Nykyään monet asiakkaat tietävät haluamistaan tuotteista enemmän kuin kaupassa töissä oleva myyjä. Tuotteita on helppo vertailla internetissä ja tuotevertailua tehdäänkin jatkuvasti eri liikkeiden välillä. Potentiaaliset asiakkaasi päätyvät kilpailijoidesi haaviin, jos et ole esillä, kun vertailua tehdään.
Tässä blogikirjoituksessa kerron muutaman keinon, jotka auttavat sinua saamaan tuotevertailijat ostamaan tuotteita juuri sinun verkkokaupastasi.
Miten ihmiset vertailevat hintoja?
Ensin täytyy tietää miten ja miksi ihmiset vertailet tuotteita eri kauppojen välillä. Tuotteita vertaillaan monessa eri kanavassa ja monella eri tavalla, mutta yleisimpiä keinoja tuotevertailun tekemiseen ovat:
- Vaihtoehtojen etsiminen Googlesta
- Tuotteiden vertaaminen keskenään tunnetuilla sivustoilla esim. verkkokauppa.com vs Gigantti
- Tuotevertailuun tarkoitettujen sivustojen käyttäminen
- Tuotearvostelujen katsominen ja lukeminen esimerkiksi tuotevertailu sivustoilla tai Youtube-videopalvelussa.
Lopulliseen ostopäätökseen puolestaan vaikuttavat mm. seuraavat asiat:
- Hinta
- Verkkokaupan ulkoasu ja helppokäyttöisyys
- Tuotteen varastotilanne
- Toimituskulut ja toimitusajat
- Yrityksen maine ja brändi
- Tyytyväisyystakuut
- Asiakaspalvelu
…ja monet muut tekijät, mutta nämä ovat ylivoimaisesti suurimmat yksittäiset tekijät.
Miten asiakkaat saadaan ostamaan juuri sinun kaupastasi?
Markkinointi
Jos et osallistu kilpailuun, et voi myöskään voittaa sitä. Kolme tärkeintä kanavaa verkkokaupan markkinointiin ovat Google, Facebook ja sähköpostimarkkinointi. Googlessa hakutulokset voidaan jakaa kahteen kategoriaan, maksettuihin mainoksiin ja orgaanisiin hakutuloksiin. Jokaisen verkkokaupan tulisi ainakin jossain määrin hyödyntää kaikkia edellä mainittuja kanavia.
Hakukoneoptimoinnin avulla saat ilmaista liikennettä sivustollesi
Hakukonenäkyvyys on tärkeä osa verkkokaupan markkinointia. Suurin osa ihmisistä klikkaa kolmea ensimmäistä hakutulosta ja jos et löydy hakutulosten ensimmäiseltä sivulta, et saa kyseisellä hakusanalla merkittävästi kävijöitä sivustollesi. Paras keino saada tuotesivujasi nousemaan Googlen hakutuloksissa, on kirjoittaa tuotteista pitkät ja houkuttelevat tuotekuvaukset. Kopioimalla tavarantoimittajan tuotekuvauksen et erotu massasta, sillä kilpailijasi on todennäköisesti kopioineet samat tuotekuvaukset omaan kauppaansa. Hakukoneoptimointi on pitkä prosessi ja sen tuomat hyödyt näkyvät yleensä kuukausien tai jopa vuosien päästä, mutta ne tulevat sitten moninkertaisina takaisin.
Aloita aktiivinen hakukoneoptimointi jo nyt, niin olet vuoden päästä aivan valtavan pitkällä, ja suurin osa sivustollenne tulevasta liikenteestä voi olla sinulle täysin ilmaista!
Google AdWords -mainonta ja Facebook-markkinointi vievät viestisi kohdennetusti kohdeyleisön eteen
Verkkokaupalle parhaat markkinointikanavat, joista saadaan mitattavia tuloksia ovat Google Adwords-mainonta ja Facebook-markkinointi. Googlen orgaanisten hakutulosten lisäksi myös Googlen mainospaikolla näkyminen on tärkeää. AdWordsin avulla varmistetaan, että mahdollisimman ostovalmiit asiakkaat löytävät verkkokauppasi. Adwords-mainonta on hakukoneoptimointia nopeampi tapa saada näkyvyyttä, ja esimerkiksi mobiilikäyttäjät klikkaavat usein hakutulosten yläpuolella näkyviä mainoksia, koska eivät jaksa selata pienellä näytöllä alemmas.
Facebookilla on Suomessa lähes kolme miljoonaa käyttäjää. Facebook-markkinointi on mahdollista kohdentaa todella tarkasti juuri oikeille ihmisille ja markkinonnin tulokset voidaan mitata ja raportoida.
Tutustu millaisia tuloksia verkkokauppa sai!
Sähköpostimarkkinointi – sitouta sisäpiiriäsi entisestään uniikeilla tarjouksilla
Monessa verkkokaupassa asiakkaat hyväksyvät joko käyttäjätunnusten luonnin tai tilauksen teon yhteydessä liittymisen kyseisen verkkokaupan sähköpostilistalle. Näin verkkokaupan asiakkaat menevät sähköpostimarkkinoinnin automaation piirin, mikä luo verkkokauppiaalle loistavan mahdollisuuden markkinoida uusia tuotteita tai tarjouksia. Voit lähettää sähköpostitse esimerkiksi alennuskoodeja tai muita tarjouksia, jotka saavat heidät ostamaan tuotteitasi uudelleen tai ajoittaa automaattinen viesti lähtemään tietyn ajan kuluttua edellistä ostosta juuri silloin, kun asiakkaan aiemmin ostama tuote on todennäköisesti loppumassa ja hän tarvitsee korvaavaa tuotetta. Tällainen asiakkaan ainutlaatuinen huomioiminen ja positiivisen kokemuksen tuottaminen ei vaadi kuin automaation luomisen sähköpostiin.
Yleisiä sähköpostimarkkinointiin käytettyjä sovelluksia ovat Active Campaign ja Mailchimp.
Uudelleenmarkkinointi on yksi kustannustehokkaimmista tavoista markkinoida verkkokauppaa
Markkinointia kannattaa kohdistaa myös ihmisille jotka ovat aiemmin ostaneet verkkokaupastasi. Olet todennäköisesti joskus selaillut verkkokaupassa jotain tuotteita ja huomannut myöhemmin, että kyseisen tuotteen kuvamainokset seuraavat sinua joko muilla verkkosivustoilla tai Facebookissa. Uudelleenmarkkinointi on tehokas keino tavoittaa ihmiset sen jälkeen, kun he ovat kerran käyneet sivustollasi, mutta eivät ole vielä ostaneet mitään. Syy ei usein ole siinä, etteivät he halua ostaa tuotettasi, vaan asiakas saattoi selata tuotteitasi vaikkapa pikaisesti kahvijonossa, jonka jälkeen ilman uudelleenmarkkinointi olisi unohtanut ostaa sen illalla kotona.
Uudelleenmarkkinointia voidaan tehdä Facebookissa ja Googlen Display -verkossa.
Testaa verkkosivustoasi
Verkkokauppaan ei kannata ohjata liikennettä, jos sen käytettävyys on huono tai se ei jostain syystä toimi, koska verkkokauppa ei silloin konvertoi niin hyvin, kuin se voisi. Heikko käytettävyys heikentää käyttökokemusta ja vähentää asiakkaan luottamusta kauppaasi kohtaan. Varsinkin mobiilissa käytettävyyden merkitys korostuu paljon, koska näytöt ovat pieniä.
Jos verkkokauppasi käytettävyys ja ulkoasu ovat riittävällä tasolla, voidaan sivustolta tulevien yhteydenottojen määrään vaikuttaa kehittämällä sivustoa ja testaamalla sitä. Konversioiden määrä voidaan parantaa esimerkiksi ottamalla laadukkaita tuotekuvia tai testaamalla eri sivulla eri tekstejä tai värejä. Lue lisää keinoista kasvataa verkkokaupan myyntiä toisesta blogikirjoituksestamme.
Vertaa
Toimialastasi riippuen saattaa olla hyvä idea lisätä muutama tuote tuotevertailu-sivustolle ja seurata onko sillä vaikutusta kyseisten tuotteiden myyntiin. Jos tuotteiden myynti lisääntyy voi tuotteiden määrää lisätä tuolla sivustolla. Tuotevertailusivustojen hinnasto menee yleensä klikkausten (CPC eli Cost per click) mukaan. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että maksat provision aina, kun joku klikkaa hintavertailusivustolla olevaa mainosta ja päätyy verkkosivustollesi. Esimerkkejä tallaisista sivustoista ovat Vertaa.fi tai hintaseuranta.fi.
Yhteenveto
Ihmiset etsivät ja vertaavat tuotteita netissä. Verkkokauppasi täytyy olla esillä, jotta pääset mukaan tähän vertailuun. Verkkokaupan tärkeimmät markkinointikanavat ovat Facebook, Google ja sähköpostimarkkinointi. Verkkokaupan markkinointi kannattaa käynnistää, jos verkkokauppa on selkeä ja ostaminen on helppoa. Tarvitsetko apua verkkokauppasi markkinoinnissa? Ota yhteyttä ja kerromme lisää.
[button size=”medium” style=”primary” text=”Ota yhteyttä” link=”/ota-yhteytta” target=””]