• A/B-testaus
  • Facebook

Facebook-mainonta opas

Facebook-markkinointia on mahdollista kehittää erittäin tehokkaasti. Mainosten osuvuus kohderyhmään on tärkein tekijä, mitä voidaan Facebook-markkinoinnissa kehittää. Facebook-mainoksen kaksi tärkeintä osaa ovat sisältö ja teksti. Näiden testaamiseen käytetty aika maksaa itsensä takaisin parempina tehoina Facebook-kampanjastasi aikana todella nopeasti. Tekstissä käydään perusteet  mainonnnan kehittämiselle. Kehittäminen perustuu Facebook-mainosten testaamiseen ja tietoon Jotta voit kehittää Facebook-kampanjaasi, sinun tulee tietää mikä […]

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Facebook-markkinointia on mahdollista kehittää erittäin tehokkaasti. Mainosten osuvuus kohderyhmään on tärkein tekijä, mitä voidaan Facebook-markkinoinnissa kehittää.

Facebook-mainoksen kaksi tärkeintä osaa ovat sisältö ja teksti. Näiden testaamiseen käytetty aika maksaa itsensä takaisin parempina tehoina Facebook-kampanjastasi aikana todella nopeasti. Tekstissä käydään perusteet  mainonnnan kehittämiselle.

Kehittäminen perustuu Facebook-mainosten testaamiseen ja tietoon

Jotta voit kehittää Facebook-kampanjaasi, sinun tulee tietää mikä toimii ja mikä ei. Tämän selvittäminen on erittäin yksinkertaista Facebookin mainostyökalun avulla. Voit luoda useita erilaisia mainoksia ja testata mikä toimii parhaiten. Tämän jälkeen valitset parhaiten toimivan mainoksen ja sijoitat siihen mainosbudjettisi.

Tulokset eri Facebook-mainosten välillä voivat vaihdella useita kymmeniä prosentteja, joten on erittäin kannattavaa todeta ensin testaamalla, mikä mainos toimii parhaiten.

Facebook-mainostajan tulee aina vaatia mainonnan kehittämistä tiedon perusteella

Facebook-mainoksesi kuva

Suosittelen itse aloittamaan testaamisen kuvasta. Facebook-mainoksessa kuva on näkyvin osuus ihmisille ja vaikuttaa voimakkaasti halukkuuteen klikata mainosta.

Kun olet päättänyt, mitä tuotetta haluat markkinoida ja tilaat mainoskuvasi, niin tee siitä ainakin kaksi erilaista versiota. Mitä useamman version teet, sitä paremmin pystyt testaamaan mikä toimii ja mikä ei. Kuvien ei kannata olla täysin toisistaan poikkeavia, vaan muuta vain yhtä kohtaa kerrallaan. Näin tiedät, mikä muutos vaikuttaa ihmisten halukkuuteen klikata mainostasi.

Alla on kaksi esimerkkikuvaa jotka voisivat mainostaa meidän yrityksemme Facebook-sivustoa. Toisessa on yrityksemme logo ja toisessa Facebookin tunnettu peukku. Ainostaan tämä osa vaihtuu mainosten välillä ja voisimme testata kumpi kuva toimii paremmin ihmisiin, jos tarkoituksenamme olisi saada esimerkiksi Facebook-sivustollemme lisää tykkääjiä.

Facebook markkinoinnissa kuvien välisien erojen ei tarvitse olla suuria. Pienten eroavaisuuksien välillä on helpompi hahmottaa mikä vaikuttaa positiivisesti tulokseen.

Voittavan kuvan löydyttyä voisimme testata kahta erilaista kuvassa olevaa tekstiä tai alkaa suoraan markkinoimaan kuvalla. Testaamiseen kuluu aikaa ja rahaa joten testaamisen määrän täytyy olla suhteessa Facebook-kampanjan kokoon.

Facebook-mainoksen teksti

Olet löytänyt nyt kuvan joka toimii hyvin Facebook-markkinoinnissa, joten teet vielä toisen testikierroksen Facebook-mainoksen tekstiosion kanssa.

Oletetaan, että esimerkkinä käytetyistä kuvista se, missä on Facebookin peukku toi enemmän tykkääjiä Facebook-sivullemme ensimmäisessä testivaiheessa. Nyt luodaan samalla kuvalla kaksi mainosta ja muutetaan vain julkaisun tekstiä mainosten välillä.

Alla olevista esimerkeistä voit katsoa miten Facebook-mainos muuttuu.

Tekstissä sinun on tärkeä kuvailla mitä hyötyä mainosta klikannut saa itselleen.

 

Nyt pyöritän mainoksia pienellä budjetilla hetken aikaa samalle kohderyhmälle, jotta saan selville miten muuttuva teksti vaikuttaa mainoksen toimivuuteen. Se teksti, joka saa enemmän toimenpiteitä aikaiseksi, tulee varsinaiseen mainoskampanjaan, johon sijoitetaan varsinainen markkinointibudjetti.

Voit saavuttaa merkittäviä tuloksia Facebook-markkinoinnilla. Esimerkki Case

Facebook-mainonnan testaamisen edut

Kuten yllä olevasta esimerkistä huomasit, voidaan Facebook-mainostaa kehittää paljon ennen varsinaisen kampanjan alkua. Kahdesta kuvasta ja kahdesta mainostekstistä on rakennettu voittava ja tehokas mainos.

Voimme siis hyvällä omatunnolla laittaa markkinointikampanjaan enemmän rahaa näkyvyyteen, koska tiedämme tuloksia olevan tulossa.

Rajansa kaikella

Testaamisessa voi sitten myös mennä yli. Pidä mielessä, kuinka paljon haluat testaamiseen käyttää aikaa ja rahaa. Kun suunnittelet 1000€ Facebook-kampanjaa, kannattaa testaamisen pitää pelkässä tekstissä. Jos taas kampanja on pitkä ja Facebook on olennainen osa yrityksesi markkinointia niin testaaminen voi olla jatkuvaa ja mainoksien kehittäminen todellakin kannattavaa kampanjasi kannalta vaikka viikoittain.

Suhteuta siis testaamisen määrä kampanjan kokoon, mutta älä ikinä jätä testaamista tekemättä. Autamme asiakkaitamme kehittämään tuloksellista Facebook-mainontaa. Jatkuvalla testaamisella löydetään kohderyhmästä ja mainoksesta se toimiva yhtälö, mitkä tuovat mitattavia tuloksia.

Ota yhteyttä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää