Mitä on jäsennelty tieto ja miten liiketoimintasi siitä hyötyy
Jäsennelty tieto (engl. structured data) on semanttinen, sivuston sisäinen merkintä, joka auttaa hakukoneita paremmin ymmärtämään ja indeksoimaan sivustosi sisältöä. Kun lisäät strukturoitua dataa sivustosi HTML:ään, parannat yrityksesi sijoittumista hauissa ja samalla rikastat käyttäjän hakukokemusta.
Kun hakukoneen botit imuroivat sivustollesi lisättyä jäsenneltyä tietoa, tämä näkyy hakutuloksissa nk. rich snippets -katkelmina. Esimerkiksi kun haet lihapullareseptia Googlessa, osaan tuloksista liittyy valokuvia ja arvioita. Katkelmissa näkyy myös arvioitu valmistusaika ja kalorimäärä. Tämän mahdollistaa sivustosi koodiin lisätty jäsennelty tieto.
Vaikka jäsennelty tieto on ollut olemassa jonkin aikaa, yritykset eivät ole osanneet täysin hyödyntää sen potentiaalia hakukoneoptimoinnissa. Kansainväliset SEO-asiantuntijat ennustavat jäsennellyn tiedon olevan yksi alkaneen vuoden kuumimpia keinoja orgaanisen haun parantamisessa. Backlinkon Brian Dean on sisältänyt jäsennellyn datan listaansa Googlen rankkaustekijöistä.
Microformats, RDFa, JSON-LD…anteeksi kuinka?
Mikroformaatit, RDFa, Microtiedot ja JSON-LD ovat esimerkkejä jäsennellyn tiedon syntakseista, jotka lisätään sivuston HTML-koodiin. Syntaksien avulla merkitset yrityksesi sivuston sisältöä, joka näkyy myöhemmin hakutuloksissa rich snippets -katkelmina. Mikä näistä sitten toimii parhaiten? Sen määrittelee sisältö, jota haluat korostaa hakutuloksissa. Osa syntakseista on helppokäyttöisempiä kuin toiset, joten suosittelen, että arvioit sopivuuden oman HTML-koodausosaamisen mukaan tai palkkaat devaajan fiksaamaan koodin puolestasi.
Esimerkkejä jäsenneltyjen tietojen käytöstä yrityksissä
Tässä muutamia esimerkkejä merkinnöistä, joita voit monipuolisesti hyödyntää digitaalisessa markkinoinnissasi:
Tuotteet-merkintä (Product markup)
Käyttämällä tuotteet-merkintää sivustollasi, autat hakukoneita paremmin indeksoimaan ja näyttämään tietoa tuotteistasi. Tämä tuo lisäpotkua tuotteittesi näkyvyyteen hakutulossivuilla. Elementtejä, joita voi korostaa ovat mm.: tuotekuvaus, tuotteen valmistaja, tuotteen brändinimi, tuotearviot, tuotteen koko ja väri.
Tarjous-merkintä (Offer markup)
Tarjous-merkinnällä voit sisällyttää yksityiskohtaista tietoa tuotteen hinnasta, saatavuudesta ja valuutasta. Voit myös lisätä näkyviin vaikkapa maksutavat hakutuloksiin.
Tapahtumat-merkintä (Event markup)
Jos yrityksesi on tapahtumajärjestäjä, yrityksesi sivustolla on aikataulu tai järjestät muita kaupallisia tapahtumia, jäsennellyllä datalla voit helpottaa hakukoneen botin crawlia ja varmistaa tapahtumien tiedon indeksoinnin. Tapahtumat-merkintä tehostaa markkinointiasi suoraan hakutulossivulla antamalla potentiaalisille asiakkaille todella arvokasta tietoa tapahtumien päivämääristä ja tapahtumapaikoista.
Paikalliset yritykset –merkintä (Local business markup)
Saat yrityksesi näkyviin paikallisissa hakutuloksissa lisäämällä “Paikalliset yritykset”- ja “Postinumero”-merkinnät sivustosi HTML:ään. Jäsennellyllä tiedolla voidaan näyttää esim. yrityksesi käyntiosoite, aukioloajat ja puhelinnumero, jotka auttavat asiakkaitasi löytämään sinut ja yrityksesi.
Organisaatio-merkintä (Organization markup)
Edistä yrityksesi brändinäkyvyyttä organisaatio-merkinnällä. Voit laajentaa Knowledge Graphia logolla, puhelinnumerolla, sijainnilla ja sosiaalisen median profiililla.
Yhteenveto
Paranna entisestään yrityksesi hakukonenäkyvyyttä lisäämällä jäsenneltyä tietoa sivustosi HTML-koodin. Jäsennelty tieto on loistava keino optimoida sivustoasi hakukoneille korostamalla tiettyjä sisältöjä. Jäsennellyn tiedon avulla voit merkitä mm.: tuotteita, tarjouksia, aikataulutettuja tapahtumia tai jopa yrityksesi “knowledge graph’in” brändihakujen tuloksiin. Jäsennelty data tuo todistettavasti lisää hyvälaatuista liikennettä sivustollesi.
Jos haluat kuulla lisää, miten voit hyödyntää jäsenneltyjä tietoja liiketoiminnassasi, niin ota yhteyttä!