• Hakukoneoptimointi

Miksi jäsennellyt tiedot tulisi olla osa sivustosi hakukoneoptimointia

Mitä on jäsennelty tieto ja miten liiketoimintasi siitä hyötyy Jäsennelty tieto (engl. structured data) on semanttinen, sivuston sisäinen merkintä, joka auttaa hakukoneita paremmin ymmärtämään ja indeksoimaan sivustosi sisältöä. Kun lisäät strukturoitua dataa sivustosi HTML:ään, parannat yrityksesi sijoittumista hauissa ja samalla rikastat käyttäjän hakukokemusta. Kun hakukoneen botit imuroivat sivustollesi lisättyä jäsenneltyä tietoa, tämä näkyy hakutuloksissa nk. rich […]

SDM logo

Digimarkkinointi

Mitä on jäsennelty tieto ja miten liiketoimintasi siitä hyötyy

Jäsennelty tieto (engl. structured data) on semanttinen, sivuston sisäinen merkintä, joka auttaa hakukoneita paremmin ymmärtämään ja indeksoimaan sivustosi sisältöä. Kun lisäät strukturoitua dataa sivustosi HTML:ään, parannat yrityksesi sijoittumista hauissa ja samalla rikastat käyttäjän hakukokemusta.

Kun hakukoneen botit imuroivat sivustollesi lisättyä jäsenneltyä tietoa, tämä näkyy hakutuloksissa nk. rich snippets -katkelmina. Esimerkiksi kun haet lihapullareseptia Googlessa, osaan tuloksista liittyy valokuvia ja arvioita. Katkelmissa näkyy myös arvioitu valmistusaika ja kalorimäärä. Tämän mahdollistaa sivustosi koodiin lisätty jäsennelty tieto.

Jäsennelty tieto rich snippet

Vaikka jäsennelty tieto on ollut olemassa jonkin aikaa, yritykset eivät ole osanneet täysin hyödyntää sen potentiaalia hakukoneoptimoinnissa. Kansainväliset SEO-asiantuntijat ennustavat jäsennellyn tiedon olevan yksi alkaneen vuoden kuumimpia keinoja orgaanisen haun parantamisessa. Backlinkon Brian Dean on sisältänyt jäsennellyn datan listaansa Googlen rankkaustekijöistä.

Microformats, RDFa, JSON-LD…anteeksi kuinka?

Mikroformaatit, RDFa, Microtiedot ja JSON-LD ovat esimerkkejä jäsennellyn tiedon syntakseista, jotka lisätään sivuston HTML-koodiin. Syntaksien avulla merkitset yrityksesi sivuston sisältöä, joka näkyy myöhemmin hakutuloksissa rich snippets -katkelmina. Mikä näistä sitten toimii parhaiten? Sen määrittelee sisältö, jota haluat korostaa hakutuloksissa. Osa syntakseista on helppokäyttöisempiä kuin toiset, joten suosittelen, että arvioit sopivuuden oman HTML-koodausosaamisen mukaan tai palkkaat devaajan fiksaamaan koodin puolestasi.

Esimerkkejä jäsenneltyjen tietojen käytöstä yrityksissä

Tässä muutamia esimerkkejä merkinnöistä, joita voit monipuolisesti hyödyntää digitaalisessa markkinoinnissasi:

Tuotteet-merkintä (Product markup)

Käyttämällä tuotteet-merkintää sivustollasi, autat hakukoneita paremmin indeksoimaan ja näyttämään tietoa tuotteistasi. Tämä tuo lisäpotkua tuotteittesi näkyvyyteen hakutulossivuilla. Elementtejä, joita voi korostaa ovat mm.: tuotekuvaus, tuotteen valmistaja, tuotteen brändinimi, tuotearviot, tuotteen koko ja väri.

Jäsennelty tieto rich snippet verkkokauppa

Tarjous-merkintä (Offer markup)

Tarjous-merkinnällä voit sisällyttää yksityiskohtaista tietoa tuotteen hinnasta, saatavuudesta ja valuutasta. Voit myös lisätä näkyviin vaikkapa maksutavat hakutuloksiin.

Tapahtumat-merkintä (Event markup)

Jos yrityksesi on tapahtumajärjestäjä, yrityksesi sivustolla on aikataulu tai järjestät muita kaupallisia tapahtumia, jäsennellyllä datalla voit helpottaa hakukoneen botin crawlia ja varmistaa tapahtumien tiedon indeksoinnin. Tapahtumat-merkintä tehostaa markkinointiasi suoraan hakutulossivulla antamalla potentiaalisille asiakkaille todella arvokasta tietoa tapahtumien päivämääristä ja tapahtumapaikoista.

Jäsennelty tieto rich snippet tapahtuma

Paikalliset yritykset –merkintä (Local business markup)

Saat yrityksesi näkyviin paikallisissa hakutuloksissa lisäämällä “Paikalliset yritykset”- ja “Postinumero”-merkinnät sivustosi HTML:ään. Jäsennellyllä tiedolla voidaan näyttää esim. yrityksesi käyntiosoite, aukioloajat ja puhelinnumero, jotka auttavat asiakkaitasi löytämään sinut ja yrityksesi.

Organisaatio-merkintä (Organization markup)

Edistä yrityksesi brändinäkyvyyttä organisaatio-merkinnällä. Voit laajentaa Knowledge Graphia logolla, puhelinnumerolla, sijainnilla ja sosiaalisen median profiililla.

Jäsennelty tieto rich snippet knowledge graph

Yhteenveto

Paranna entisestään yrityksesi hakukonenäkyvyyttä lisäämällä jäsenneltyä tietoa sivustosi HTML-koodin. Jäsennelty tieto on loistava keino optimoida sivustoasi hakukoneille korostamalla tiettyjä sisältöjä. Jäsennellyn tiedon avulla voit merkitä mm.: tuotteita, tarjouksia, aikataulutettuja tapahtumia tai jopa yrityksesi “knowledge graph’in” brändihakujen tuloksiin. Jäsennelty data tuo todistettavasti lisää hyvälaatuista liikennettä sivustollesi.

Jos haluat kuulla lisää, miten voit hyödyntää jäsenneltyjä tietoja liiketoiminnassasi, niin ota yhteyttä!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää