Jos yrityksesi tekee digimarkkinointia, olet takuulla huomannut, kuinka kovaa vauhtia markkinointiteknologiat ovat kehittyneet. Kun kehitys on nopeaa ja vaihtoehtoja hurja määrä, voi olla hankalaa erottaa, mitkä työkalut ovat aidosti hyödyllisiä juuri sinun yrityksesi myynnin, liidinhankinnan tai muiden markkinointi- ja myyntitoimenpiteiden seurannan tarpeisiin.
Kuinka sitten valita ne oikeat markkinointiteknologiat juuri sinun yrityksesi tarpeisiin? Tämä blogi syventää ymmärrystäsi erilaisista teknologiaratkaisuista ja kuinka ne sopivat digitaalisen markkinoinnin strategiaasi MRACE®-viitekehyksen kautta tulkittuna.
Markkinoinnin teknologiat ja niihin kuuluva markkinoinnin automaatio ovat kokeneet viime vuosina merkittävän muutoksen. Markkinoinnin teknologioiden ottaminen vakavasti osaksi yritysten myyntiä ja markkinointia ei ole enää vain kaikista edistyneimpien teknologiatalojen ja pörssijättien yksinoikeus, ja oikotie henkeäsalpaaviin tuloksiin.
Päinvastoin – tänä päivänä markkinoinnin teknologiat ovat kaikkien ulottuvilla ja yritykset kaikilla toimialoilla ovat ottaneet käyttöönsä erilaisia myynnin ja markkinoinnin prosesseja nopeuttavia, helpottavia ja rikastavia työkaluja. Siksi on vaikeaa kuvitella, että nykytilanteessa monikaan yritys pystyy kilpailemaan parhaista asiakkaista vain stoalaisesti kylmiä kontaktilistoja läpi soittamalla.
Kun päätös uusien teknologioiden hyödyntämisestä osana myynnin prosesseja on tehty, mieleen tulevat kysymykset ovat tyypillisesti: mikä tai mitkä työkaluista meidän kannattaa valita? Mikä tai mitkä niistä palvelevat kaikista parhaiten meidän tarpeitamme?
Kysymys on aiheellinen, sillä vuonna 2022 erilaisia työkaluja on jo yli 10 000. Hyvin valittu teknologiapaketti on enemmän kuin osiensa summa ja niiden valinnassa on oleellista varmistaa kaksi asiaa:
- Valituilla teknologioilla voidaan osoittaa mitattava hyöty markkinoinnissa.
- Teknologiat toimivat saumattomasti yhdessä. Tiedon siiloutumisen riski on minimoitu.
Me SDM:llä teemme markkinointia ja mittaamme sen tehokkuutta MRACE® -mallin kautta. Tässä mallissa digitaalisen myynnin ja markkinoinnin vaiheet on jaettu Reach, Act, Convert ja Engage -vaiheisiin, joka jakaa asiakkaan elinkaaren selvästi erottuviin vaiheisiin. Jos malli ei ole vielä tuttu, voit käydä lukemassa siitä lisää täältä.
MRACE®-mallia pohjana käyttämällä kokosimme tähän artikkeliin 50 teknologiaa, jotka auttavat sinua vahvistamaan markkinointiprosessisi heikoimpia lenkkejä, kohottavat asiakaskokemusta ja tekevät toimenpiteistä mitattavia.
Markkinointiteknologiat: 50 erilaista työkalua digimarkkinointiin
Reach-vaihe: Tee itsesi löydettäväksi ja herätä yleisösi kiinnostus
Työkalut, joilla teet yrityksesi kohderyhmän löydettäväksi ja ohjaat sivustollesi relevanttia kävijävirtaa.
1. Google Analytics
Google Marketing Platformin sisällä toimiva Google Analytics ei juuri esittelyjä kaipaa. Google Analytics, tuttavallisesti GA, on varmasti maailman tunnetuin verkkosivujen liikenteen seurantaan, analysointiin ja raportointiin käytetty työkalu. Jo Reach-vaiheessa GA on lyömätön; oikein asennettuna näet sillä helposti, kuinka verkkosivuvierailijat päätyvät sivuillesi ja kuinka monta kertaa mainoksesi näytetään kävijälle kaikilla tämän käyttämillä laitteilla.
Lue lisää: Uuden sukupolven Google Analytics 4 on täällä: Ota haltuun perusasiat!
2. Similarweb
Similarweb on monelle tuttu työkalu siitä, että sen ilmaisella selainversiolla voi teettää arvion lähes minkä tahansa verkkosivun kuukausittaisesta kävijämäärästä. Similarweb tekee arvion keräämällä ja yhdistämällä dataa lukuisista, julkisista tietolähteistä kuten Googlen indeksistä. Reach-vaiheessa Similarweb on erinomainen työkalu yrityksellesi relevantin yleisön rakentamisessa ja näkyvyyden hahmottamisessa kilpailijoihin nähden.
3. Semrush
Semrush on digimarkkinointimaailman sveitsiläinen linkkuveitsi, joka yhdistetään usein hakukoneoptimointiin ja hakusanojen kartoittamiseen. Kun tavoitteena on tuoda relevantteja uusia kävijöitä sivustolle, nämä hakukoneoptimointiin ja analytiikkaan liittyvät toiminnallisuudet ovat välttämättömiä. Konepellin alla on paljon muutakin: Reach-vaiheessa Semrushin kilpailija-analyysiin sekä mainostukseen liittyvät työkalut ovat korvaamaton lisä.
4. Piwik Pro
Piwik Pro on tehokas työkalu verkkosivujen, sovellusten ja kirjautumissivujen takana olevan asiakaskäyttäytymisen analysointiin. Kuten Google Analytics, se sallii erilaisten dashboardien rakentamisen, mikä helpottaa päivittäisten metriikoiden tutkimista ilman suuriin datamääriin pureutumista. User flow -kaaviot auttavat ymmärtämään, kuinka asiakkaat tulevat verkkosivuillesi ja mitä he siellä tekevät, mikä on Reach-vaiheessa ensisijaisen tärkeää.
5. Screaming Frog
Screaming Frog on työkalu verkkosivujesi analysointiin hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. Sen lisäksi, että voit tutkia millä hakusanoilla verkkosivuillesi tullaan ja käyttää tietoa hyväksi verkkosivujesi sisällöntuotannossa, Screaming Frogin avulla näet reaaliajassa, puuttuuko joiltain sivuiltasi esimerkiksi title tageja, jotka kertovat sivun sisällön hakukoneelle ja vaikuttavat siten merkittävästi sivustosi löydettävyyteen.
6. Ahrefs
Ahrefs kuuluu monen SEO-asiantuntijan luottotyökaluihin. Ahrefsin tarjonta jakautuu viiteen tärkeimpään työkaluun, joita hyödyntämällä rakennat digimarkkinointistrategiallesi vahvan Reach-vaiheen.
Aloita tekemällä kilpailija-analyysi Site Explorer -työkalulla, auditoi oman verkkosivusi hakukonelöydettävyys Site Auditilla, selvitä tärkeimmät hakusanat Keywords Explorerilla, kehitä puhuttelevimmat sisältöideat Content Explorerilla ja jää seuraamaan tuloksia Rank Trackerilla.
7. Buzzsumo
Jotta yrityksesi ja brändisi verkkopresenssi on vakavasti otettava, luotettava ja ajankohtainen, yrityksesi täytyy puhutella tarkasti määriteltyjä ostajapersoonia heitä aidosti kiinnostavalla sisällöllä. Jos sisältöaiheiden ideointi tuntuu haastavalta, Buzzsumo voi auttaa analysoimaan sosiaalisen median, uutisten ja muiden medioiden trendaavia aiheita.
Jos et ole vielä kehittänyt vahvaa julkaisuverkostoa ja -kalenteria, Buzzsumo tarjoaa vinkkejä jopa siihen, milloin ja missä kanavissa uutisesi kannattaa julkaista ja listauksen eri aihealueiden asiantuntijoista, jotka voivat auttaa viestisi välittämisessä omille verkostoilleen.
8. Onalytica
Vaikuttajamarkkinointi on tehokas tapa tavoitella kohdeyleisöä erityisesti silloin, jos olet vielä alallasi suhteellisen uusi toimija ja koet, että sinun on hankalaa saada ääntäsi kuuluviin paremmin tunnettujen brändien joukosta. Onalytica on hyvä tapa aloittaa eri alojen vaikuttajien, ajatusjohtajien ja asiantuntijoiden profilointi sekä ottaa yhteyttä sinulle oleellisiin ja yrityksesi brändin kanssa samoja mielipiteitä ja arvoja jakaviin henkilöihin.
Voit etsiä vaikuttajia Onalytican omasta, 700 000 vaikuttajan tietokannasta ja olla heistä sopivimpiin yhteydessä suoraan sovelluksen kautta. Pääset myös analysoimaan vaikuttajayhteistyön tuloksia sovelluksen analytiikkatyökalun kautta.
9. Salesforce
Muistetaan heti ensimmäisenä, että Salesforce ei ole vain Reach-vaiheen työkalu. Sen tuoteperheen kymmenkunnasta vaihtoehdosta löytyy ratkaisu MRACE®-mallin jokaiseen vaiheeseen.
Salesforce tunnetaan parhaiten CRM-työkalustaan, mutta sovellusperhe tarjoaa ratkaisuja niin markkinoinnin automaatioon, myynnin kehittämiseen, asiakaspalveluun kuin analytiikkaan liittyen.
Salesforce Data Cloudilla keräät kaiken oleellisen tiedon tärkeimmistä asiakkaistasi ja hyödynnät Salesforcen algoritmejä segmentoinnissa sekä asiakaspolkujen hahmottamisessa, jotka alkavat jo ennen asiakkaan tuloa verkkosivuille. Tämä on tärkeä osa onnistunutta Reach-vaihetta. Kun tärkeimmät kontaktit ovat löytäneet verkkosivuillesi datan avulla luomasi asiakaspolun ansiosta, voit jatkaa polun kehittämistä kohti konversiota Salesforce Marketing Cloudin työkaluja hyödyntämällä (lue lisää tämän blogin kohdasta 27.)
10. Google Marketing Platform
Google Marketing Platform on toinen esimerkki digitaalisen markkinoinnin jalkauttamisen ja sen tehokkuuden mittaamisen työkaluista, joka on hyödyllinen monessa tilanteessa. Se on ylänimike (kirjoitushetkellä) kahdeksalle palvelulle, joista Search Ads 360 – vanhalta nimeltään Google Ads – on kaikista tunnetuin.
Googlen mainostajaverkosto on maailman mittavin, joten mainosten sijoittaminen sen hakutuloksiin on liki kenelle tahansa kannattava teko. Google Marketing Platformiin kuuluvalla Campaign Manager 360:lla voit tutkia mainosten toimivuutta ja Analyticsilla niiden vaikutusta verkkosivuston liikenteessä.
11. Adobe Experience Manager
Adoben Experience Manager on digitaalinen sisällönhallintajärjestelmä, jonka pinnan alta kuoriutuu työkalu tärkeimpien asiakassegmenttien ostopolkujen personointiin ja kirkastamiseen sisältöjen näkökulmasta.
Adobelle luonnolliseen tapaan Experience Managerissa brändin graafinen puoli on keskiössä. Sen kirkastamista ohjaavat Adoben tehokas tekoäly- ja algoritmimoottori, jonka avulla omnichannel-kampanjoiden luonti on laajuudesta huolimatta entistä helpompaa.
12. Dealfront
Suomalainen Leadfeeder ja saksalainen Echobot löivät hynttyyt yhteen ja lanseerasivat Dealfrontin, joka on tehokas tapa prospektoida verkkosivuillasi vierailevista yrityksestä potentiaalisia asiakkaita.
Verkkosivuvierailuista jää sivustolle Dealfrontin tunnistama jälki, vaikka asiakas ei jättäisi yhteydenottopyyntöä tai soittaisi suoraan myyjällesi. Vaikka et näe sivustolla vierailleen henkilön nimeä, myyjät hyötyvät valtavasti jo siitä tiedosta, minkä yrityksen väkeä sivustoillasi käy ja mitä he siellä tekevät.
Kun myyjä hahmottaa ostointention, eli kiinnostuksen olla sinun yritykseesi ostomielessä yhteydessä, hän voi perehtyä Dealfrontin kautta kootusti yritystä koskeviin viimeaikaisiin uutisiin, jotka voisivat tukea ostoaikeita.
Kuvakaappaus: ActiveCampaign
Act-vaihe: Vakuuta sivustovierailijat ja muuta heidät potentiaalisiksi asiakkaiksi sisällön avulla
Act-vaiheen tavoite on kääntää asiakkaat liideiksi ostajapersoonillesi relevantin sisällön avulla. Sisällöntuotantoon tulee panostaa, mutta harkitse lisäksi näitä työkaluja laadukkaiden konversioiden maksimoimiseksi.
13. Hotjar
Kaivamme Hotjarin työkalupakista silloin, kun haluamme selvittää verkkosivukävijöiden liikkeitä ja paikantaa vaikkapa sivustoa vaivanneita pullonkauloja. Hotjaria käytetään eniten verkkosivukäyntien nauhoittamiseen ja niin sanottujen heatmappien luomiseen.
Nauhoituksista nähdään konkreettisesti, miten asiakas navigoi verkkosivuilla ja mitä ongelmia hän verkkosivuilla kohtaa. Ongelmakohtien paikantaminen nauhoitteita katsomalla paljastaa usein enemmän tietoa kuin analytiikka itse, ja on siksi tehokas työkalu verkkosivujen optimointiin. Heatmapit näyttävät sinulle suoraan, mitkä osat sivustasi houkuttelevat sivustovierailijoita kaikista tehokkaimmin.
14. Microsoft Clarity
Kuten Hotjar, Microsoft Clarity on yksittäisten verkkosivukävijöiden vierailusessioiden nauhoittamiseen ja käyttäytymisen analysointiin erikoistunut työkalu. Siinä missä Hotjar tarjoaa lisäksi mahdollisuuden luoda vierailijoille tyytyväisyyskyselyitä, täysin ilmainen Clarity on verkkosivuvierailijalle näkymätön.
Clarity mahdollistaa vielä pari astetta syvemmän katsauksen verkkosivuvierailijoiden käyttäytymiseen. Tavallisen selailun lisäksi se mittaa jopa turhautumisesta johtuvia, peräkkäisiä nk. rageklikkauksia, tyhjiä klikkauksia ja ylenpalttisen selailun.
Mittausdataa hyödyntämällä Clarity luo analyyseja pitkän aikavälin käyttäytymistrendeistä, mikä auttaa sinua rakentamaan tärkeimpiä asiakkaitasi parhaalla tavalla palvelevan verkkosivun.
Lue lisää: Tekoäly ja hakukoneoptimointi
15. Optimizely
Verkkosivustojen- ja palvelujen kehitys vaatii paljon testaamista ja kehitystä, ennen kuin ne palvelevat kävijöitä parhaalla mahdollisella tavalla. Optimizely on testaamiseen keskittynyt palvelu, joka auttaa tekemään testidataan perustuvan päätöksen verkkopalvelun jokaisessa konversiopisteessä.
Optimizelyn laaja testi- ja optimointityökalurepertuaari kattaa esimerkiksi A/B- ja -monimuuttujatestauksen, verkkopalvelujen personoinnissa käytettävän feature toggle -ominaisuuden, sisällönhallinnan ja paljon muuta. Pitkäjänteisessä konversio-optimoinnissa on Act-vaiheessa suuri merkitys, ja Optimizelysta povataankin paljon pidetyn Google Optimizerin seuraajaa.
16. Hubspot
Hubspotista on muodostunut tunnettu tavaramerkki ja se kamppailee tunnettuudessa tyypillisesti Salesforcen kaltaisten markkinoinnin automaatio-, sisältömarkkinointi- ja sähköpostimarkkinointityökalujen kanssa.
Hubspotin sisällönhallintatyökalut ovat yksinään erinomaisia, mutta eivät vielä maata mullistavia. Se on kuitenkin arvokas kokonaisuus, sillä Act-vaiheessa luomiesi verkkosivujen, lomakkeiden ja muiden sisältöjen konvertoituminen ja muut metriikat ovat saman Hubspot-sateenvarjon alla koko ostopolun suunnittelun ajan.
17. WordPress
Maailman suosituin sisällönhallinta- ja verkkosivualusta WordPress on monelle tuttu, ja se ansaitsee päivänselvästi paikan Act-vaiheen tärkeimpien työkalujen joukosta. WordPress on avoimen lähdekoodin alusta, mikä tarkoittaa sitä, että sille on kehitetty myös valtava määrä erilaisia työkaluja ja lisäosia, jotka voi asentaa helposti suoraan WordPressin sovelluskirjaston kautta.
Markkinoijan, joka haluaa WordPressistä enemmän irti, kannattaakin katsoa alustaa sisällönhallintaa syvemmälle. Tiedon lähettäminen lomakkeilta automaattisesti markkinoinnin automaatiojärjestelmään tai integraatioiden luominen eri järjestelmien välillä on vain yksi esimerkki sen käyttömahdollisuuksien laajuudesta.
18. Wunderkind
Knoppitietoa: Wunderkind, entiseltä nimeltään BounceX, kehitti ja jopa patentoi ensimmäisenä teknologiayrityksenä tavan tunnistaa verkkosivuvierailijan aikomuksen poistua verkkosivulta.
Nykyisin Wunderkind on kuitenkin paljon muuta, ja se pyrkiikin deanonymisoimaan verkkosivuvierailijat analysoimalla ja tarkasti profiloimalla niiden käyttäytymistä. Wunderkind auttaa markkinoijaa tutkimaan tärkeimpien asiakkaiden käyttäytymistä monikanavaisesti, mikä on merkittävä voimavara taktisten viestikulmien suunnittelussa.
Suurimmat tehopisteet Wunderkind tarjoaa profiloinnin ja segmentoinnin jälkeen. Kun näkemys ostajapersoonasta on muodostettu, se tarjoaa mahdollisuuden lähettää yksittäisen asiakkaan kiinnostuksen mukaan räätälöityjä markkinointiviestejä sähköpostitse, SMS-viesteillä ja muissa mainoskanavissa.
19. Leadpages
Leadpages on helppokäyttöinen ja kohtuuhintainen standalone-ratkaisu verkkosivujen ja laskeutumissivujen tekoon. Intuitiivinen editori on helposti lähestyttävä kaikille taitotasoille, ja lisäksi työkalu antaa jatkuvasti käytännön vinkkejä juuri luomasi sivun konversio-optimointiin.
Leadpagesin työkalupakista löytyy myös valikoima Act-vaiheen konversioissa auttavia työkaluja, joilla onnistuu niin lomakkeiden, pop-upien kuin verkkosivuilla kohdennetuille yleisöille ilmestyvien notifikaatioiden rakentaminen.
20. Hello Bar
Tiesitkö, että tullessaan verkkosivuillesi sivuvierailijat etsivät reaktionomaisesti katseellaan yleensä sivun yläosasta löytyvää navigaatiota? Hello Barilla voit käyttää tämän tilaisuuden hyväksi ja luoda yläosaan ylimääräisen palkin, jolla voit ohjata asiakasta ostopolulla eteenpäin, esimerkiksi whitepaper-lataukseen tai ilmaisen kokeilujakson aloitussivulle.
Palkkien lisäksi Hello Barin valikoimasta löytyy joukko erilaisia sivun päälle ilmestyviä toimintakehotteita aina koko ruudun peittävästä nk. page takeover -mainoksista pienempiin ilmoituksiin.
Esimerkkejä Hello Barin toimintakehotekirjastosta. Lähde: WordPress.org
21. Typeform
Typeform on ennen kaikkea visuaalisesti miellyttävien lomakkeiden luomiseen erinomaisesti soveltuva työkalu. Kun työkalua tutkii hieman pintaa syvemmälle, se on todellisuudessa yllättävän tehokas tapa asiakkaiden parempaan ymmärtämiseen.
Lomakkeille on helppo rakentaa lyhyitä kyselypolkuja, joihin asiakas voi vastata joko lyhyillä, vapaamuotoisilla vastauksilla tai valita valmiiksi määrittelemistäsi vaihtoehdoista. Act-vaiheessa voit tehdä esimerkiksi asiakkaan kiinnostuksen kohteeseen tai sivun käytettävyyteen liittyvän kyselyn asiakaskokemuksen parantamiseksi ja viedä vastauksista saadun datan esimerkiksi CRM:ään tai markkinoinnin automaatiotyökaluun jatkokäsittelyä varten.
22. GetResponse
GetResponse on hieman vähemmän tunnettu markkinoinnin automaation ja sähköpostimarkkinoinnin työkalu, mutta se tarjoaa verrattain edullisesti tärkeimmät perustoiminnallisuudet yleisön kasvattamisesta myyntifunnelien rakentamiseen ja yksinkertaisiin automaatioihin.
Act-vaiheessa GetResponsen lomake- ja laskeutumissivutyökalut auttavat konvertoimaan verkkosivuvierailijat tunnistetuiksi asiakkaiksi. Intuitiivisen ja yksinkertaisen käyttöliittymän ansiosta käyttö onnistuu pienemmilläkin resursseilla, mutta kokemuksen karttuessa laajentamisvaraa on GetResponsen muihin työkaluihin, kuten nurturointiin ja liidien pisteytykseen.
23. Bynder
Bynder kuuluu maailman johtaviin Digital Asset Management (DAM) -sovelluksiin. Digitaaliset varat tarkoittavat markkinointikontekstissa kaikkia niitä kuvia, logoja, videoita ja graafisia elementtejä, joita tarvitaan brändisi kanssa yhtenäisen Act-vaiheen kampanjoiden rakentamiseen.
Muista DAM- ja CSM-sovelluksista Bynderin erottaa sen käyttöliittymä ja erinomainen skaalautuvuus huolimatta siitä, kuinka monen eri osaston tai maantieteellisen sijainnin perusteella markkinointivarojen näkyvyyttä halutaan hallita.
Jos haluat, että ikkunanmyyntiyrityksesi markkinointitiimi Uudellamaalla saa heille suunnatut markkinointivarat käyttöön, voit tehdä rajauksen helposti. Käyttöliittymä on intuitiivinen, ja tavallisen tiedostorakenteen sijaan Bynder tarjoaa verkkokauppamaisen näkymän kaikkiin saatavilla oleviin markkinointivaroihin.
24. Firebase (Google)
Firebase ei ole pelkästään verkkosivujen ja -palveluiden push-notifikaatioiden rakentamiseen tarkoitettu sovellus, vaikka se soveltuu erinomaisesti siihenkin. Firebase on Googlen mobiili- ja verkkosovellusten kehitysalusta, jonka kautta voit valjastaa Googlen omia palvelinresursseja sovelluksesi kehitykseen.
Kun linkität sovelluksesi Firebasen backend-infrastruktuuriin, saat heti käyttöösi kattavan valikoiman tehokkaasti konvertoivan verkko- tai mobiilisovelluksen luomiseen tarvittavia työkaluja. Firebasen käyttöön ei tarvita varsinaista koodaustaustaa, mutta mahdollisuudet kustomointiin ovat esimerkiksi aiemmin mainittua Hello Baria reippaasti kattavammat.
Convert-vaihe: Käännä yhteydenotot ja liidit kaupaksi
Convert-vaiheessa on sen nimensä mukaisesti tarkoitus saada luotua mahdollisimman laadukkaita konversioita, eli suoraa verkkokauppaa tai laadukkaita liidejä myynnin kontaktoitavaksi. Parhaat Convert-vaiheen prosessit syntyvät sulauttamalla yhteen tarkkaan harkitut teknologiat ja yrityksen kilpailuetua korostavat sisällöt.
Convert-vaiheen kontekstissa on vaikea olla puhumatta markkinoinnin automaatio- ja sähköpostityömarkkinointityökaluista, sillä niiden yhdistäminen laadukkaaseen sisältömarkkinointiin tuottaa tuloksia toimialasta huolimatta.
25. Klaviyo
Klaviyo on etenkinen verkkosivustoille sopiva markkinoinnin automaation työkalu, joka tarjoaa edullisempiin työkaluihin verrattuna hieman tarkemman näkymän asiakasdataan, hyvät raportointimahdollisuudet sekä erinomaisen valikoiman valmiita automaatipohjia.
Toiset työkalut soveltuvat paremmin verkkokauppaan ja toiset liidisivustoille. Monipuolisten verkkokauppaintegraatioiden ja moneen taipuvan automaatiotyökalun lisäksi Klaviyon dashboard-näkymä auttaa tuloksien tulkinnassa.
Kattavista integraatiomahdollisuudesta tulee huomoida se, että Klaviyo on suunniteltu parhaiten integroitumaan Shopify-verkkokauppa-alustan kanssa. Yhdistämällä nämä kaksi alustaa saat kaikista tarkimmin osto- ja käyttäytymisdatan suoraan verkkokaupasta ja voit käyttää tietoa suoraan segmentoinnin ja automaatioiden rakentamisen apuna.
26. Omnisend
Kuten Klaviyo, myös Omnisend on suunnattu pääasiassa verkkokaupoille. Klaviyoon verrattuna Omnisend on monen mielestä helpommin lähestyttävä. Selkeä käyttöliittymä, helppokäyttöinen sähköpostieditori ja valmiit segmentointimallit tekevät asiakkaiden ryhmittelystä vaivatonta.
Aloittelijaystävällisyydestä huolimatta Omnisend ei jää Klaviyon varjoon, kunhan sen käyttöönotolle antaa tarpeeksi aikaa. Klaviyota pidetään sen räätälöintimahdollisuuksien vuoksi Shopify-kauppiaiden parhaana kaverina, mutta etenkin edullisen hinnan vuoksi Omnisend on varteenotettava vaihtoehto.
27. Salesforce Marketing Cloud Account Engagement (Pardot)
Pardotilla, nykyiseltä nimeltään Marketing Cloud Account Engagementilla, on tärkeä rooli markkinoinnin automaatiossa pääasiassa siksi, että sen takana oleva yritys – Salesforce – on myös maailman suosituin CRM-järjestelmä. Account Engagement yhdistyy Salesforcen CRM-työkaluun saumattomasti ja toimii yhtälössä asiakkaille viestimiseen pääasiassa sähköpostimarkkinoinnin avulla.
Pardotin vahvuudet ovat suureksi osaksi sen kytkeytyminen muihin Salesforce-tuoteperheen tuotteisiin, joita yhdistämällä asiakkaasta muodostuu 360 asteen kuva kaikissa ostopolun vaiheissa aina verkkosivukävijästä ostavaksi asiakkaaksi. Mitä enemmän laadukasta dataa kertyy, sitä paremmalla pohjalla on vetävimpien toimenpiteiden suunnittelu Convert-vaiheessa.
Tämän lisäksi Salesforce on tuotteistanut kehittämänsä tekoälyn, Einsteinin, tiiviiksi osaksi Pardotin arvolupausta. Einstein kertoo, mitkä kontakteistasi kääntyvät todennäköisemmin kaupaksi ja voit hyödyntää heistä keräämääsi taustatietoa one-to-one viestinnän optimoimiseksi.
Tutustu Salesforce Pardot -palveluumme täällä tai sukella syvemmälle Pardotin maailmaan ja lataa Salesforce-opas!
Salesforce ja lifecycle-markkinointi-opas
Näkymä Account Engagementin Engagement Studioon. Lähde: G2
28. ActiveCampaign
Nopeasti markkinaa valtaava sähköpostimarkkinointityökalu ActiveCampaign on erityisesti B2B-markkinoijien suosiossa. Edulliseen kuukausihintaansa nähden ActiveCampaign tarjoaa ilahduttavan kattavan valikoiman Convert-vaiheen työkaluja lomakkeista laskeutumissivutyökaluihin.
ActiveCampaignissa on myös kattava valikoima valmiita integraatioita ulkopuolisten järjestelmien yhdistämistä varten ja helposti ymmärrettävä opas sellaisten järjestelmien yhdistämiseen, josta ei vielä natiivi-integraatiota ole.
Lue lisää blogistamme: ActiveCampaign 101 – Läpileikkaus työkalun plussiin ja miinuksiin
Tutustu sähköpostimarkkinoinnin palveluumme.
29. Custobar
Custobar tarjoaa yhden katon alla perustoiminnallisuudet markkinoinnin automaatioon, sähköpostimarkkinointiin sekä SMS-viestien lähetykseen. Datalla johtavat markkinoijat innostuvat Custobarin tavasta pureksia asiakkaiden osto- ja käyttäytymistieto dashboardin lisäksi esimerkiksi RFM-matriiseihin, joista kannattavimpien asiakassegmenttien ja huomiota vaativien koon näkee yhdellä silmäyksellä.
Kivijalassa toimiville yrityksille iloisen lisän tuo Custobar Store Dashboard, joka voidaan integroida taustajärjestelmään, esimerkiksi ERP:iin, jonne kerääntyy tieto kivijalan ostostapahtumista.
Toisin sanoen, Custobar ratkaisee iänikuisen ongelman kivijalan ja verkkokaupan datan yhdistämisestä. Custobar on lisäksi suomalainen yritys, joten tukitapauksissa apua saa luonnollisesti suomeksi.
30. Mailchimp
Sähköpostimarkkinointityökalu Mailchimp nauttii ainakin toistaiseksi monen mielessä parempaa tunnettuutta kuin muut, aiemmin mainitut alustat. Mailchimp aloitti toimintansa yli 20 vuotta sitten ja sitä pidetään yleisesti helpommin lähestyttävänä kuin muita ratkaisuja, joiden helposti kuvitellaan vaativan vuosikausien kokemusta markkinoinnin automaatiosta.
Vaikka siinäkin on kyse väärinkäsityksestä, voi Mailchimp olla joillekin yrityksille hyvä vaihtoehto aloittaa sähköpostimarkkinointi, jos vaihtoehtona on jättää aloittamatta kokonaan.
Parhaimmillaan Mailchimp on uutiskirjeiden ja yksinkertaisten automaatioiden teossa, mutta tarpeiden kasvaessa sen rajoitukset tulevat nopeasti vastaan. Esimerkiksi sähköpostiautomaatioketjujen laajuutta rajoitetaan melko paljon ja yleisimmissäkin integraatioissa on puutteita. Suosituksemme mukaan jo nämä rajoitteet riittävät syyksi harkita muuta ratkaisua.
31. Intercom
Intercom on parhaiten tunnettu chat-lisäosistaan, joita alkoi ilmestyä myös suomalaisiin verkkokauppoihin noin vuosikymmen sitten. Ensi ajatuksella chateista saattaa tulla mieleen asiakaspalvelu ja ongelmatilanteiden ratkaisu, mutta todellisuudessa chat on tehokas työkalu myös myynnin edistämiseen. Chatissa on helppo auttaa esimerkiksi verkkokaupan kassalle juuttunutta tai kahta tuotetta vertailevaa asiakasta.
Monia kiinnostaa myös se, että Intercomin tarjoama chatbotti hyödyntää GPT-4:ää, joka tehostaa ongelmatilanteiden ratkomista merkittävästi. Tekoälyllä tehostettu botti opiskelee esimerkiksi FAQ-sivun sisällön tai monimutkaisenkin tuotekuvauksen ja pystyy välittömästi vastaamaan siihen liittyviin kysymyksiin.
Vaikka botti ei vielä kokonaan korvaakaan hyvää myyjää, se tarjoaa mahdollisuuden tehostaa Convert-vaiheen alkupäätä hoitamalla kartoituskeskustelua potentiaalisen asiakkaan kanssa.
32. PushOwl
PushOwl tarjoaa yksinkertaisuudessaan työkalun push-notifikaatioiden rakentamiseksi. Push-notifikaatiot ilmestyvät asiakkaidesi mobiililaitteen ruudulle strategian mukaisesti. Siitä saa tehokkaan lisän sähköpostikampanjoiden rinnalle, ja kohtuudella käytettynä se voi tarjota jopa sähköpostia paremman konversioprosentin.
Moneen taipuvat push-notifikaatiot toimivat erinomaisesti myös kesken jääneiden ostoskorien pelastajina. Tämä on konversio-optimoinnin keino, jota esimerkiksi amerikkalainen Uber Eats suosii. Jos ostos jää kesken, asiakas saa notifikaation puhelimensa näytölle ja mikäli asiakas ei siihen tartu, tarjoaa palvelu toisinaan myös alennuskoodin kaupan loppuun viemiseksi. PushOwlin perusversio on täysin ilmainen, mikä tekee siitä kokeilemisen arvoisen.
33. Stamped.io Reviews
Stamped.io on vahva ehdokas asiakaspalautteiden keräämiseksi. Keräysprosessi on kokonaan automatisoitu, mutta ennen niiden julkaisua kaiken kansan nähtäville pääset itse tarkistamaan ja hyväksymään palautteet.
Pitää lähes aina paikkansa, että asiakkaiden on helpompi samaistua muiden asiakkaiden sanomisiin, kuin yrityksen markkinointiviestiin. Siksi asiakaspalautteen pyytäminen ja parhaiden arvostelujen nostaminen esimerkiksi tuotekorteille ja markkinointisähköposteihin on tehokas tapa vakuuttaa asiakkaat tekemään ostopäätös.
Stamped.io tarjoaa myös paljon muuta aina NPS-kyselyistä kanta-asiakasohjelmien luomiseen, ja sen integraatiovalmiudet kaikkiin yleisimpiin verkkokauppa-alustoihin tekevät siitä vahvan ehdokkaan markkinoinnin työkalupakkiisi.
34. Yotpo
Stamped.io:n hieman tyyriimpi kilpailija on Yotpo, joka on toiminut alalla jo pitkään ja kerännyt yli 30 000 asiakasta. Kuten Stamped.io:ssa, myös Yotpossa on asiakasarvostelujen lisäksi mahdollisuus rakentaa kanta-asiakasohjelmia ja lähettää tekstiviestimarkkinointiluvan antaneille asiakkaille oston jälkeen automaattinen pyyntö jättää arvostelu, vaikkapa pientä alennusta vastaan.
Kuten Stamped.io:ssa, myös Yotpossa on integraatio Google Shoppingiin, joten se osaa antaa Googlesta tuotetta etsivälle asiakkaalle parhaat arvostelut saaneen vaihtoehdon verkkokaupastasi. Yotpo saakin paljon kehuja sen yleisestä toimintavarmuudesta ja kattavista integraatiomahdollisuuksista.
35. Omniconvert
Omniconvertin Explore on konversio-optimoinnin (CRO) työkalu, joka mahdollistaa 40 eri muuttujaan perustuvan testaamisen live-tilassa olevassa verkkopalvelussa. CRO-testaus on täsmäkeino verkkosivujen tärkeimpien konversiopisteiden optimoimiseen ja se kertoo asiakkaiden verkkosivukäyttäytymisestä usein paljon enemmän kuin pelkkä Google Analytics.
Jos verkkokaupastasi nousee selkeitä tuotekategorioita, joiden kauppa saisi käydä paremmin, konversio-optimoinnilla voit luoda testin, joka näyttää eri asiakassegmenteille (esimerkiksi maantieteellisen sijainnin perusteella) hieman eri sisällön. Pitkäjänteisen testaamisen avulla löydät varmasti sisältökulman, jolla kauppa alkaa käymään paremmin, olettaen että tuotteessasi on muuten kaikki kohdallaan.
Omniconvertin avulla voit personoida verkkopalveluasi myös lukemattomien muiden muuttujien, kuten ostoskorin arvon, nykyisen sivun, kielen tai geolokaation perusteella.
36. Insider
Insider on enterprise-tason ratkaisu yrityksille, jotka haluavat yhdistää kaikista eri lähteistä saadun asiakasdatan ja luoda sen pohjalta yksilöllisiä asiakaspolkuja. Monipuoliset rajapinnat mahdollistavat asiakasdatan tuomisen kaikista yleisimmistä verkkokauppa- ja analytiikka-alustoista. Muiden datalähteiden yhdistäminen onnistuu API-rajapinnan kautta täydellisen asiakasprofiilin muodostamiseksi.
Asiakasdatan yhdistämisen ja jäsentämisen jälkeen Insiderin oma tekoälyyn pohjautuva algoritmi pyrkii päättelemään, mitä asiakas aikoo tehdä ostopolullaan seuraavaksi ja minkälaista sisältöä hänelle tulisi tarjota asiakaspolulla etenemisen tueksi. Jopa satojen tuhansien asiakkaiden kokoista asiakaskantaa palvelevat yritykset voivat tarjota yksilöllisiä asiakaskokemuksia viestimällä heille yksilöinä suoraan verkkosivulla, push-notifikaatioilla, sähköpostitse, tekstiviesteillä, pikaviestimissä, ja muissa tärkeimmissä kanavissa.
37. Bloomreach
Bloomreach tarjoaa kattavan valikoiman personoituja markkinoinnin työkaluja kuten moni muukin tässä MRACE®-mallin vaiheessa. Kiinnostuksen mukaan personoidut ja kohdennetut markkinointiviestit eri kanavissa ja verkkosivujen dynaamisuus maksimoidaan yhdistämällä asiakasdata niin online- kuin offline-kanavista.
Bloomreach on siis markkinoinnin automaatiotyökalun lisäksi niin sanottu CDP, eli Customer Data Platform. Sen perimmäisenä tarkoituksena on tarjota mahdollisimman personoitu asiakaskokemus, joka rakentaa henkilökohtaisen asiakaspolun yrityksen jokaiselle asiakkaalle. Monet verkossa ja kivijalassa toimivat yrittäjät tuntevat tutun piston sydämessään, kun asiakaspolku joudutaan rakentamaan verkkokäyttäytymisestä saatuun dataan samalla, kun kivijalassa käydyn kaupan tiedot jäävät auttamatta pimentoon. Tässä tekstissä mainitut Klaviyo, Insider ja Custobar voidaan niin ikään luetella CDP-alustojen joukkoon.
38. Clevenio
Clevenio on Suomesta lähtöisin oleva markkinoinnin ja myynnin työkalu, joka on tehty erityisesti myynnin ja markkinoinnin yhteispelin kehittämiseen.
Konkreettisesti tämä tarkoittaa erilaisia toiminnallisuuksia markkinoinnin tuottamien liidien käsittelyyn. Esimerkkinä tästä myyjille suunnatut kampanjat, joiden avulla myyjien työstä saadaan markkinoijille markkinoinninautomaatio-järjestelmistä tuttua analytiikkaa, kuten tietoa siitä mitkä kontaktipisteet performoivat parhaiten ja mitkä segmentit konvertoivat myynnissä parhaiten.
Engage: Sitouta ja ylläpidä asiakassuhdetta
Engage-vaiheessa on kyse siitä, kuinka tehokkaasti pidät huolen asiakkaistasi ostotapahtuman jälkeen. Jos markkinointistrategiasi ei yllä Engage-vaiheeseen ja tyydyt asiakkaan tekemään ensimmäiseen ostotapahtumaan, ennen pitkää poistuma kohoaa, kun asiakkaasi alkavat silmäillä muita ratkaisuja.
Ei kuitenkaan huolta – kun tiedostat asiakkaiden sitouttamisen tärkeyden, minimoit vältettävissä olevat asiakkaiden poistumat.
39. Kaikki markkinoinnin automaation työkalut kootusti
Markkinoinnin automaatio on tehokkain tapa pitää huolta siitä, että asiakkaasi saavat tarvittavan palvelun heti tekemänsä ostoksen jälkeen. Sillä ei ole merkitystä, myykö yrityksesi miljoonien arvoisia paperikoneita tai käsin kudottuja sukkia.
Suunnittelemalla ja toteuttamalla asiakastasi parhaiten palvelevan, ostoksen jälkeisen huolenpitoketjun takaat, että asiakkaasi tuntevat olonsa palvelluiksi. Se puolestaan kannustaa ostamaan yritykseltäsi myös jatkossa.
Huolenpitoketjun suunnittelussa sinun asiantuntemuksesi alasta ja asiakkaistasi yhdistyy teknologian mahdollisuuksiin. Verkkokaupassa se voi olla viestiketju siitä, kuinka pidät sukistasi huolta niin, että ne palvelevat sinua vielä vuosienkin päästä. Paperikonekauppojen jälkeen automaatiorunkoja voidaan hyödyntää rakentamalla esimerkiksi sisäisen viestinnän ketjun, jossa jokaisen asennusvaiheen asiantuntijaa muistutetaan suoraan seuraavista työvaiheista.
40. Pega
Ennustavan asiakaspalvelun tärkein tehtävä on tuoda esille ja käsitellä ongelmakohtia tuotteiden ja palvelujen käytön kanssa jo ennen kuin asiakas turhautuu ja ottaa yhteyttä yrityksesi asiakaspalveluun tai tukihenkilöön. Ennustavan asiakaspalvelun tehokkuus nojaa luonnollisesti yksittäisestä asiakkaasta kerättyyn tietoon aikaisemmasta ostokäyttäytymisestä ja vaikkapa edellisistä asiakaspalvelukohtaamisista.
Kun yksittäisen asiakkaan tiedot yhdistetään muista asiakkaista saatuun massadataan, on mahdollista alkaa hahmottamaan, millaisia haasteita yksittäinen asiakas saattaa kohdata palvelun tai tuotteen käytön aikana.
Pega on esimerkki asiakaspalveluratkaisusta, joka käyttää ennustavia malleja hyväkseen. Aikaisempaan käyttäytymisdataan verraten Pega osaa ehdottaa agentille Next-Best-Actionia, eli seuraavaksi suositeltavaa toimenpidettä. Kun yksittäisen asiakaskohtaamisen analysointi jätetään AI:n hoidettavaksi, asiakaspalvelun tehokkuus ja nopeus nousevat merkittävästi.
41. Campaign Monitor
Campaign Monitor on vain yksi esimerkki sähköpostimarkkinoinnin työkaluista, joka mahdollistaa dynaamisen sisällön rakentamisen osaksi Engage-vaiheen sähköpostiketjua. Dynaaminen sisältö tarkoittaa asiakasta yksilöivän tiedon hyödyntämistä osana sähköpostiviestin sisällön luomista. Yleensä dynaamisia sisältöjä hyödynnetään tilanteissa, jossa samassa automaatiorungossa on asiakkaita, joiden taustatiedot eriävät niin paljon, ettei heitä voi palvella mielekkäästi samalla viestillä.
Campaign Monitorissa voit hyödyntää dynaamisia sisältöjä Engage-vaiheessa esimerkiksi rakentamalla polun, jossa jokainen asiakas päätyy ostohistoriasta huolimatta samaan automatioon, mutta kaikki automaation viestit on räätälöity sopivaksi verkkokauppasi pääkategorioiden mukaisesti.
42. Buffer
Parhaiden asiakaskokemusten rakentamiseksi on tärkeää tietää, mitä jo sinulta ostaneet asiakkaat puhuvat yrityksestäsi ja sen tuotteista ja palveluista vertaisilleen.
Buffer on niin sanottu social listening -työkalu, joka seuraa aktiivisesti yrityksesi sosiaalisen median profiilien lisäksi myös muita medioita, kuten uutisia tai esimerkiksi vertailusivustoja määrittelemillesi avainsanoille.
Buffer tarjoaa lisäksi analytiikkatyökalun, joka pureskelee mittausdatan valmiiksi ja tekee suoraan brändisi verkkonäkyvyyttä parantavia sisältöehdotuksia. Viestien äänensävystä ja sisällöstä voit myös tehdä suoraan johtopäätöksiä siitä, kuinka tyytyväisiä sinulta ostaneet asiakkaat ovat. Tämä tieto kannattaa käyttää hyödyksi koko Engage-vaiheen asiakaskokemusta pohtiessasi!
43. Meltwater
Meltwater kuuluu myös social listening -työkalujen joukkoon mutta profiloituu Bufferista hieman eri tavalla fokusoimalla enemmän brändiin ja siihen liittyvien avainsanojen monitorointiin sosiaalisen median lisäksi laajoissa uutisverkostoissa. Uutisverkostojen analysointi on kiinnostavaa erityisesti hieman suuremmille yrityksille, joille on oleellista tietää, kuinka esimerkiksi lehdistötiedotteeseen tai tuotelanseeraukseen on medioissa reagoitu.
Lisäksi Meltwater tarjoaa portaalin yrityksellesi tärkeimpien ajatusjohtajien ja journalistien tavoittamiselle, mikä voi vaikuttaa merkittävästi siihen, kuinka tehokkaasti esimerkiksi uudesta tuotteesta kertova viesti saadaan kuluttajien tietoisuuteen.
44. Forsta
Forstan, aiemmalta nimeltään Confirmit, tärkeimpiä tehtäviä on kerätä mahdollisimman monipuolisesti tietoa siitä, kuinka asiakkaat kokevat yrityksesi ja myymiesi tuotteiden tuoman lisäarvon sekä heidän saamansa asiakaskokemuksen.
Kun ymmärrät, miten asiakkaasi kokevat tuottamasi lisäarvon ja sen, kuinka tehokkaasti voit ratkaista heidän ongelmansa, voit käyttää Forstaa personoitujen asiakaskyselyjen luomiseen.
Asiakaskyselyissä on helppo paneutua sellaisiin asioihin, jotka asiakkaasi ovat kokeneet yrityksesi kanssa toimimisessa haastavina ja keskittyä helpottamaan näitä kipukohtia, jotka saattaisivat muuten estää asiakkaasi ostamasta uudestaan.
45. BirdEye
BirdEyen tärkeimpiin tehtäviin kuuluu yrityksesi voittavan maineen ylläpitäminen, jonka saavuttamiseen BirdEyen valikoimasta löytyy asiakaskyselyjen ja kilpailijoiden palveluihin vertailemisen sallivat työkalut.
Ehkä kiinnostavinta BirdEyen lähestymisessä on kuitenkin sen oman NLP-kielimallin käyttäminen asiakasviestien analysointiin. Kaikki eivät ilmaise tyytyväisyyttä (tai epätyytyväisyyttä) samoin sanankääntein, jonka takia tarvitaan edistynyt algoritmi analysoimaan asiakkaan tarkoitusta.
Lisäksi BirdEye soveltaa koneoppimisalgoritmeja verkkomainosten parantamiseen, mikä voi nostaa jo sinulta ostaneiden asiakkaiden uudelleen ostamisen todennäköisyyttä.
46. Zoho Survey
Zoho Survey nousee listalle siitä syystä, että se on suoraan yhdistettävissä saman yhtiön CRM:ään, Zoho CRM:ään. Jos käytössäsi on Zohon CRM, voit lähettää sitä kautta määrittelemillesi segmenteille tyytyväisyyskyselyn ja yhdistää saamasi vastausdatan Zoho Surveysin kautta suoraan asiakastietoon.
Kun tiedät, minkä segmentin asiakkaat ovat kaikista tyytyväisimpiä ja mitkä puolestaan vaativat erityistä huomiota, pienennät vääjäämätöntä asiakaspoistumaa. Lisäksi on perushygienian kannalta parasta, kun yhdellä työkalulla voidaan hoitaa mahdollisimman monta tehtävää.
47. Stamped.io Loyalty
Stamped.io tarjoaa asiakastyytyväisyyskyselyjen lisäksi myös ratkaisuja kokonaan kustomoitaville kanta-asiakasjärjestelmille. Hyvin harkittu kanta-asiakasjärjestelmä kannustaa asiakkaita tulemaan takaisin ostoksille sitä mukaa, kun pisteitä kertyy. Stamped.io:n Loyalty-ratkaisussa voit määrittää itse, mistä pisteitä kertyy. Niitä voivat olla eri asiakkuustasoille siirtymiset, syntymäpäivät, yrityksesi sosiaalisen median sisältöjen jakamiset tai oikeastaan mitä tahansa muut asiat, jotka ovat digitaalisen myynnin strategiasi kannalta oleellisia.
Sen lisäksi, että kanta-asiakkaat haluavat tulla verkkokauppaasi käyttämään tienaamiaan pisteitä tai vain heille myönnettyjä alennusprosentteja, etuihin tyytyväisistä asiakkaista tulee brändisi puolestapuhujia, jotka houkuttelevat samanlaisia ihmisiä yrityksesi pariin.
Stamped.io Loyalty. Lähde: Stamped.io
48. Totango
Totango mainostaa palveluaan markkinoiden ainoana Composable Customer Success –alustana. Tiivistetysti se tarkoittaa sitä, että yritykset voivat rakentaa räätälöityjä asiakaspolkuja elementeistä, joilla jokaisella on ennalta määritetty funktio.
Lauseessa Customer Success viittaa ajanjaksoon, kun tunnistetusta vierailijasta tai liidistä on jo tullut yrityksesi asiakas. Jos kyseessä on liidiasiakas, modulaarinen onboarding-jakso voi pitää huolen vaikkapa SaaS-palvelusi käyttöönotosta tai verkkokauppaympäristössä uusien asiakkaiden tutustuttamisesta brändiisi ja tuotteisiisi.
Lisäksi Totangossa voit tarkkailla kosketuspisteistä kerätyn tiedon pohjalta asiakassegmenttien hyvinvointia. Saat selkeän visuaalisen signaalin siitä, jos jotkin asiakasryhmät ovat jääneet vähemmälle huomiolle ja alkavat näyttää tyytymättömyyden merkkejä.
49. Adverity
Adverity on oikea valinta yrityksille, joissa asiakasdataa mitataan useista eri lähteistä, mutta rajapintojen puuttuessa tietoa on vaikeaa yhdistää ja jäsennellä käytäntöön vietäviksi ideoiksi.
Eri datapisteiden yhdistely ja ostos- sekä käyttäytymisdatan pureksiminen Adverityn lukuisiin raportointipohjiin antaa ymmärrystä verkkopalvelujen- ja -kauppojen keskeisimmistä pullonkauloista, jotka ovat saattaneet jäädä aiemmin huomaamatta.
Lisäksi Adverity nojaa vahvasti koneoppimiseen, ja pystyy analysoimaan asiakkaiden käyttäytymistä verkkokaupassa aiempaa syvemmälle. Jos esimerkiksi verkkokaupassa ostoskori jää usein kesken, Adverity voi paikantaa ongelman vaikkapa kelpaamattomaan alekoodiin tai rikkinäiseen painikkeeseen.
50. Hootsuite
Hootsuite on hyvä tapa ajastaa ja keskittää sosiaalisen median julkaisut yhden katon alle. Voit yhdistää kaikki sosiaalisen median tunnuksesi yhteen hallintajärjestelmään, jonka kautta postauksesi ajastaminen kaikkiin kanaviisi onnistuu yhdellä klikkauksella.
Sosiaalisen median roolia ei voi korostaa liikaa asiakastyytyväisyyden- ja pysyvyyden näkökulmasta. Lähestulkoon jokainen yritys voi hyötyä potentiaalisten ja jo olemassa olevien asiakkaiden sitouttamisesta yritykseen kertomalla sen toiminnasta ja arvoista.
Ostajapersoonille tärkeistä asioista kertominen on oiva tapa sitouttaa yritykseen, siinä missä täysin kuollut sosiaalisen median läsnäolo herättää kysymyksiä. Lisäksi Hootsuite tarjoaa työkalun julkaisujen analysointiin, mikä auttaa sinua hahmottamaan, kuljettavatko sosiaalisen median julkaisusi sinua kohti asiakassäilyvyyden tavoitteitasi.
51. IFTTT
Mystiseltä haiskahtava kirjainyhdistelmä IFTTT tulee sanoista if this, then that. Vapaasti käännettynä se tarkoittaa: ”jos (näin) tapahtuu, sitten tapahtuu (näin)”. Lyhyesti IFTTT:ssä on kyseessä yksinkertaistetusta automaatiojärjestelmästä, jolla voit yhdistää internetiin kytkettyjä sovelluksia ja laitteita Twitteristä älyllä varustettuihin jääkaappeihin ja muihin IoT-laitteisiin asti.
Jos monen somekanavan hallinta erikseen tuntuu työläältä, voit ketjuttaa ne IFTTT:ssä. Yksinkertaisimmillaan se tarkoittaa sitä, että kun teet Facebookissa julkaisun, IFTTT osaa puskea saman julkaisun Twitteriin, tai mihin tahansa muuhun kanavaan. IFTTT tarjoaa kuitenkin niin hervottoman määrän eri yhdistelyvaihtoehtoja, että voit huoletta antaa mielikuvituksesi lentää!
Lopuksi
Vaikka yllä olevat teknologiat palvelevat omaa rooliaan MRACE®-mallin eri vaiheissa, on vaikea olla huomaamatta tekoälyn kasvavaa roolia lähes jokaisen teknologian kehitysnäkymässä. Markkinointiteknologiat hyötyvät koneoppimisen ja generatiivisten teknologioiden kehitysharppauksista valtavasti.
Algoritmit vertaavat yksittäisten asiakkaiden käyttäytymismalleja valtaviin datasetteihin päätelläkseen prospektin tai jo olemassa olevan asiakkaan seuraavan liikkeen tai toiveen.
Kun tapahtuneen data syötetään takaisin itseohjautuvan oppimisen algoritmiin, tulee siitä entistä vahvempi tulevan ennustaja. Käytännössä se tulee vähentämään markkinointiin liittyvää puhdasta arvailua ja siten tehostaa markkinointiasiantuntijoiden työtä.
Kustannustehokkuus ja asiakaskokemuksen tason nostaminen ovat kiistattomia syitä panostaa markkinoinnin teknologiaan, mutta oikeiden teknologioiden valitseminen saattaa tuntua hankalalta tehtävältä jo niiden määrän vuoksi.
Jos haluat apua oikeiden markkinointiteknologioiden valintaan tai pohdit tehokkaimpien käyttötapojen selvittämistä, ota meihin yhteyttä.
Tutustu lisää markkinoinnin automaation palveluumme.
Klikkaa alta, ja saat käyttöösi blogissa mainittujen teknologioiden listan pdf-muodossa!