Onko yrityksesi kiinnostunut kansainvälistymisestä tai liiketoiminnan skaalaamisesta johonkin tiettyyn maahan? Tässä blogissa käyn läpi tärkeimpiä digimarkkinoinnin MRACE®-mallin keinoja, jotka tukevat kansainvälistymistä sekä strategisella että taktisella tasolla.
Globaalissa maailmassa kansainvälistyminen tulee varmasti säilymään jatkossakin monien yritysten kasvusuunnitelmissa talouden heilahteluista huolimatta ja digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.
Kansainvälistyminen ilman strategiaa on kallista hakuammuntaa
Kaiken tulisi lähteä liikkeelle siitä, että yrityksessänne on tehty strateginen päätös kansainvälistymisestä ja sen tavoitteista. Sen jälkeen päästään varsinaisen markkinointistrategian pariin. Mutta miksi strategia on niin tärkeässä roolissa?
Uudessa markkinassa juuri kukaan ei vielä tunne yritystäsi tai brändiäsi. Suomessa rakennettu bränditunnettuus ei kanna heti uudessa markkinassa, eikä ole valmiita asiakkaita. Samanaikaisesti kilpailutilanne voi olla todella kovaa ja monet kilpailijat ovat toimineet markkinassa jo pitkään.
Suomen ulkopuolella potentiaalisiin asiakkaisiin voi myös vedota täysin erilaiset tekijät kuin Suomessa.
Esimerkiksi suomalaisilla design-brändeillä suomalaisuus voi hyvinkin herättää kiinnostusta yritystäsi kohtaan, mutta vaikkapa raskaassa teollisuudessa suomalaisuus tai pitkä perheyritystausta eivät välttämättä ole läheskään yhtä arvostettuja tekijöitä kuin Suomessa.
Tämän vuoksi käynnistämme digimarkkinoinnin aina MVG-strategialla, jossa määritämme ostajapersoonat, selkeät erottautumistekijät ja arvolupaukset. Uudessa maassa on todella tärkeää määritellä, mitä uutta ja erilaista yritys pystyy tarjoamaan kilpailijoihin nähden?
Kun markkinointistrategiasi on kunnossa, muun muassa seuraavat asiat onnistuvat helpommin:
- Mainonnan kohdentaminen
- Markkinointikanavien valinnat
- Kohderyhmien puhuttelu heille sopivilla mainosviesteillä
Mittaa markkinoinnin toimivuutta
Strateginen suunnittelu liittyy myös vahvasti MRACE®-malliin kuuluvaan mittaamiseen (Measure). Uudessa maassa markkinoinnin toimivuutta on tärkeä mitata useilla erilaisilla mittareilla.
Markkinoinnin alkuvaiheessa kovemmat konversiot, eli esimerkiksi ostot tai yhteydenotot, voivat vielä olla harvassa. Siksi on tärkeää seurata muun muassa liikenteen laatuun liittyviä mittareita: tuleeko sivustolle liikennettä uudesta maasta ja kauanko sivustolla vietetään aikaa?
Seuraaminen on myös helpompaa esimerkiksi dashboardin kautta, koska sen avulla pystyy esimerkiksi näkemään reaaliajassa, mistä maista liidejä tulee tai miten markkinointi toimii eri maissa.
👉Voit lukea lisää eri markkinointivaiheiden mittareista täältä!
Tavoita kohdeyleisö sopivilla markkinointikanavilla
Oikein valittujen markkinointikanavien avulla sivustolle saadaan tuotua liikennettä ja potentiaalisia asiakkaita. Kanavat kannattaa valita eri markkinointivaiheisiin, sen mukaan, missä potentiaaliset asiakkaat liikkuvat. Luonnollisesti myös käytettävä budjetti vaikuttaa.
Jos haluat mahdollisimman paljon näkyvyyttä brändillesi, kannattaa harkita esimerkiksi seuraavia kanavia:
- Display Network
- Ohjelmallinen
- YouTube
- Meta
- TikTok
Liidienhankintaan toimivia kanavia taas voivat olla esimerkiksi Googlen hakusanamainonta, Meta tai LinkedIN. Asiantuntijapalveluita tarjoava B2B-yritys voi löytää asiakkaita esimerkiksi LinkedINistä, mutta se voi olla olla melko kallis kanava esimerkiksi Yhdysvalloissa. Myös Google-mainonnassa mainonnan kustannukset vaihtelevat paljon eri maissa, joten mainonnan budjetti kannattaa arvioida esimerkiksi tärkeimpien avainsanojen klikkaushintojen mukaan.
🔎Ennen Google-mainonnan käynnistymistä uudessa maassa teemme avainsanatutkimuksen, jotta näemme millä sanoilla yrityksesi tuotteita tai palveluita haetaan tietyssä maassa. Nostamme mainoksiin niin Googlessa, Facebookissa kuin vaikkapa LinkedINissä strategiatyön pohjalta löydettyjä paikallisia ostajapersoonia puhuttelevia erottautumistekijöitä.
Google-mainonnalla voidaan tukea myös hakukoneoptimointia. Ennen kuin hakusanojen orgaanisia sijoituksia on saatu nostettua, maksetulla mainonnalla voidaan päästä tärkeillä avainsanoilla hakutulosten kärkeen.
🚀Tutustu referenssiin, jossa teimme kansainvälistä markkinointia teollisuusalan yritykselle.
Panosta lokalisoituihin sisältöihin
Reach-vaiheen mainoskanavien lisäksi kansainvälistymisessä on tärkeää panostaa jatkuvaan sisällöntuotantoon ja lokalisoituun sivustoon. Se mikä toimii Suomessa, ei välttämättä toimi naapurimaassa Ruotsissa, puhumattakaan siitä, kun siirrymme Euroopan ulkopuolelle. Lokalisoidut sisällöt ovat tärkeitä kansainvälisillä markkinoilla, koska sanastossa ja kieliasussa on eroavaisuuksia samankin kielen eri varianttien sisällä.
Yhdysvaltojen kaltaisessa isossa markkinassa alan termeissä voi olla eroja jopa ihan osavaltiotasolla.
Mistä sitten tiedät, millaista sisältöä kansainvälistyminen vaatii, missä formaatissa ja missä kanavassa se jaellaan?
Hyvin tehty strategiatyö auttaa tässäkin. Ostajapersoonat, arvolupaukset ja mainonnan kulmat on hyvä pohtia valmiiksi, ennen kuin lähtee skaalaamaan tiettyä mallia eri maihin.
- Ostajapersoonat voivat olla erilaisia eri maissa, joten eri sivustolta tulee löytyä juuri paikallisille ostajapersoonille suunnattua sisältöä esimerkiksi artikkeleita, blogitekstejä ja tuote- tai palvelusivuja.
- Sisällöt ovat myös tärkeitä esimerkiksi paikallisten myyjien kouluttamisessa. Jos myyjät eivät ymmärrä, mitä he ovat myymässä, myynti ei todennäköisesti kasva kovin nopeasti uudessa maassa.
Sekä B2B- että B2C- yritysten on tärkeä saada ja tuottaa lokalisoituja referenssejä ja asiakastarinoita esimerkiksi Yhdysvaltoihin. Suomen tai Euroopan maiden referenssit eivät välttämättä toimi läheskään yhtä hyvin. Tosin ne ovat kyllä alkuvaiheessa parempia kuin ei mitään, sillä lokalisoituja referenssejä ei ole välttämättä alkuvaiheessa olemassa.
Sisällöt vaikuttavat myös mainonnan tehokkuuteen. Jos sisältöä ei ole riittävästi tärkeistä avainsanoista esimerkiksi Google Adsin laatupisteet kärsivät ja mainonnan kustannukset nousevat.
Tee sivustosta konvertoiva
Ennen uuden maan valloitusta sivusto on järkevää tarkistaa myös konversio-optimoinnin silmin. Ovathan sivuston kieliversiot helppokäyttöisiä? Miten asiakas pystyy ostamaan tai ottamaan yhteyttä? Sivuston toimivuuden tarkasteluun voidaan käyttää apuna esim. lämpökartta-analyysejä, jotta nähdään, miten kävijät liikkuvat ja toimivat sivustolla.
Kokemuksemme mukaan esimerkiksi B2B-yrityksiin ollaan Yhdysvalloissa paljon useammin yhteydessä puhelimitse kuin Euroopassa, joten esimerkiksi tässä tapauksessa on tärkeää, että soittaminen tehdään sivustolla mahdollisimman helpompi. Soittamiseen ohjaamista käytetään selkeänä toimintakehoitteena esimerkiksi sivuston painikkeissa ja puhelinnumerot ovat selkeästi näkyvillä.
👉Kuinka kerätä sähköpostilistaa? Katso vinkit terveen listan kerryttämiseen.
Löydy ja kasvata yleisöä hakukoneoptimoinnilla
Hakukoneoptimointi auttaa saamaan sivustolle näkyvyyttä ja yleisöä uudessa maassa. Jos kukaan ei löydä sivustoasi hakukoneista, yrityksesi ei käytännössä ole olemassa.
Hakukoneoptimointi ei välttämättä alkuvaiheessa tuo nopeita voittoja, mutta pitkällä aikavälillä se auttaa säästämään markkinointikustannuksissa, kun tärkeiden hakusanojen sijoitusta saadaan kasvatettua orgaanisesti.
Myös sivuston kieliversioiden toimivuus kannattaa tarkistaa SEO:n näkökulmasta. Esimerkiksi metakuvaukset ja linkitykset on tärkeä laittaa kuntoon.
🔎Hakusanatutkimuksen avulla löydetään tietyssä maassa käytettävät hakusanat, hakumäärät ja hakusanojen nykyiset orgaaniset sijoitukset Googlessa. Tärkeiden hakusanojen ympärille luodaan yleensä sen jälkeen sisältösuunnitelma, jonka avulla pystytään myös priorisoimaan hakusanojen ympärille tuotettavaa sisältöä. Jos sisältöä ei ole riittävästi paikallisella kielellä, orgaaniset sijoitukset jäävät todennäköisesti mataliksi.
Lue myös: Kuinka Googlen uusi generatiivinen tekoäly voi vaikuttaa hakukoneoptimointiin?
Pidä kiinni uusista asiakkaista
Sitten kun kauppaa ja uusia asiakkaita alkaa pikkuhiljaa tulemaan uudesta markkinasta, on tärkeää sitouttaa asiakkaita yritykseesi.
Tehokkaimpia tapoja sitouttaa jo ostaneita tai yhteyttä ottaneita asiakkaita yritykseesi on hyödyntää sähköpostimarkkinoinnin ja markkinoinnin automaation keinoja. Sähköpostimarkkinoinnilla sitouttaminen voi tapahtua esimerkiksi uutiskirjeiden tai vaikkapa kanta-asiakastarjousten avulla, mutta etenkin verkkokaupoille ja B2B-toimijoille markkinoinnin automaatio on äärimmäisen tärkeää.
Markkinoinnissa tehtävänäsi on uudelleenaktivoida asiakkaitanne aina uudestaan ja uudestaan pitämällä yllä merkityksellistä vuoropuhelua asiakkaan kanssa. Me suosittelemme tähän markkinoinnin automaation ja lifecycle-ajattelun systemaattista hyödyntämistä.
Oikein rakennettu markkinoinnin automaatio on kullanarvoinen työkalu kansainvälistyvälle yritykselle. Se tarjoaa keinoja tehostaa liidien hankintaanne, jäsennellä asiakasdataanne ja kehittää myyjien prospektointimahdollisuuksia.
👉Lue miten parannat asiakaspysyvyyttä ja luot asiakkaista yrityksenne suosittelijoita.
Yhteenveto
Kansainvälistyminen tarjoaa yrityksellesi mahdollisuuksia kasvattaa brändisi tunnettavuutta ja tavoittaa uutta asiakaskuntaa, mutta se vaatii yleensä aikaa ja myös riittäviä taloudellisia investointeja. Digimarkkinoinnin työkaluilla kansainvälistyminen on kuitenkin mahdollista tehdä kustannustehokkaasti, joten investoinnit on mahdollista saada kannattavaksi melko lyhyessäkin ajassa.
Sopiva kansainvälisen markkinoinnin -kokonaisuus räätälöidään aina yrityksesi tarpeisiin. MRACE® -malli on hyväksi havaittu myös kansainvälistymisen työkaluna, koska malli sitoo eri vaiheet ja niiden toimenpiteet tiiviisti yhteen. Jokaisella vaiheella on vaikutusta toisiinsa, joten sen vuoksi mallimme voi auttaa yrityksesi kansainvälistymistä huomattavasti.
Lataa maksuton tavoiteasetannan opas ja ota yhteyttä, jos kaipaat apua yrityksesi kansainvälistymiseen!