• Digitaalinen markkinointi

Lisää tehoa perinteiseen markkinointiin?

Yrityksen markkinointia tehdessä tulee varmasti mietittyä miten saisit siitä enemmän tehoja irti tai miten se yleensä vaikuttaa asiakkaisiisi. Perinteisimmillä kanavilla kuten TV:n, lehtien tai radion avulla on totuttu saamaan mainosviesti ihmisten ulottuville, mutta mitkä ovat sen tehot tai miten lisäät kampanjoiden tehokkuutta. Jos et siis vielä ole lähtenyt mukaan digitaaliseen markkinointiviestintään, niin nyt kerron mitä hyötyä siitä sinulle […]

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Yrityksen markkinointia tehdessä tulee varmasti mietittyä miten saisit siitä enemmän tehoja irti tai miten se yleensä vaikuttaa asiakkaisiisi. Perinteisimmillä kanavilla kuten TV:n, lehtien tai radion avulla on totuttu saamaan mainosviesti ihmisten ulottuville, mutta mitkä ovat sen tehot tai miten lisäät kampanjoiden tehokkuutta.

Jos et siis vielä ole lähtenyt mukaan digitaaliseen markkinointiviestintään, niin nyt kerron mitä hyötyä siitä sinulle olisi, kun mietit markkinointikampanjoitasi.

Mitä ihminen tekee, kun näkee mainoksesi?

He kilpailuttavat tarjouksesi. Suurimmalla osalla ihmisistä on jo älypuhelimet millä Google-haku aukeaa sekunneissa. On sääntö eikä poikkeus, että ihmiset tarkistavat tarjouksesi ja tuotteesi Googlen avulla ennen kuin tarttuvat tarjoukseesi. On siis erittäin tärkeää, että mainostat samanaikaisesti myös Googlessa jolloin mainoksesi näkyy heti paraatipaikalla ja on asiakkaalle uusi viesti tarjouksestasi .

Eri viestit eri kanavissa. Toinen tärkeä asia mikä helposti unohtuu mainostajilta on mainosviestin muokkaaminen. Tv, lehti tai radiokampanjaan mietitään tarjous, mutta se unohdetaan siirtää myös verkkoon. Google-adwords mainoksesi tukee muita markkinointipanostuksiasi vain jos se rakennetaan toistamaan sama mainosviesti ja näin saat asiakkaan tarttumaan tarjoukseesi.

Jos et sinä niin kilpailijasi. Kolmas asia minkä moni jättää ajattelematta:  Teet mainontaa perinteisissä kanavissa, mutta et samanaikaisesti tee Googlen adwords-mainontaa. Tällöin kasvavat hakumäärät menevät toisen yrittäjän taskuun joka markkinoi samaa tuotetta ja palvelua Googlen hakuverkossa. Ei mitenkään mairitteleva tilanne sinulle.

Ihmiset näkee sinun mainoksesi ja tarve tuotteelle herää jos kuluttaja ei välittömästi lähde ostoksille saattaa mainostaja unohtua, mutta tarve edelleen jäädä mieleen. Illalla sitten netistä etsitään mistä tuotteen saisi itselleen ja kilpailijan mainos pyörähtää eteen ja tuote/palvelu päätyy ostoskoriin. Kilpailijasi kiittää ja kumartaa, mutta sinä jäit ilman tärkeää kauppaa vaikka toitkin mieleen ostoksen tekemisen

Muistuta tuotteestasi kohdennetusti

Mitäs sitten kun teet mainontaa. Saat Tv:ltä, lehdeltä tai radiolta aina tietoosi millaisen kohderyhmän todennäköisesti tavoitat kampanjallasi. Ihmiset altistuvat viestillesi ja muistavat sinut hetken. Näitä kuluttajia sinun tulee lähestyä myös verkossa. Ostavatko kaikki? No eivät. Muuten markkinointi olisi liian yksinkertaista. Voit kuitenkin muistuttaa kuluttajia ostoksille tulemisesta ja juuri samalle kohderyhmälle, kuin mainostit muissakin kanavissa. Kun ostat kampanjan tai mainoksen lehdestä, Tv:stä tai radiosta saat mainoksen myyjältä kysyessäsi laskennallisen kattavuuden ja sekä kohderyhmän. Facebook on varsinainen täsmäase näiden ihmisten uudelleen tavoittamiseen.

Otetaan esimerkki : Mainostat paikallisradiossa ja radiokanava on ilmoittanut, että ohjelmaa jonka lomaan laitat mainoksesi kuuntelee 30-50 vuotiaat miehet ja naiset. Paikallisradiota voi kuunnella vain Satakunnan maakunnassa. Nyt sinulla on valmis kohderyhmä jolle voit tehdä myös Facebook-mainontaa. Vielä kun lisäät kohdennukseen tekijöitä mitkä sinun asiakkaitasi kiinnostavat olet varmasti parantanut kampanjan tuloksellisuutta.

Markkinointi on kokonaisuus

Toivon todella, että yrittäjät tajuavat tämän markkinoinnin mahdollisuuden ja lähtevät tähän asiakkaiden tehokkaaseen tavoittamiseen mukaan. Mainosrahasi käytetään tehokkaammin ja teet parempaa tulosta.

Miten digitaalinen markkinointi tukee perinteistä markkinointia

Olemme asiakkaidemme kanssa huomanneet miten perinteisen markkinoinnin teho kasvaa kun siinä hyödynnetään digitaalisia kanavia. ​ Massamediat herättävät ihmisten kiinnostusta, mutta ilman jatkomarkkinointia väistämättä suuriosa potentiaalisista asiakkaista hukataan.

Digitaalinen markkinointi kuuluu osaksi mainoskampanjaa jos tavoitteena on jokaiselle mainontaan käytetylle eurolle saada maksimaalinen tuotto.  Mieti markkinointia enemmän kokonaisuutena ja kun yhdistelet kanavia taitavasti on tuloksen tekeminen huomattavasti helpompaa. Saatat myös oppia mitkä mainoskampanjasi toimivat ja tuovat liikennettä myös verkkoon mistä poimit kaupat itsellesi.

Muista siis pitää digitaalisen markkinoinnin tekijä informoituna kaikista kampanjoistasi ja miettikää yhdessä miten kampanjasta saadaan kaikki mahdollinen teho irti.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää