• Hakukoneoptimointi
  • Tekoäly

Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

Valtti Mustajarvi SDM

Valtti Mustajärvi

Tekoäly on valloittanut työmarkkinat. Uusi teknologia on selkeästi koettu hyödylliseksi työyhteisöissä kautta maan ja on nykyään jopa yleisempi haku Googlessa kuin “tekoäly”. Eikä ChatGPT-kiinnostuksen noususuhdanteelle vaikuta tulevan loppua.

ChatGPT:ia haetaan jo suhteessa tuplasti enemmän kuin sen ensimmäisenä kokonaisena vuonna 2023 ja käyrä on edelleen nouseva. 

Sen erityisestä paikasta työtätekevien ja opiskelijoiden elämässä kertoo se, että haut laskevat merkittävästi vain vuoden vaihteessa ja kesälomakautena.

ChatGPT trendaa, selvä. Mutta, miksi se liikuttaisi meitä? 

Mitä useampi ihminen käyttää tekoälyä työssään, sitä useampi alkaa käyttää sitä myös vapaa-ajalla, esimerkiksi tuotteiden ja palvelujen vertailuun. Ja kuluttajakäyttäytyminen kiinnostaa meitä, jotka haluamme löytyä ChatGPT:n suosituksista. 

Emme voi 100% varmistaa, että ChatGPT suosittelee juuri meitä, mutta tiedämme miten voimme parantaa mahdollisuuksiamme huomattavasti. 

Jos haluat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi sinun tulee varmistaa, että sivustosi löytyy Bingistä.

ChatGPT:n hakutoiminto nimittäin käyttää Bingin indexiä tulosten hakemiseen verkosta. Jos sinun sivusi ei siis nouse Bingin hakutuloksiin, ei sivustoa löydy myöskään ChatGPT:sta.

Tämä on tietysti ikävämpi yllätys monelle joka on optimoinut sivustonsa Googlesta löytyväksi, mutta jättänyt Bingin vähemmälle huomiolle. 

Hakukoneiden algoritmeissa on eroja, ovathan ne salaisia. Se, mikä Googlessa on paras hakutulos, ei välttämättä Bingissä yllä parhaimpiin tuloksiin ollenkaan. Toki monesti hyvä tulos Googlessa on myös hyvä tulos Bingissä. Moni kuitenkin joko kokee Googlen paremmaksi tai on tottunut käyttämään sitä, eikä tarvetta vaihtaa ole ilmennyt.

Pieni tietoisku: Google kattaa edelleen n. 90 % maailman hakumarkkinaosuudesta. Bing on kuitenkin kasvattanut osuuttaan tasaisesti erityisesti tietokoneella tehdyissä hauissa, vaikka on päässyt vasta 11,5%:n osuuteen. Googlen osuus on tietokoneilla noin 80%. B2B-puolella, jossa mobiilihaut eivät ole vielä yhtä yleisiä kuin kuluttajapuolella, Bing alkaa siis olla jo ihan järkevä ottaa huomioon muutenkin kuin ChatGPT:ssä näkymisen vuoksi.

Jos iski jo paniikki ja olit lähdössä varmistamaan, että olethan ensimmäisenä kaikilla hauilla myös Bingissä, niin huoli pois.

Bingissä ei tarvitse olla ensimmäisenä, koska ChatGPT ei suosittele suoraan Bingin hakutuloksia, vaan sillä on oma hakualgoritminsa.

ChatGPT:n hakualgoritmi on salainen, mutta sen perusperiaatteet ovat tiedossa. Periaatteet ovat pitkälti samat kuin SEO:ssa, koska Googlella, Bingillä ja ChatGPT:n haulla on kaikilla sama tavoite: tuottaa relevantteja tuloksia käyttäjien hakuihin. 

Tekoälysovellukset käyttävät sisältöä eri sivustoilta polttoaineena, vertailevat niitä keskenään ja antavat niiden perusteella vastauksen käyttäjän promptiin. 

Paras mahdollisuutesi päästä tekoälysuosituksiin on siis varmistaa, että ymmärrät, millä perusteella ChatGPT ja kumppanit nostavat tuloksia omiin suositteluihinsa.

Sisältöjen osuudesta tekoälyhakuihin voit lukea kattavammin täältä, mutta seuraavaksi saat kuulla SEO:n näkökulman. 

Miten optimoit sivustosi tekoälysuosituksille SEO:n näkökannalta  

1. Varmista näkyvyytesi verkossa 

Selvitä, mitä indeksiä tekoälysovellus käyttää. ChatGPT:n tapauksessa indeksi, tai suomeksi hakemisto, on Bingin, mutta tulevaisuudessa uusi sovellus voi nousta käyttäjien suosioon ja käyttää esim. Googlen tai jonkun muun hakukoneen indeksiä. Varmista, että sivustosi löytyy siis ainakin käytetyimmistä hakukoneista. 

Monella on käytössä ilmainen Google Search Console, josta voi seurata sivuston näkyvyyttä Googlessa tarkemmin. Samanlainen työkalu löytyy myös Microsoftilta: Bing Webmaster Tool.

Luomalla Bing Webmaster Toolsin käyttäjän ja yhdistämällä domainisi, saat saman näkymän Bingin näkyvyyteen kuin Search Consolessa Googleen, ja sitä kautta asioihin, joita Bing pitää arvossa omassa indeksissään. 

Korjaamalla sivustosi tekniset ongelmat ja lisäämällä laadukasta sisältöä, voit päästä näkyviin myös Bingiin, jos sivustosi ei vielä Bingin hakemistossa ole. 

2. Hakukoneoptimoinnilla parannat mahdollisuuksiasi

Tekoälyhakusovellukset pyrkivät samaan kuin nykyiset hakukoneet: miellyttämään käyttäjiä ja tuottamaan laadukkaita hakutuloksia. SEO:lla varmistat, että sivustosi löytyy sieltä mistä tekoälysovellukset kaivavat tietoa. 

  • Hakusanat: Käytä yrityksesi palveluita kuvaavia hakusanoja systemaattisesti verkkosivuilla, blogeissa ja muissa julkaisuissa. Pyhitä mielellään yksi päähakusana per sivu, niin et tee päällekkäistä sisältöä. Linkitä liittyvät sisällöt keskenään.
  • Strukturoitu data (Schema Markup): Hyödynnä skeemoja, kuten tuotteiden nimet, brändit, hintatiedot, arvostelut ja saatavuus, jotta tekoäly voi tunnistaa sinut hyväksi tiedonlähteeksi.
  • Visuaalisten apujen optimointi: Kuvien, infograafien ja videoiden tiedot tulee olla hakukoneindeksointia varten luettavassa muodossa, esim. kuvien alt-kuvaukset ja videoiden tekstitykset.
  • Tietoa useilla alustoilla: Ole mukana Google My Businessissa, sosiaalisissa medioissa, ja paikallisissa yrityshakemistoissa. Mitä useammasta paikasta yrityksesi löytyy, sitä uskottavampi yritys on ja sitä useammin tekoälyllä on mahdollisuus törmätä yrityksesi tietoihin.
  • Yhteistyöt ja kumppanuudet: Mainitse mahdolliset yhteistyöt muiden tunnettuja yritysten tai organisaatioiden kanssa, sillä tämä lisää näkyvyyttä ja uskottavuutta.

3. Sisältöjen luotettavuus ja käyttäjäystävällisyys

  • E-E-A-T-periaatteet (Experience, Expertise, Authority, Trustworthiness): Varmista, että sisältösi korostaa asiantuntijuutta ja auktoriteettia esimerkiksi sertifikaattien, asiantuntijakommenttien tai tutkimusten avulla.
  • Asiakasarvostelut ja referenssit: Näytä asiakkaiden arvostelut ja onnistuneet projektit, sillä ne lisäävät uskottavuutta sekä tekoälyn että käyttäjien silmissä.
  • Laadukas sisältö: Luo verkkosivustolle kattavaa, informatiivista ja hyvin optimoitua sisältöä, joka vastaa alan yleisimpiin kysymyksiin.
  • Sisältö tekoälylle: Luo sisältöä, joka on hyvin jäsennelty ja sisältää helposti poimittavia tietoja. Hyvä sisällön rakenne helpottaa tekoälyä löytämään oikean informaation.
  • UKK-sivut ja kysymys-vastaus-muotoinen sisältö: Vastaa yleisiin asiakkaiden kysymyksiin selkeästi ja ytimekkäästi, sillä tekoäly usein suosii juuri tällaista sisältöä.

Yhteenveto

Tekoälymallit, kuten ChatGPT, eivät ole suoraan hallittavissa, mutta voit vaikuttaa niiden käyttämiin tietoihin parantamalla yrityksesi digitaalista jalanjälkeä. Panostamalla hakukoneoptimointiin, laadukkaaseen sisältöön ja brändin rakentamiseen lisäät todennäköisyyttä, että yrityksesi voi nousta suositteluihin käyttäjille tekoälypohjaisissa palveluissa.

Jos tarvitset tukea tekoälyn, hakukoneoptimoinnin tai sisällöntuotannon kanssa, ota yhteyttä lähimpään SDM:läiseesi.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää