• Hakukoneoptimointi
  • Sähköpostimarkkinointi
  • Verkkosivut

Käytännöllisiä vinkkejä verkkosivuston liikenteen kasvattamiseksi

Lue 10 vinkkiä, miten voit kasvattaa sivustosi liikennettä.

SDM logo

Digimarkkinointi

Liikenne yrityksen verkkosivuille tuo paljon positiivisia asioita tullessaan. Jopa täysin uudet verkkosivut voivat houkutella paljon kävijöitä hyvän sisällön avulla.  Tässä kirjoituksessa käydään läpi käytännöllisiä keinoja verkkosivustosi kävijämäärän kasvattamiseksi. Ensimmäiset vinkit keskittyvät sivuston nopeuteen, sillä jos sivuston latausnopeuteen ei kiinnitä huomiota, bounce rate (miten moni sivulle saapuva poistuu heti) kasvaa, mikä voi ajan mittaan heikentää sijoituksiasi hakutuloksissa.

Hostaus

Hostaus tarkoittaa palvelintilan ja tietojärjestelmäpalveluiden antamista jonkin toisen yrityksen hoidettavaksi. Eri Hosting-palveluiden tarjoajissa on suuria eroja. Luotettava palvelu ilman alhaallaoloaikoja, riittävä kaistan leveys ja välimuistin käyttäminen ovat tärkeitä asioita sivuston nopeuden kannalta. Käyttäjät eivät tule odottamaan hitaasti latautuvan sivuston latautumista.

Hostaus on palvelintilan ja tietojärjestelmäpalveluiden antamista jonkin toisen yrityksen hoidettavaksi. Tyypillisiä palveluita ovat kotisivut, foorumi, sähköposti ja verkkokauppa sovellukset.

Optimoi sivustosi nopeus

Mitä hitaammin verkkosivu aukeaa, sitä todennäköisempää on, että käyttäjä painaa selaimessa takaisin-nappia. Google huomioi sivuston latausajan järjestäessään hakutuloksia, minkä takia latausnopeus kannattaa ottaa huomioon sivuston liikennemääriä analysoitaessa. WordPress-sivuston nopeutta voit parantaa mm. optimoimalla kuvat, optimoimalla tietokannan ja vähentämällä aktiivisten lisäosien määrää.  Seuraavista linkeistä voit lukea lisää vinkkejä WordPress-sivuston nopeuttamiseksi ja Kotisivujen Google PageSpeed Insight-pisteiden parantamiseksi.

Käytä Google Search Consolea ja Google Analyticsiä

Google Search console pitää kirjaa sivustosi vierailijoiden käyttämistä hakusanoista. Google Search Console selvittää sen, mitä käyttäjät etsivät. Google analytics taas auttaa sinua analysoimaan vierailijoidesi käyttäytymistä.

Käytä vain laadukasta sisältöä

Google arvostaa asiaankuuluvaa ja laadukasta sisältöä yli kaiken. Jos haluat oikeasti sivujesi löytyvän hakukoneista, ei tätä kohtaa voi sivuuttaa. Pelkkä pitkä teksti ei kuitenkaan riitä, sillä yhdessä pötkössä olevaa sisältöä on kuiva lukea. Hyviä keinoja kiinnittää sivustosi vierailijoiden huomio ja saada heidät palaamaan takaisin ovat videot, uutiset, haastattelut, oppaat, meemit, vierailijabloggaajat ja arvostelut.

Hyödynnä sosiaalista mediaa

Asenna sivustollesi Facebookin ja Twitterin seurantakoodit, joiden avulla voit markkinoida asiakkaille, jotka ovat jo vierailleet sivustollasi. Osallistu aktiivisesti keskusteluihin, jotka liittyvät samaan aihepiirin kuin verkkosivustosi ja käytä asiaan kuuluvaa hashtagia.

Youtube

Youtube on maailman toiseksi vierailluin verkkosivusta ja YouTube-mainontaa tulisi ehdottomasti hyödyntää osana yrityksesi digitaalista mainontaa.  YouTube tarjoaa useita kustannustehokkaita ratkaisuja erilaisiin digitaalisen mainonnan tarpeisiin. Toinen keino hyödyntää Youtubea on tehdä verkkosivustollasi olevasta sisällöstä video ja laittaa se youtubeen. Mieti yleisimmät kysymykset, joita asiakkaasi esittävät palveluistasi ja vastaa niihin videon muodossa.

Kirjoita blogia

Bloggaaminen on tehokas tapa kasvattaa yrityksen verkkosivujen kävijämäärää, tunnettuutta ja tätä kautta myös kaupan määrää. Kirjoita säännöllisesti uutta sisältöä ja vastaa kirjoituksiisi tulleisiin kommentteihin, jolloin verkkosivustosi sisältö pysyy tuoreena ja annat samalla myös syyn vierailla sivustollasi useammin.

Iso haaste yritysblogissa on keksiä kirjoitusaiheita, jotka nostavat brändisi arvoa, kasvattavat liikenteen määrää ja tukevat hakukoneoptimointia. Yksi vinkki tähän on hyödyntää kunkin työntekijän asiantuntijuutta ja tutkia alasi uusimpia tuulia ja trendejä blogikirjoituksissa.

Hakukoneoptimointi

Ylivoimaisesti suosituin hakukone on Google yli 75% markkinaosuudella. Hakukoneoptimointi on yksi tärkeimmistä verkkosivuille tulevaan liikenteeseen vaikuttavista osa-alueista. Hakukoneoptimoinnin avulla sivustosi löytyy korkeammalta Googlesta ja saat enemmän kävijöitä. Hakukoneoptimoinnissa et yritä saada asiakkaidesi huomiota, vaan olet paikalla kun he jo etsivät sinua. Hakukoneoptimoinnin tulokset näkyvät yleensä hitaammin kuin suoran mainonnan, mutta pidemmällä aikavälillä halvemmalla ja myös niin sanottujen pitkänhännän hakusanojen avulla.

Mainosta verkossa

Uuden sivuston julkaisun jälkeen laskeutumissivusi eivät todennäköisesti löydy heti kovinkaan korkealta Googlen hakutuloksissa, varsinkaan jos käyttämäsi hakusanat ovat kovasti kilpailtuja. Tämän takia yleensä nopeimmat keinot saada liikennettä uudelle sivustolle ovat Google Adwords -mainonta ja Facebook-mainonta. Näiden kautta saat ohjattua liikennettä sivustollesi muista kanavista.

Käytä sähköpostia kerätäksesi liidejä

Kerää sivustollasi sähköpostilistaa, minkä avulla voit kohdentaa viestejä jo palveluistasi kiinnostuneelle henkilöille. Sähköpostilistan rakentaminen on yksi tärkeimmistä tavoista saada ihmiset palaamaan sivustollesi. Uudet blogikirjoitukset, erilaiset tarjoukset, kilpailut ja kampanjat ovat hyvä tapa saada sivustolle nopeasti liikennettä ja liidejä sähköpostilistan kautta.

Yhteenveto

Erityisesti sivuston sisältöön (teksti, kuvat ja videot) tulisi panostaa paljon heti alusta lähtien. Hyvää sisältöä on helppo mainostaa eri kanavissa ja sen avulla mainonnasta saadaan myös parempia tuloksia.

Jokainen yllä mainittu kohta vaikuttaa omalta osaltaan sivustollesi saapuvaan liikenteen määrään ja listasta kannattaakin valita ne kohdat, joita voit hyödyntää omalla verkkosivustollasi. Jos haluat lisää vinkkejä digitaalisesta markkinoinnista, liity sähköpostilistallemme sivupalkissa olevan lomakkeen kautta.

 

Ota yhteyttä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly
    • TikTok

    Kohdentamisen tulevaisuus some-mainonnassa – AI ja palvelinpuolen seuranta saattelevat evästeiden jälkeiseen aikaan 

    Kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen korostaa asiantuntijoiden roolia ensimmäisen osapuolen datan ja tekoälyn hyödyntämisessä. Tekoäly tarjoaa tehokkaita työkaluja as...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelen ko...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää