• Markkinointi

Kuinka aloittaa konversio-optimointi

Onko liikenteen ohjaaminen verkkosivuille hallussa, ja nyt olisi aika puristaa verkkosivuista lisää kauppaa? Kustannukset liikenteen ohjaamisesta nousevat ja nyt yhä useampi kävijä pitäisi saada hyödynnettyä kontaktiksi rahavirtojen maksimoimiseksi. Mutta miten aloittaa? Jos aihepiiri on kokonaan uusi, käy lukemassa ensiksi aiempi bloggauksemme ”Konversio optimointi – mitä se on?” 1. Enemmän konversiopaikkoja sivuille Helpoin tapa aloittaa sivun konversioptimointi on […]

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Onko liikenteen ohjaaminen verkkosivuille hallussa, ja nyt olisi aika puristaa verkkosivuista lisää kauppaa? Kustannukset liikenteen ohjaamisesta nousevat ja nyt yhä useampi kävijä pitäisi saada hyödynnettyä kontaktiksi rahavirtojen maksimoimiseksi. Mutta miten aloittaa?

Jos aihepiiri on kokonaan uusi, käy lukemassa ensiksi aiempi bloggauksemme ”Konversio optimointi – mitä se on?”

1. Enemmän konversiopaikkoja sivuille

Helpoin tapa aloittaa sivun konversioptimointi on lisätä konversiopisteiteiden määrää. Montako erilaista konversiomahdollisuutta yrityksesi verkkosivulla on, ja voidaanko niiden määrää lisätä? Suurin osa yhteydenottoja keräävistä yrityksistä luottaa edelleen yhteen konvertoivaan sivuun, eli yhteydenottosivuun. Tällöin kuitenkin kävijöitä on ohjattava jatkuvasti kohti yhteydenottosivua.

Helppo tapa lisätä konversioiden määrää on lisätä sivuja, joista asiakas voi tehdä yhteydenoton.

Kun luet tätä kirjoitusta, näet jatkuvasti oikeassa laidassa keltaisen Ota yhteyttä -napin. Se on tapamme pitää sinut jatkuvasti tietoisena mahdollisuudesta yhteydenottoon. Vastaava ominaisuus on yleisimmillä verkkosivualustoilla helppo toteuttaa, mutta monelta se unohtuu.

Toinen tapa lisätä konversioiden määrää on suunnitella eri tasoisille sivustolla vierailijoille omia konversioita. Meidän sivustolla tällaisia ovat esimerkiksi bloginlistalle liittyminen sekä ladattavat oppaat. Tällaiset konversiot eivät ole yritykselle yhtä arvokkaita kuin suora tarjouspyyntö, mutta vahvoja liidejä myynnille sekä arvokasta tietoa liikenteen ohjaamiseen, minkä avulla saadaan tietoa kävijöistä.

Verkkokauppojen ei tietenkään kannatta rakentaa muista konversioista ainakaan oston esteitä, mutta myös sähköpostilistalle liittyminen on aina arvokasta kauppiaalle.

Mieti siis jatkossa, kuinka monta erilaista konversiota voit järkevästi laittaa sivustollesi?

2. Tuote ja palvelu -sivujen konversio-optimointi

Sivut, joille ohjataan eniten suoraa liikennettä, kannattaa optimoida ensimmäisenä. Mitä suurempi määrä ihmisiä ohjataan laskeutumissivulle, sitä suurempi vaikutus sen sivun tehokkaammasta konvertoitumisesta on liiketoiminnalle.

Konversio-optimointi tulisi siis tehdä aina kävijädataan perustuvasti. Muutamia asioita voit käydä tarkistamassa vaikka heti omilta sivuiltasi, kuten sen, onko käyttäjällä mahdollisuus edetä joka hetki kohti ostosta/yhteydenottoa?

Kuvitellaan tilanne, jossa käyttäjä saapuu laskeutumissivullesi ja lähtee syventymään tekstiin. Ilman mittausta emme voi tietää, kuinka pitkälle hän lukee tekstiä tai mitkä kohdat hän lukee. Joka tapauksessa käyttäjällä tulisi olla joka hetki mahdollisuus siirtyä eteenpäin kohti tarjouspyyntöä tai ostosta. Mene siis omille sivuillesi ja mieti, onko sivusto suunniteltu tätä ajatellen?

Verkkokauppiaalle puolestaan on tärkeää, että sivusto kertoo selkeästi kun tuote on lisätty ostoskoriin, minkä jälkeen shoppailijaa ohjataan joko jatko-ostoksien pariin tai kassaa kohti.

Aloittelevalle konversio-optimoijalle tekstin suhteen annan yksinkertaisen ohjeen: Lukisitko tuote- tai palvelusivusi tekstin ääneen potentiaaliselle asiakkaalle ja olettaisit hänen tekevän ostopäätöksen? Jos et lukisi, niin miksi odottaisit sen toimivan myynnissä?

3. Yhteydenottokaavakkeen tai ostoskorin optimointi

Yllättävän iso osa sivuston vierailijoista pysähtyy viime hetkillä ennen ratkaisevaa klikkausta. Se, mihin kävijäsi eksyvät tai mikä vaihe heidät käännyttää, on erittäin arvokasta tietoa, kun haluat kehittää verkkosivustoasi. Näihin kipupisteisiin pureutumalla saat vierailijasi kilisyttämään myös kassakonetta.

Ostokorin tai yhteydenottokaavakkeen toimintaan on kehitetty jos jonkinlaista nyrkkisääntöä ja ”varmoja tapoja” onnistua, mutta yhtä usein ne on osoitettu myös pätemättömiksi. Varmin tapa on seurata analytiikasta, miten kävijäsi etenevät sivustollasi ja mihin he pysähtyvät.

Conversion Rate Experts on tehnyt listauksen erilaisista monitorointityökaluista ja esimerkiksi YouTubesta löytyy paljon esimerkkejä aiheesta. Monitorointityökalujen käyttäminen vaatii kuitenkin perehtymistä ja aikaa. Tietenkin myös me autamme mittausten aloittamisessa.

https://conversion-rate-experts.com/understanding-your-visitors/

4. Koko sivuston konversioprosentti

Moni aloitteleva konversio-optimoija pärjää Google Analyticsin tiedoilla. Kun yhteydenotto-event on luotu Analyticsiin, saat tietää, kuinka moni sivuston kävijöistä tekee toivotun toimenpiteen. Lisäksi näet Analyticsistä, mille sivuille kävijät ovat saapuneet ja miten he ovat edenneet kohti haluttua toimenpidettä.

Jos koko sivuston konversioprosentti on alle 1, täytyy sivustoa ehdottomasti kehittää. Jos et näe Google Analyticsistä sivustosi konversioprosenttia lainkaan, on mittaaminen tehty hutiloiden ja Analytics täytyy asentaa uudelleen oikein.

Konversiot ratkaisevat

Verkkosivuston kehittäminen tehokkaaksi myyntikoneeksi ei ole helppoa. Jos se olisi, kaikkihan sen tekisivät.

Sivustoa tulee jatkuvasti kehittää ja fakta on, että liikenteen ohjaaminen käy jatkuvasti kalliimmaksi, jolloin sivustolla kävijöistä tulee saada mahdollisimman paljon hyötyä irti.

Kun tarvitset apua konversio-optimoinnissa, ota yhteyttä.

 

Ota yhteyttä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää