Purjehdustermein vuoden 2024 markkina oli myrskyinen ja sää vaikeasti ennustettava. Onneksi olemme luoneet nopeasti asiakasarvon mukaan ohjautuvan yrityksen, ja meillä on kulttuurissamme korkeat tekemisen standardit ja valtava luottamus toisiimme. Näiden avulla pystyimme kasvamaan vaikeissa markkinaolosuhteissa ja tämän lisäksi kehittämään tekoälyosaamistamme ja parantamaan asiakaskokemustamme.
Saa olla kapteeni ylpeä joukkueestaan <3. Kiitos digitoverit!
Me SDM:llä haluamme todistaa, että reilu työympäristö saa ihmiset viihtymään ja näyttämään parhaansa, mikä tuo asiakkaille parhaat tulokset ja luo sitä kaikkein kannattavinta ja arvokkainta liiketoimintaa. Tämä onkin SDM:n purposen eli olemassaolon syy.
Käydään siis jälleen vuosi 2024 läpi näiden kolmen näkökulman kautta:
- Digitoverit
- Asiakkaat
- Talous
Vuosi 2024 oli markkinassa erittäin vaikeasti ennustettava ja vaati meiltä kaikilta normaalia enemmän
Käymme markkinan tilannetta kerran tai kahdesti kuussa läpi toimitusjohtajan SDM-uutisissa sekä koko henkilökunnan kuukausipalaverissa. Toistuva viesti 2024 oli, että markkinassa on vaikea nähdä pitkälle, ja se vaikeutti päätösten tekoa. Vaikka korot lähtivät laskuun, vaikutukset eivät vielä juurikaan ehtineet markkinaa helpottamaan. Tuntuu, että koronasta lähtien olemme jatkuvasti eläneet poikkeusaikoja ja horisontti on sumun peittämä.
Saimme kuitenkin rakennettua yhteisen kuvan siitä, millainen markkina on, ja mitä siellä pärjääminen meiltä vaatii. Otimme nämä huomioon tavoitteissamme, joita asetamme OKR-mallin mukaisesti, ja onnistuimme korjaamaan kurssimme tulokselliseen kasvuun.
Kasvu näkyikin sitten selkeästi mitattavana. Vuonna 2024 liikevaihtomme oli 7 500 000 € ja vuodessa kasvua tuli 20 %. Liikevoittomme oli 604 000 €. Se pieneni 14 % vuodesta 2023, mutta oli tähän markkinatilanteeseen nähden todella hieno suoritus.
Kiitos asiakkaat luottamuksesta ja kiitos digitoverit kovasta työstä!
Digitoverit eli SDM:n työntekijät
Yrityksemme on kasvanut viime vuosien aikana 70 hengen organisaatioksi, ja tämä aiheuttaa sen, että johtajilta ja tavalta johtaa vaaditaan enemmän kuin ennen. Se, mikä toimi, kun meitä oli 30, ei toimi nyt, kun meitä on 70 henkeä. Halusimme kasvussa varmistaa, että kulttuurimme säilyy kilpailuetuna, ja se tarkoittaa myös johtamisen osaamisen kasvattamista.
Kulttuurimme rakentuu neljän perusolettamuksen varaan:
- Liiketoiminta: Onnelliset työntekijät luovat onnellisia asiakkaita, mikä mahdollistaa hyviä talouslukuja.
- Ihmiskuva: Ihmisiin voi luottaa. He ovat aktiivisia, oppimiskykyisiä ja älykkäitä toimijoita, jotka haluavat onnistua.
- Voittaminen: Parhaat saavat kohtuuttoman paljon enemmän kuin keskiverrot. Menestyminen vaatii intohimoa, sinnikkyyttä ja valmiutta tehdä tarvittava määrä töitä voittamisen eteen.
- Työelämä: Työntekijät ja työnantaja voivat olla samalla puolella ja toimia joukkueena yhteisten tavoitteiden eteen. Työnantaja voi aidosti ajatella työntekijän parasta ja haluta hänelle hyvää. Tutustu lisää kulttuuriimme.
Kuva SDM:n Gaalasta, jossa palkitsimme digitovereita ja juhlistimme yhdessä onnistumisia.
Kun uskomme ihmisten olevan luotettavia, aktiivisia ja haluavan onnistua, sekä työskentelemme asiantuntija-alalla, olemme aiemmin päätyneet siihen, että valmentava johtaminen on paras tapa johtaa.
HR-johtajamme Paula Rautiainen, joka on myös ratkaisukeskeinen valmentaja, suunnitteli SDM:n johtoryhmälle vuoden mittaisen valmentamisen ja johtamisen koulutusohjelman. Koulutuksen aikana jokainen esihenkilö oppi kohtaamaan ihmiset paremmin sekä kehittämään valmennustaitojaan, jotta he voivat auttaa työntekijöitä saavuttamaan täyden potentiaalinsa.
Uskon, että nämä opit parantavat SDM:n johtamisen tasoa entisestään tulevina vuosina, ja näkyvät digitovereiden tyytyväisyytenä ja sitoutuneisuutena.
Työntekijöiden tyytyväisyydestä kertoo muun muassa se, että Great Place To Work -kisassa sijoituksemme oli 7. Kisasimme sarjassa keskisuuret yritykset, jossa ovat mukana yritykset, joilla on 50–250 työntekijää.
Tämä oli SDM:n viides vuosi peräkkäin Suomen 10 parhaimman työpaikan joukossa.
SDM jakautuu sisäisesti osaamisen mukaisiin chaptereihin, joita johtavat Chapter Leadit. Määritimme vuoden 2024 aikana jokaiselle chapterille oman Purposen (mission) ja BHAG:in (vision), jotka ovat linjassa SDM:n yritystason Purposen ja BHAGin kanssa. Näin jokainen chapter tietää oman roolinsa SDM:n strategiassa paremmin, ja tämä luo lisää ymmärrystä oman työn merkityksestä tässä kokonaisuudessa.
Tyytyväiset asiakkaat ovat liiketoimintamme perusta
Asiakastyytyväisyys ei synny sattumalta – se on pitkäjänteisen työn, luottamuksen ja onnistuneen yhteistyön tulos.
Heti vuoden 2024 alussa meidät valittiin Vuoden Toimisto -kisassa ja tutkimuksessa Suomen parhaaksi markkinointiteknologiatoimistoksi! Tämä oli jo neljäs Vuoden Toimisto -voittomme!
Vuoden Toimisto -kisassa pärjää vain asiakkaiden antamilla pisteillä. Pidän tästä tutkimuksesta erityisesti, koska siellä palkinnon antavat asiakkaat, joille me markkinointia teemmekin, eikä mikään arvoisa raati tai tuomaristo.
Kiitos, asiakkaamme, yhteistyöstä ja kiitos voittoon riittäneistä pisteistä!
Aloitimme 2024 myös projektin, jonka tarkoituksena on saada asiakkaille vielä entistäkin parempi asiakaskokemus. Projektiin liittyen määrittelimme sen, miten SDM:n kulttuuri näkyy asiakastyössä ja asiakastiimin välisessä työskentelyssä.
Aloitimme asiakastyytyväisyyttä mittaavan järjestelmän rakentamisen, ja ilokseni voinkin kertoa, että vuonna 2025 saamme kuukausitasolla tietoa asiakkaidemme tyytyväisyydestä. Näin pystymme toimimaan ripeästi, jos huomaamme, että toimintamme ei täytä asiakkaamme odotuksia. Odotan innolla sitä, miten järjestelmän avulla pystymme parantamaan tekemistämme asiakkaiden suuntaan vuonna 2025.
Kehitimme koko vuoden strategiapalveluitamme, koska uskomme, että nykymarkkinassa ei pärjää enää sillä, että osaa hyvin hyödyntää eri kanavia, vaan kokonaisuus ratkaisee. On tunnistettava oikeat potentiaaliset asiakkaat ja pystyttävä viestimään heille oikeat kilpailuedut. Pääsimmekin toteuttamaan strategioita erittäin mielenkiintoisille unelma-asiakkaillemme, ja näitä varmasti tulee vilisemään jatkossa referensseissämme.
Lanseeraamamme Kasvustrategi-palvelu (entinen Growth Owner) todisti myös arvonsa vuonna 2024, ja kasvustrategit löytyvät jo useimmista meidän suurista asiakkaistamme. He tuovat sinne strategisempaa ja sparrailevampaa otetta asiakkaillemme ja tietysti hyviä tuloksia markkinoinnissa.
Digimarkkinointi ja tekoäly – uusin kirjamme vie osaamista eteenpäin
Meille on aina ollut tärkeää auttaa, opettaa ja kehittää suomalaista markkinointiosaamista.
Yksi vuoden 2024 merkittävimmistä saavutuksistamme oli lokakuussa julkaistu Digimarkkinointi + AI kirja. Se on jatkoa aiemmalle Digimarkkinointi -teoksellemme, ja halusimme kirjoittaa uuden teoksen, koska näimme tekoälyn mullistavan alaa ja halusimme jakaa oppimme myös talon ulkopuolelle.
Olimme jo ehtineet tutkia ja hyödyntää tekoälyä laajasti omassa työssämme, joten kirja syntyi luonnollisena jatkumona tälle kehitykselle.
Teos on tehty yhteistyössä Jyväskylän yliopiston kanssa, ja professorit Heikki Karjaluoto ja Joel Mero toivat siihen vahvan akateemisen näkökulman. SDM:ltä kirjailijoina olivat Niko Lahtinen, Kimmo Pulkka sekä ensimmäistä kertaa myös Pasi Viinamäki. Kaikki tekivät upeaa työtä!
Kirja on saatavilla mm. Alma Talent Shopista ja Suomalaisesta Kirjakaupasta.
Tekoäly ja sen hyödyntäminen markkinoinnissa ja liiketoiminnassa oli ylipäätään mukana koko vuoden OKR-tavoitteessamme ”SDM on paras yritys hyödyntämään AI:ta Suomen markkinointikentässä”.
Koulutimme myös omia GPT:itä, jotka nopeuttavat tekemistä ja parantavat asiakkaiden markkinoinnin tuloksia. Teimme valtavan tuotteistuskierroksen ja otimme tekoälyn mukaan jokaiseen tarjoamaamme palveluun.
Hyvät talousluvut ovat vastuullisen yrityksen merkki
Vastuullisuus on tärkeä teema SDM:llä, ja yksi sen osa-alue on talous. Me olemme ylpeitä siitä, että tuomme Suomeen kasvua tekemällä hyvää markkinointia asiakkaillemme sekä kasvamalla itse.
Käymme kaikille avoimessa kuukausipalaverissa läpi omat talouslukumme, jotta jokainen digitoveri tietää, miten meillä menee. Samalla jokaisen digitoverin ymmärrys siitä, miten yritysten talouspuoli toimii, auttaa heitä onnistumaan paremmin myös asiakkaiden liiketoiminnan ymmärtämisessä, mikä auttaa tekemään parempia tuloksia markkinoinnissa. Näemme myös yhdessä sen, miten eri toimet vaikuttavat talouslukuihimme.
Meidän ajatusmallissamme hyvät talousluvut todistavat lopulta sen, että olemme onnistuneet luomaan työpaikan, jossa ihmiset viihtyvät, kehittyvät ja pystyvät huippusuorituksiin. Tämän seurauksena asiakkaat ovat tyytyväisiä, pysyvät pitkään asiakkainamme ja ostavat lisää, ja näiden seurauksena talousluvutkin ovat kiitettävällä tasolla.
Pyrimme kantamaan sosiaalisen vastuumme ja luomaan Suomeen kulttuuria, jossa hyvällä johtamisella ja ihmiset huomioimalla luodaan taloudellisesti kannattavia työpaikkoja, joissa työntekijät viihtyvät ja kehittyvät.
Vuoden 2024 maksetut palkat toivat ostovoimaa Suomeen 3 200 000 €.
Tämän lisäksi verojalanjälkemme oli yhteensä 2 744 963,22 €. Laskimme sen kaavalla: henkilöstöön liittyvät suoritusperusteiset lakisääteiset maksut + ennakonpidätykset + maksetut verot.
Kun yritys hoitaa hyvin asiat työntekijöiden kanssa ja asiakkaiden kanssa, hyvät talousluvut ovat seuraus ja todiste tästä.
Olemme lähteneet vuoteen 2025 hyvistä asetelmista
Pystyimme kasvamaan todella vaikeassa markkinassa vuonna 2024 ja todistimme, että meidän kilpailueduilla unelma-asiakkaamme valitsevat meidät markkinointikumppanikseen.
Keskitymme vuonna 2025 asiakkaaseen ja vuoden teemamme on: ”Muutamme asiakkaiden odotukset markkinointitoimistoja kohtaan.”
Jatkamme asiakaskokemuksemme kehittämistä, sujuvoitamme työn arkea, jotta se mahdollistaisi onnistumisen asiakastyössä, sekä panostamme isosti tekoälyn hyödyntämiseen.
Jaakko Suojanen, Digitoveri, Toimitusjohtaja