• Hakukoneoptimointi

Metakuvaus – verkkosivuston sisäänheittäjä ja klikkausten kerääjä

Google on vuosien saatossa kokeillut useita eri merkkimääriä metakuvauksien suhteen. Mikä on tilanne tänä päivänä? Millä on oikeasti merkitystä? Tästä kirjoituksesta saat vastauksen näihin.

SDM logo

Digimarkkinointi

Metakuvaus on paljon puhuttu elementti sivustolla, johon törmätään usein hakukoneoptimointiin liittyvissä keskusteluissa. Useat miettivät, että mitä siihen pitäisi kirjoittaa ja kuinka paljon. Jotkut valveutuneet osaavat jopa kertoa, että ”Eihän sillä ole loppujen lopuksi merkitystä hakukonenäkyvyydelle”.

Tämä on osittain totta. Google on linjannut jo aikoja sitten, että metakuvaus ei ole iso tekijä sivuston orgaaniselle löydettävyydelle.

Kun kirjoitat houkuttelevan metakuvauksen, joka toimii ikään kuin sisäänheittäjä ja nostaa klikkausprosenttia, voit positiivisesti vaikuttaa sivun hakukonenäkyvyyteen.

Lisäksi Google näyttää hakutuloksissaan ajoittain 300 merkin mittaisia kuvauksia, jolloin sen klikattavuuden merkitys kasvaa.

Mikä on metakuvaus?

Metakuvaus on HTML-tagi, joka näkyy Googlen tai muun hakukoneen hakutuloksissa lyhyenä tekstipätkänä. Tagi on tiivistelmä yhden sivun keskeisestä sisällöstä, jolla pyritään houkuttelemaan kävijä klikkaamaan linkkiä. Metakuvaus on yksi elementti, jota hyödyntämällä saadaan parannettua yhden sivun klikattavuutta ja kasvatettua sivuston orgaanista liikennettä.

Mitä luontevampi ja houkuttelevampi kuvaus on, sitä suurempi todennäköisyys on, että kävijä klikkaa linkkiä.

Metakuvaus

Aikaisemmin metakuvauksen pituus sai olla enintään noin 160 merkkiä. Tähän tuli muutos marraskuussa 2017, jolloin Google pidensi metakuvauksien pituuden pisimmillään noin 300 merkkiin.

Tarkkaa lukemaa he eivät Googlella ole antaneet, koska ne ovat luotu dynaamisesti Googlen toimesta, mutta tutkimuksien ja käyttökokemuksien mukaan voit huoletta kirjoittaa enintään 300 merkin kuvauksen.

Tämä tarkoittaa sitä, että sinulla on nyt mahdollisuus luoda yhä enemmän houkuttelevampia kuvauksia parantaaksesi yksittäisen sivun klikattavuutta ja orgaanista liikennettä.

Jos haluat kuitenkin pelata täysin varman päälle, kirjoita korkeintaan 160 merkin pituisia metakuvauksia.

WordPress-julkaisujärjestelmään saatavilla olevalla Yoast SEO -lisäosalla voit helposti tarkistaa, että kirjoitat oikean mittaisia metatietoja.

Yoast SEO metatiedot

Jos et näe metatietojen pituuksia suoraan käyttämästäsi sisällönhallintajärjestelmästä, voit käyttää apunasi esimerkiksi tätä kätevää Highervisibilityn työkalua.

Kuinka kirjoitat hyvän metakuvauksen?

Seuraavaksi olen listannut tärkeimpiä tekijöitä, jotka on syytä ottaa huomioon metakuvauksia luodessa. Osa näistä saattaa olla sinulle tuttuja, jos muokkaat sivustoasi verkkosivuston hallinnassa aktiivisesti.

1. Luo toimintaa sekä ajatuksia herättävää sisältöä

Hakukoneiden käyttäjät lukevat useasti title-tagien lisäksi sen alapuolella olevat kuvaukset. Sen vuoksi on syytä panostaa myös kuvauksen sisältöön ja tehdä siitä mahdollisimman houkutteleva. Pyri kirjoittamaan sisältö niin, että klikkauksen houkutus kasvaa, kuten esimerkiksi lisäämällä kysymyksiä:

”Haluatko tietää, kuinka putkiremontti toteutetaan kerrostaloissa? Lue informatiivinen sisältö aiheesta ja tutustu putkiremonttien maailmaan”.

2. Sisällytä toimintakehote

Tämä kohta linkittyy hyvin pitkälti myös edelliseen. Metakuvauksiin on hyödyllistä lisätä jokin toimintakehote, joka tekee kuvauksesta elävämmän.

Pelkkä yleinen teksti alasivun sisällöstä ei välttämättä houkuta selaajaa klikkaamaan linkkiä.

Toimintakehotteet voivat olla esimerkiksi ”Ota yhteyttä” tai ”Tilaa uutiskirje” -mallisia kehotteita. Metakuvaus voitaisiin kirjoittaa esimerkiksi seuraavasti:

”Haluatko tietää, kuinka putkiremontti toteutetaan kerrostaloissa? Lue informatiivinen artikkeli ja tutustu putkiremonttien maailmaan. Ole myös rohkeasti yhteydessä , jos remontti on ajankohtaista”.

3. Kuvauksen on vastattava sisältöön

Yksi tärkeimmistä tekijöistä on se, että kuvaus vastaa sivun sisältöön, johon se on kirjoitettu. Vaikka Google ei pidä metakuvauksia tärkeänä tekijänä hakutulossijoituksiin, ei se tarkoita sitä, että se ei kävisi niitä läpi.

Google käy läpi kuvaukset ja tarkistaa, vastaavatko ne sivun sisältöön. Jos kuvaus ei hakukoneen mielestä vastaa lainkaan sisältöön, saattaa se rankaista sivustoa ja olla sijoittamatta sitä hakutuloksiin.

Lisäksi tämä todennäköisesti kasvattaa sivuston välitöntä poistumista, mikä ei välttämättä ole sivustolle ideaali tilanne.

4. Sisällytä hakusana tai -lauseke

Kun hakusana- tai lauseke vastaa sisältöä metakuvauksessa, todennäköisesti Google myös korostaa sen metakuvauksesta ja täten myös parantaa sen klikkausprosenttia. Parempi klikkausprosentti puolestaan tarkoittaa enemmän liikennettä orgaanisista hakutuloksista.

5. Pidä kuvaus uniikkina

Kaikki metakuvaukset kannattaa kirjoittaa uniikkeina eikä käyttää samoja tekstejä sivusta toiseen. Tällä tavoin pystyt myöhemmin tulkitsemaan paremmin, esimerkiksi minkälainen metakuvaus ohjaa paremmin klikkaukseen hakutuloksista.

6. Käytä aikasi viisaammin

Jos et saa itse kirjoitettua uniikkia tekstiä metakuvaukseen, on suositeltavaa jättää se tyhjäksi ja antaa Googlen tekoälyn poimia tekstipätkä siihen suoraan laskeutumissivulta. Sillä kyllä – monesti Google poimii metakuvauksen puolestasi, tai siitä huolimatta, että olet kirjoittanut sen huolella. 

Ahrefsin tekemän tutkimuksen mukaan ensimmäisen hakutulossivun tuloksissa Google kirjoittaa metakuvauksen uudelleen 62,78 % tapauksista – huolimatta siitä syötitkö sen itse vai et.

Jos yli puolissa tapauksissa käsin kirjoittamallasi metakuvauksella ei ole merkitystä edes klikkausprosenttiin, kannattaako sinun käyttää aikaasi siihen?

Jatkamalla lukemista kerron sinulle konkreettiset vinkit käytäntöön.

Vinkit käytäntöön

Suositus on tehdä yllä mainittuja toimenpiteitä ainakin sivustosi tärkeimmille alasivuille, jotka keräävät orgaanista liikennettä tai tulevat jaetuiksi sosiaalisen median alustoilla.

Metakuvauksia käytetään oletuksena myös Open Graph -metatagin kuvaustekstissä, joita näytetään sosiaalisen median alustoilla. Houkuttelevalla metakuvauksella voit parantaa klikkausprosenttiasi siis myös Facebookissa, LinkedInissä ja Twitterissä.

Jos haluat tietää enemmän hakukoneoptimoinnista ja siihen enemmän vaikuttavista tekijöistä, suosittelen sinua lataamaan Hakukoneoptimoinnin ostajan oppaan. Oppaasta saat selville:

  • Hakukoneoptimoinnin 3 tärkeintä osa-aluetta, jotka määrittävät yli 90 % tuloksista
  • Kuinka olemme saaneet sivustollemme 40 ykkössijoitusta Googlessa hakukoneoptimoinnin avulla ja miten sinä pystyt samaan
  • Kuinka muokkaat hakukoneoptimoinnin tuottamasta kävijävirrasta liidejä

Lataa ostajan opas

Lue lisää hakukoneoptimoinnista: Mikä ihmeen Core Web Vitals?

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää