• Google Ads

Mainosten näyttökertojen osuudet

Adwords –tilissäsi voit tarkastella mainostesi näyttökertojen osuuksia. Osuus näyttökerroista on saamiesi näyttökertojen määrä jaettuna niiden näyttökertojen arvioidulla määrällä, jotka olit kelvollinen saamaan. Eli luku kertoo miten paljon mainoksesi ovat Googlessa näkyneet ja kuinka paljon ne olisivat mahdollisesti voineet vielä näkyä, jos mainontabudjettisi olisi ollut suurempi tai mainostesi sijoitus parempi. Jos näyttökertojen osuuksien määrä on esimerkiksi […]

SDM logo

Digimarkkinointi

Adwords –tilissäsi voit tarkastella mainostesi näyttökertojen osuuksia. Osuus näyttökerroista on saamiesi näyttökertojen määrä jaettuna niiden näyttökertojen arvioidulla määrällä, jotka olit kelvollinen saamaan. Eli luku kertoo miten paljon mainoksesi ovat Googlessa näkyneet ja kuinka paljon ne olisivat mahdollisesti voineet vielä näkyä, jos mainontabudjettisi olisi ollut suurempi tai mainostesi sijoitus parempi.

Jos näyttökertojen osuuksien määrä on esimerkiksi 42% saat tällöin 42% prosenttia kiinni kaikista mahdollista näyttökerroista, jolloin mainoksesi voisivat näkyä. Tässä tapauksessa menetät siis 58% näyttökerroistasi, joko sijoituksesi tai budjetin vuoksi.

Mistä löydät mainosten näyttökertojen osuudet?

Voit lisätä haun näyttökertojen osuudet tilisi ”Kampanjat” tai ”Mainosryhmät” -välilehdeltä klikkaamalla ”sarakkeet” -> ”muokkaa sarakkeita” -> ”kilpailutiedot” ja tämän jälkeen valitsemalla haluamasi näyttökertojen osuudet.

Mainosryhmätasolla voit tarkastella kuvassa näkyviä kolmea vaihtoehtoa ja ”Haun menetettyjen näyttökertojen osuus budjetin vuoksi” on käytettävissä ainoastaan kampanjatasolla. Tätä et siis pysty näkemään mainosryhmä- tai avainsanatasolla.

Mitä eri näyttökertojen osuudet tarkoittavat?

  • Haun näyttökertojen osuus: Kertoo kuinka paljon olet saanut näyttökertoja hakuverkostossa, jaettuina näyttökertojen määrällä, jonka olit kelvollinen saamaan.
  • Haun menetettyjen näyttökertojen osuus (budjetti): Kertoo prosenttiosuuden, jolloin mainoksesi ei ole näkynyt hakuverkostossa, koska budjettisi ei ole riittänyt.
  • Haun menetettyjen näyttökertojen osuus (sijoitus): Kertoo prosenttiosuuden, jolloin mainoksesi ei ole näkynyt hakuverkostossa, koska mainoksesi sijoitus ei ole ollut riittävän hyvä.
  • Hakumainonnan tarkan haun näyttökertojen osuus: Mainostesi saamat näyttökerrat jaettuna hakuverkostosta saatavilla olevilla näyttökerroilla hakutermeistä, jotka vastasivat tarkasti avainsanojasi.

Miten voit parantaa näyttökertojen osuuttasi?

Näyttökertojen osuuksien avulla pystyt näkemään kuinka paljon enemmän mainostesi olisi mahdollista näkyä Googlessa. Pystyt myös arvioimaan sen kautta mainontasi laatua eli miten Google näkee mainontasi sekä kasvattamaan tuloksiesi määrää parantamalla tiliä, jolloin saat paremmat näyttökertojen osuudet mainoksillesi. Google rajoittaa kahdella eri tavalla mainostesi näyttökertojen osuuksia.

1. Päiväbudjettisi on liian alhainen

Tämä asia on helppo diagnosoida ja saada kuntoon. Jos esimerkiksi haun menetettyjen näyttökertojen osuus budjetin vuoksi on 22% menetät tässä tapauksessa 22% näyttökerroista, koska budjettisi on liian alhainen.

Voit tässä tilanteessa miettiä päiväbudjettisi korottamista, jotta saat kaikki mainosten näyttökerrat kiinni. Tai parantaa mainontasi laatua niin, että budjettisi riittää kaikkiin mainosten näyttökertoihin. Voit esimerkiksi:

2. Mainostesi sijoitus on alhainen

  • Mainoslaajennukset: Mainoslaajennukset parantavat mainontasi laatua, joten lisää aina mainoslaajennukset mainontaasi mukaan. Etenkin sivustolinkkien lisääminen on tärkeää. Tämän lisäksi voi lisätä esimerkiksi huomiolaajennukset, puhelulaajennuksen ja sijaintilaajennuksen.

 

  • Laatupisteet: Google tarkastaa jokaisessa huutokaupassa mainostajien mainonnan laadun, joten jos sinulla on alhaiset laatupisteet eli mainostesi ja avainsanojesi laatu on huono, tulee näyttöosuutesi kärsimään. Pyri siis saamaan avainsanoillesi aina mahdollisimman hyvät laatupisteet, jolloin Google katsoo mainontasi olevan laadukasta ja näyttää mainoksiasi useammin. Laatupisteiden kautta tulet myös säästämään klikkauskuluissasi.

 

  • Avainsanan hintatarjous: Voit korottaa avainsanojesi hintatarjouksia, jos ne näkyvät alhaisilla sijoituksilla. Korottaessasi hintatarjousta myös mainoksesi sijoitus paranee, koska mitä korkeampi klikkaushinta sitä paremman mainossijoituksen saavutat. Muista kuitenkin aina varmistaa, että budjetissasi on varaa nostaa hintatarjouksia.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää