• Digitaalinen markkinointi

Markkinointibudjetti: Kuinka suuren markkinointibudjetin yritys tarvitsee?

Millä summalla pääsee markkinoinnissa liikkeelle ja kuinka paljon markkinointiin tulisi panostaa?

SDM logo

Digimarkkinointi

Markkinointibudjetilla tarkoitetaan tiettyä rahamäärää, joka ollaan valmiita panostamaan markkinointiin tietyllä ajanjaksolla. Tyypillisesti isoilla yrityksillä on isot markkinointibudjetit ja pienillä yrityksillä pienet markkinointibudjetit tai ei markkinointibudjettia lainkaan.

Usein meiltä kysytään, kuinka suuri markkinointibudjetti tarvitaan, jotta kannattaa lähteä panostamaan digitaaliseen markkinointiin? Tai kuinka paljon tiettyyn yksittäiseen kampanjaan tarvitaan markkinointibudjettia?

Vinkki: Lataa maksuton markkinoinin budjetoinnin ja suunnittelun verkkolehti.

→ Lataa maksuton markkinoinnin budjetoinnin verkkolehti

Kuinka suuren markkinointibudjetin tarvitsemme?

Jos ollaan täysin rehellisiä, niin markkinointibudjetin koko ei ole millään tavalla relevantti kysymys. Se, että markkinoinnille halutaan määritellä tietty kiinteä budjetti osoittaa lähinnä sen, kuinka vähän markkinoinnista ymmärretään.

Toki poikkeuksena tästä Coca Colan kaltaiset jätit, jotka syytävät aivan käsittämättömiä summia markkinointiin vuosi toisensa perään. Mutta se, että jokin toimii parin sadan miljardin yrityksellä, ei tarkoita sitä, että vastaava toimintamalli toimisi pienemmällä yrityksellä. Tai vaikka toimisikin, se ei tarkoita, että se olisi paras toimintamalli.

Markkinointibudjetti kun ei palvele millään tavalla yritystä, joka pystyy reagoimaan markkinoinnilla saatuihin tuloksiin. Vai kuinka paljon sinun mielestäsi kannattaa sijoittaa markkinointiin, joka on tappiollista?

On hyvä, että markkinointiin varataan tietyn verran rahaa – eikä markkinointia kannata lopettaa, vaikka se ei heti ensimmäisen kuukauden aikana tuottaisikaan positiivista tulosta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö markkinoinnin pitäisi tehdä tulosta. Usein tuloksen tekeminen vaatii vain hieman etupainoisia sijoituksia.

Sitten vielä oleellisempi kysymys: kuinka paljon kannattaa sijoittaa markkinointiin, joka tuottaa positiivista tulosta lyhyelläkin aikajänteellä? Eli kun sijoitat euron ja saat 2 euroa takaisin. Kuinka monta euroa sinun mielestäsi kannattaa nyt sijoittaa?

Itse tienaisin mieluummin 100 miljoonaa euroa 50 miljoonan sijoituksella kuin 200 euroa satasen sijoituksella. Joku voi tietysti päättää, että nyt on käytettävissä vain 100 euron markkinointibudjetti, ja enemäpää ei satsata vaikka miten kävisi. Ei se kuitenkaan hirveän fiksua välttämättä ole.

Tarkoitan nyt sitä, että jos markkinointia tehdään mitattavasti, on markkinointibudjetti lopulta täysin turha käsite. Paljon oleellisempaa on miettiä, kuinka paljon olemme valmiita sijoittamaan markkinointiin etupainoisesti ennen kuin markkinointi tuottaa positiivista tulosta ja määritellä selkeät tavoitteet markkinoinnille.

Kuinka paljon markkinointiin tulisi panostaa?

Vaikka markkinointibudjetti ei olekaan oleellinen asia, niin markkinointiin kannattaa tietenkin panostaa. Markkinointiin suunnattavan panostuksen kokoa kannattaa lähteä määrittelemään tavoitteiden kautta.

Kannattaa siis kysyä ensin, mitä markkinoinnilla tavoitellaan ja millä aikajänteellä? Tämän jälkeen voidaan alkaa määrittelemään, millaisia panostuksia tavoitteiden saavuttaminen todennäköisesti vaatii.

Alkuun markkinointi vaatii usein etupainoisia panostuksia, kun luodaan tarvittavia sisältöjä sekä testataan eri kanavia ja erilaisia viestejä toimivan yhdistelmän löytämiseksi. Hyvin harvassa tapauksessa ensimmäiset markkinointiin suunnatut eurot tuovat positiivista tulosta, ja usein digimarkkinointia aloitettaessa haasteeksi nouseekin aikajänne, jolla tuloksia odotetaan tapahtuvan.

Erityisesti digimarkkinoinnissa huomion arvoista on se, että kun markkinoinnin tuloksia seurataan kokoajan, tulee tuloksien tekemisestä kokoajan helpompaa ja helpompaa. Ensimmäisessä kampanjassa tehdään valistuneita arvauksia, vuotta myöhemmin voidaan jo tietää tarkalleen, että juuri tällainen kampanja toimii.

→ Lataa maksuton markkinoinnin budjetoinnin verkkolehti

Yhteenveto

Markkinointibudjetti on käsitteenä menettämässä merkitystään markkinoinnin mitattavuuden kehittymisen myötä. Markkinointiin tehtävät panostukset määräytyvät enenevissä määrin markkinoinnista saatujen tuloksien eikä niinkään yrityksen muun budjetin pohjalta.

Mikäli haluat apua markkinoinnin mitattavuuden kehittämisessä tai markkinoinnin tehojen kehittämisessä, ota meihin yhteyttä!

 

[button size=”medium” style=”primary” text=”Ota yhteyttä” link=”/ota-yhteytta” target=””]

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää