• Hakukoneoptimointi

Miksi jäsennellyt tiedot tulisi olla osa sivustosi hakukoneoptimointia

Mitä on jäsennelty tieto ja miten liiketoimintasi siitä hyötyy Jäsennelty tieto (engl. structured data) on semanttinen, sivuston sisäinen merkintä, joka auttaa hakukoneita paremmin ymmärtämään ja indeksoimaan sivustosi sisältöä. Kun lisäät strukturoitua dataa sivustosi HTML:ään, parannat yrityksesi sijoittumista hauissa ja samalla rikastat käyttäjän hakukokemusta. Kun hakukoneen botit imuroivat sivustollesi lisättyä jäsenneltyä tietoa, tämä näkyy hakutuloksissa nk. rich […]

SDM logo

Digimarkkinointi

Mitä on jäsennelty tieto ja miten liiketoimintasi siitä hyötyy

Jäsennelty tieto (engl. structured data) on semanttinen, sivuston sisäinen merkintä, joka auttaa hakukoneita paremmin ymmärtämään ja indeksoimaan sivustosi sisältöä. Kun lisäät strukturoitua dataa sivustosi HTML:ään, parannat yrityksesi sijoittumista hauissa ja samalla rikastat käyttäjän hakukokemusta.

Kun hakukoneen botit imuroivat sivustollesi lisättyä jäsenneltyä tietoa, tämä näkyy hakutuloksissa nk. rich snippets -katkelmina. Esimerkiksi kun haet lihapullareseptia Googlessa, osaan tuloksista liittyy valokuvia ja arvioita. Katkelmissa näkyy myös arvioitu valmistusaika ja kalorimäärä. Tämän mahdollistaa sivustosi koodiin lisätty jäsennelty tieto.

Jäsennelty tieto rich snippet

Vaikka jäsennelty tieto on ollut olemassa jonkin aikaa, yritykset eivät ole osanneet täysin hyödyntää sen potentiaalia hakukoneoptimoinnissa. Kansainväliset SEO-asiantuntijat ennustavat jäsennellyn tiedon olevan yksi alkaneen vuoden kuumimpia keinoja orgaanisen haun parantamisessa. Backlinkon Brian Dean on sisältänyt jäsennellyn datan listaansa Googlen rankkaustekijöistä.

Microformats, RDFa, JSON-LD…anteeksi kuinka?

Mikroformaatit, RDFa, Microtiedot ja JSON-LD ovat esimerkkejä jäsennellyn tiedon syntakseista, jotka lisätään sivuston HTML-koodiin. Syntaksien avulla merkitset yrityksesi sivuston sisältöä, joka näkyy myöhemmin hakutuloksissa rich snippets -katkelmina. Mikä näistä sitten toimii parhaiten? Sen määrittelee sisältö, jota haluat korostaa hakutuloksissa. Osa syntakseista on helppokäyttöisempiä kuin toiset, joten suosittelen, että arvioit sopivuuden oman HTML-koodausosaamisen mukaan tai palkkaat devaajan fiksaamaan koodin puolestasi.

Esimerkkejä jäsenneltyjen tietojen käytöstä yrityksissä

Tässä muutamia esimerkkejä merkinnöistä, joita voit monipuolisesti hyödyntää digitaalisessa markkinoinnissasi:

Tuotteet-merkintä (Product markup)

Käyttämällä tuotteet-merkintää sivustollasi, autat hakukoneita paremmin indeksoimaan ja näyttämään tietoa tuotteistasi. Tämä tuo lisäpotkua tuotteittesi näkyvyyteen hakutulossivuilla. Elementtejä, joita voi korostaa ovat mm.: tuotekuvaus, tuotteen valmistaja, tuotteen brändinimi, tuotearviot, tuotteen koko ja väri.

Jäsennelty tieto rich snippet verkkokauppa

Tarjous-merkintä (Offer markup)

Tarjous-merkinnällä voit sisällyttää yksityiskohtaista tietoa tuotteen hinnasta, saatavuudesta ja valuutasta. Voit myös lisätä näkyviin vaikkapa maksutavat hakutuloksiin.

Tapahtumat-merkintä (Event markup)

Jos yrityksesi on tapahtumajärjestäjä, yrityksesi sivustolla on aikataulu tai järjestät muita kaupallisia tapahtumia, jäsennellyllä datalla voit helpottaa hakukoneen botin crawlia ja varmistaa tapahtumien tiedon indeksoinnin. Tapahtumat-merkintä tehostaa markkinointiasi suoraan hakutulossivulla antamalla potentiaalisille asiakkaille todella arvokasta tietoa tapahtumien päivämääristä ja tapahtumapaikoista.

Jäsennelty tieto rich snippet tapahtuma

Paikalliset yritykset –merkintä (Local business markup)

Saat yrityksesi näkyviin paikallisissa hakutuloksissa lisäämällä “Paikalliset yritykset”- ja “Postinumero”-merkinnät sivustosi HTML:ään. Jäsennellyllä tiedolla voidaan näyttää esim. yrityksesi käyntiosoite, aukioloajat ja puhelinnumero, jotka auttavat asiakkaitasi löytämään sinut ja yrityksesi.

Organisaatio-merkintä (Organization markup)

Edistä yrityksesi brändinäkyvyyttä organisaatio-merkinnällä. Voit laajentaa Knowledge Graphia logolla, puhelinnumerolla, sijainnilla ja sosiaalisen median profiililla.

Jäsennelty tieto rich snippet knowledge graph

Yhteenveto

Paranna entisestään yrityksesi hakukonenäkyvyyttä lisäämällä jäsenneltyä tietoa sivustosi HTML-koodin. Jäsennelty tieto on loistava keino optimoida sivustoasi hakukoneille korostamalla tiettyjä sisältöjä. Jäsennellyn tiedon avulla voit merkitä mm.: tuotteita, tarjouksia, aikataulutettuja tapahtumia tai jopa yrityksesi “knowledge graph’in” brändihakujen tuloksiin. Jäsennelty data tuo todistettavasti lisää hyvälaatuista liikennettä sivustollesi.

Jos haluat kuulla lisää, miten voit hyödyntää jäsenneltyjä tietoja liiketoiminnassasi, niin ota yhteyttä!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää