• Instagram
  • Snapchat

Instagram Stories vs. Snapchat

Mitä Instagram Stories merkitsee Snapchatin tulevaisuudelle?

SDM logo

Digimarkkinointi

Instagram Stories on vihdoin päivittynyt myös suomalaisten luureihin. Monen mielestä se on härski kopio Snapchatin tarinoista. Mainostaja taas miettii, että saako Snapchatin jo unohtaa.

Oma ensireaktioni IG-tarinoihin oli helpottunut. Ajattelin nimittäin, että sisältöä voisi tuottaa tästä edespäin vain Instagramiin. Hetken mietittyäni tajusin, että snäppi ei todellakaan ole vielä kuopattu. Moni yritys joutuu kuitenkin tekemään kompromissin ja valitsemaan jommankumman. Toiset taas ovat jo molemmissa, mutta tavallaan päällekkäiset ominaisuudet hämmentävät.

Instagram Stories 101

Ennen kuin voidaan puntaroida näitä alustoja, täytyy ne tehdä tutuksi. Jos Snäppi ei ole tuttu, kurkkaa sen perusteet yritykselle.

Instagram-tarinan voi luoda vasemmasta yläkulmasta. Käyttöliittymä on luonnollinen ja helppokäyttöinen. Jos Snapchat on sinulla jo käytössä, tulee Storisienkin käyttäminen lähes lihasmuistista. Ennen kuin alat julkaisemaan juttujasi, voit piilottaa tarinat haluamiltasi henkilöiltä (esim. pomoltasi).

Piilota Instagram Stories henkilöiltä

Videon kuvaaminen onnistuu painamalla isoa nappulaa pohjassa ja kuva tietenkin lyhyellä täppäyksellä. Kuten Snapchatissä IG:ssäkin kuvat ja videot säilyvät vuorokauden. Filtterit löytyvät vasemmalta ja värikynät kynäikonin alta. Tekstin lisääminen onnistuu teksti-ikonin alta, mutta tekstin väri on aina valkoinen.

Instaram Stories Siveltimet

Tarinoiden katsominen onnistuu helposti IG-fiidin yläpuolelta. Täppäämällä kuvaa siirryt seuraavaan ja pyyhkäisemällä oikealta siirryt seuraavaan henkilöön. Pyyhkäisemällä alaspäin pääset pois tarinoista (kuulostaako tutulta?). Kun haluat katsoa kuinka moni on nähnyt julkaisusi, mene ensin katsomaan omia tarinoitasi ja vedä valikko näkyviin alhaalta.

Instagram Stories - Katso ketkä ovat katsoneet

Sukellus syvemmälle

Instagram Stories on saanut paraatipaikan sovelluksesta ja moni käyttäjä/yritys tulee varmasti kilpailemaan noista paikoista. Näkemäsi tarinoiden alla on kuitenkin algoritmi, joka Marketinglandin mukaan hyödyntää myös Facebookin dataa. Tarkoituksen on jälleen nostaa esille käyttäjää kiinnostavaa sisältöä. Tämä voi kuitenkin johtaa sisällön hukkumiseen, sillä ylälaidassa näkyy ainoastaan viisi tarinaa (oma mukaan lukien). Toisaalta spekuloinnin alle jää, vaikuttavatko Instagram tarinat näkyvyyteen perinteisessä kuvavirrassa.

Tarinoiden vaikutus seuraajamäärään on myös keskustelun arvoinen aihe. Tähän mennessä Instagramissa laadukkaat kuvat ovat vetäneet seuraajia. Entä jos et jaksa seurata kuvaajan seikkailuja, kun ne pomppivat jatkuvasti fiidisi kärkeen. Lisääntynyt henkilökohtaisuus ja uudenlainen sisältö voi säikyttää seuraajistasi osan. Toisaalta tämän voi nähdä myös positiivisena suodattimena seuraajillesi.

Battle Royale

Vaikka Instagram Stories ja Snapchat muistuttavat paljon toisiaan, on ominaisuuksissa muutama merkittävä ero. Tietenkin Instagramilla on oma kuvavirtansa, mutta jätetään se syrjään tästä vertailusta. Mikäli haluat vinkkejä ”perinteisen” IG-käyttöön käy lukemassa tehokkaasta Instagram-markkinoinnista Nikon aikaisemmasta blogista.

Snapchat vie voiton näissä:

  • Filtterit! Snäpin sijaintiin perustuvat ja naamafiltterit ovat kultaa.
  • Emojit, Snäpissä pystyt käyttämään hymiöitä hieman joustavammin. (esim. tietyssä kohdassa videota)
  • Kuvan pituutta voi säätää, IG:n puolella kuvat näkyvät aina saman aikaa.
  • Ei copycat-leimaa. Snäppi oli ensimmäinen, joillekin se merkkaa.

Instagram Stories on parempi, koska:

  • Valmis seuraajakunta, moni yritys on jo Instagramissa ja heille on kertynyt kanavaan seuraajia.
  • Helpompi löydettävyys, Instagram ehdottaa seurattavia käyttäjiä ja kavereiden etsiminen onnistuu snäppiä helpommin.
  • Enemmän käyttäjiä, IG:llä on 400 milj. aktiivista käyttäjää, kun snäpillä puolet tästä (lähde: Smartinsights).
  • Kätevämpi piirtotyökalu, IG:ssä pystyt kasvattamaan ”kynän” kokoa, jolloin voit esim. värittää suuria pinta-aloja helpommin.
  • Yksi kanava, kaksi ominaisuutta, kyllä se vaan on helpompaa, kun ei tarvitse kahden sovelluksen välillä pomppia.

Mielipiteitä jakavat

  • Tarinoiden katselu, Snapchatissä tarinat ilmestyvät aikajärjestyksessä listalle, kun taas Instagramissa kuvavirran yläpuolelle ilmestyy 4-5 tarinaa aiemmin mainitun algoritmin perusteella.
  • Vanhojen kuvien julkaiseminen, IG antaa julkaista tarinoihinsa alle 24h vanhat kuvat, kun Snäppiin voit julkaista muistot (memories), mikäli olet muistanut ne tallentaa.
  • Käytettävyys ja Design, milloinpa näistä oltaisiin yhtä mieltä.

Kuoleeko Snapchat?

No ei kuole. 200 miljoonaa käyttäjää, eivät katoa hetkessä ja Snäppi ei jää tuleen makaamaan. Esimerkiksi live-lähetykset voisivat olla looginen jatkumo tuleville ominaisuuksille. Mielenkiintoista on myös nähdä profiloituvatko kanavoiden käyttäjäkunnat jollain tapaa. Ovatko IG-tarinat mahdollisuus vanhemmille hypätä helposti lähes-livetarinoiden maailmaan, samaan tapaan kuin aikanaan Facebookkiin? Näin Snäpillä on mahdollisuus säilyttää asemansa katu-uskottavuudessa.

No, jos on pakko valita…

Jälleen on katsottava, mihin resurssit riittävät. Jos yrityksen SOME-vastaava hukkuu jo nyt työhön, kannattaa uuden kanavan valtaamista harkita huolella. Instagram on käyttäjäkunnaltaan ja muilta ominaisuuksiltaan monelle yritykselle se houkuttelevampi valinta. Jos käytössä on jo Instagram, kannattaa uusi ominaisuus ottaa rohkeasti käyttöön. Snäppiin voi lähteä, mikäli kohderyhmä on nuorta ja resursseja sisällöntuotannon molempiin medioihin. Sisältö ei kuitenkaan saa olla identtistä, joten mieti kanavien roolit tarkasti.

”Instagram on monelle yritykselle se houkuttelevampi vaihtoehto.”

Etkö saanut vielä selvää, mitä tehdä näiden kanavien kanssa? Katso alla oleva video Gary Vaynerchukin mietteistä koskien aihetta. Gary on noussut julkisuuteen sosiaalisen median markkinoinnilla ja erittäin ahkeralla sisällöntuotannolla. Vaynerchukin voit myös nähdä tänä vuonna Suomessa Nordic Business Forumissa. Suomen kamaralta hyvää pohdintaa löytyy taas Kalenterikarjun Blogista. Kalenterikarju a.k.a. Mikko Toivanen on tunnettu snäppääjä (+muu somettaja) ja hänellä on hyvä lista molempien medioiden hyvistä ja huonoista puolista.

Mikäli haluat lukea lisää sosiaalisen median hyödyntämisessä markkinoinnissa, käy lukemassa Facebook markkinoinnin -verkkolehtemme!

Siirry lukemaan FB-markkinoinnin verkkolehteä!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää