• Sosiaalinen media

Kuinka reagoida negatiiviseen palautteeseen somessa

Sosiaalisessa mediassa yrityksiä usein mietityttää, miten tulisi reagoida negatiiviseen palautteeseen. Lue vinkkimme!

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Sosiaalisessa mediassa yrityksiä usein mietityttää, miten tulisi reagoida negatiiviseen palautteeseen. Negatiivista palautetta ei pidä kuitenkaan pelätä sosiaalisessa mediassakaan, vaan siihen pitää suhtautua oikein. Hyvin käsitelty palaute antaa yrityksestäsi välittävän ja asioihin tarttuvan kuvan, mikä parantaa yrityksen imagoa. Katsotaan muutama tapa miten yritykset reagoivat yleisesti palautteeseen sekä mitä hyviä ja huonoja puolia niissä on. Viimeiseksi säästin sen, mikä seuraamieni tapausten mukaan on ehdottomasti paras.

Negatiivisten palautteiden poistaminen

Tämä on harmillisen yleinen reagoida palautteisiin. Digitaalisessa maailmassa kaikesta jää jälki ja yleensä poistoyritys vain siirtää likapyykkiä huomiselle. Negatiivisen palautteen ollessa asiallinen en missään tapauksessa suosittele sen poistamista. Herjaavat, asiattomat ja henkilökohtaisuuksiin menevät palautteet ovat asia erikseen, eikä niitä tarvitse yrityksen Facebook-sivulla pitää. Tärkeä taito on myös asiattomien kommenttien ja keskustelujen jättäminen omaan arvoonsa.

Vastaamatta jättäminen

Tämä on poistamista vielä huonompi vaihtoehto, jonka ikäväkseen voi vieläkin havaita joidenkin yritysten kohdalla olevan käytäntönä. Ei tarjoilijakaan voi ravintolassa kääntää selkäänsä palautetta antavalle asiakkaalle ja vain kävellä pois. Yleensä tällainen asiakas huutaa vain kovempaa. Sama toistuu sosiaalisessa mediassa. Uskon, että yleisin syy vastaamattomuuteen on sosiaalisen median vastuuhenkilön puuttuminen yrityksestä ja se, ettei vapaaehtoisia automaattisesti löydy vastaamaan negatiiviseen palautteeseen.

Anteeksi pyytäminen

Pahoittelu on tietenkin yritykselle luonnollinen tapa reagoida negatiiviseen palautteeseen. Asiakas on lähtökohtaisesti pahoittanut mielensä kanssakäymisessä ja tietenkin odottaa siihen reaktiota. Ongelmana tässä on se, että pahoittelut tapahtuneesta menevät helposti hieman teennäiseksi tai sanahelinäksi. Tämä on kuitenkin ehdoton minimitaso, johon yrityksen pitäisi negatiivisen palautteen käsittelemisessä pyrkiä myös sosiaalisessa mediassa.

Pyydä anteeksi ja kerro, mitä muutat vastaisuudessa

Kaikki tutkimukset ja kirjoitukset, joita olen aihepiiristä lukenut tukevat tätä vaihtoehtoa. Osoitat välittömästi sekä mielensä pahoittaneelle asiakkaalle että kaikille julkaisun nähneille reagoivasi negatiiviseen palautteeseen asiallisesti. Lisäksi, kun kirjoitat negatiiviseen palautteeseen vastauksen, jossa kerrot muutoksista tulevassa toiminnassasi, vältät turhapäiväisen ympäripyöreät vastaukset.

Näillä toimilla osoitat aitoa kiinnostusta asiakkaan kokemuksia kohtaan ja rohkeaa reagointia ongelmatilanteissa. Juuri tässä sosiaalinen media on ylivoimainen: harvassa keskustelussa on aikaa reagoida niin paljon kuin sosiaalisessa mediassa. Tämän lisäksi ulkopuolisetkin näkevät, että yrityksesi hoitaa asian kunnialla ja välittämällä.

Oikein käsitelty palaute muuttuu markkinoinniksi

Yksikään yritys ei toivo negatiivista palautetta ja vielä harvempi haluaa saada sitä julkisesti. Negatiivisen palautteen voi kuitenkin asiallisesti hoidettuna kääntää myös markkinoinniksi. Esimerkiksi Walmart käänsi negatiivisen palautteen markkinoinnikseen alkamalla vastaamaan asiakkaiden palautteisiin poikkeuksellisen hyvin ja harkiten.

Sosiaalisessa mediassa yritys voi saada julkista negatiivista palautetta, mutta millään tavalla sitä ei pidä pelätä. Hyvällä sosiaalisen median strategialla negatiivinenkin palaute hoidetaan asiallisesti ja nopeasti, jolloin vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa sekä markkinointia voidaan jatkaa tehokkaasti sosiaalisen median kanavia pitkin.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää