• Hakukoneoptimointi

Hyvä verkkosivuston rakenne

Verkkosivuston rakenne on tärkeä asia hakukonenäkyvyyden kannalta, sillä hyvällä rakenteella annetaan Googlelle signaaleja siitä, mitkä ovat sivuston tärkeimpiä sivuja.

SDM logo

Digimarkkinointi

Verkkosivustonrakenteen vaikutus hakukonenäkyvyyteen

Verkkosivuston rakenne on tärkeä asia hakukonenäkyvyyden kannalta, sillä hyvällä rakenteella annetaan Googlelle signaaleja siitä, mitkä ovat sivuston tärkeimpiä sivuja. Suosittujen sivujen tulisi olla heti etusivulta nopeasti löydettävissä. Tällöin Google katsoo niiden olevan sivuston tärkeintä sisältöä. Samalla myös edistetään sivuston käyttäjäystävällisyyttä.

Optimaalinen sivuston rakenne muistuttaa pyramidia. Etusivu on pyramidin huippuna ja sen alla on pääkategoriat, joiden alla taas on kuhunkin kategoriaan liittyvät alasivut. Sivuston rakennetta suunniteltaessa pitäisi pyrkiä siihen, että jokainen yksittäinen sivu on korkeintaan kolmen klikkauksen päässä etusivusta. Klikkausten voi ajatella olevan välimatkoja – mitä lähempänä etusivusta yksittäinen sivu on, sitä parempi.

Sivuston rakenteessa täytyy huomioida myös hakusanat, joilla halutaan Googlessa näkyä. Mitä lähempänä pyramidin huippua ollaan, sitä laajempaan/geneerisempään hakusanaan sivu tulisi kohdistaa. Kun mennään rakenteessa alaspäin, tähdätään pitempiin ja tarkempiin hakusanoihin ja –lauseisiin. Jokainen sivu tulee siis kohdistaa omalle hakusanalleen – myös etusivu, jonka tulisi olla kohdennettu sivuston tärkeimmälle hakusanalle.

Idean hahmottamiseksi kuvitellaan verkkosivu, joka myy vaatteita. Etusivu voisi olla kohdistettu sanalle ”vaatekauppa”. Pääkategorioina voisi olla ”kengät”, ”paidat” ja ”päähineet”. Näiden alla olisi sitten alakategoriat kuten ”saappaat”, ”hupparit” tai ”lippalakit”, joiden alla tuotesivut.

Sivuston sisäinen linkitys

Hyvällä sivuston sisäisellä linkityksellä autetaan sekä Googlea kuin myös ihmistä navigoimaan sivulla ja löytämään nopeasti tärkeät sivut. Navigointiin käytetään erilaisia elementtejä. Normaalisti sivustolla on aina päänavigaatio, joka on sivun yläosassa. Lisäksi navigointia voidaan helpottaa murupolulla ja tekstin sisäisillä linkeillä. Näistä lisää myöhempänä.

Ankkuriteksti on linkin teksti, jota ihminen klikkaa päästäkseen linkitettävälle sivulle. Hyvä ankkuriteksti kertoo, mihin linkki vie. Jos linkitettävän sivun aihe on t-paita, pitäisi sanan ”t-paita” olla myös linkin ankkuritekstissä. Huono ankkuriteksti on esim. ”klikkaa tästä”, koska se ei kerro mitään siitä, mitä aihetta linkin kohteena oleva sivu käsittelee. Google siis myös huomioi linkin ankkuritekstit.

Kun toisiinsa liittyvät sivut linkittävät systemaattisesti toisiinsa hyvillä ankkuriteksteillä, autetaan Googlea ymmärtämään sivuston sisältö ja rakenne paremmin. Näin voidaan nousta tärkeillä hakusanoilla ylöspäin Googlen hakutulossivulla.

Tärkeimpien sivujen linkitys tulee käytännössä kuntoon silloin, kun niihin on linkit päävalikossa ja linkkien ankkuriteksteinä ovat tarkat hakusanat, joilla halutaan Googlessa näkyä.

Murupolku on yleensä sivun yläosassa näkyvä linkkipolku siihen sisältöön, jota kävijä parhaillaan selaa. Murupolku tuo myös lisää linkkejä sivuille tarkoilla ankkuriteksteillä.

Tekstinsisäiset linkit taas ovat itse tekstisisällössä olevia linkkejä, joiden avulla voidaan kätevästi tarjota lukijalle lisätietoa aiheesta. Tekstinsisäisissä linkeissä ankkuriteksteinä kannattaa käyttää hieman pidempiä lauseita. Tämä on tekstinsisäinen linkki hakukoneoptimointi palveluumme. Tekstinsisäisiä linkkejä kannattaa käyttää vain silloin, kun on hyvä paikka linkittää johonkin tärkeälle sivulle.

Yhteenveto

Kannattaa tarkistaa sivuston rakenne ja piirtää se vaikka paperille ylös, jolloin kokonaisuuden hahmottaminen on helpompaa. Pyramidin tulisi olla sopusuhtainen, eli jokaisen kategorian alla suunnilleen sama määrä alasivuja. Jos jonkin pääkategorian alla on huomattavasti enemmän alasivuja kuin muiden, niin mieti, miten sivuston rakennetta voisi jaotella paremmin.

Kannattaa tarkistaa myös web-analytiikan avulla mille sivuille vierailijat usein menevät ja varmistaa, että kyseiset sivut ovat helposti löydettävissä jo etusivulta.

Jos sinulla on ongelmia verkkosivun rakenteen suunnittelun kanssa ja sivustosi ei saa hyviä sijoituksia tärkeillä hakusanoilla hakutuloksissa, voi hakukoneoptimointi olla pelastus verkkosivuillesi tai verkkokaupallesi.

 

Laita hakunäkyvyys kuntoon hakukoneoptimoinnilla

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää