• Digitaalinen markkinointi
  • Google Ads

Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingissä.

Lauri Eronen

Hakukoneyhtiö Googlella on hallussaan melkoinen leijonanosa hakukonemarkkinoista. Puhutaan ”googlettamisesta”, kun aiotaan hakea hakukoneesta jotakin tietoa. Tämän – voisi kai sanoa ylivallan – myötä usein unohtuu, että vaikka Google on iso tekijä hakukonemarkkinoilla, ei se suinkaan ole maailman ainoa hakukone. 

Yksi näistä muista hakukoneista on Microsoftin omistama Bing. Googlen tapaan myös Bing tarjoaa oman alustansa mainostajille: Microsoft Advertising, joka aiemmin tunnettiin nimellä Bing Ads.

Voit myös kuunnella blogin!

Usein Microsoft Advertising on ehkä hieman ylenkatsottu, koska hakuvolyymit ovat Googleen verrattuna selkeästi pienempiä. Microsoft Advertising tarjoaa kuitenkin omat hyvät puolensa ja usein se tarjoaa Google-mainonnalle loistavan aisaparin. 

Tässä blogissa kerron, miksi Bingissä kannattaa mainostaa Googlen lisäksi. Microsoft otti myös tekoälyn käyttöön hakukoneessaan ennen Googlea, jonka vuoksi sen käyttö on viime aikoina hieman lisääntynyt. Tästä ja muista uudistuksista voit lukea aiemmasta blogikirjoituksestamme.

Vähemmän kilpailua ja parempi kannattavuus

Koska Microsoft Advertising ei ole yhtä suosittu kuin Google Ads, kilpailu avainsanoista on usein vähäisempää. Bing Adsissa kampanjat ovat usein kustannustehokkaampia, jolloin klikkausprosentti saadaan usein korkealle ilman, että budjetit paukkuvat. 

Tämä taas muuntautuu paremmaksi kannattavuudeksi. Microsoft Advertising voi olla hyvinkin kustannustehokas tapa lisätä sivustosi liikennettä ja saavuttaa hyviä tuloksia pienelläkin rahallisella panostuksella. 

Etkö haluaisikin löytyä heti hakutulosten kärkisijoilta ja olla asiakkaidesi tiedossa jo ennen kuin kilpailijasi ehtivät päästä väliin?

Hakuvolyymit Bingissä ovat pienempiä kuin Googlessa, mutta se mikä hävitään volyymissa, voitetaan muissa asioissa: Bingissä mainoksien on helpompaa ja halvempaa päästä hyville mainossijoituksille vähäisemmän kilpailun takia ja CTR (klikkausprosentti eli se prosenttiosuus, kuinka monta mainoksen nähneistä on klikannut sitä) on usein parempi. 

Halvemmat CPC:t (yhden klikkauksen hinta) tarkoittavat sitä, että saman suuruinen budjetti, jota käytät Google Adsissa, riittää huomattavasti useamman asiakkaan klikkauksiin. Näin ollen mahdollisesti samalla rahalla mitä käytät Google Adsiin, saat enemmän väkeä sivuillesi Microsoft Advertisingin avulla. 

Erilainen käyttäjäkunta

Hakukoneiden käyttäjiä tarkastellessa nähdään, että Googlessa ikähaarukka menee laidasta laitaan ja sieltä voit tavoittaa monenlaisia ihmisiä. Sen sijaan Bingin käyttäjät ovat keskimäärin hieman vanhempia (yli 35-vuotiaita), ovat naimisissa ja talouden tulot ovat korkeammat. 

Kysymys kuuluukin, ketä haluat mainonnalla tavoittaa? Ketkä kuuluvat sinun kohderyhmääsi? Eri hakukoneissa mainostamalla tavoitat erilaisia asiakkaita, joten oman kohderyhmän tunteminen on ehdottoman tärkeää. 

👉Mikäli tavoittelemasi kohderyhmä vastaa Bingin käyttäjiä, kannattaa ehdottomasti laittaa mainoskampanjat myös Bingiin.

👉On myös hyvä muistaa, että kaikki eivät käytä Googlea eli vain Google-mainonnalla osa kohderyhmästä voi jäädä tavoittamatta.

Kun tutkitaan Bingin käyttäjien maantieteellistä sijaintia, voi nähdä huomattavia eroja. Siinä missä Suomessa Bingin osuus markkinoista on alle 4 %, Yhdysvalloista vastaava luku on jopa lähes 10 %. Osuuksiin vaikuttaa myös laite, jolla hakuja tehdään. 

Mikäli siis tavoittelet kansainvälisiä markkinoita, voi olla, että jätät suuren joukon potentiaalisia asiakkaita huomiotta, jos Microsoft Advertising ei ole käytössä markkinoinnissasi. Kannattaa siis ehdottomasti tutkia hakukoneiden osuuksia maissa, joissa mainostat.

Lue myös: Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

Microsoft Advertising osana MRACE®-mallia

Kuten Google-mainonta, niin myös Bing-mainonta vaikuttaa erityisesti MRACE®-mallin Reach ja Convert -vaiheissa. Hakusanamainonnalla ohjataan Bingistä yrityksenne verkkosivuille ostovalmista yleisöä, tiedonhakijoita sekä kilpailijoitanne hakevia yleisöjä. 

Suosittelemme aloittamaan mainonnan mahdollisimman lämpimistä ja ostovalmiista yleisöistä, jotta mainontasi on alusta alkaen tuloksellista. Tämän jälkeen mainontaa voidaan skaalata myös kylmempiin yleisöihin, jotta mainonnan tuoma kannattava liikevaihto kasvaa.

Kaikki kuluttajat eivät kuitenkaan ole heti ostovalmiita, jonka vuoksi Convert-vaiheen remarketing eli uudelleenmainonta on tärkeää. Kohdennamme mainoksia uudelleen niille käyttäjille, jotka ovat jo osoittaneet kiinnostusta, mutta eivät ole vielä tehneet ostosta tai pyytäneet tarjousta. 

Näille henkilöille yrityksesi ei ole enää täysin vieras, jotain tässä vaiheessa voidaan suoraan esimerkiksi ohjata kuluttaja tekemään tarjouspyyntö. Myös Microsoft Advertising siis mahdollistaa display- ja natiivimainonnan tekemisen Microsoftin laajassa verkostossa.

👉Voit lukea lisää MRACE®-mallista täältä. 

Case-esimerkki: Huomattavasti parempi kannattavuus Bing-hakukoneessa verrattuna Googleen

Yksi toimialansa johtava B2B-myyntiin keskittyvä asiakkaamme tekee hakumainontaa sekä Microsoftin että Googlen hakukoneissa. Alalla parhaista mainospaikoista ja näkyvyydestä on erittäin kova kilpailu.

Hakumainonta toimii yrityksellä hyvin ja se tuo merkittävän osan yrityksen kokonaismyynnistä:

  • Kun verrataan eri hakukoneita ja niiden mainonnan kannattavuutta, Microsoft Advertising erottuu edukseen. Mainonnan ROAS (Return on ads spend) on ollut useiden kuukausien ajan yli tuplasti parempi. ROAS Google Adsissä on ollut  700 % ja Microsoft Advertisingissä 1500 %.
  • Lisäksi tällä yrityksellä Microsoft Advertising tuo noin 15 % siitä mitä Google Ads eli suhteellisesti enemmän, mitä on Bing hakukoneen markkinaosuus Suomessa.

Näin ollen Microsoft Advertising on tuonut erinomaisen lisän mainoskanaviin ja samalla parantanut mainonnan kokonaiskannattavuutta.

En sano, että Google Ads –mainonta kannattaa vaihtaa Microsoft Advertisingiin. Huomioitavaa on Bingissä piilevä potentiaali, joka voi tuoda hakukonemarkkinointiisi lisää potkua, mikäli kohderyhmäsi osuu yksiin Bingin käyttäjien kanssa. 

Bingissä piilevä potentiaali voi tuoda hakukonemarkkinointiisi kaipaamaasi lisäpotkua, mikäli kohderyhmäsi osuu yksiin Bingin käyttäjien kanssa. 

Myös esimerkiksi niissä tilanteissa, joissa alallasi on kova kilpailu ja useiden avainsanojen klikkihinnat ovat kalliita, saattaa olla järkevää hyödyntää Micfrosoft Microsoft Advertisingin kustannustehokkuutta ja maltillisempaa kilpailua.

Microsoft Advertising tarjoaa siis monia etuja, jotka tekevät siitä erinomaisen lisän Google Adsin rinnalle. Alhaisemmat kustannukset, parempi kannattavuus ja erilainen käyttäjäkunta ovat tärkeimmät syyt, miksi sinunkin kannattaa harkita Microsoft Advertisingia osana digitaalista markkinointistrategiaasi.

Kiinnostaisiko sinuakin saavuttaa lisää kauppaa ja kuumia liidejä hakukonemarkkinoinnilla? Google Ads -markkinoinnin ohella teemme Bing-mainontaa asiakkaillemme!

 

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää