ovat yhtäkkiä kadonneet hakutuloksista? Tämä voi johtua siitä, että Google on laittanut sivustosi jäähylle. Voit käydä tarkastamassa Google Search Consolesta, onko Google asettanut tällaisia rangaistuksia sivustollesi. Jos on, ainoa vaihtoehto on korjata seuraavat ongelmat:

  • Sivustosi on hakkeroitu
  • Sivustosi käyttäjät julkaisevat haitallista sisältöä sivustollasi
  • Sisällön piilottaminen käyttäjiltä, jolla koitetaan vaikuttaa hakutuloksiin.
  • Haitalliset ulkoiset linkit sivustollesi
  • Haitalliset linkit sivustoltasi
  • Haitallinen sisältö sivuillasi

10) Olet unohtanut muut digitaalisen markkinoinnin kanavat

Digitaalisessa markkinoinnissa kannattaa hyödyntää monia eri kanavia. Hakukoneoptimointia, hakusanamainontaa ja sosiaalisen median mainontaa kannattaa kaikkia hyödyntää toimivan markkinointimixin luomiseksi. Muiden kanavien käytöllä ei ole niin suora vaikutus sijoitukseen kuin monella muulla tekijällä, mutta Google tulkitsee paljon muitakin signaaleja kuin niitä, mitä omalla sivustollasi julkaiset. Tuomalla käyttäjiä monesta eri lähteestä sivustollesi parannat usein sijoituksiasi hakutuloksissa.

11) Yksinkertaisesti kilpailijat ovat sinua askeleen edellä

Et ole ainoa, joka tavoittelee näitä sijoituksia. Hakukoneoptimointi on yleistynyt Suomessa huimaa vauhtia lyhyessä ajassa ja kukaan ei varmasti halua jäädä jälkeen. Eikä todellakaan pidäkään. Kaikki mitä sinä et tee, kilpailijasi varmasti tekee. Hakukoneoptimointi ei ole projekti mitä voi tehdä vähän silloin tällöin, se on jatkuvaa kamppailua kilpailijoitasi vastaan. Jos olet kerran päässyt askeleen heitä edelle, ei se tarkoita, että se on pysyvää, vaan saavutuksista täytyy taistella.

Matkusta pienin askelin kohti voittoa

Sinulla on paljon tehtävää, jos haluat saada parempia sijoituksia verkkosivuillesi. Tämä onkin syy, miksi hakukoneoptimointi kannattaa aloittaa nyt eikä ensi kuussa. Pienilläkin askelilla voidaan saada suuria asioita aikaan.

Katso millaisia – asiakkaamme sanoin ”liiketoiminnallisesti merkittäviä” – tuloksia saimme hakukoneoptimoinnin avulla yhdessä vuodessa.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää