• Verkkosivut

Miksi tehdä kotisivut WordPressillä?

Tässä blogikirjoituksessa tarkastellaan, miksi WordPress on paras valinta kotisivujen tekemiseen.

SDM logo

Digimarkkinointi

Verkkosivuprojektia aloitettaessa ensimmäisenä vastaan tulee kysymys, mitä sisällönhallintajärjestelmää (CMS) projektissa tulisi käyttää. Oikea valinta säästä paljon aikaa ja vaivaa aloituksesta aina ylläpitovaiheeseen saakka. WordPress on avoimeen lähdekoodiin perustuva ja samalla internetin suosituin sisällönhallintajärjestelmä. Sitä varten tarvitset vain palvelimen tiedostoja varten sekä domainin. Tässä blogikirjoituksessa tarkastellaan, miksi WordPress on paras valinta kotisivujen tekemiseen.

WordPress on ilmainen

WordPress on avoimeen lähdekoodiin perustuva, joten kuka tahansa pystyy lataamaan, asentamaan ja jopa muokkaamaan sitä ilmaiseksi. Toisin kuin monet muut sisällönhallintajärjestelmät, WordPressissä on monipuoliset ominaisuudet ja se on käyttövalmis suoraan asennuksen jälkeen. WordPressin taustalla on tuhansista ihmisistä koostuva yhteisö, joten päivityksiä ja parannuksia tulee tasaista tahtia.

Helppokäyttöisyys

WordPress on suhteellisen helppokäyttöinen ja nopeasti opittavissa. Käyttöliittymä on selkeä ja sen saa asennettua myös suomenkielisenä. Et tarvitse teknistä osaamista www-tekniikoista WordPressin käyttämiseen, mutta siitä on hyötyä kokonaisuuden hahmottamisessa.  Suuren käyttäjämäärän ansiosta internetistä löytyy paljon foorumeita, blogi postauksia ja oppaita. Niiden avulla löydät ratkaisun lähes kaikkiin ongelmiin, joihin verkkosivua tehdessä voi törmätä.

Ylläpidettävyys

Voit tehdä muutoksia sivustoosi miltä tahansa koneelta, joka on yhteydessä internettiin ilman ylimääräisiä ohjelmistoja tai palomuurin säätämistä. Jos haluat tehdä muutoksen yhteen tekstikappaleeseen voit tehdä sen itse hajottamatta koko sivustoa tai koodarille viestittelyä.

Mukana tulee myös päivitystyökalu, joka ilmoittaa aina, kun päivityksiä on saatavilla. Näin saat pidettyä sekä WordPressin että sen lisäosat ajan tasalla napin painalluksella. Myös usean ylläpitäjän mahdollisuus helpottaa ylläpidettävyyttä. Sen avulla pystytään antamaan eri tasoiset oikeudet eri käyttäjille. Esimerkiksi yhdelle käyttäjälle voi antaa täydet oikeudet muokkaamiseen ja toiselle ainoastaan lukuoikeuden.

Lisäosat ja teemat

Lisäosat laajentavat WordPressin toimintoja ja lisäävät siihen uusia ominaisuuksia. Teemat määrittävät, miltä sivustosi näyttää, minkälainen layout sivustolla on ja mitä ominaisuuksia sivustollasi tulee olemaan.  Saatavilla on tuhansia lisäosia ja teemoja, joita pystyy lataamaan sekä asentamaan helposti hallintapaneeli kautta.  Esimerkiksi Instagram-syötteen saa helposti sivuille käyttämällä siihen tarkoitettua lisäosaa. Loputtomalta vaikuttavan ominaisuuksien määrän ansiosta voit saada kotisivut tai blogin, joista olet aina haaveillut.

Blogi

WordPressiin on sisäänrakennettu blogausominaisuus, jonka avulla pystyt nopeasti kirjoittamaan ja julkaisemaan uusia blogikirjoituksia. Pystyt myös tallentamaan keskeneräisiä artikkeleita julkaisematta niitä. Myöhemmin voit palata luonnoksen pariin ja julkaista sen vasta, kun olet itse tyytyväinen tuotokseen. Lue lisää menestyvän yritysblogin kirjoittamisesta.

Monipuolisuus

WordPress on monille tuttu lähinnä blogien kirjoitusalustana, mutta todellisuudessa sillä voidaan tehdä erittäin monipuolisesti erilaisia sivustoja. Sitä voidaan käyttää esimerkiksi seuraavanlaisten sivustojen tekemiseen:

  • Blogi
  • Portfolio
  • kuvagalleria
  • Henkilökohtaiset kotisivut
  • Yrityksen kotisivut
  • Verkkokauppa

Responsiivisuus

Verkkosivuja ei tehdä vain pöytäkoneita varten. Verkkosivujen responsiivisuudella tarkoitetaan niiden mukautumista vierailijan näytönkoon ja päätelaitteen mukaan. Mobiililaitteiden aina vain yleistyessä responsiivisuus on entistäkin tärkeämpää. WordPress tukee responsiivisia teemoja ja niitä on saatavilla myös ilmaiseksi.

Hakukoneystävällisyys

Responsiiviset sivut ovat paremmat myös hakukoneoptimoinnin kannalta, koska Google suosii hakutuloksissa sivustoja, jotka mukautuvat eri päätelaitteille. Saavutat enemmän ihmisiä, laitteita ja nouset Googlen hakutuloksissa. Tämä näkyy suoraan sivustollesi saapuvan liikenteen määrässä.  WordPress on suunniteltu ja koodattu erittäin hakukoneystävälliseksi ja se tuottaa hakukoneystävällistä merkkausta, mikä tekee sivuista houkuttelevammat hakukoneille.

Turvallisuus

WordPressillä on korkeat turvallisuusstandardit. WordPressin yleisten turvallisuusohjeiden noudattaminen auttaa pitämään sivustosi tietoturvallisena. Suosittelemme käyttämään vai luotettavia ja suosittuja lisäosia, joita päivitetään säännöllisesti. Säännöllisesti julkaistavat päivitykset ovat tehokas tapa taistella haavoittuvuuksia vastaan.

Multimediatuki

Erittäin monipuolinen tekstieditori tukee kuvia, videoita ja ääntä myös blogijulkaisuissa. Sisältöön voi lisätä mitä tahansa mediatiedostoja yhdellä klikkauksella. Voit lisätä kaikkea korkearesoluutioisista kuvista videoihin tukemaan kirjoitustasi. Tämän lisäksi myös tiedostojen muokkaaminen on tehty erittäin helpoksi.

Yhteenveto

WordPressin käyttöönotto ja ajan tasalla pitäminen on erittäin helppoa.  Suurimmat edut tulevat kuitenkin ylläpidettävyydessä. Uusia sivuja on helppo lisätä ilman, että yleisilme muuttuu ja sisällön päivittäminen onnistuu nopeasti. Suuren ja tehokkaan yhteisön ansiosta WordPress kehittyy jatkuvasti, joten käyttöliittymä ja ominaisuudet tulevat vain parantumaan ajan kanssa. Mikäli omat WordPress sivut kiinnostavat…

Ota yhteyttä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää