• Markkinointi

Älä tuhlaa rahojasi! Asenna Google Ads tulosseuranta

Kuten kaikessa digitaalisessa markkinoinnissa, tulosten seuraaminen on se, millä muut mainosmediat voitetaan tehokkuudessa.

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Jos et asenna Google Ads kampanjaasi kunnon seurantaa konversioille ja myynneille, tuhlaat 100% varmasti rahaa. Että pystyt maksimoimaan Ads mainontasi sijoitetun pääoman tuoton (ROI, Return On Investment), täytyy sinun seurata koko myyntiprosessiasi hakusanoista asiakkaisiin asti.

Kuten kaikessa digitaalisessa markkinoinnissa, tulosten seuraaminen on se, millä muut mainosmediat voitetaan tehokkuudessa.

”If you don’t track your Google Adwords campaigns, you might as well stop your advertising” – Andrew Lolk.

Google Ads PPC-kampanjan runko:

  1. Kampanjan asetukset.
  2. Suunnittelu takaa tuloksen.
  3. Hakusanatutkimus.
  4. Luo varteenotettava tarjous.
  5. Kirjoita huomiota herättävät mainokset.
  6. Rakenna hyvin konvertoituva laskeutumissivu.
  7. Asenna tulosseuranta.

Ads tulosseuranta

Google Ads mainonnan seuranta on parantunut jatkuvasti ja linkittämällä Google Analytics tilisi Adsiin, saat vielä lisää tietoa kampanjasi tehokkuudesta. Keskitytään me kuitenkin tässä blogissa vain siihen, että saamme toimivan tulosseurannan Ads kampanjaasi.

Tulosseurannan avulla selvität helposti, miten tehokasta Ads mainontasi oikeasti on. Seurannan avulla kampanjasi optimoiminen on myös todella paljon helpompaa.

Verkkokauppiaat:

Google Ads tulosseurannan avulla pystyt selvittämään hakusanan tarkkuudella, miten paljon kampanjasi on tuonut kassaasi rahaa. Se on juuri se syy, miksi me teemme Ads mainontaa, sillä sen tehoa ei tarvitse arvailla, sen näkee suoraan kampanjan luvuista.

Esim. jos myyt huppareita verkossa näet, että hakusanalla ”musta huppari” yhden kaupan hinta on 6,70€ eli, että saat yhden hupparin myytyä täytyy sinun käyttää 6,70 € klikkeihin. Jos katteesi per huppari on 20€, olet jo 13,30€ voitolla.

Näin näet, että voittomarginaalisi on melkoisen suuri ja voit harkita nostatko hakusanan tarjousta hieman, koska saamalla enemmän klikkejä myyt enemmän huppareita ja tienaat enemmän.

Muut Ads mainostajat:

Jos et ole verkkokauppias, tulosseuranta on silti tärkeä osa kampanjaasi. Myyt sitten tuotetta tai palvelua, on verkkosivujesi tarkoitus saada sinulle yhteydenottoja eli liidejä (ihmisiä/yrityksiä), jotka ovat kiinnostuneita palvelustasi tai tuotteestasi. Erittäin yksinkertaisen matematiikan avulla pystyt laskemaan, mikä on se hinta, mikä sinun kannattaa yhdestä liidistä maksaa.

Laske keskikauppasi suuruus ja seuraa montako liidiä tarvitset keskimäärin yhden kaupan varmistamiseen. Jos lasket, että bisneksesi kannattaa, jos yhden kaupan kulut ovat 200€ ja saat yhden kaupan aikaiseksi kymmenestä yhteydenotosta.

Tällöin liidin maksimihinnan voi laskea seuraavasti:

Kaupan kulut / tarvittava liidien määrä eli 200€/10 = 20€.

Kunhan siis pidät huolen, että kampanjasi konversio hinta pysyy alle 20€ ja, että saat Adsin kautta tulleista liideistä aina myytyä yhdelle kymmenestä, on Ads mainontasi kannattavaa.

 

Miten tulosseuranta asennetaan?

Että pystyt asentamaan Ads tulosseurannan, tulee sinun kirjautua Ads tiliisi. Valikosta ”työkalut” löydät ”Tulokset” välilehden, klikkaa sitä.

Google adwords tulokset

Tämän jälkeen klikkaa punaista nappia ”+TULOS”.

tuloksen luominen

Anna tulokselle kuvaava nimi. Esimerkissä käytetty ”Yhteydenotto”, verkkokauppiaalla se olisi esim. ”myynti” tai ”valmis kauppa”. Valitse tuloksen lähteen tyypiksi verkkosivu.

Tuloksen nimeäminen

Seuraavalla sivulla pystyt määrittämään tuloksesi yksityiskohdat. Se voi alkuun näyttää pelottavan monimutkaiselta, mutta sitä se ei ole. Sinun tarvitsee vain syöttää seuraavat tiedot:

Tulosluokka:

  • Alasvetovalikosta voit valita tuloksesi tyypiksi muu, ostos/myynti, kirjautuminen, viittaus tai avainsivunnäyttökerta. (käytännössä valinnallasi ei ole väliä, valitse seuraamaasi tulosta parhaiten kuvaava luokka.)

Tulosikkuna:

  • Miten kauan klikkaajaa seurataan, voit valita ajan yhdestä viikosta – 90 päivään asti. Tarkoittaa, miten kauan klikkauksesta saa kulua aikaa tuloksen syntymiseen.

Tuloksen arvo:

  • Jokaisella tuloksella on sama arvo. (Tähän voit syöttää sen arvon minkä laskit ylempänä olevan maksimi hinta, minkä voit liidistä maksaa. Tällöin jokainen yhteydenotto on 20€ arvoinen.)
  • Jokaisella tuloksella voi olla eri arvo. (Seurantakoodia muokkaamalla pystyt saamaan ostoksen kokonaisarvon suoraan Adsiin ja näet euron tarkkuudella kampanjasi myynnin. Tämä on hieman edistyneempi tekniikka – teemme tulevaisuudessa ohjeen myös tähän.)
  • Älä määritä arvoa. (Tulokselle ei määritetä erikseen arvoa.)

Sivunkuvauskieli:

  • Lähes aina oletusarvo: HTML.

Seurantamittari:

  • Voit määrittää pienen ilmoituksen sivullesi, että käytät googlen site stats seurantaa.
  • Voit myös olla lisäämättä ilmoitusta.

Lisäasetukset:

  • Näyttötulosseurannan pituus, arvoksi voit valita 1 -90 päivää. (Näyttötulos tarkoittaa sitä, kun joku näkee mainoksesi, mutta ei klikkaa sitä ja saapuu sivuillesi muuta kautta ja suorittaa tuloksen.)

tuloksen asetusten vaihtoehdot

Kun olet valinnut liiketoimintaasi sopivat arvot, klikkaa tallenna ja jatka.

Jos ylläpidät itse sivustoasi valitse ”teen itse muutokset koodiin” ja kopio kentässä oleva koodi ja lisää se ”kiitos tilauksestasi/yhteydenotostasi” sivulle, omaan verkkosivustoosi.

Jos et osaa itse lisätä koodia, toimita koodi verkkovastaavallesi joka sitten lisää koodin.

Tulosseuranta koodi

Tässä siis Google Ads kampanjan seurannan perusteet. Tämä on myös Ads – koulun seitsemäs ja viimeinen blogi. Näiden oppien avulla, täysin uusi Ads mainostajakin pystyy välttämään pahimmat virheet ja lopulta saamaan itselleen tuottoisan kampanjan.

Ero siinä, että saa Ads kampanjan pyörimään siihen, että saa Ads kampanjan tuottaamaan on melko iso, jos haluat ottaa varman päälle ja saada todistettavasti tuottavaa markkinointia, mikä tuo sinun kassaasi enemmän euroja kuin sieltä vie, ota meihin yhteyttä.

Me rakentelemme jatkuvasti kampanjoita, mitä erilaisimmille toimialoille ja autamme sinua mielellämme.

 

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää