• Hakukoneoptimointi

Mikä on Google-rangaistus ja mistä tiedän, olenko saanut sen?

Google-rangaistuksella on huono maine, mutta se harvoin on syy, miksi sivustosi hakutulokset laskevat.

SDM logo

Digimarkkinointi

Jos olet tutustunut hakukoneoptimointiin, olet varmasti törmännyt pahaenteiseen sanaan ”Google Penalty”. Google-rangaistus tarkoittaa sitä, että rangaistuksen perusteella sivustonne poistetaan Googlesta, ja näin ollen verkkosivujesi orgaaninen liikenne romahtaa.

Google Penalty (eli ”Google-rangaistus”) -käsitettä käytetään kuitenkin usein hyvin löyhästi. Monesti verkkosivujen lasku orgaanisissa sijoituksissa tulkitaan rangaistukseksi, vaikka todellisuudessa lasku saattaa johtua Googlen algoritmimuutoksesta tai lukuisista muista tekijöistä.

Tässä kirjoituksessa avaan Google-rangaistuksen ja algoritmimuutosten takia tapahtuvien sijoitusten laskujen eroja ja kerron tarkemmin siitä, mitkä tekijät vaikuttavat siihen, että sivustolle lyödään Google-rangaistus. Lisäksi kerron, miten pitää toimia, jos sivustoon kohdistuu Google-rangaistus.

Mikä ihmeen Google-rangaistus?

Jotta jatkossa vältytään käsitteiden väärinymmärryksistä, tehdään yksi asia heti selväksi. Ainut rangaistus, mitä Googlelta voi saada, on niin sanottu ”manuaalinen toimenpide”. Kuten nimi antaa ymmärtää, manuaalinen toimenpide on Google työntekijän manuaalisesti asettama rangaistus, joka estää sivustoa, tai osaa siitä, näkymästä Googlen hakutuloksissa.

Meidän onneksemme Google kiltisti ilmoittaa Google Search Consolessa, jos sivustoon on asetettu manuaalinen toimenpide, eli jos sivusto on saanut Google-rangaistuksen.

Lisäksi, Google myös selkeästi kertoo meille, mitkä tekijät voivat johtaa rangaistuksen saamiseen Googlen verkkovastaavan laatusäännöissä ”Avoid the following techniques” -osiossa. Google-rangaistuksia jaellaan silloin kun Google-työntekijä havaitsee sivuston rikkovan kyseisiä sääntöjä eli yrittää hämätä tai manipuloida Googlea tavalla tai toisella:

 

Sivustoni orgaaniset sijoitukset laskivat, olenko saanut Google rangaistuksen?

On turha spekuloida, onko sivustoon lätkitty Google-rangaistus, sillä sen tiedon saat suoraan Google Search Consolesta. Jos Google Search Consolen ”manuaaliset toimenpiteet” -sivun kohdalla on rasti ja teksti ”Ongelmia ei havaittu”, sivustoon ei ole kohdistettu manuaalista toimenpidettä, eli sivustoa ei ole rangaistu.

No miksi sijoitukset ovat sitten laskeneet? Lukuiset tekijät kuten esimerkiksi muuttunut kilpailutilanne tai tekniset viat vaikuttavat sijoituksiin. Näiden lisäksi Googlen algoritmimuutos on voinut johtaa sijoitusten laskuun. On kuitenkin mainittava, että algoritmimuutosta, joka on vaikuttanut negatiivisesti sivustonne sijoituksiin, ei voida kutsua rangaistukseksi (vaikka se tuntuu siltä).

Algoritmimuutokset voivat kyllä dramaattisesti vaikuttaa sivuston hakukonenäkyvyyteen ja sijoituksiin, niin positiivisesti kuin negatiivisesti. Tämän takia kyseistä tilannetta ei voida tulkita rangaistukseksi, sillä algoritmimuutokset johtavat aina siihen, että jotkut sivut nousevat ja jotkut laskevat.

 

Miten toimia, jos sivustoon kohdistuu Google-rangaistus, eli manuaalinen toimenpide?

Mikäli sivustoonne kohdistuu Google-rangaistus, ensimmäisenä täytyy katsoa Google Search Consolesta miksi sivustoa on rangaistu. Search Consolesta saat myös ohjeita siitä, mitä muutoksia pitää tehdä sivustolle, jotta rangaistus poistuu. Manuaalisten toimenpiteiden ohjeistuksessa löytyy luettelo manuaalisista toimenpiteistä (rangaistuksista) sekä niiden korjausohjeet.

Tosin, jos sijoitukset ovat laskeneet muusta syystä kuin Google rangaistuksesta, sijoitusten palauttamiselle ei ole suoraviivaisia ohjeita. Tässä tapauksessa täytyy tutkia tarkemmin, mitkä tekijät ovat voineet vaikuttaa sijoitusten laskuun.

Yhteenveto

Tällä kirjoituksella halusin selventää muutamia kysymyksiä, jotka usein tulevat esille;

  1. Missä tilanteessa sivustoni voi saada Google-rangaistuksen?

Käyttämällä ”likaisia” tekniikoita hakukoneoptimoinnissa (kuten esimerkiksi ulkoisten linkkien ostamista). Kaikki kyseiset metodit ovat selkeästi listattu Googlen verkkovastaavan laatusäännöissä -dokumentissa. Jos teet hakukoneoptimointia säännönmukaisesti, riskisi saada Google-rangaistus on erittäin pieni.

  1. Jos teen asian X, saanko Google-rangaistuksen?

Jos asia X rikkoo Googlen verkkovastaavan laatusääntöjä niin kyllä, voit saada rangaistuksen. Jos asia X ei noudata hakukoneoptimoinnin parhaita ja toimiviksi todettuja tapoja, mutta ei myöskään riko Googlen verkkovastaavan laatusääntöjä, hakusanat, jota yritetään nostaa kyseisellä metodilla eivät tule nousemaan yhtä tehokkaasti, kuin ns. oikein tehtynä. Sivustonne ei siis saa rangaistusta, tehdyt toimenpiteet eivät vain yksinkertaisesti riitä nostamaan hakusanojen sijoituksia.

  1. Miksi Google-rangaistus -termiä käytetään niin paljon, vaikka kyse harvemmin on oikeasta rangaistuksesta?

Voi vain olla yksinkertaisesti paljon helpompi sanoa, että sijoitukseen on vaikuttanut Google-rangaistus, kun kyse on todellisuudessa jokin paljon monimutkaisempi.

Ensi kerralla, kun joku puhuu teille Google-rangaistuksesta, pyydä raporttia rangaistuksesta Google Search Consolesta. Jos saat ladattua raportin, kyse on oikeasti Google-rangaistus. Jos ei, kyse on jostain muusta.

Haluatko tietää lisää Google-rangaistuksista ja hakukoneoptimoinnista? Ota yhteyttä!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää