• Instagram

Instagram-mainonnan ABC MRACE®-mallin mukaisesti

Instagramissa visuaalisuus korostuu selvästi muita kanavia enemmän.

Katariina Auvinen

Kuinka monta kertaa olet uppoutunut selaamaan Instagramia ja yhtäkkiä huomaatkin, että aika on hujahtanut siivillä? Niin, et todellakaan ole ainoa. Instagram on vakiinnuttanut asemansa yhtenä suosituimpana sosiaalisen median alustana tämän 13 vuoden aikana, kun se on ollut olemassa. Sen räjähdysmäinen kasvu muutaman vuoden takaa on hieman hidastunut, mutta silti se keikkuu suosituimpien alustojen kärjessä. Maailmanlaajuisesti Instagramia käyttää noin 1,5 miljardia ihmistä. Se on paljon silmäpareja, jos ajatellaan asiaa markkinoijan näkökulmasta.

Näiden muutamien vuosien sisään TikTokin kasvu näkyy myös Instagramin käytössä. Storyt sekä reelsit eli kelat ovat nostaneet päätään ja ihmiset kuluttavat niitä enemmän. Reelsit koostuvat yleensä 15-30 sekunnin videoista, joihin voi lisätä esimerkiksi musiikkia. Käyttäjien kulutuksen muuttuminen enemmän lyhyiden ja videopainotteisten sisältöjen pariin tarkoittaa myös sitä, että se vaatii myös muutosta mainostajilta. Millä tavalla? Palataanpa siihen kohta. Tärkeää on myös ymmärtää, millainen potentiaalinen yleisö Instagramissa odottaa.

Instagram ja MRACE® = täydellinen yhdistelmä

Instagram sopii alustana erinomaisesti yhteen MRACE®-mallin kanssa. Sen avulla nimittäin saat erinomaisesti tavoitettua ostajat sieltä aivan tietämättömästä (REACH) uudelleenmarkkinointiin (ENGAGE) saakka. Voit siis tehdä vaikutuksen kylmään yleisöön, saada heidät toimimaan (ACT), tehdä kauppaa (CONVERT) ja tosiaan saada heitä sitoutettua yritykseenne uudelleenmarkkinoinnilla.

Lisäksi mikä parasta, Instagramin monet ominaisuudet tarjoavat useita eri lähestymiskulmia eri yleisöille. Toisaalta se vaatii myös mainostajalta panostusta. Pelkkä neliönmuotoinen mainoskuva feedin seassa ei enää riitä – sen sijaan panostusta tarvitaan kuvien lisäksi myös esimerkiksi lyhyisiin ja mietittyihin videoihin tai kollaaseihin.

Sen lisäksi, että harkitulla ja mietityllä lähestymistavalla on väliä, on väliä myös copyteksteillä. Laiskuus ei tässä kannata – sen sijaan mieti, miten saat ne ihmiset kiinni, jotka a. kuulevat sinusta ensimmäistä kertaa b. jotka ovat jo kuulleet, mutta heitä pitäisi vielä opettaa siihen, miksi te olette paras valinta, c. kaikista lämpimimmät ja ostovalmiit henkilöt sekä d. ne, jotka ovat ostaneet jo – voisivatko he esimerkiksi käyttää tuotetta jotenkin paremmin?

Kun olet valmis panostamaan kuviin ja sisältöihin – Instagram on juuri sinun kanavasi mainostaa.

Lue myös: Somemainonta: Tiktok vs Instagram vs Facebook; Kuka voittaa maksetun mainonnan?

Kenen sitten kannattaa tehdä Instagram-mainontaa?

1,5 miljardista käyttäjästä löytyy takuulla potentiaalisia asiakkaita jokaiseen toimialaan. Vaikka voisi kuvitella muuta, autoja ja veneitäkin ostetaan Instagramin kautta. Instagram-markkinointi ei siis toimi esimerkiksi ainoastaan vaate- ja kosmetiikkabrändeille vaan siellä toimii markkinointi arvokkaammillekin tuotteille, palveluille sekä B2B-mainonnalle. Kannattaa muistaa, että myös yritysten eritasoiset esimiehet johtoportaaseen saakka ovat Instagramissa yksityisinä kuluttajina, jotka pystyt saavuttamaan oikealla viestillä ja oikein kohdennetulla mainonnalla. Suosittelenkin testaamaan erilaisia kulmia ja tekemään ratkaisuja saadun datan pohjalta.

Tiesitkö, että vain 0,1% prosenttia Instagramin käyttäjistä käyttää kyseistä alustaa vain yksinään eikä mitään muuta? Tämän vuoksi onkin tärkeää, että et toista itseäsi, jos mainostat myös esimerkiksi Facebookin puolella, vaan otat huomioon juuri sen alustan yleisön. Tämän vuoksi kannattaa myös harkita muita alustoita tukemaan markkinointia. Meillä Suomen Digimarkkinoinnilla Instagram-mainontaan kuuluu aina mukana myös Facebook. Lue lisää sosiaalisen median mainonnasta. 

B2B-puolella erityisesti LinkedIn sekä Instagram mainonta voivat toimia erinomaisesti yhteen. LinkedInin puolella mainonta on paljon kalliimpaa, mutta kohdennusmahdollisuudet ovat paremmat, joka tarkoittaa sitä, että ihmisiä saadaan tavoitettua jopa yritysten nimien mukaan. Keskittämällä LinkedInissä esimerkiksi REACH-puolta tietämättömään yleisöön ja ohjaamalla liikennettä sivuille, saadaan sama potentiaalinen yleisö yleensä ainakin puolet halvemmalla kiinni Instagramin puolella uudelleenmarkkinoinnilla. Lue lisää LinkedInin kohdennusmahdollisuuksista.

»Lue case-esimerkki siitä, mitä Instagram-mainonta voi saada aikaan.

Millaiset sisällöt toimivat Instagramissa?

Instagram on erittäin visuaalinen maailma ja sitä kuluttajatkin odottavat. Kaikista parhaiten kuluttajan huomion saa laadukkailla, raikkailla kuvilla, videoista puhumattakaan. Toisaalta inhimillinen lähestyminen ja yhteenkuuluvuuden tunne voivat olla myös pysäyttäviä tekijöitä – kuluttaja ei edes huomaa, että kyseessä on mainos.

Ensimmäinen ja se tärkein, joka määräytyy myös vahvasti Mrace ®-mallissamme on edelleen se, että millä kulmilla lähestyt millaista ostajapersoonaa.

Huomiota kannattaa myös kiinnittää mainostekstiin, sillä siitä näkyy vain pieni osa ennen kuin kuluttaja klikkaa tekstin kokonaan näkyviin. Tämä tarkoittaa sitä, että heti ensimmäiset pari lausetta täytyy osua kohderyhmääsi. Pariin ensimmäiseen lauseeseen tulee vain kiinnittää reilusti huomiota, sillä se määrittää kuluttajan seuraavan siirron.

Sen sijaan videot voivat olla kollaaseja still-kuvista tai nopeita välähdyksiä tuotteesta tai yrityksestänne. Tärkeintä on, että sisältö on visuaalisesti laadukasta ja juuri teidän brändi-ilmeenne mukaista.

Seuraavaksi listaan Instagram-markkinoinnin nyrkkisäännöt, mistä kannattaa lähteä liikkeelle tehdessä mainoksia. Sinulla on siis mahdollista tehdä viidenlaisia mainoksia.

  1. Videomainoksia
  2. Kuvamainoksia
  3. Karusellimainoksia, joissa on monta kuvaa
  4. Storyyn mainoksia, joko videoita tai stillejä – tärkeintä on ymmärtää kuvasuhde
  5. Kollaasimainoksia, joissa on mahdollista valita tuotteista tietyt kuvat mainontaan.

Näiden mainosten lisäksi kannattaa ottaa huomioon nämä seikat:

1) Videot, jotka kestävät maksimissaan 15 sekuntia

  • laadukas video, mutta inhimillisellä tulokulmalla tehtynä (ei pelkästään tuote-esittelyä!)
  • itse kuvatut videot (inhimillisyys, kuluttajan näkökulmasta helposti lähestyttävä)
  • videokarusellit

Lue lisää: Somemainonnan videostrategia; miksi some elää videoista?

2) Kuvista tehdyt videot, esimerkiksi Facebookin videotemplateja hyödyntäen (max 15 sekuntia)

  • niin kutsuttuihin slideshow-mainoksiin pystyy kirjoittamaan tekstiä 30 merkin verran per kuva (tuo lisää elävyyttä mainokseen ja pystyt nostamaan tärkeitä pointteja tuotteestasi/palvelustasi)

3) Laadukkaat kuvat

  • laajat kuvat (pysäyttää käyttäjän herkemmin, kun kuva täyttää mobiilin näytön)
  • kuvakarusellit

4) Mainosteksti omalla sävyllä tehtynä & tarkasti kohdennettuna yleisöllesi

  • ensimmäiset lauseet ovat tärkeimmät – vain pieni osa tekstiä näkyy, ennen kuin kuluttaja klikkaa tekstin auki
  • varsinkin kylmään yleisöön mainontaa tehdessä myös pitkät mainostekstit voivat toimia (tässäkin tulee huomiota kiinnittää tekstin alkuun)

Tutustu Instagram-mainontapalveluumme täällä. >>

Tutustu sosiaalisen median markkinointipalveluihimme. >>

Videoissa, kuvissa ja mainosteksteissä on myös tärkeää, että tuot yrityksen persoonaa esille. Näilläkin erotut kilpailijoista ja kaikesta muusta sisällöstä, jota Instagram tarjoaa. Yrityksen omalla äänensävyllä luot luottamusta kuluttajaan päin ja sen avulla saat myös pidettyä halutut asiakkaasi lähelläsi. Lue lisää, miksi yrityksen oma äänensävy on tärkeä.

Mistä aloittaisi? No vaikka tästä, lataa Kehitä somemarkkinointiasi MRACE® -mallin avulla -opas itsellesi ja saat 7 toimintaperiaatetta parempiin tuloksiin.

Kehitä somemarkkinointiasi -opas

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly
    • TikTok

    Kohdentamisen tulevaisuus some-mainonnassa – AI ja palvelinpuolen seuranta saattelevat evästeiden jälkeiseen aikaan 

    Kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen korostaa asiantuntijoiden roolia ensimmäisen osapuolen datan ja tekoälyn hyödyntämisessä. Tekoäly tarjoaa tehokkaita työkaluja as...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelen ko...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää