Joulu tulee kovaa vauhtia ja yleisesti se on monelle yritykselle tuottoisinta aikaa. Netissä tehtävien tilausten määrä kasvaa joka vuosi ja myös joululahjojen suunnittelu, etsiminen ja ostaminen tapahtuvat yhä useammin hakukoneiden kautta.
Seuraavaksi tarkastelemme muutamia vinkkejä, jotka kannattaa ottaa huomioon AdWordsissä jouluna. Lisäksi käyn läpi automaattisten sääntöjen määrittämistä. Se auttaa niitä, joilla ei ole aikaa paneutua AdWords-tilin tapahtumiin säännöllisesti ja myös niitä, joiden pitäisi joululomalla tehdä muutoksia AdWordsissä.
Joulun AdWords-Vinkit
Joulun lähestyessä klikkausprosentti ja konversioiden määrä ovat suurimmat mittarit, joita kannattaa seurata. Jos joulunajan kampanjat eivät generoi tarpeeksi klikkauksia, voi tähän olla syynä esimerkiksi mainoksen ulkoasu tai huonot avainsanat. Myös negatiivisten avainsanojen merkitys sekä erittäin tärkeä mainonnan rahallinen panostus on syytä pitää mielessä.
Kausituotteet
Monesti unohdetaan tehdä kausituotteille, kuten joulun omille tuotteille, omat kampanjat.
Sillä ei ole merkitystä, onko kyseessä verkkokauppa vai kivijalkamyymälä, koska erillisillä joulukampanjoilla saadaan näkyvyyttä ja kauppaa kasvatettua tuomalla asiakkaan tietoisuuteen juuri hänen tarvitsemansa ja sinun tarjoamasi tuote/palvelu.
Edellisvuosien Data ja Joulumainokset
On hyvä verrata edellisvuoden dataa ja katsoa, mitkä olivat ne tuotteet/palvelut, jotka myivät parhaiten juuri joulun aikaan. Tämän pohjalta voit rakentaa kyseisille myyntimenestyksille omat mainokset, joihin kannattaa miettiä tekstit joulushoppailijoita ajatellen.
Kannattaa varautua siihen, että joulun alla kilpailu kiristyy ja hinnat nousevat.
Jos jouluisin hyvin myyvillä tuotteilla/palveluilla on jo omat mainokset ja avainsanat, kannattaa miettiä pitäisikö nuo mainokset kopioida ja tehdä uudet mainokset, jotka kohdentuvat paremmin juuri jouluun. Varsinkin jos näillä tuotteilla/palveluilla on jokin joulutarjous.
Kannattaa pitää mielessä mainoksia uusiessa, että ei poista vanhoja mainoksia, vaan ainoastaan keskeyttää ne. Tällöin vanhat mainokset on vielä mahdollista ottaa myöhemmin käyttöön.
Kuukauden Parhaat Päivät
Joulusesongin parhaiten konvertoivat päivät nettimyynnissä olevien tilattavien tuotteiden osalta ovat joulukuun alun päivät aina joulukuun puoleenväliin asti. Tämän jälkeen asiakkaiden usko tilausten saapumiseen jouluksi hiipuu ja siirrytään kivijalkaliikkeisiin ostoksille.
Tästä voidaan päätellä, että joulukuun alkupäivinä verkkokaupoissa kannattaa panostaa mainoksiin ja avainsanoihin rahallisesti. Kun konversioiden määrä alkaa laskea, kannattaa myös samassa suhteessa pienentää bidien-hintoja. Tällöin rahat saadaan kohdennettua parhaiten konvertoituvalle ajanjaksolle.
Kivijalkaliikkeissä taas mainontaan käytettävää rahallista panostusta kannattaa jatkaa aina 24. päivään asti. Viimehetken ostajat näet todennäköisesti Googlettavat paniikissa saatavilla olevia tuotteita ja palveluita vielä ihan viimeisenäkin hetkenä.
Bidien Hinnat
Kannattaa varautua siihen, että joulun alla kilpailu kiristyy ja hinnat nousevat. Näin käy varsinkin hyvin konvertoituvilla tuotteilla/palveluilla, joilla on jo ennestään kova kilpailu. Tässä ei tosin kannata säästää, koska mikään ei ole pahempaan kuin se että mainokset ja avainsanat ovat osuvia, mutta mainos ei näy, koska kilpailijoilla on korkeammat hintatarjoukset.
Joulukuun budjetin kannattaakin olla suurempi kuin muiden kuukausien budjetti. Varsinkin, jos tuotteet/palvelut myyvät hyvin joulun aikaan.
Joskus bidien hintatarjoukset muuttuvat päivittäin ja jos et kerkeä reagoimaan siihen saatat menettää arvokasta kauppaa. Tähän tilanteeseen ratkaisuna on automaattisten sääntöjen asettaminen, josta kerron seuraavaksi.
Helpota joulukampanjoita Automaattisilla Säännöillä
Automaattisen säännön määrittäminen varsinkin joulukampanjoissa on erittäin hyödyllinen työkalu kaikille, joilla ei ole aikaa tarkastella tilin tapahtumia säännöllisesti.
Seuraavana kaksi esimerkkitilannetta, joihin automaattiset säännöt tuovat helpotusta.
Otetaan esimerkiksi joulumainokset, joiden halutaan loppuvan 24.12. ja jonka jälkeen halutaan mainostaa vielä välipäivien alennusmyyntitarjouksia. Nämä toimenpiteet voivat olla monelle haastavia toteuttaa reaaliajassa loma-aikana. Onneksi voit tällaisissa tilanteissa asettaa automaattisen säännön hoitamaan tämän puolestasi ja voit luoda säännön lähettämään sähköpostin sinulle, kun toimenpiteet ovat käynnistyneet.
Tai
Toisena esimerkkinä tilanne, jossa hintatarjouskilpailu käy kiivaana ja et kerkeä tarkastelemaan hintojen muutoksia ja mainokset meinaavat tippua alemmas hakutuloksissa. Tällöin voit asettaa automaattisen säännön, joka lähettää sähköpostia sinulle silloin, kun CPC on pienempi kuin arvioidun sivun yläosan hintatarjous.
Tiettyjen mainosten keskeyttäminen
Tarkastellaan hieman tarkemmin automaattisten sääntöjen luomista esimerkin avulla, jossa keskeytetään tietyt mainokset haluttuna päivämääränä.
Muista valita kohteet, joihin haluat automaattista sääntöä soveltaa. Automaattisen säännön voi määrittää kampanja-, mainosryhmä-, mainos- tai avainsanatasolle. Kaikilla näillä tasoilla säännöt hieman muuttuvat.
Valitaan tässä esimerkissä mainosten keskeytys(nuoli).
Sen jälkeen avautuu seuraavanlainen näkymä. Muista tarkistaa, että juuri valitut mainokset ovat niitä, joihin käytät sääntöä(nuoli).
Seuraavaksi vaatimukseksi asetetaan mainostyyppi
Valitaan juuri oikea mainostyyppi, tässä tapauksessa Laajennettu Teksimainos.
Kohta 1. Toistuvuudeksi asetetaan kerran, jos halutaan säännön toimivan vain kerran. Päivämääräksi ja kellonajaksi asetetaan päivä, jolloin halutaan säännön astuvan voimaan. Tiedoksi ajalta kannattaa asettaa ”sama päivä”, jos kyseessä on tapaus, jossa tietoja ei haluta hakea.
Kohta 2. Säännön nimeksi kannattaa laittaa sellainen, jonka muistaa. Varsinkin, jos säännön toteutumiseen on pitkä aika tai jos käytössä on useita toteutuvia sääntöjä
Kohta 3. Automaattisista säännöistä on mahdollista saada sähköpostiin tulokset säännön toteutumisesta.
Esikatsele tulokset on TÄRKEIN kohta automaattiset säännöt -osioissa. Siinä tarkastetaan, miten luodut säännöt toimisivat, mikäli niitä sovellettaisiin heti. Tämä on tärkeää juuri siksi, että joskus muutokset sääntöjen ominaisuuksiin saattavat muuttaa toivottua lopputulosta ja näin varmistat juuri oikean lopputuloksen
Tämä jälkeen, jos kaikki tarvittavat toimenpiteet ovat suoritettu, paina vain Tallenna.
Jos tästä esimerkistä oli sinulle hyötyä niin tutustu tarkemmin Automaattisten säätöjen asettamiseen AdWordsin ohjeissa.
Yhteenvetona
Muista, mitkä ovat resurssisi niin rahallisesti kuin ajallisestikin. Tähän löydät monia apuja AdWordsin omista työkaluista ja hyvästä etukäteissuunnittelusta.
Dataan kannattaa luottaa. On se sitten edellisvuosien tai edellisen päivän dataa, kertoo se enemmän kuin mikään muu. Datasta näet muun muassa, paljonko klikkausprosenttisi on, montako konversiota on tullut, onko mainoksesi saanut näkyvyyttä ja onko tullut paljon suoria kontakteja kivijalkaliikkeeseen. Kaiken sen pohjalta kannattaa tehdä tarvittavat muutokset, jotka edesauttavat liiketoimintaa.
Googlessa mainostaminen perustuu moneen tekijään ja kaikki ne kannattaa ottaa huomioon joulumainontaa ajatellessa.
Jos joulukalenterin on jäänyt hommaamatta, niin ei hätää! Googlen omalla Santa Trackerilla voit tehdä päivittäin avautuvia tehtäviä, kuten trimmailla Joulupukin partaa.