Yrityksen markkinointia tehdessä tulee varmasti mietittyä miten saisit siitä enemmän tehoja irti tai miten se yleensä vaikuttaa asiakkaisiisi. Perinteisimmillä kanavilla kuten TV:n, lehtien tai radion avulla on totuttu saamaan mainosviesti ihmisten ulottuville, mutta mitkä ovat sen tehot tai miten lisäät kampanjoiden tehokkuutta.
Jos et siis vielä ole lähtenyt mukaan digitaaliseen markkinointiviestintään, niin nyt kerron mitä hyötyä siitä sinulle olisi, kun mietit markkinointikampanjoitasi.
Mitä ihminen tekee, kun näkee mainoksesi?
He kilpailuttavat tarjouksesi. Suurimmalla osalla ihmisistä on jo älypuhelimet millä Google-haku aukeaa sekunneissa. On sääntö eikä poikkeus, että ihmiset tarkistavat tarjouksesi ja tuotteesi Googlen avulla ennen kuin tarttuvat tarjoukseesi. On siis erittäin tärkeää, että mainostat samanaikaisesti myös Googlessa jolloin mainoksesi näkyy heti paraatipaikalla ja on asiakkaalle uusi viesti tarjouksestasi .
Eri viestit eri kanavissa. Toinen tärkeä asia mikä helposti unohtuu mainostajilta on mainosviestin muokkaaminen. Tv, lehti tai radiokampanjaan mietitään tarjous, mutta se unohdetaan siirtää myös verkkoon. Google-adwords mainoksesi tukee muita markkinointipanostuksiasi vain jos se rakennetaan toistamaan sama mainosviesti ja näin saat asiakkaan tarttumaan tarjoukseesi.
Jos et sinä niin kilpailijasi. Kolmas asia minkä moni jättää ajattelematta: Teet mainontaa perinteisissä kanavissa, mutta et samanaikaisesti tee Googlen adwords-mainontaa. Tällöin kasvavat hakumäärät menevät toisen yrittäjän taskuun joka markkinoi samaa tuotetta ja palvelua Googlen hakuverkossa. Ei mitenkään mairitteleva tilanne sinulle.
Ihmiset näkee sinun mainoksesi ja tarve tuotteelle herää jos kuluttaja ei välittömästi lähde ostoksille saattaa mainostaja unohtua, mutta tarve edelleen jäädä mieleen. Illalla sitten netistä etsitään mistä tuotteen saisi itselleen ja kilpailijan mainos pyörähtää eteen ja tuote/palvelu päätyy ostoskoriin. Kilpailijasi kiittää ja kumartaa, mutta sinä jäit ilman tärkeää kauppaa vaikka toitkin mieleen ostoksen tekemisen
Muistuta tuotteestasi kohdennetusti
Mitäs sitten kun teet mainontaa. Saat Tv:ltä, lehdeltä tai radiolta aina tietoosi millaisen kohderyhmän todennäköisesti tavoitat kampanjallasi. Ihmiset altistuvat viestillesi ja muistavat sinut hetken. Näitä kuluttajia sinun tulee lähestyä myös verkossa. Ostavatko kaikki? No eivät. Muuten markkinointi olisi liian yksinkertaista. Voit kuitenkin muistuttaa kuluttajia ostoksille tulemisesta ja juuri samalle kohderyhmälle, kuin mainostit muissakin kanavissa. Kun ostat kampanjan tai mainoksen lehdestä, Tv:stä tai radiosta saat mainoksen myyjältä kysyessäsi laskennallisen kattavuuden ja sekä kohderyhmän. Facebook on varsinainen täsmäase näiden ihmisten uudelleen tavoittamiseen.
Otetaan esimerkki : Mainostat paikallisradiossa ja radiokanava on ilmoittanut, että ohjelmaa jonka lomaan laitat mainoksesi kuuntelee 30-50 vuotiaat miehet ja naiset. Paikallisradiota voi kuunnella vain Satakunnan maakunnassa. Nyt sinulla on valmis kohderyhmä jolle voit tehdä myös Facebook-mainontaa. Vielä kun lisäät kohdennukseen tekijöitä mitkä sinun asiakkaitasi kiinnostavat olet varmasti parantanut kampanjan tuloksellisuutta.
Markkinointi on kokonaisuus
Toivon todella, että yrittäjät tajuavat tämän markkinoinnin mahdollisuuden ja lähtevät tähän asiakkaiden tehokkaaseen tavoittamiseen mukaan. Mainosrahasi käytetään tehokkaammin ja teet parempaa tulosta.
Olemme asiakkaidemme kanssa huomanneet miten perinteisen markkinoinnin teho kasvaa kun siinä hyödynnetään digitaalisia kanavia. Massamediat herättävät ihmisten kiinnostusta, mutta ilman jatkomarkkinointia väistämättä suuriosa potentiaalisista asiakkaista hukataan.
Digitaalinen markkinointi kuuluu osaksi mainoskampanjaa jos tavoitteena on jokaiselle mainontaan käytetylle eurolle saada maksimaalinen tuotto. Mieti markkinointia enemmän kokonaisuutena ja kun yhdistelet kanavia taitavasti on tuloksen tekeminen huomattavasti helpompaa. Saatat myös oppia mitkä mainoskampanjasi toimivat ja tuovat liikennettä myös verkkoon mistä poimit kaupat itsellesi.
Muista siis pitää digitaalisen markkinoinnin tekijä informoituna kaikista kampanjoistasi ja miettikää yhdessä miten kampanjasta saadaan kaikki mahdollinen teho irti.