• Hakukoneoptimointi

Hakusanat, Mitä asiakkaasi etsivät?

Markkinoinnin perusteet kertovat, että yrityksen tulee tuntea omat asiakkaansa. Kun puhutaan hakukoneoptimoinnista, tämä perusasia unohtuu ihmeellisen usein. Google päivittää hakualgoritmiaan 500 – 600 kertaa vuodessa. Tämä on osasyy, siihen että ajoittain otsikot kuten ”hakukoneoptimointi ei enää toimi”, ”hakusanatutkimus on turha” jne. täyttävät blogit. Kuitenkin hakukoneiden käyttäjät edelleen kirjoittavat hakusanoja ja hakulauseita hakukenttään ja tämän mukaan […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Markkinoinnin perusteet kertovat, että yrityksen tulee tuntea omat asiakkaansa. Kun puhutaan hakukoneoptimoinnista, tämä perusasia unohtuu ihmeellisen usein.

Google päivittää hakualgoritmiaan 500 – 600 kertaa vuodessa. Tämä on osasyy, siihen että ajoittain otsikot kuten ”hakukoneoptimointi ei enää toimi”, ”hakusanatutkimus on turha” jne. täyttävät blogit. Kuitenkin hakukoneiden käyttäjät edelleen kirjoittavat hakusanoja ja hakulauseita hakukenttään ja tämän mukaan Google ja muut tarjoavat mielestään parhaat mahdolliset hakutulokset.

Hakusanat eivät siis ole vielä hetkeen katoamassa minnekään. Google kehittää koko ajan omaa ymmärrystään hakusanojen synonyymeistä, sanojen eri teemoista sekä siitä mikä kysymys hakijalla oikeasti on mielessä, kun hän kirjoittaa tietyn hakusanan.

Käyttäjäkokemus

Pysyäkseen maailman käytetyimpänä hakukoneena, sen on jatkuvasti parannettava käyttäjäkokemustaan. Hyvä käyttäjäkokemus hakukoneella rakentuu hyvistä hakutuloksista. Google oppii jatkuvasti paremmin ja paremmin tietämään hakusanojen perusteella, mitä ihminen oikeasti on etsimässä.

Hakukoneoptimointi vaatii hyvän hakusanatutkimuksen ja hyvä hakusanatutkimus vaatii sen, että ymmärretään hakijan mielessä oleva kysymys.

Hakusanatutkimusta ja sisältöä tuottaessa onkin siis ehdottomasti kysyttävä ”Mitä tämän hakusanan kirjoittaja oikeasti on etsimässä?”

Hakusanatutkimus täytyy kohdentaa hakusanoja tekeviin ihmisiin, ei pelkästään hakusanoihin ja niiden hakuvolyymeihin. Näin Google pystyy sisältösi avulla tarjoamaan hyvän käyttäjäkokemuksen hakijalleen.

Erilaiset hakutyypit

Karkeasti jaoteltuna on kolmenlaisia hakuja:

  1. Tekemiseen liittyvät haut (ostaminen, lataaminen, tilaaminen)
  2. Tiedon lisääminen (mikä on, mitä tarkoittaa, miten teen)
  3. Liikkumiseen liittyvät haut (missä sijaitsee x, miten löydän paikan x)

On tärkeää ymmärtää mitä hakijan pään sisällä tapahtuu. Haluaako hän lisää tietoa? Haluaako hän suoraan ostaa jotain?

Sisältö mikä on tuotettu ymmärtäen hakijan perimmäiset tarpeet, löytyy korkealta hakukoneesta ja myös lisää myyntiä.

Miten opit tuntemaan asiakkaasi paremmin?

Kun tiedät millä hakusanoilla haluat yrityksesi löytyvän, siirry www.google.fi osoitteeseen ja tee haku näillä sanoilla. Millaisia tuloksia Google tarjoaa? Kun käyt nämä hakutulokset ajatuksen kanssa lävitse, alat ymmärtämään millaisia asioita ihmiset tällä sanalla etsivät.

Miksi näin? Google on luultavasti maailman edistyksellisin ja testatuin moottori, jonka tehtävä on pystyä tuomaan hakutuloksia, joihin hakijat ovat tyytyväisiä. Googlen tärkein tehtävä on siis ymmärtää se, mitä hakusanoja kirjoittavien ihmisten päässä liikkuu. Ymmärtää se, miksi he hakevat.

Otetaan esimerkkinä sana [Hakukoneoptimointi], etusivulla on 10 hakutulosta,

  • näistä kaksi ensimmäistä tarjoavat vastaavat kysymykseen ”mitä hakukoneoptimointi on”
  • kolmantena tulee tulos ”pikaopas TOP-sijaan”
  • loput seitsemän tulosta ovat yritysten, jotka myyvät hakukoneoptimointia.

Päällimmäisenä tarkoituksena [hakukoneoptimointi] haulla on siis tiedon lisääminen ja toisena tarkoituksena tekeminen, eli hakukoneoptimoinnin ostaminen.

Ylivoimaisesti yleisin hakutyyppi on tiedon lisääminen, vain noin 10 % hakijoista ovat valmiita heti ostamaan, eli tekemään jotain. Muista tämä sisältöä tuottaessasi, ensin on tarjottava tietoa sitten vasta ehdotettava kauppaa.

Tarkista hakutulokset tasaisin välein: tarkista, mikä siellä muuttuu ja ennakoi trendit omalla sisällölläsi.

Asiakastieto

Dataa löytyy tietenkin muualtakin kuin hakukoneista. Tarkasta ainakin nämä kolme kohdetta.

  • Asiakaspalvelu. Jos yritykselläsi on asiakaspalveluosasto tai jopa osia verkkosivustollasi, käy läpi, mitä siellä kysytään. Myös yleistyvät chat-palvelut ja niiden data on arvokasta. Varmista, että verkkosivustosi tarjoaa vastauksen näihin kysymyksiin ja että tämä sisältö löytyy niillä hakusanoilla, joita asiakkaasi käyttävät. Käy lävitse myös kilpailijoiden sivustojen vastaavat osiot.
  • UKK eli usein kysytyt kysymykset. Nämä kysymykset ovat niitä, joihin ehdottomasti on löydyttävä vastaus verkkosivustollasi.
  • Myynti. Juttele myyjiesi kanssa, he keskustelevat asiakkaidesi kanssa päivittäin. Mitä asiakkaat heiltä kysyvät, millaisia ongelmia asiakkailla on, millaisilla sanoilla he keskustelevat palveluistasi tai tuotteistasi?

Jos näissä keskusteluissa ilmenee sanoja ja ongelmia, joihin ei vielä löydy vastausta Googlesta, tuota tämä sisältö ja nappaa kävijät omille sivuillesi.

Kirjoita hakijalle, älä hakusanalle.

Google ymmärtää jatkuvasti paremmin sitä, mitä hakijan päässä liikkuu. Älä siis tyydy kirjoittamaan pelkästään hakusanoja siksi, että löydyt paremmin näillä sanoilla vaan mieti miksi nämä hakusanat alkujaan Googleen kirjoitetaan.

Kirjoita siis hakijalle, käyttäen oikeita hakusanoja, tarjoa vastaus hakijan mielessä olevaan ongelmaan ja menestyksesi on taattu, niin hakukoneissa kuin myynnillisestikin.

Hakusanat ovat hakukoneoptimoidun sisällöntuotannon lähtökohta. Lue miten hakusanatutkimuksen avulla luotu hakukoneoptimointistrategia kasvatti sivuston orgaanista liikennettä 97% puolen vuoden aikana.

Katso tarkemmat tulokset täältä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly
    • TikTok

    Kohdentamisen tulevaisuus some-mainonnassa – AI ja palvelinpuolen seuranta saattelevat evästeiden jälkeiseen aikaan 

    Kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen korostaa asiantuntijoiden roolia ensimmäisen osapuolen datan ja tekoälyn hyödyntämisessä. Tekoäly tarjoaa tehokkaita työkaluja as...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelen ko...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää